Turbo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
SierraRacing

Turbo

Viesti Kirjoittaja SierraRacing »

Mu on yks Sierra 2.0 OHC EFI 4-pisteinen ruisku ja mä aion laita turbo siihen! Kuin korkea mä voin pistä se paine että kone pysy kasaan? Ja se on vakiokone!
Avatar
Juutas
Viestit: 237
Liittynyt: 02 Touko 2005 21:39
Paikkakunta: Salo Rock City

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Voithan sä laittaa 2baaria mutta takuu 2h. 0,3bar ja remmiahdin. Lähtee alhaalta!
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

En oo noitten turbojen kanssa pelannu joten ihan musta tuntuu tietoa tulee, mutta vakiohan se ei voi olla kun joudut kuitenkin rakentelemaan sitä: puristukset alas, tiivisteet ahtoja kestäviin ja mitä lie muuta niin riippuu aika paljon mitä siihen teet, mutta ei varmaan 0.5bar:n yli kannata mennä jos ei meinaa mottia sen enempää vahvistella.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Re: Turbo

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

SierraRacing kirjoitti:Mu on yks Sierra 2.0 OHC EFI 4-pisteinen ruisku ja mä aion laita turbo siihen! Kuin korkea mä voin pistä se paine että kone pysy kasaan? Ja se on vakiokone!
jos et tiedä koneen kuntoa ja et meinaa mitään muutoksia/vahvistuksia tehä turbottamiseksi niin en suosittele laittaan ollenkaan,mut jos nyt pakko ahdin saada niin kyllä toi juutaksen mainitsema 0.3bar on max.JA KUUNTELE NAKUTTAAKO KONE>JOS NIIN HELLITÄ KAASUJALKAA.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

onhan näitä korkea puristuksisia(vakio puristukset tai 1.6kansi) muutama tullu esiin.. jonkun aikaa kestää ihan kivasti mutta sitten sulaa mäntä tai jotain vastaavaa Harjun sami varmaan voi kertoa lisää? :(

sitten ku osaa rakentaa kestäviä(pitkä ikäsen) ja "tehokkaita" vapari koneita nii voi siirtyä turbo vehkeitä rakentamaan :wink: ja jos ei taidot riitä niin kaupasta saa valmiita vakio turbo autoja.. 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

ZyaS kirjoitti: sitten ku osaa rakentaa kestäviä(pitkä ikäsen) ja "tehokkaita" vapari koneita nii voi siirtyä turbo vehkeitä rakentamaan :wink: ja jos ei taidot riitä niin kaupasta saa valmiita vakio turbo autoja.. 8)
Turbolla kuitenkin paljon helpompi nostaa tehoja kuin vaparin viritys. Ja vaparia kun ruetaan virittämään se ei ole enää bolt-on hommaa. En sano etteikö turbo koneissa joudu tekemään jos jonkunlaista mutta vaparista ei tehoja saa ulos kuin kunnon muutoksilla (kansi,venat,bensansyöttä,puristukset,putkisto jne jne) ja se maksaa ja paljon 8)

Silti minä olen vaparin kannalla. Virittely paljon haastavampaa kuin turbo koneet :)
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

n.0.5 bar,
korkeammat bensanpaineet ja sytytyksen muokkausta. :wink:
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

lainaus:
"Turbolla kuitenkin paljon helpompi nostaa tehoja kuin vaparin viritys. Ja vaparia kun ruetaan virittämään se ei ole enää bolt-on hommaa. En sano etteikö turbo koneissa joudu tekemään jos jonkunlaista mutta vaparista ei tehoja saa ulos kuin kunnon muutoksilla (kansi,venat,bensansyöttä,puristukset,putkisto jne jne) ja se maksaa ja paljon 8
Silti minä olen vaparin kannalla. Virittely paljon haastavampaa kuin turbo koneet :)[/quote]"


ei se helppoo oo turbollakaan,jos haluaa PALJON tehoa eli samat kikkailut tehtävä silloin turboautoonki ku vapariin.ainoo et puristukset jonkin verran pienemmät mut muuten kaikkin kannen avarrukset jne.kuten vaparissakin ja siihen lisäksi täytyy ruveta miettiin tosissaan millä se pysyis nipussa.
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

jos et meinaa puristuksia laskea niin toi 0.5bar on varmaan liikaa.

tai ainakin jos meinaa koittaa täytyy saada sinne koneeseen lykättyä aika reilusti bensaa lisää, jota toi vakio ruisku ei pysty tekemään. tämä tarkoittaa sitä että joudut kikkailemaan kaikenlaisilla painekytkimillä joilla saat ohjattua lisä suuttimia.

omassani oli noi vakiot is:n suuttimet hetken ja säädettävä boksi joilla huomasin että kakku loppuu kesken 4500rpm kohdalla kun ahtoja on 0.5-0.6bar
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

oon samaa mieltä,et 0,5 bar on liikaa jos ei mitään meinaa tehdä muutaku laittaa ahtimen orkkiskoneeseen>ei oo pitkäikänen.tai jos oikein hissukseen ajelee niin sit,mutta ku tietää miksi se ahdin sinne laitetaan,niin ei tule kestään.
tää nyt on vaan mun mielipide :roll: saahan sitä tietysti kokeilla :wink:
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

turbiiniriesa kirjoitti:lainaus:
"Turbolla kuitenkin paljon helpompi nostaa tehoja kuin vaparin viritys. Ja vaparia kun ruetaan virittämään se ei ole enää bolt-on hommaa. En sano etteikö turbo koneissa joudu tekemään jos jonkunlaista mutta vaparista ei tehoja saa ulos kuin kunnon muutoksilla (kansi,venat,bensansyöttä,puristukset,putkisto jne jne) ja se maksaa ja paljon 8
Silti minä olen vaparin kannalla. Virittely paljon haastavampaa kuin turbo koneet :)
"


ei se helppoo oo turbollakaan,jos haluaa PALJON tehoa eli samat kikkailut tehtävä silloin turboautoonki ku vapariin.ainoo et puristukset jonkin verran pienemmät mut muuten kaikkin kannen avarrukset jne.kuten vaparissakin ja siihen lisäksi täytyy ruveta miettiin tosissaan millä se pysyis nipussa.[/quote]

no joo.. tarkoitin tuolla nyt jotain n.200hv konetta jonka vielä pystyy vaparina jotenkin puristamaan. Turbolla toi 200hv ei ole temppu eikä mikään, mutta koittakaapa vaparilla sama 8)
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

oma mielipide tähän väliin ei sitte herneitä nenään :lol:

mun mielestä se vakio koneesta turbolla kiskastu 200hv on vaikeempi saada pysymään nipussa mitä vaparista otettu 200hv

omani oli tossa vielä viime kesänä vapari is-ruisku, tehoista en tiedä kun ei ollu mitattu mutta pers tuntumalla riittävästi ja kierrokset ei juuri alle 4000rpm käyny ja hyvin pysy nipussa.

mitä nyt on turbolla kasastusta varten 122kw otettu niin tuntuu että saa olla koko ajan parsimassa jotain paikkaa jos ei öljyt tuu jostain stefasta pihalle niin sitte tirsuu vesi ulos ja ne lämmöt...

ja toi tän hetkinen kone on tehty rahalla ja rakkaudella :lol:
Viimeksi muokannut evolution, 27 Tammi 2006 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

evolution kirjoitti: mun mielestä se vakio koneesta turbolla kiskastu 200hv on vaikeempi saada pysymään nipussa mitä vaparista otettu 200hv
Tuokin riippuu niin paljon lähtökohdista. Jos kone on jo valmiiksi sohlo niin eihän se kestä tehojen nostoa yhtään oli sitte turbo tai vapari.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

niin kaiki riippuu siitä missä kunnossa se kone on viritysvaiheessa...mut useimmin se tahtoo olla siinä vaiheesssa ku se auto on ostettu ja eihän se useinkaan silloin oo virikunnossa.ja jos kunnostettu niin silti pitäs peruasiat käydä läpi ennekuin ruvetaan hakeen lisää polleja.tää asia usein unohtuu,otetaan kaikki mitä irti saadaan ja sit ihmetellään miks laukes...

vaan mietittäs onko kestossa mahdolisuuksia niihin haettuihin tehoihin,vai tarvisko miettiä rakentaa konetta kestävämmäksi.
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Jaa-a..En lähtis vakio mäntien kans ahtamaan...ei oo pitkä aikanen kone...Omassa escossa oli vakio 1.8 zetec männät ja niin vaan antautu männänrenkaiden välit ja renkaat jumissa....Eikä noi valumännät oo tarkotettu kestämään ahtamista muutenkaan...
Kilosta alkaa ilo
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Janska kirjoitti:Jaa-a..En lähtis vakio mäntien kans ahtamaan...ei oo pitkä aikanen kone...Omassa escossa oli vakio 1.8 zetec männät ja niin vaan antautu männänrenkaiden välit ja renkaat jumissa....Eikä noi valumännät oo tarkotettu kestämään ahtamista muutenkaan...
nojoo niinnoniin. ainaki is mäntä/kanki yhistelmällä (mäntiä sorvattu) kestänyt monella ihan hyvin. tietysti kohtuus pitää olla niissä paineissa.
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Jaakko85 kirjoitti: nojoo niinnoniin. ainaki is mäntä/kanki yhistelmällä (mäntiä sorvattu) kestänyt monella ihan hyvin. tietysti kohtuus pitää olla niissä paineissa.
Noniin laitanpa tähän ku en omaa topiccia viitsi. niin... näistä männistä. Mul olis rakenteilla tuohon mykyseen jäärata leikkikaluun(mk2 esco) sellainen vähän äläpä hätäile turbo motti.

Kokemuksia paljoko noi vakio männät kestää ahtaa?(ja se kone tulee luultavasti olemaan todellisessa rasituksessa) ...olis tulossa 3mm syvät mukit vakio mäntiin, eli tulevat näyttämään aika lailla Cossun mukeilta. (ja se tavara riittää siinä laessa siihen, +10mm tavaraa)

Ja toinen homma... Kokeillaan myt ensi ainaki IS ruiskuilla (toki B-paineen säädin vaihtaa turbo malliseksi) ... niin että mitkähän suuttimet siihen kannattaisi laittaa. Lisä rikastuksia en ala värkkää koska bensa taloutta ei haeta ja rauhallista ajoa ei sillä "peltoautolla" tunneta, joten olis helpompi jos laittais vain isommat suuttimet?
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Eemeli kirjoitti: Noniin laitanpa tähän ku en omaa topiccia viitsi. niin... näistä männistä. Mul olis rakenteilla tuohon mykyseen jäärata leikkikaluun(mk2 esco) sellainen vähän äläpä hätäile turbo motti.

Kokemuksia paljoko noi vakio männät kestää ahtaa?(ja se kone tulee luultavasti olemaan todellisessa rasituksessa) ...olis tulossa 3mm syvät mukit vakio mäntiin, eli tulevat näyttämään aika lailla Cossun mukeilta. (ja se tavara riittää siinä laessa siihen, +10mm tavaraa)

Ja toinen homma... Kokeillaan myt ensi ainaki IS ruiskuilla (toki B-paineen säädin vaihtaa turbo malliseksi) ... niin että mitkähän suuttimet siihen kannattaisi laittaa. Lisä rikastuksia en ala värkkää koska bensa taloutta ei haeta ja rauhallista ajoa ei sillä "peltoautolla" tunneta, joten olis helpompi jos laittais vain isommat suuttimet?
Niin jos isoista päästöistä ja paskasta tyhjäkäynnist'ä--- ei oo haittaa. tiedä miten se sitten toimii kuitenkaan..
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

varmaan jotkut 250cc luokkaa suuttimet vois tollai mennä,ku ei väliä alakierroksista(voi käydä vähä vaikeesti ku saa liikaa).ite kokeilin 390cc suuttimia ja tosiaan ei toimi.sammuu tyhjäkäynnillä ku saa reilusti liikaa.isommilla kierroksilla kyllä kävi ja kukku.ahtoja oli 1,4bar.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

turbiiniriesa kirjoitti:varmaan jotkut 250cc luokkaa suuttimet vois tollai mennä,ku ei väliä alakierroksista(voi käydä vähä vaikeesti ku saa liikaa).ite kokeilin 390cc suuttimia ja tosiaan ei toimi.sammuu tyhjäkäynnillä ku saa reilusti liikaa.isommilla kierroksilla kyllä kävi ja kukku.ahtoja oli 1,4bar.
voisihan siihen viritellä 8suuttimen systeemin, muttakun sytkäkin on ongelmallinen.. :roll:
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

jos tarkoitit et boxi ohjaa 8:aa suutinta niin muistaakseni jostain lueskelin,et boxissa jotkut komponentit ei kestäs kauaa(ainakaan ilman muutosta),mut itellä ei tosta sen enempää tietoa.melkeen jos sillä vaivaa sit lisäsuuttimen ja kun ymmärsin et ei haluu edes lisäsuutinta laittaa,niin toi 8-suutin systeemi vielä isompi prokkis noiden suuttimien sijoituksen takia.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

No veikkaisin että kestää kun laittaa sopivankokoiset vastukset - eli 16ohmia kuormaksi.. käsittääkseni. tämä nyt muutenkin oli vaan tyhmä ehdotus..
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

jos se boksi ei kestä enempää suuttimia niin voihan sen rakennella niin että boksi ohjaa jonkin sortin teho transistoreita jotka maadoittavat suuttimia.

saahan tolla is:n ruutallakin hiukan lisättyä kakkua kun kääntelee sitä ilmamäärämittarin jousta löysemmälle ja samoin saa myös hivenen kompensoitua niitä isoja suuttimia(jos laitat sellaiset) kun kääntää jousen vastaavasti tiukemmalle
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

evolution kirjoitti:jos se boksi ei kestä enempää suuttimia niin voihan sen rakennella niin että boksi ohjaa jonkin sortin teho transistoreita jotka maadoittavat suuttimia.

saahan tolla is:n ruutallakin hiukan lisättyä kakkua kun kääntelee sitä ilmamäärämittarin jousta löysemmälle ja samoin saa myös hivenen kompensoitua niitä isoja suuttimia(jos laitat sellaiset) kun kääntää jousen vastaavasti tiukemmalle
No tuolla jousella saa tosiaan säädeltyä vain pienten kierrosten seoksia, selällään se on varmaan jo 3000rpm/min, tietysti riippuu kuin tiukalle/löysälle jousi on säädetty..
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

noiden 390cc suuttimien kanssa ei enään ilmamäärämittarin kanssa kikkailukaan auttanu yhtään.vaikka tosiaan sillä saa kyllä alapään kierroksilla/tyhjäkäynnillä soppaa myös pienemmälle.

muutenki toi ilmamäärämittarin kanssa kikkaululla ei kovin pitkälle päästä.mielestäni toi lisäsuutin on helppo toteuttaa ja ei maksakkaan paljoo ja sillä jo jonkin verran pystyy saamaan soppaa oikeellee kierros-/ahtoalueelle.sytkää myöhästin niillä oktaanin alennukseen tarkotetuilla kahella piuhalla,jotka maadottu samoilla painekytkimillä ku lisäsuuttimetkin(ps mulla oli kaksi lisäsuutinta/kytkintä>lähti eri ahdoilla päälle).toimi suht. hyvin hintasekseen.
Viimeksi muokannut turbiiniriesa, 12 Loka 2005 09:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin