Sivu 1/1

Mondeo -01 1,8

Lähetetty: 03 Kesä 2008 10:37
Kirjoittaja jukaupp
Kuinka säädän käsijarrua kireemmälle. Kahva nousee pystyyn, eikä käsijarru pidä. Kuinka paljon autoa pitää purkaa ja kuinka kahvan suojamuovit saa rikkomatta irti (jos säätö on kahvan luona)?

Re: Mondeo -01 1,8

Lähetetty: 07 Heinä 2008 12:29
Kirjoittaja outliving
Moro!
Tulee vähä myöhässä mutta parempi myöhään ku ei millonkaan. Tuhkakupin alla on muistaakseni kaksi ruuvia jotka irrotat ensin. Vaihdekepin juuren nahka lähtee vääntelemällä ja siellä muistaakseni lisää ruuveja. Tarkemmin en muista ruuvien sijainteja mutta varovasti ruuvarin kärjellä muoveja vääntämällä irtoovat. Tunnelin molemmin puolin täytyy irrottaa myös muovit. Käsijarrukahvan juuressa on automaattinen vaijerinkiristin jonka takapuolelta löytyy stoppari johon kiekko pysähtyy löysättäessä käsijarru. Stoppari on kiinni pitkässä reiässä jotenka on alunperinkin ehkä tarkoitettu säädettäväksi. Stoppari on kuitenkin niitattu kiinni joten liikuttaminen voi olla vaikeaa. Hiukan vääntämällä kuitenkin alkaa jarru pelittämään. Huollossa eivät suostuneet kertomaan systeemistä tarkemmin, uusi kahva manuaalisäädöllä olisi maksanut 70 € mutta vanhankin olisivat samaan hintaan laittaneet toimintakuntoon. Tarkemmin tutkimalla vika sitte löytyi ja myös korjaantui. Yrittivät huollossa vedättää ja ottaa yksinkertaselta näyttävältä mieheltä kaksinkertasen summan vian korjaamisesta :D

By the way muuten Alfamerin kirjassa hyvät ohjeet konsolin irrotukseen. Siellä säilytysboksin pohjallaki on ruuvit. Sivulevyt lähtevät varovasti vääntämällä lukitusruuvien irrotuksen jälkeen. Suosittelen kyllä tuota kirjaa, on paljo selkeitä kuvia ja neuvotaan niin jotta ymmärtää aloittelijakin. Kärkkäiseltä 25 € :D

Re: Mondeo -01 1,8

Lähetetty: 08 Heinä 2008 00:20
Kirjoittaja overboost
Harvemmin vaijeria tarvitsee kiristää. Takajarrut tutkimuksen alle. Männät jumittaa tai liian kaukana. Tai sitten vaijeri tai vipu jumissa.

Re: Mondeo -01 1,8

Lähetetty: 14 Heinä 2008 12:10
Kirjoittaja outliving
Niin jos kahvassa on automaattinen kiristin vaijereille niin vaijereitahan ei edes voi säätää. Vanhemmissa malleissa on automaattisäädin ja uudemmissa on siirrytty yksinkertaisempaan manuaalisäätöön. Itse laitoin uudet satulat ja palat mutta aina vaan nousi kahva kiinni kyynärnojaan eikä jarru ottanu tarpeeksi. Vasta kiristimen stopparia vääntämällä jarru alkoi toimia ja on toiminut moitteetomasti jo reilun vuoden.

Re: Mondeo -01 1,8

Lähetetty: 16 Maalis 2011 20:01
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
outliving kirjoitti:Niin jos kahvassa on automaattinen kiristin vaijereille niin vaijereitahan ei edes voi säätää. Vanhemmissa malleissa on automaattisäädin ja uudemmissa on siirrytty yksinkertaisempaan manuaalisäätöön. Itse laitoin uudet satulat ja palat mutta aina vaan nousi kahva kiinni kyynärnojaan eikä jarru ottanu tarpeeksi. Vasta kiristimen stopparia vääntämällä jarru alkoi toimia ja on toiminut moitteetomasti jo reilun vuoden.
Mihin suuntaan väänsit sitä kiristimen stopparia? Ylös alas, vasen oikea? Meinaan avasin systeemin eilen enkä millään käsittänyt pointtia. Tökin sitä jousenpäätä, joka osuu siihen kiristimen stoppariin (eli siihen L:n muotoiseen osaan, joka on kiinni siinä pitkässä reijässä niitillä). Ei tuntunu olevan mitään vaikutusta.

Re: Mondeo -01 1,8

Lähetetty: 21 Maalis 2011 15:51
Kirjoittaja pnieminen74
ainoa hyvä keino on pultata se esikiristin sieltä välistä kiinteäksi osaksi, se pellinpala
josta vaijeri on kiinni. sitten vaihdat uudet vaijerit jos vanhat on venynyt.
kalliimpi ja turha keino on vaihtaa uudemman -04 mondeon kahva jossa käsisäätö löytyy.

Re: Mondeo -01 1,8

Lähetetty: 24 Maalis 2011 22:08
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
pnieminen74 kirjoitti:ainoa hyvä keino on pultata se esikiristin sieltä välistä kiinteäksi osaksi, se pellinpala
josta vaijeri on kiinni. sitten vaihdat uudet vaijerit jos vanhat on venynyt.
kalliimpi ja turha keino on vaihtaa uudemman -04 mondeon kahva jossa käsisäätö löytyy.
Tuolta se vähän munkin mielestä vaikutti. Se jousisysteemi siinä kahvan juuressa oli aivan onneton. Varmaan paras temppu olis tosiaan porata läpi siitä kahvan juuriesta ja pistää siihen ruuvi. Tosin säätäminen menee vaikeaksi, mutta voihan sen aina tehdä alakautta. Vois kai sen kahvan vaihtaakin, mutta ilmeisesti romaritkin on haistaneet tässä tienestimahdollisuuden ja hinnat on melkeen merkkiliikkeen uuden tasoa mitä nopeasti katselin.