Sivu 1/1

Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 13 Heinä 2008 16:46
Kirjoittaja Sopiva
Tere!

VanhaherraSierrassani hajosi nyt ilmeisesti laatikko. "Alhaalla" olevat 2, 4 ja pakki ei pysy päällä pitämättä, kun taas "ylhäällä" olevat 1, 3, 5 pysyy normaalisti. Onko muuta neuvoa kun laatikon vaihto?
Ja mikäs laatikko tuossa on? Type 9? Kyseessä siis -91 2.0i DOHC.

Tänks!

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 13 Heinä 2008 16:57
Kirjoittaja lakritsimies
Laatikko on MT75. En kyl osaa itse henkilökohtaisesti neuvoa tossa laatikon kunnostuksessa, mutta kuulostais kyllä joltain väljyys ongelmalta, jos kerran kaikki "alavaihteet" ei kytkeydy kunnolla. Joku, joka on puuhastellu laatikoiden parissa vois kyl aika äkkiä tajuta mitä siel on tapahtunut. Esimerkiksi joku akseli "tipahtanu" tai jotain sinne päin.

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 14 Heinä 2008 21:54
Kirjoittaja Riesa2.0
Mt75:han tuossa tosiaan on.. Kannattaa tutkia ettei laatikko ei ole repsahtanut kiinnikkeistään ja että vivusto on kunnossa ennenkuin alkaa koko laatikkoa vaihtamaan, eli auto ylös ja alle tutkimaan :wink: Onko muuten oirinut jotenkin aikaisemmin vai tuliko vain yhtäkkiä?

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 15 Heinä 2008 20:52
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Kokemuksen syvällä rintaäänellä: Nyt on kyse laatikon takakannakekumin pettämisestä. Todennäköisesti laatikon vaihteensiirtotangon stefa on aikojen saatossa vuotanut hieman öljyä, ja hekennyttänyt kumia pikkuhiljaa. MT75 on vahva laatikko, eikä hajoa tuosta noin vaan, eikä vallankaan noin. Uusi kumi vaan paikalleen, helppo vaihtaa. Voortilta saa, eikä oo ees kallis.

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 16 Heinä 2008 22:52
Kirjoittaja Sopiva
Äkkiähän tuo ongelma tosiaan tuli. Auton alle en nyt ihan heti pääse, vaikka mielessä kävikin juuri joku tällainen vika.
Mutta kiitos Sierra2.3-16v, tuli niin vakuuttavasti että peruutin laatikkokaupat ja käväsen kumin ostamassa ja ajelen montulle :) Toivottavasti ratkeaa tällä!

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 17 Heinä 2008 10:03
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Jos siellä ei ole kukaan vielä käynyt kumia vaihtamassa, niin ekan kerran kun tekee siinä on enemmän hommaa. Joutuu purkamaan katalysaattorin ja pohjasta lämpösuojapellin irti, että saa laatikon kannatinpalkin tiputettua pois paikaltaan, tue tunkilla laatikko ylös siksi aikaa. Rälläkällä joutuu purkamaan vanhan kumin kiinnitykset palkkiin, se kun on alunperin niitattu kiinni. Uuden kumin mukana (muistaakseni) tulee pultit ja nylock-mutterit, millä uusi kumi kiinnitetään palkkiin, ja sitten takaisin paikalleen. Jos huomaat laatikon olevan hieman öljyinen sieltä takaa, niin kannattaa olla viksu ja leikata kumin suojaksi vaikkapa vanhasta lasinpesunesteen kanisterista pala, joka ohjaa tihkuvan öljyn kumin ohi, pysyy kauemmin uusi kumi ehjänä :wink:

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 17 Heinä 2008 14:00
Kirjoittaja hoopee
Tosiaankin kannattaa ohjata vuotava öljy jonnekin muualle kuin kannatinkumiin ;)
Aikoinaan omassa sierrassa vaihdettu kannatin kesti jonkun kuukauden. Toisella kierroksella vaihdettiin myös stefa.

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 17 Heinä 2008 15:19
Kirjoittaja Sopiva
Eli tälläisen osan löi täti Fordin tiskillä kouraan, onko oikea? Pitää ajaa 150km montulle niin ärsyttäis siellä huomata että väärä osa :D

Kuva

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 17 Heinä 2008 23:11
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
On oikea osa.

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 28 Heinä 2008 14:31
Kirjoittaja Sopiva
Auto kunnossa.

Tosin vika oli hieman eri kuin mitä täällä arvuuteltiin :)
Kumin irroitus oli todellakin helppo homma, tulipeltiä irti ja pääsi jo käsiksi. Kattiinkaan ei tarvinnut koskea.
Kumin irrotettuani tuli tosin hieman ikävä uutinen kun kumi olikin ehjä. Mutta se laatikon uloke mihin kumi pultataan kiinni oli murtunut kokonaan irti. Eli siis irti laatikosta. Onneksi faijalla ei ole peukalo keskellä kämmentä vaan pystyttiin tekemään lattaraudasta sille tuki joka sitten pultattiin laatikkoon kiinni. Mutta kiitokset avusta, vian paikallistaminen helpottui huomattavasti :D
Laitan illalla vielä murtuneesta osasta kuvan, ihan vaan arkistoja varten tuleville vastauksia etsiville :)

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 28 Heinä 2008 22:58
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Juu, on noita laatikon kumiin vastaaviakin osia mennyt joskus rikki, mutta usein vain repivän ajotyylin seurauksena. Oireethan molemmissa tapauksissa on ihan samat, eli kun laatikko roikkuu, keppi ottaa keskikonsoliin kiinni, eikä pykälät pysy päällä. Mutta useimmiten se on se kumi, joka on väsynyt rikki. Hyvä kuitenkin, että tuli kuntoon.

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 26 Loka 2008 14:45
Kirjoittaja Jukkiss
Saako tuota osaa vara-osana vai pelkästään merkkiliikkeestä? Paljon maksanut teille?

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 26 Loka 2008 21:55
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
n. 39e maksoi, torstaina ostin merkkiliikkeestä. Ei oo tietoa saako harakirinä..

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 27 Loka 2008 12:45
Kirjoittaja kelmi
Tuli tossa vikonloppuna hommattua tommone -93 dokki riesa, ja ongelmat vähä samanlaisia kun tällä tämän topicin aloittajalla.Tämäkin loota on ilmeisesti toi Mt75(pakki nelosen vieressä). Erona on että vaihteet menee ihan hyvin päälle, mutta toi keppi heiluu ku hullun m****u mielettömän p*******ä. Auttaako tähä kenties kepin vaihto, vai pitääkö tässä munkin ryömiä auton alle.

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 28 Loka 2008 22:57
Kirjoittaja igor78
eikös toi mt75 laatikon keppi ollu erillään laatikosta, että oisko tuo kepin alapää vaan kulunu aikojen saatossa liiallisesta hämmentämisestä. voin olla tietenki vääräski, omas evo taunukses toi keppi o heilunu koko ajan mitä oon omistanu (n. 4 vuotta).
eikös toi kuuluisa kakkone ollu se joka niistä ei pysyny päällä?

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 28 Loka 2008 23:53
Kirjoittaja REMMIAHDIN
Juu erillään on keppi laatikosta. Kannattaa tarkistaa kepin alapäässä oleva liitos josta lähtee siirtotanko laatikkoon sekä se kuula jonka läpi keppi kulkee ja jonka värässä se liikkuu niin väljistynyt ajan saatossa. Voihan toki laatikossakin olla välystä mutta luultavammin se on tuossa kepissä tai siirto systeemissä. Vaihteet ilmeisesti menee ja pysyy hyvin päällä?

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 31 Loka 2008 12:38
Kirjoittaja kelmi
Jep, kyllä noi vaihteet menee (hyvin) päälle. Vähä ikävä käsiteltävä toi vaa on kun kepin liikeradat on melkoisia. Pitänee ilmeisesti lähteä jostain purkaamolta etsimään parempaa keppiä. Ymmärsin että ei tätä vissiin korjattua saa, vai?

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 31 Loka 2008 14:06
Kirjoittaja REMMIAHDIN
kyllä kait siihen jonkin näkösen patentin saisi kehiteltyä mutta kuinka kauan se kestää on toinen juttu. Oma hommansa ottaa se siirtomekanismi pois niin helpoimmalla varmaan pääset jos etit ei niin väljän siirto mekanismin

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 30 Maalis 2009 09:03
Kirjoittaja jusa20
Monellakos pultilla toi MT75 loota on kiinni moottorissa, alhaalla on ainaki 4 mut montas on ylhäällä?

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 30 Maalis 2009 12:24
Kirjoittaja tonskulus
Mulla oli myös revenny se kumiin tuleva kiinnike kokonaan irti vaihteistosta. no kyllähän tuo aski mukana kulkee vielä. Kiinnike on alumiinia joten ei sitä oikeen voi hitsailla, olisiko hyviä vinkkejä tuon korjaamiseksi? joku patentti?

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 30 Maalis 2009 14:07
Kirjoittaja REMMIAHDIN
jusa20 kirjoitti:Monellakos pultilla toi MT75 loota on kiinni moottorissa, alhaalla on ainaki 4 mut montas on ylhäällä?
Startin lisäksi kymmelle, mikäli oikein katsoin.
tonskulus kirjoitti:Mulla oli myös revenny se kumiin tuleva kiinnike kokonaan irti vaihteistosta. no kyllähän tuo aski mukana kulkee vielä. Kiinnike on alumiinia joten ei sitä oikeen voi hitsailla, olisiko hyviä vinkkejä tuon korjaamiseksi? joku patentti?
Minä hitsasin siihen laatikon kannatin rautaan neliskanttista putkee jonka päälle laatikko sitten nojasi. Väliin leikkasin vanhasta kumisesta lattiamatosta kolme palasta jotka laitoin päällekkäin laatikon ja raudan väliin ettei tärinät kulje runkoon. Puolivuotta tuolla ajelin kunnes koneen vaihdoin ja samalla napakamman laatikon. Laatikkoa en mitenkään pultannut rautaan kiinni, mutta hyvin toimi tuo patentti ja oli nopee tehdä.

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 18 Syys 2009 23:19
Kirjoittaja härski
Tehdääs pieni nosto...
Sierra2.3-16v kirjoitti:Kokemuksen syvällä rintaäänellä: Nyt on kyse laatikon takakannakekumin pettämisestä. Todennäköisesti laatikon vaihteensiirtotangon stefa on aikojen saatossa vuotanut hieman öljyä, ja hekennyttänyt kumia pikkuhiljaa. MT75 on vahva laatikko, eikä hajoa tuosta noin vaan, eikä vallankaan noin. Uusi kumi vaan paikalleen, helppo vaihtaa. Voortilta saa, eikä oo ees kallis.
Itselläni myös tuo kannakekumi hajonnut, samoin tuolta siirtotangon stefasta vuotaa öljyä. Lisäksi heti vaihdekepin allaoleva kumisuojus, josta lähtee vaihteensiirtotanko, on haurastunut hajalle.

Onko tuo stefan vaihto hankala homma? Joutuuko kardaanin irroittamaan hommaa varten? Entä onko tietoa tuosta toisessa päässä olevan kumisuojuksen vaihtamisesta? Onko vaikeaa? Mitään ohjeita en noiden vaihtoon ole oikein onnistunut löytämään.

Vaihdelaatikko siis tuo MT75, auto -91 2.0i DOCH Sierra.

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 19 Syys 2009 12:30
Kirjoittaja K A R I
Sen kannake kumin vaihon yhteyesä kannattaa pienet vahavikkeet hitsata niile kohin mistä kumi tulee kannakkeeseen kiinni. Ite laitoin paksummat alus levyt molemmin puolin hitsilä kiini! Ei ole mitään kovin vahavaa ainetta se kannatin palakki. Senki nähäny kun ratkennu reikien kohalata :D

Re: Vaihdelaatikko?

Lähetetty: 30 Huhti 2012 10:54
Kirjoittaja Bambu
Eilen sitten päätti kannakekumi sanoa sopimuksensa irti Helsingin nupulakivetyksessä :D Oikein mukava yrittää löytyy ilta kymmenen aikoihin huoltoasemaa, josta saisi tunkkia lainaksi, että saisi patentoitua laatikon ylemmäs. Kouvolaan oli takaisin vielä päästävä.

Länsiterminaalista sitten ajoin vaihdevammaisella Sierralla nesteelle, joka on helsingin jäähallia vastapäätä. Pihassa joku mukava taksimies sitten antoi tunkkinsa lainaan, jotta sain peräkontista löytyneen putkenpätkän viritettyä laatikon ja kannakkeen väliin :D Sierran oma tunkki kun on niin mahtava, että sillä ei tilanteessa tehnyt mitään. Hyvin kesti kotimatkan ajella.

Tänään tilasin uuden foordilta hinta 58e, joten huomaa taas että parissa vuodessa hinnat "hiukan" nousseet :?