Kaikki autot turboja?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
juippi
Viestit: 17
Liittynyt: 04 Huhti 2006 12:49
Paikkakunta: Tampere

Kaikki autot turboja?

Viesti Kirjoittaja juippi »

Mietin tässä itsekseni, että miksei kaikki autot ole turbollisia? Turbohan tavallisesti parantaa moottorin hyötysuhdetta jonkin verran ja tällä hetkellä käytännössä kaikki dieselit ovat jo turbodieseleitä. Miksei samaa toteuteta bensamoottorisille autoille? Vastaavasti voitaisiin pienentää moottorin tilavuutta. Turbo on "käsittääkseni" melko simppeli kapistus eli valurautaa, ropelli ja laakereita. Tuo toki lisä hintaa, mutta jos massatuotantoa lisättäisiin, niin kustannukset tasoittuisivat jne. Maailma pelastuisi ja kaikilla hyvä mieli. Volkkari teki jo aikoja sitten 1.4T:n jossa turbo- sekä mekaaninenahdin, mutta vastaavaa turbollisuutta voisi mielestäni soveltaa joka autoon.

Tämä volkkarin 1.4TSI kone tuotti 150hv. Olettaisin että perus 1.4 koneesta irtoaa jotain 80hv. Turbo tuonee enemmän kuin mekaaninen joten arvioisin, että mekaaninen tuottaisi ehkä luokkaa 25hv ja turbo 45hv.

Joten.... 1.4L Turbo toisi ehkäpä 125hv vakiona ja kuluttaisia aavistuksen verran vähemmän kuin 1.8L kone joka tuottaa samat tehot. Turbossa on myös laajempi vääntömonentti, joka miellyttäisi kuluttajia.

Asia juolahti mieleeni, kun mietin miten piristää 2.0L bensa Focusta. Ilman turboa on aika onnetonta yrittää tehdä mitään ts. en aio virittää Focustani, mutta asia pulpahti esiin ja herätti kysymyksen miksei kaikki autot olisi turboja??? Kallistako?
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Re: Kaikki autot turboja?

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Dieseleissä ahtaminen nostaa hyötysuhdetta ja muistaakseni bensiinissä eli ottomoottorissa ei nosta, joten tässä syy...
Tehoja saadaan kyllä lisää samasta litratilavuudesta.
Kai tästätäkin aiheesta jokin täsmennys löytyy vaikka wikipediasta tms.
Fix Or Repair Daily
ThaumielNerub
Viestit: 33
Liittynyt: 15 Syys 2008 12:10

Re: Kaikki autot turboja?

Viesti Kirjoittaja ThaumielNerub »

Mistä syystä muuten 199x jälkeen tehtyihin bensa autoihin missä rekkarissa lukee "vähäpäästöinen" ei saa laittaa turboahdinta? Mielestäni typerää. Eihän ahdin sen enempää saastuta, kun se pakottaa ilman kiertämään putken sijasta takaisin antaen lisää tehoja. Ja kuitenkin vanhoja autoja saa ahtaa, uudet dieselit on ahdettu, eli mikä sitten on noita bensakoneita vastaan?
Autoista ymmärrän sen verran, mitä ajokortti vaatii...
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kaikki autot turboja?

Viesti Kirjoittaja Kessi »

ThaumielNerub kirjoitti:Eihän ahdin sen enempää saastuta, kun se pakottaa ilman kiertämään putken sijasta takaisin antaen lisää tehoja.
Homma ei ihan niin simppeli ole... Eli jotta moottori saastuttaisi mahd. vähän tulee polttoaine seoksen olla optimaalinen... Jälkiasennetun ahtimen yhteydessä yleensä myös polttoaine seosta muutetaan alkuperäisestä parhaan mahdollisen tehon ja väännön vaatimaksi, ts. vähiten saastuttava kone ei aina tuota parasta mahdollista tehoa/vääntöä...

Vähäpäästöiseksi merkityn moottorin saa kyllä jälkikäteen ahtaa, mutta pitää pystyä todistamaan että päästöt pysyvät alkuperäisten rajojen sisällä. Yleensä vaaditaan emissio mittaus esim VTT:llä jossa dyno rullila demostroidaan mootorin "normaali" käyttöä ja koneesta ulos tulevat kaasut analysoidan pilkkun tarkasti ja tulosta verrataan alkuperäisiin vaatimuksiin. ko. lysti kustantaa n.1500€/mittaus eikä ole suinkaan varmaa, että menee kerrasta läpi :wink: ...

Vanhojen autojen kohdalla vaaditaan ahtimen asennuksen yhteydessä myös katalysaattori ja tämän tulkitaan yleisesti vähentävän päästöjä...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kaikki autot turboja?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Jos vanhan vaikka -70 luvun pelin ahtaa niin pitää asentaa katalysaattori?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kaikki autot turboja?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

NiceMan kirjoitti:Jos vanhan vaikka -70 luvun pelin ahtaa niin pitää asentaa katalysaattori?
Ei tarvi asentaa kattia kuin vasta 7/87 ja sen jälkeen käyttöönotettuihin.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kaikki autot turboja?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Niin minä muistelin mutta kun mainittiin vanha auto... =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kaikki autot turboja?

Viesti Kirjoittaja Kessi »

NiceMan kirjoitti:Niin minä muistelin mutta kun mainittiin vanha auto... =)
Joo sori...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
juippi
Viestit: 17
Liittynyt: 04 Huhti 2006 12:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaikki autot turboja?

Viesti Kirjoittaja juippi »

Nostellaas tätä topikkia ennenkuin annetaan sen vaipua unholaan. Huomasin juuri äskettäin, että Skoda on ottanut askeleen turbollisten autojen suuntaan. Ainakin uuden octavian hinnastossa ei ole saatavana enää turbotonta mallia. Saas nähdä tuleeko muita valmistajia joskus perässä.
Focus_2.0
Viestit: 737
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaikki autot turboja?

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Olen tässä jo jonkin aikaa miettinyt minkä takia Fordilta ei ole tullut moderneja suorasuihkutteisia bensamoottoreita tai pienempiä bensaturboja? Edellisen mallin Mondeoon oli saatavilla hetken aikaa 1.8SCI. Luotetaan vanhoihin moottoreihin uusissa malleissa. Nykyinen Mondeokin saanut kritiikkiä vanhanaikaisista moottoreistaan.

Dieselpuolella taas Fordilla on nykyaikaiset koneet. Liittyykö tähän jotenkin dieselien suurempi menekki maailmalla ja niihin siten panostetaan?
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Avatar
pihistelijä
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Syys 2008 16:51
Paikkakunta: Espoo

Re: Kaikki autot turboja?

Viesti Kirjoittaja pihistelijä »

Focus III:n kaikki moottorit tulevat olemaan turboahdettuja. Bensat ovat myös suorasuihkutteisia, nimeltään EcoBoost. Pienin moottori on vain yhden litran kokoinen. Tehoa kuitenkin kiitettävät 81 kW. Focus III julkaistaan vuonna 2010.

Bensa:
- 1.0 (66 ja 81 kW)
- 1.6 (110 ja 132 kW)

Diesel:
- 1.6 (66, 81 ja 96 kW)
- 2.0 (125 ja 147 kW)

(lähde. Auto Bild Suomi)
Ford Focus 1.8 TDCi Titanium Wagon, vm 2008 (tankkaus.com, kuukausi)
Vastaa Viestiin