Ovien ruostumis takuu

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
jopi
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Heinä 2008 21:34

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja jopi »

No niin oma mondeo tuli ovien maalauksesta.Jälki oli hyvä mutta hinta arvio oli 2-300€ loppuhinta 420€...no tulipa korjattua.
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Mun mondeon kittisaumakorjauset ei ollu kovin laadukkaat. Kitti oli vedelty tosi epätasaisesti ja joissakin paikoissa jälki on tosi rosoista. Olisivat voineet edes vähän vedellä hiekkapaperilla mutta ei. Lisäksi esim. kuskin oven yläpinnalla näkyy pahoja rälläkän tms. jälkiä. Maali on täsmälleen oikean väristä, eli ei valittamista siitä. Alunperin esim. ovien yläosien kittisaumat oli virheettömät. Nyt kun kaikki saumat on uusittu, jälki on rumaa lähes kaikkialla. Ei ole ammattimaalareilla näköjään minkäänlaista ammattiylpeyttä. Mulle kyllä riittää kunhan eivät ruostuisi enää. Harmittaa kyllä jos joskus yrittää myydä.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Oudompi homma, tiedätkö mikä firma itse homma hoiti? Vai onko siellä päin Fordilla oma korikorjaamo? Joensuussa EH-Auto käyttää jotain paikallista pikkufirmaa hommaan ja jälki on niin siistiä, ettei saumoista voi päätellä mikä on uusittu ja mikä ei.

Toivottavasti tuo tavallista rujompi jälki meinaisi sitä, että saumat on hiottu tarpeeksi syvältä ja korjaus sitten kestääkin...
Kuga PHEV
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Enpä tiedä firmasta. Tuusulassa homma hoidettiin, joten joku paikalline peltikorjaamo varmaan asialla.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tee-seitseFocusmies kirjoitti:Enpä tiedä firmasta. Tuusulassa homma hoidettiin, joten joku paikalline peltikorjaamo varmaan asialla.
Ja varmaan tulee paikalliselta Fordilta kittikorjauksia liukuhihnalta. Minun mielestä asiakkaan ei tarvitse sietää surkeaa työn jälkeä, oli korjaus takuuseen tai ei. Reklamoi nyt ainakin joutessasi homman sinulle tehneelle liikkeelle asiasta, jos vaikka vaivautuisivat vaihtamaan maalaria :twisted: Se ei ehkä sinun saumojasi enää paranna, mutta seuraava ei joudu enää kärsimään samasta vaivasta :lol:

Kun meidän edellinen Focus kävi kittikorjauksessa, kertoi maalaamon kaveri autoja tulevan jonoksi asti ja näytti halliin järjesteltyjen ovien riviä (odotusaika korjaamoon oli vissiin reilu kuukausi täällä hämeessä). Ei ollut yksi eikä edes kaksi ovea siinä odottamassa... :shock: Jälki oli muuten erittäin hyvää - oikeastaan eron tehdassaumaan erotti vain siitä, että kitti oli vedetty tasaiseksi tehtaan jättämän pötkylän sijaan.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
palehti
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2005 18:19
Paikkakunta: Espoo

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja palehti »

Mun menee auto syyskuussa ruosteiden rapsutukseen kuskin oven vuoksi. Soittaja sanoi puhelimessa että eivät enää nykyään anna vara-autoa rapsutuksien ajaksi, onko tosiaan näin ?
Auto on -01 mondeo.
Mites muilla vara-autot ?
joosu
Viestit: 37
Liittynyt: 18 Touko 2006 20:53

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja joosu »

palehti kirjoitti:Mun menee auto syyskuussa ruosteiden rapsutukseen kuskin oven vuoksi. Soittaja sanoi puhelimessa että eivät enää nykyään anna vara-autoa rapsutuksien ajaksi, onko tosiaan näin ?
Auto on -01 mondeo.
Mites muilla vara-autot ?
Varmaan liikekohtaista. Lahdessa sain laina-auton viideksi päiväksi viime keväänä.
Focus TDci -02 & Punainen paholainen orion 1.6 -90
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Itse ainakin vielä toukokuussa sain laina-auton kun pyysin, Joensuu EH-auto.
Kuga PHEV
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

tänään käytin omaani Lohjalla Uudenmaan Autossa näytillä, ottivat kuvat ovista ja kopiot huoltokirjasta.. etuovissa oli pari pikku rupea, konepelti, takaovet ja takaluukku oli ok.

ens viikolla sanoivat soittavansa että meneekö takuuseen vai ei, jännityksellä odottaen... :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
RATSUNI
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Elo 2009 21:48

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja RATSUNI »

Terve kaikki,

Olen uusi foortisti 8) ja muutma asia täytyisi kysyä. Omistan 03 vuoden mondeon ja ruostetta on apukuskin oven alareunassa ja takapyörän kaaressa,koritakuuta on velä 6 vuotta jäljellä. Eikös tämä tarkoita että saan viedä ilmaiseksi auton korjaukseen merkkiliikkeeseen :?: autossa täydellinen merkkiliikken huoltokirja

Asiasta rasiaan, on muuten oikeasti hyvän tuntuinen auto ajaa :shock:
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Kylläpä noin, lue nyt silti ainakin tämä topikki läpi niin vähän selviää tuo kuvio ja tiedät millä eväillä lähteä sinne merkkiliikkeeseen.. takapyörän kaarta tuskin korjataan takuuseen.
Kuga PHEV
Bete^

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Bete^ »

Jepp, täällä kanssa -99 focuksen ovien kittisaumat ruosteessa ja ruoste levinnyt osittain ulkopinnallekkin.. Onko kokemuksia Jyväskylästä? Missä kannattaisi käyttää näyttämässä?
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

mulle sanoivat Ford liikkeessä että he ottavat kuvat ja muut dokumentit ja lähettävät ne sitten jonnekin Fordin konttorille (maahantuojalle?) joka sitten päättää että meneekö takuuseen vai ei.
Eli periaatteessa pitäis kai olla ihan sama missä Ford-liikkeessä autoaan käy näyttämässä?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Ei pitäisi olla merkitystä ei. Eroa saattaa kuitenkin tulla siinä kohtaa jos maahantuojan ja paikallisen Fordin konttorin näkemykset eroaa, eli omassani oli selkeä ruostetäplä jota maahantuoja ei meinannut suostua korjaamaan (kertaalleen korjattu ovi, ruoste tuli talven aikana takasin). EH-Auton yhdyshenkilö kuitenkin jaksoi vängätä maahantuojalle ja ovi lopulta korjattiin.
Kuga PHEV
jannes
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Huhti 2009 18:29

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja jannes »

Mondeossani on silikonisaumasta ruosteen lähtemisen merkkejä havaittavissa kahdessa ovessa. Käytin paikallisella jälleenmyjällä (Hartikainen/Kuopio) otattamassa saumoista kuvat. Kaveri oli kuvien kanssa yhteydessä maanantuojaan, josta tuli päätös etteivät suostu osallistumaan milääntavalla korjauksen kustannuksiin. Autolla on ajettu 174tkm ja huoltokirjan mukaan on käytetty merkkiliikkeessä huollossa. Yksi öljynvaihtohuoltoleima puuttuu varhaisesta historiasta (mutta se ei ole viimeisimpien leimojen joukossa).

Kittisauma vikahan on yleisesti tiedossa oleva vika ja Hartikaisenkin mielestä tässä ei pitänyt olla minkäänlaisia epäselvyyksiä, koska "autoa on huollettu hyvin ja ajokilometrimääräkin suhteellisen alhainen".

Miten tästä kannattaisi lähteä neuvottelmaan. Ja onko tässä edes mitään toiveita saada maahantuojaa mukaan kustannuksiin. Onko vastaavanlaisia kokemuksia neuvotteluyrityksistä? Kannattaako itse neuvotella vai kuluttajasuojaviranomaiset ottaa heti mukaan neuvotteluun?
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Heh Hartikainen Kuopio soitti mulle kans eilen ettei korvaa kittisaumavikaa.. auto mondeo -04 huollettu ajallaan.. Kuulemma saksassa herrat kieltää eikä niiden päätä käännetä.. maanantaina alkaa soittelu takaisin päin.
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
jannes
Viestit: 23
Liittynyt: 27 Huhti 2009 18:29

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja jannes »

Soittelin fordin maahantuojalle ja totesivat että syynä siihen etteivät kittisaumavikoja suostu korjaamaan on se että kori tarkstus leimoja puuttuu. Täältä foorumilta tästä ja parista toisesta ketjusta kuitenkin olen lukenut useiden eri kaverien sanomana ettei tällä pitäisi olla väliä korvattavuuteen.

Liekkö käytännöt tiukentuneet sitten kun olivat nyt niin tiukan oloisia ja kestääköhän tuo "kori tarkastus leimoja puuttuu" lauseke kuluttaja-asiamiehen(?)
latu80

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja latu80 »

Mikähän on tuo sauman kohta tarkalleen ottaen?
Omassa mondeossani on oven alin osa (käännekohta) rapsahdellut maalista jonkun verran ja sauma kuitenkin on ehjä kauttaaltaan. Vein näytille Tre automaa ja korikorjaamon kaveri sanoi, että normaalia käytöstä johtuvaa, että oviaukon alatiiviste olisi tuon aiheuttanut Pääasiassa ajenlen yksin ja auto -01, 165tkm eli vähän käytetty yksilö. Kaikissa ovissa sama juttu kuitenkin.

Eli onko nyt kyseessä saumavika vai ei :?:

Ja kai maalipinnan pitää kestää normaalia käyttöä edes sen takuun ajan :?: Oli kyseessä mikä tahansa kohta autosta :!: Paitsi tietysti kiveniskemät yms...
monteo
Viestit: 83
Liittynyt: 08 Helmi 2005 11:03

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja monteo »

Toiseen ketjkuun kirjoittelin, että tuo johtuu väljästä saranasta, jolloin ovi hinkkaa ja maalit lähtee. Uusi sarana tai tapit(jos erikseen saa) niin vika lähtee.
-06 mondeo
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Mietin tota merkkikorjaamohuoltoa ja niitä leimoja. Itse en nimittäin sellasta roskaa harrasta. Öljyt ja tulpat vaihtuu omillakin käsillä. Eli ymmärrän kyllä, jos tee se itse-mies on jättänyt ruosteet vuosiksi kukkimaan ja ne on menny tosi pahaksi. Tällöin syy on omistajan. Mutta jos TI-mies löytää alkavan ruostevaurion ja haluaa korjaukset Fordin piikkiin, niin eipä sitä voi maahantuoja väittää, että tarkastuksessa olisi löytynyt aiemmin ja että mitään ei korvata. Onko joku ollut yhteydessä kuluttaja-asiamieheen? En automaattisesti suostuisi maksamaan.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
Tapukka
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Marras 2009 21:37

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Tapukka »

Otsikko on erittäin osuva, tietyissä malleissa ovet ruostuu takuulla.

Koritakuu voimassa 12kk viimeisimmästä Ford-liikkeen tarkastuksesta. Sijaisauto on välillinen kulu jota takuu ei korvaa. Ja kyllä, takuukorjausten suhteen ollaan erittäin tarkkoja tänä päivänä -> yksikin koritarkastusleima puuttuu -> takuu päättynyt.
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Sitten tilanne on tiukentunut huomattavasti
vuoden aikana,ko.asian tiimoilta.

Koska yksikään edellämainittu ei pitänyt
omalla kohdalla paikkaansa,02/08.... :roll:
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Tapukka kirjoitti:Otsikko on erittäin osuva, tietyissä malleissa ovet ruostuu takuulla.

Koritakuu voimassa 12kk viimeisimmästä Ford-liikkeen tarkastuksesta. Sijaisauto on välillinen kulu jota takuu ei korvaa. Ja kyllä, takuukorjausten suhteen ollaan erittäin tarkkoja tänä päivänä -> yksikin koritarkastusleima puuttuu -> takuu päättynyt.
Joo mutta mikä on tuon asian laita jos oikeuteen mennään. Voidaanko ensin luvata takuu ja sitten alkaa vaatimaan Ford-liike huoltoja. Aikaisemmin EU antoi linjauksen, jonka mukaan ei-merkkiliikkeessä suoritetut huollot ei voi katkaista auton takuuta.

Mutta tosiaan Ford ei ole ainoa kusettaja. Samanlaista kikkailua takuun päättymissyistä tuntuu olevan melkeen joka merkillä.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
nykytaunus4
Viestit: 82
Liittynyt: 29 Touko 2009 15:32

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja nykytaunus4 »

.[/quote]
Aikaisemmin EU antoi linjauksen, jonka mukaan ei-merkkiliikkeessä suoritetut huollot ei voi katkaista auton takuuta.
[/quote]
Sama linjaus on edelleen käytössä.Vielä voi auton huoltaa muuallakin,kuin vain merkkiliikkeessä,mikäli liikkeellä on riittävä ammattitaito,sekä merkille tarvittavat työkalut,mittauslaitteet jne.Huoltaminen sellaisessa liikeessä ei katkaise takuuta.Nyt yrittävät tehdä uuden linjauksen,mikä palauttaisi käytännön takaisin siihen,että auto on takuuaikana huollettava vain merkkiliikkeessä.
Ford Focus 1.6 VTC Ghia 2006
Ford Fiesta 1.6 Sport Silver 2011
Moti
Viestit: 85
Liittynyt: 21 Heinä 2005 13:02

Re: Ovien ruostumis takuu

Viesti Kirjoittaja Moti »

Meilläkin puuttuu yksi koritarkastusleima vuodelta 2003, jolloin oli ensimmäinen määräaikaishuolto. Kun kysyin asiasta myöhemmin vuonna 2004, sain vastaukseksi Lauttasaaren Stockmann-autosta että viimeisin leimä ratkaisee. Eli jos olet saanut leiman 12 kk sisään ilman huomautuksia niin asia on kunnossa.

Tästä viisastuneena olen aina tarkistanut huoltokirjan tiskillä auton noudon yhteydessä ja useammankin kerran olen saanut unohtuneen koritakuu-leiman tiskiltä pyydettäessä. Onko koria tosiasiallisesti tarkistettu on uskon asia. Joka tapauksessa meillä ovet kaikki luukut korjattiin takuuseen vuonna 2006 ja sijausauto saatiin viikoksi.

Minulla on myös fordin maahantuojalta "mustaa valkoisella" sähköpostissa huhtikuulta 2005 , jossa todetaan ristiriitaisesti vrt. yllä olevaan:

"Niin kauan kuin auton maalipinta ja kori tarkistetaan vuosittain mieluiten valtuutetussa Ford-liikkeessä tai ainakin Fordin laatuvaatimusten ja ohjeiden mukaisesti ja tarkistus on kirjattu huoltokirjaan, autossanne on voimassa koritakuu 06/2014 saakka, joka kattaa mm. ovissa esiintyvät ruosteviat ja niiden korjaukset."
Mondeo 1.8 Trend Wagon ESP -02 (loppusijoitettu 190tkm/10v jälkeen)
Vastaa Viestiin