Ovien ruostumis takuu

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja JyriN »

RommiRusina kirjoitti:Noniin. Eli eilen kävin näyttämässä autoa jälleen fordilla, jotta saisin kustannusarvion.

Nooh se maalauspuolen tyyppi sitten vain totesi, että minun tilanteessa en alkaisi fordilla sitä maalauttaan, vaikka ei takuuta enään sitten takaisin saisikaan. Suositteli menemään johonkin maalausfirmaan näyttämään ja kysymään hintaa.

Syy tähän kuulemma se, että aineet, joita ford nykyään noissa maalauksissa käyttää, ovat täyttä kuraa. Sanoi että kestää max. puolivuotta, tai alle että taas kukkii. Ja hintaakin tulisi niin paljon, että ei mitään järkeä.
Mitähän ne on taas sulle syöttänyt. :shock: Ainakaan täällä hämeessä ei maalattu näitä ite (kuten tuolta aiempaa voi lukea), vaan ovet ja luukut toimitettiin paikalliseen maalaamoon tehtäväksi (ja tekivät hyvää työtä). Onko Ford ohjeistanut "oikeiden" aineiden käytöstä alihankkijoitaan, jottei ongelma vaan pääse poistumaan? :lol:

Tuosta itse tekemisestä en oikein menisi niin takuuseen. On eri asia ropata harrasteautoa kuin käyttöautoa, jonka pitää olla koko ajan ajossa.

En halua paniikkia lietsoa, mutta lukaisitteko hesarin tai tuulilasin jutun ruotsin katsastuviranomaisen tekemästä tilastosta?
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
joosu
Viestit: 37
Liittynyt: 18 Touko 2006 20:53

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja joosu »

Kyllä, Ford maahantuoja kertoo mitä aineita korikorjauksessa käytetään ja mitä työtapoja. Jos tehdään muuten, kuin maahantuojan haluamalla tavalla, joku muu maksaa korjauksen kuin maahantuoja/ford :evil: Eli sinne ei saa laittaa ruostesuojaa/sinkkiä, koska sitä ei voorti maksa.
Focus TDci -02 & Punainen paholainen orion 1.6 -90
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Jihuu... Alle vuosi kittisaumakorjauksesta ja molempien etuovien ihan alareunassa ulkopuolella on maali kuoriutunut ja alkavaa ruostetta. Kyllä oli hyvin korjattu :shock:

No otin jo yhteyttä ford-liikkeeseen joka korjauksen järjesti. Sanoivat että pitää ottaa yhteyttä peltikorjaamoon ja että pitää tiedustella asiaa korjaamopääliköltä. Pomo ei kuulemma ollut nyt paikalla, eli pitää selvittää parin päivän päästä. Peltikorjaamon vikahan se on eikä ford-liikkeen.

Vaadin kyllä ilmasen tai ainakin roimalla alennuksella tehdyn uusintakorjauksen. Ei voi taas muuta sanoa kun että paskalla on tekijänsä.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
RommiRusina
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Maalis 2010 15:23

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja RommiRusina »

Molemmat takaovet olen nyt itse maalannut (kunnon aineilla), ja jälki vallan mainiota.

Ei varmasti ainakaan seuraavaan kahteen vuoteen ruostu, ja jos sitten alkaa tulemaan jotain läpi, niin helppo fiksata todella pienellä työllä uudestaan.

Etuovet ajattelin tuossa ensi viikonloppuna myös vetää kunnolla uusiksi sisäpuolelta alhaalta, vaikka ei niissä oikeastaan ole kuin pientä pintaruostetta saumassa.

Maali + lakka + pohjamaali molempiin takaoviin maksoi 60€, joten ei paha hinta ollenkaan. Sama setti menee vielä etuoviin, joten kokonaiskustannukset vähän päälle 100€.

Ja kuten totesin, hämeenlinnasta ja forssasta sain samat vastaukset, että huoltokirja pitää korileimojen osalta olla täydellinen, muuten ford ei osallistu kuluihin. Ja tosiaan liikkeessä ihan suoraan sanoivat, että aineet, joita ford nykyään käyttää takuumaalauksiin, ovat täyttä p*****, siis ihan kirjaimellisesti noin sanottiin.

En sitten tosiaan alkanut enään muualle viemään ja taistelemaan, vaan maalasin itse.

Ja nyt olen tyytyväinen. Vielä kun nuo etuovet tuosta saa pois ensiviikonloppuna.

Eihän tällaisia laatuongelmia autossa saisi olla, mutta nytpähän tietää tulevaisuudessa, mitä varmasti tarkistaa oston yhteydessä, jos kyseessä on Ford ;)

Ja nyt kun itse maalasi, niin ei ainakaan tarvitse puolen vuoden välein juosta fordilla uudestaan kittisaumoista huomauttamassa.
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Sain kiinni liikkeen huoltopäällikön. Hänkin oli sitä mieltä, että maalauksen pitäisi kestää yli vuoden. Aikovat vyöryttää vastuun maalaamolle. Otin kuvat ovista ja kaikissa ovissa oli sittenkin ruostetta alapinnassa ja väri kulahtanut alapinnoista todella pahasti. Uskomatonta on, että ihmiskunta on osannut maalata autoja vuosikymmenet ja nyt ei muka onnistu perus maalaus millään. :shock:

No ei muuta ku rähjäämään. Periaatteessa tekis mieli tehdä niinkun rommirusina ja tykittää koko homma itse. Ei oikeen nappaa ravata vuoden välein kittikorjaamolla.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Mä meen tässä tai viimeistään heinäkuussa kysymään miten on tuon oman takuun kanssa. Viime vuonna leimattu, sitä ennen tosiaan vain kerran (vm. 2005) ja viime vuonna oli kyllä sanottu, että takuu on voimassa. Jos ei ole enää, niin eipä tarvitse ainakaan käyttää tarkistuksissa. Mitään vaurioita en ole havainnut, viimeksi tänään pesin auton käsin ja pikavahasin Turtle ICE vahalla.
Focus MK2
Avatar
STFiesta
Viestit: 95
Liittynyt: 02 Helmi 2007 16:04
Paikkakunta: nakkila

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja STFiesta »

Tuli ostettua pari viikkoa sitten Ford Fusion ja siinä kukkii etuovien alareunat niin meneekö ne takuuseen? Huoltokirjasta puuttuu yksi leima ja muut leimat on menneet vähän pitkäksi 2000-5000km.
F.O.R.D.

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja F.O.R.D. »

Oisko kellää antaa vinkkejä ovien "tee se itse" maalaukseen(alareunat sisä- ja ulkopuolelta), minkälaisia pohja-aineita kannattaa ostaa ym. ja miten ruosteen sais parhaite pois?

Oon kerran maalannu ne jo ite joku 3v. sitten, mut nyt ne alkaa taas olemaa aika rajussa kunnossa.

Mulla on siis 2001 focus(vihreä metalli).

Just ku on saanu osamaksut maksettuu ni auto alkaakii olee jo koht romis kamaa, pistää vähä masentamaa :)

Eipä täs nyt muuta tälkertaa...
Ford_J
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Maalis 2010 15:03

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Ford_J »

No niin ford-laatu kukoistaa täälläkin, auto on v.2004 Focus farkku ja vanhempaa koppaa. Olen ostanut auton 6kk sitten.

Olen lukenut tätä ketjua ja olennaista nyt se että onko auto huollettu säännöllisesti, onko merkkihuolto pakollinen? Vai riittääkö valtuutettu määräaikaishuoltaja.

Katsoin huoltokirjaa ja tämä on huollettu paljon ajettuna jopa 6kk välein. Mutta viimeinen Ford-Vaunula huolto -07 ja sen jälkeen 6 huoltoa Hämeenlinnan http://www.autoasi.fi/ huolto-korjaamolla joista asialliset leimat +osat mitä vaihdettu -tiedot huoltokirjassa. Tarkoittaako tämä nyt sitä ettei takuu ole voimassa?

Jos ei mene koritakuuseen niin sitten kysellään pk-seudulta luotettavia pajoja jotka käsittelisi ovien alareunat, tällä hetkellä vain kuljettajan ovessa kukkaa sisäpuolella, muissa ei edes rusehtavaa väriä. Tarvikkeet ei liene kallitta mutta työ on.

Osaatteko suositella pajoja?

_
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Tekno »

F.O.R.D. kirjoitti:Oisko kellää antaa vinkkejä ovien "tee se itse" maalaukseen(alareunat sisä- ja ulkopuolelta), minkälaisia pohja-aineita kannattaa ostaa ym. ja miten ruosteen sais parhaite pois?

Oon kerran maalannu ne jo ite joku 3v. sitten, mut nyt ne alkaa taas olemaa aika rajussa kunnossa.

Mulla on siis 2001 focus(vihreä metalli).

Just ku on saanu osamaksut maksettuu ni auto alkaakii olee jo koht romis kamaa, pistää vähä masentamaa :)

Eipä täs nyt muuta tälkertaa...
Rälläkkään teräsharjalaikka ja sillä ruosteet pois, niin isolta alueelta kun ruostetta löytyy. Sit vaikka käsittely noveroxilla ja päälle sinkkimaali. Nuo siis molemminpuolin. Sisäpuolelle kotelosuoja-aine ja ulkopuolelle pintaväri haluamallasi värillä + lakka.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
RommiRusina
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Maalis 2010 15:23

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja RommiRusina »

Itse hioin vielä laikkahionnan jälkeen dremelillä ja käsin saumakohdat. siten pääsi syvemmälle saumaan, ja sai vielä vähän enemmän ruostetta pois.
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Kävin tänään tilaamassa koritarkastusajan. Mulla siis 05 Mondeo, jossa leimat 06 ja 09 koritarkastuksista ja tuo 2009 elokuulta, eli on voimassa. Ensin tosin sanoivat, että ei olisi takuu voimassa, mutta huollon kaveri tarkisti asian joltain toiselta, jonka jälkeen takuu olikin voimassa, koska 2009 auto on tarkistettu ja todettu ehjäksi. Tuo 2009 leima siis samasta liikkeestä mihin olen viemässä autoa nyt 2010. Auton huollot on tehty ajallaan, mutta niistäkin vain 06 ja 09 merkkiliikkeessä. Ajettu nyt 95tkm. Itse en ole havainnut korissa mitään vikoja, enkä myöskään noissa sauma-aineissa tms.

Jos tulee ongelmia, niin on mulle ainakin täysin selvästi sanottu nyt, että koritakuu on voimassa.
Focus MK2
Avatar
STFiesta
Viestit: 95
Liittynyt: 02 Helmi 2007 16:04
Paikkakunta: nakkila

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja STFiesta »

STFiesta kirjoitti:Tuli ostettua pari viikkoa sitten Ford Fusion ja siinä kukkii etuovien alareunat niin meneekö ne takuuseen? Huoltokirjasta puuttuu yksi leima ja muut leimat on menneet vähän pitkäksi 2000-5000km.
Vastaan itse itselleni, että käytiin tänään näyttämässä autoa Porissa Ford liikkeessä ja korimestari sanoi, että ei mene takuusee ovet. On jäänyt yksi huolto pois välistä ja paria koritarkistus leimaa ei löydy huoltokirjasta. Sanoi, että jos ovet korjataan heillä niin hintaa on n.250e/ovi. Sama mies suositteli sitten yhtä automaalaamoa ja käytiin sieltä kysymässä hinta-arviota, niin he sanoivat n.100e/ovi. Täytyy kaiketi sinne viedä syssymmällä korjattavaksi.
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja korgie »

Taitaa noiden koritarkastusleimojen keskeisin merkitys olla että saadaan se koritakuu kumottua mahdollisimman monesta autosta. Omien kokemuksien mukaan, maalipinnassa ei tarvitse olla kuin pieniä kiveniskemiä (joista ei edes pohjamaali ole puhki), kuin ne jo riittävät perusteeksi sille ettei koritarkastusleimaa tule. Tai vaikka ne kiveniskemät olisi, ihan virallisella Fordin paikkamaalilla paikattu, siitä huolimatta ne saatetaan merkitä koritarkastuksessa maalivaurioiksi. Vissiinkin sitten Fordin ideologian mukaan pienistäkin kiveniskemistä pitäisi kerran vuoteen puoli autoa ylimaalata, niin sitten olisi takuuehdot täytetty. Kyllähän niitä kiveniskemiä aina tulee jos autolla ajetaan... autoa pitäisi kai sitten säilyttää lukitussa tallissa eikä ajaa sillä ollenkaan...
=)
RommiRusina
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Maalis 2010 15:23

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja RommiRusina »

Jep täysin naurettavahan tuo fordin koritakuu on. Mutta minkäs teet. Tai no itse teen sen että maalaan kotona itse kaikki paskat mitä autoon ilmestyy. Enkä edes vaivaudu "asiantuntevaan" ford huoltoon.
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja korgie »

RommiRusina kirjoitti:Jep täysin naurettavahan tuo fordin koritakuu on. Mutta minkäs teet.
No juu, onhan se niinkin, mutta toisaalta kun miettii, että sen takuunhan on tarkoitus kattaa materiaali- ja valmistusvirheistä johtuva puhkiruostuminen. Se ovien kittisaumavikahan nyt on selvä materiaali/valmistusvirhe, mutta jos ihan realistisesti ajattelee, mikäpä voisi olla sellainen valmistusvirhe mistä aiheutuva ruostuminen ilmenee vasta joskus 7 tai 10 vuoden päästä? Kyllähän ne autot vanhemmiten yleensä ruostuu, mutta useimmiten se ruostuminen kyllä saa alkunsa nimenomaan niistä ulkoisten tekijöiden aiheuttamista maalivaurioista - ei valmistusvirheistä.
=)
RommiRusina
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Maalis 2010 15:23

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja RommiRusina »

Tuli tässä maalattua toinen takaovi ja toinen etuovi eilen. Onnistui aivan mahtavasti.

Tein oikein kunnon setin tällä kertaa, niin ei pitäisi ruosteen tulla läpi ainakaan 3 vuoteen.

Pohjalle löin sellaista kunnon ruosteenesto maalia, jota töistä pullon lainasin. Saa vetää vaikka ruosteen päälle ja silti pysyy pari vuotta ruoste pois. Nyt kuitenkin siis hiottuun pintaan, joten pysyy varmasti vielä kauemmin.

Sen päälle vedin sitten pari kerrosta sinkkimaalia, sinkkimaalin päälle pari kerrosta pohjamaalia, siihen päälle itse maalin, ja vielä lakka antamaan viimeinen silaus.

Jälki aivan pirun mahtavaa, ja ei VARMASTI tule ruoste saumasta ulos, ennenkuin joskus monen monen vuoden päästä, kun auto ei minulla enää ole.

Nyt on taas mukava ajella kun tietää että, että ruskeat paskat on ovien alareunasta pois =)

Vielä tuossa ensi viikolla ovien sisään kunnon setit kotelosuojaa, sama helmoihin. Sitten vielä uusi massa pohjaan. Eiköhän sillä sitten loppuajan ajele onnellisesti, kunnes tilalle tulee jotain muuta.
Tenox
Viestit: 148
Liittynyt: 20 Tammi 2010 15:22
Paikkakunta: Satakunta

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Tenox »

Käytin Foortin koritarkastuksessa. Ei löytynyt saumoista vikaa. Itte siinä olin korjaamon puolella mukana, kun auto syynättiin läpi. Helmassa oli pari kohtaa joista oli maali ja massa lähteneet pois, mutta ei vielä ruosteenalkuakaan. Ne kehoitti massaamaan ja kotona vedin Tectylit em. kohtiin.

Saumoista juteltiin hetki ja korimestari (?) totesi, että on melkoinen mysteeri nuo korisaumat. Ei liity vuosimalliin, eikä automalliin, eikä esim. väriin. 99 Focus voi olla virheetön ja 06 Mondeo aivan laho. Omassa on kuulemma alkuperäiset sauma-aineet, eikä minkäännäköisiä ongelman alkujakaan niissä. Noita kun siis tarkkailee, ei luulisi isoksi ongelman ehtivänkään jos moista tulee. Leima tuli huoltokirjaan ja koritakuulle siis 12kk jatkoaikaa - tosin sillä edellytyksellä, että auto vuosihuolletaan vuonna 2010. Ei tarvitse olla merkkiliikkeen huollossa, mutta periaatteessa pitäisi pystyä osoittamaan, että on käyty sama tarkistuslista läpi.

En mä tosta niin kauheasti huolehdi. Veikkaan, että olisi jo lahonnut jos olisi lahotakseen. Kerran vuodessa maksan mielelläni 20,10e siitä, että tsekkaavat auton. Voi toki olla, että silti tulee ongelmia mahdollisen korjauksen kanssa, mutta tapellaan niistä sitten. 100tkm huolto tulee eteen vielä tänä vuonna. Mietin vielä käytänkö merkkiliikkeessä (240e) vai pienemmällä pajalla, johon luotan (130e).

6kk ja 5000km takana Fordilla ja ihan tyytyväinen olen toistaiseksi ollut.
Focus MK2
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

nykytaunus4 kirjoitti: Mikäli leiman väli venähtää yli 12kk,niin silloin 12kk ylimenevältä ajalta koritakuu ei ole voimassa siihen saakka,kunnes käy uusimassa leiman.Leiman uusimisen jälkeen koritakuu jatkuu normaalisti.Ongelmahan on vain se,että jos juuri silloin,kun uusii "vanhentunutta" koritakuuta,löytyykin jotain ruostehäikkää,niin silloin korjauskulut menee omasta pussista.Senkin jälkeen koritakuun saa voimaan,kun käy Fordilla näyttämässä sen että vaurio on asianmukaisesti korjattu,ja jos muita ongelmia ei tarkastuksessa löydy,niin leima tulee vihkoon ja taas takuu jatkuu.
eli maksaa ja korjaa ja sitten leimauttaa "puhtaana". mitäs hyötyä leimasta sitten enää on kun menee omasta pussista.
RommiRusina
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Maalis 2010 15:23

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja RommiRusina »

fokkeristi10 kirjoitti: eli maksaa ja korjaa ja sitten leimauttaa "puhtaana". mitäs hyötyä leimasta sitten enää on kun menee omasta pussista.
Jep, ja kun tuo omasta pussista menevä osa on sellaisia summia että hirvittää, niin itse ainakin siinä vaiheessa heitin koritakuulle paskat, ja vedin itse. Aineet ja jälki varmasti parempaa, kuin fordin omilla "laadukkailla* vesiväreillä.
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

mulla on focuksessa o etuovessa n1cm lasista alaspäin maali kuprulla eli pukkaa ruostetta. vastaus oli automaassa tyly: mikään 12 puhkiruostumattomuus tai maalitakuu ei korvaa vaikka sisältä lähteekin. (ei kiveniskemä) näinkö on tyytyminen itsekorjaukseen... jolloin ainakin takuut raukeaa (tehty kittisaumojen korjaukset ja ruosteenestokäsittely) harmittaa kun ajat 4-5v kuitenkin...no ekasta fordista en vielä osaaa sanoa.
RommiRusina
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Maalis 2010 15:23

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja RommiRusina »

Noissa ulkoapäin lähtevissä ruosteissa fordilla on lähes aina se linja, että ei mene takuuseen.

"johtuu ulkoisista seikoista" kuten kiveniskemistä yms, vaikka selvästi näkisi, että on jo tehtaalla tullut virhe maalipinnan alle.

Ainut tapaus jossa ulkoisia ruosteita on mennyt takuuseen, on surullisen kuuluisa focuksen ghia - mallin kromilista takaluukussa, joka on härski suunnitteluvirhe.
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

KETUTTAA -suoraa huutoa- titenki tulee joka oveen käymään noin...miksen ostanutkaan octaviaa..
Eric79
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Touko 2010 18:24

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Eric79 »

Sen verran pakko vuodattaa seitsemän Fordin jälkeen koritakuusta, että älkää hyvät ihmiset ostako huonosti huollettua autoa. Tai, jos ostatte, niin vaatikaa ihmeessä hinnan alennusta autosta, jossa puhkiruostumattomuustakuu on jo rauennut.

Jos kerran valmistaja on asettanut ainoaksi voimassaoloehdoksi sen, että autoa pitää huollattaa 1 vuoden tai 20tkm välein, niin sittenhän se pitää huoltaa niin.

Ja eiköhän kaikkia ajoneuvoja tule huollattaa määräajoin... Meikäläisen Helkamakin vaatii kerta vuoteen ketjujen, kammen keskiön ja pyörän laakereiden kiristyksen + rasvauksen. Kestää paljon pidemmälle.. ; )



Ja näistä VW-konsernin, ym.. tuotteista. Auton valmistajia on monia, mutta miettikää alihankkijoita, kyllä ne isot ovat syöneet pienet jo aikapäiviä sitten, ei niitä enää montaa ole = osat tulevat samoilta tehtailta samoja standardeja noudattaen.. Kuka niistä sitten kasaa parhaiten auton, on makuasia :)
fokkeristi10
Viestit: 184
Liittynyt: 15 Heinä 2010 20:57

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja fokkeristi10 »

jaahas jatkokäsittelyynkö pitäs mennä. 3v sitten tehty peruskäsittely. eiköhän tuo seuraavat 3v kestä ilman että pohja puhki.
Vastaa Viestiin