Sivu 1/1

Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 15 Touko 2008 23:23
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Focus 99 vm ja 1.6 on alkanut valittaa takapäästä kovilla nopeuksilla. Kaartaessa oikealle se loppuu, joten oletan että se on takapyörän laakeri (oikea). Autossa on jarrurummut takana. Katselin Alfamerin oppaasta ja homma vaikuttaa selvältä. Ihmettelen vain kun siinä käskettiin uusia laakerinvaihdon yhteydessä pyörän nopeudentunnistimen roottori sekä jarrurummun tiiviste. Enpä löytänyt näitä osia motonetistä. Pitäiskö niitä lähteä etsimään muualta, vai onko tuo taas jotain alfamerin turhaa hapatusta. Autossa on siis ABS-jarrut.

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 16 Touko 2008 18:31
Kirjoittaja msanta
Takapyörän laakeri tulee pakettina ainakin Motonetistä, kannattaa kysyä tuleeko tiiviste mukaan. Netissä kerrotaan laakeripakettiin kuuluvan yhden pyörän tarpeet. Luulisi tiivisteen silloin kuuluvan mukaan. ABS-tunnistimen rengasta voi olla vaikea saada ehjänä irti rummusta, kun siinä muovirunko.

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 16 Touko 2008 19:17
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Okei kiitti tiedoista.

Kyselin fixuksesta ja heidän vastauksensa oli, että pitää hakea maahantuojalta abs-tunnistimen rengas sekä stefa. Pitää käydä merkkiliikkeessä sitten kyselemässä sitä.

Niin ja siis motonetin paketissa tuli mukana laakeri, napamutteri ja laakerin lukkorengas.

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 16 Touko 2008 19:23
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Tee-seitseFocusmies kirjoitti:Okei kiitti tiedoista.

Kyselin fixuksesta ja heidän vastauksensa oli, että pitää hakea maahantuojalta abs-tunnistimen rengas sekä stefa. Pitää käydä merkkiliikkeessä sitten kyselemässä sitä.

Niin ja siis motonetin paketissa tuli mukana laakeri, napamutteri ja laakerin lukkorengas.
Viimesimmissä escorteissa samanlainen systeemi. Itse laakerin vaihto helppo homma, mutta se uralevy, mistä abs anturi lukee nopeutta, on ihan älyttömän vaikea saada pois ylipäänsä, ehjänä ei varmasti lähde. Maksoi muistaakseni jotain luokkaa 7e se uusi rinkula, ja olisko ollut se stefakin mukana. Jos olis ostanu orkkisosana pyöränlaakerin, niin noi osat olis tullu mukana.

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 04 Kesä 2008 13:33
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Ihan tiedoksi vaan muille samassa tilanteessa oleville. Ostin kyseiset osat merkkiliikkeestä ja hintaa kertyi alle 20 erkkiä (ja siinä oli kahden pyörän tarpeet). Ei siis kovin kallista.

Hassua tässä on se, että ulina ja muutenkin äänet on loppunut tyystin. En saa sitä enää missään nopeudessa vaikertamaan. Vaihdoin ennen ulinan alkamista etujarrulevyt ja palat, mutta ääni kyllä kuului selkeästi takapäästä ja lisäksi se vaimeni oikealle kaarrettaessa (mikä yleensä viittaa laakerivikaan). No täytyy kuulostella, josko jotain valitusta tai tärytystä alkaisi kuulua.

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 25 Kesä 2008 10:09
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Viimeisenä päivityksenä

Laakeri alkoi pitää krohinaa, joten vaihdoin molemmat takalaakerit. Vaihto oli aika yksinkertainen ja ABS-anturin roottoritkin lähtivät aika iisisti pois. Edellinen asentaja oli jättänyt pölytiivisteen asentamatta, mistä voi päätellä että hän on myös käyttänyt vanhaa roottoria ja hankkinut vaan laakeri+ lukkorengas + napamutteripaketin tarvikeliikkeestä. Sillä näyttäisi pärjäävän tässä tapauksessa. Rasvakuppi on muuten vaikea saada ehjänä pois, joten se kannattaa ehkä ostaa myös laakerivaihtoa varten.

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 26 Kesä 2008 07:07
Kirjoittaja protoni
Onkohan vaihto samanlainen 2.0 malliinkin, missä on levyt takana? Minkä kokoisella hylsyllä napamutteri aukeaa?

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 18 Heinä 2008 19:27
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Tässä alfamerin ohje lyhennettynä:
1. Irroita rasvakuppi
2. aukaise napamutteri. Tässä pitäisi olla ainakin käkkäri päällä. Jos rengas silti pyörii mukana, jonkun pitää tulla painamaan jarrua kun väännät sitä auki.
3. Irroita jarrusatula ja jarrulevy
4. Vedä pyörännapa irti tarvittaessa ulosvetäjällä (tai koputtele sitä vasaralla jos ei ulosvetäjää ole ja se on tiukassa).
Sitten vaan pyörännapa ruuvipenkkiin ABS-rengas ja lukkorengas pois. Prässillä vanha laakeri pois ja uutta tilalle. Rasvaa uusi laakeri ennen sen laittamista pyörännapaan, niin se menee helpommin. Sitten uusi lukkorengas ja ABS-anturi paikalleen ja loput samalla tavalla kuin avatessa. Niin ja napamutteri kannattaa uusia. Se tulee todennäköisesti laakerin mukana.

Napamutterin kiristysmomentti on 235 Nm, mikä on aika paljon. Itse testasin sopivan kireyden siten, että kokeilin pyörittää rengasta. Jätin kireyden sellaiseksi, että rengas pyöri vielä kohtuu helposti. Hyvä pitkävartinen avain on tehokas tässä. Työkalut ei ole nyt saatavilla joten en voi tarkistaa hylsyn kokoa, mutta ei se napamutteri mikään spesiaalin kokoinen ole. Mikään pieni hylsysatsi ei siihen kyllä riitä. Voit kattoa sen napamutterin koon siitä laakeripaketista kaupassa. Jos sulta puuttuu ko. hylsy, voit ostaa sen samalla.

Käytännössä vaihto on ilmeisesti lähes sama rumpujarrutapauksen kanssa. Rumpujarrullisessa vaan laakeri on pyörännavan sijaan siinä rummussa.

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 03 Elo 2008 01:06
Kirjoittaja Monteonisti
Jos rummut takana, niin pitää irroittaa aluksi ABS-anturi! 8)
Minä en tehnyt kun jarrukenkiä vaihdoin, piti siis ostaa uusi anturi! :twisted:

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 03 Elo 2008 12:06
Kirjoittaja focst
miksi pitäis irrottaa abs anturi.. :roll: ite ainakaan lähtis sitä turhaan irrottamaan rikkoontumis riski liian kova.. ei liity millään tavalla taka jarrujen kunnostukseen.. :shock:

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 05 Elo 2008 19:52
Kirjoittaja msanta
ABS-anturi kannattaa irroittaa, koska anturin irroittamisen jälkeen jarrurumpu lähtee kätevästi irti avaamalla neljä jarrukilvessä olevaa ruuvia. Ensin pitää irroittaa ABS-anturi, joka on kiinni yhdellä 6 mm ruuvilla. Muovinen anturi irtoaa varovasti ruuvitaltalla kampeamalla. Anturin johtoa ei tarvitse irroittaa, koska anturin voi kääntää sivuun johtiman varaan. Riski, että anturi hajoaa irroituksessa on aika pieni. Tässä jarrurummun irrroitustavassa ei tarvitse irroittaa rummun kiinnitysmutteria, jonka saattaisi joutua uusimaan, jos se on aikaisemmin useasti irroitettu.

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 23 Elo 2008 21:19
Kirjoittaja S-P-H
Kirjauduin juuri jäseneksi tänne..ja pystyy heti liittymään kohtalotoveriksi näiden takapyörien
laakereiden suhteen. Ostin vm 2000 Focus STW:n 1.8 bensalla vähän yli vuosi sitten Automaa
Fordilta. Sillä oli ajettu 126tkm. Nyt vuosi sen jälkeen ja jossai 150tkm kohdalla alko melko
kovaääninen matalataajuuksinen urina/jurina/jurnutus takapyörästä ja koveni käännettäessä aina toiseen suuntaan ja hiljeni toiseen. Noh, tänään aloitettiin vaihtamaan laakereita ja melko ylläri odotti vastassa. Edellinen asentaja, kuka lie, ei ollu laittanu sitä metallista "tiivistettä"
ollenkaan laakeripaketin perään ja molempien pyörien laakerit oli täysin ruosteessa, p*skassa ja
rispaantunu rikki,ts. totaalip*skaksi. Sitten vielä kaiken kukkuraksi levyjarrut oli ruostunu
jumiin niin, että ne "liukujat" mitkälie jarrusatulassa oli umpijumissa eikä liikkunu yhtään
käsivoimilla. Eiku uus reissu motonettiin ja hain sit kaikki jarrukamat uusiksi. Jospa nyt vaikka
toimis takajarrutkin jatkossa :) Autotohtori ja sen jälkeen myöhemmin katsastus ei huomannu
moisia vikoja viime vuonna.

Lopputulos pistää onneksi hymyilemään :) se hemmetin jurina on pois ja voi keskittyä
normaaliin focuksen rengasmeluun :roll: (Renkaat 16"/205/50).

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 28 Syys 2008 12:47
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
msanta kirjoitti:ABS-anturi kannattaa irroittaa, koska anturin irroittamisen jälkeen jarrurumpu lähtee kätevästi irti avaamalla neljä jarrukilvessä olevaa ruuvia. Ensin pitää irroittaa ABS-anturi, joka on kiinni yhdellä 6 mm ruuvilla. Muovinen anturi irtoaa varovasti ruuvitaltalla kampeamalla. Anturin johtoa ei tarvitse irroittaa, koska anturin voi kääntää sivuun johtiman varaan. Riski, että anturi hajoaa irroituksessa on aika pieni. Tässä jarrurummun irrroitustavassa ei tarvitse irroittaa rummun kiinnitysmutteria, jonka saattaisi joutua uusimaan, jos se on aikaisemmin useasti irroitettu.
En kyllä nyt ymmärrä pointtia. Uusi napamutterihan tulee laakerin mukana myös tarvikeosapakkauksessa. Tossa joutuu siis avaamaan neljä ruuvia ja irrottamaan yhden anturin sen sijaan, että irrottaa pelkän napamutterin ja laittaa uuden kiinnitettäessä tilalle.

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 28 Syys 2008 19:27
Kirjoittaja msanta
Pointtihan tässä on se, että jos laakereita uusitaan, aukaistaan tietysti tuo iso mutteri ja päästellään sitä kautta rumpu irti. Jos kuitenkin on tarkoitus vain huoltaa jarruja, kannattaa ottaa abs-anturi irti ja myös nuo 4 ruuvia jarrukilven takaa. Tällä tavalla ei tarvitse koskea laakereihin lainkaan eikä siihen isoon mutteriin, jota ei voi kovin monta kertaa käyttää uudestaan. Laakerin suojakuppikin on kuluvaa tavaraa. Pyörän laakereihin ei tällä rummun irroitustavalla pääse esim. jarrupölyä ym.

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 29 Joulu 2018 17:47
Kirjoittaja Fixorrepairdaily
Moro. Tässä ketjussa olevilla ohjeilla takapyörän laakerin vaihto onnistui, kiitos niistä. Oma auto siis focus - 04 jossa levyjarrut takana. Tosiaan tuli itsekin ostettua tarvikelaakeri, paketissa oli laakeri, lukkorengas ja abs-anturi. Metallinen abs-anturin alla oleva pölytiiviste puuttui. Sen ehjänä irti saaminen tuntui äkkiseltään vaikealta tehtävältä.. se kuitenkin pienen miettimisen jälkeen onnistui, siten, että laitoin lyhyen muutaman cm metallipalan lukkorenkaan katkoskohdan ja metallisen pölytiivisteen alaosan väliin, ja löin vasaralla tuon metallipalan toisesta päästä, niin pölytiiviste kampeutui irti. Tarvikelaakerisetti maksoi 14,90€. Laakerin irrotuksesta ja uuden asennuksesta maksoin kaverille 10€. Halvaksi siis tuli kun itse teki :) homman vaikeusaste ehkä 2/5.

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 30 Joulu 2018 03:52
Kirjoittaja Tessulandia
itte ainakin avannu jokaisesta laitteesta napamutterit vielä sillon löysälle kun auto on maassa ja paino päällä,ei muuta kun kunnon vääntimet ja vaihde silmään,käsijarru kiinni ja vielä halko pyörän eteen niin eipä ole pyöriny.
Sama sitten loppu kirrauksessakin niin ei pyöri.
Kivaa kuitenkin kuulla että homma ei ole vaikea ja osat ei maksa turhan paljon

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 22 Maalis 2021 11:09
Kirjoittaja duckworth
Mulla olisi edessä täysi jarruremppa taakse oli kenkien lisäksi menee rummut ja laakerit vaihtoon, koska 300tkm takana :roll: Tilasin rummut ja erikseen laakerit jotka tarkoitettu ABSilliseen. Meneekö homma nyt niin että kun irroitan rummun, avaan ensin napamutterin, niin ABS- rengas jää napaan kiinni vai onko se laakerissa ja irtoaa rummun mukana näin ollen??

Toinen kysymys, onko Mk1 Focukseen olemassa eri sortin rumpuja, face ja preliftin välillä? Kun motonet tarjoaa vain yhtä sorttia mutta autodoc tarjoaa EI-ABS-versiota, vaikka ainahan Focuksissa on ABSit :shock:

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 22 Maalis 2021 15:21
Kirjoittaja yritäedes
duckworth kirjoitti: 22 Maalis 2021 11:09 Meneekö homma nyt niin että kun irroitan rummun, avaan ensin napamutterin, niin ABS- rengas jää napaan kiinni vai onko se laakerissa ja irtoaa rummun mukana näin ollen??
Joo. Rumpu-napa yhdistelmän kun vedät irti akselilta, niin ABS-kehä tulee mukana, on painettu kiinni navan sisäpäähän. Jos saat sen ehjänä ja suorana naputeltua irti, voit siirtää sen uuteen napaan, laakerin asennuksen jälkeen. Vääntyy helposti jos on tiukassa; uusi osa ei ole kallis.
PS. Napamutterin rasvakuppi voi olla myös tiukasti kiinni. Jos sulla on uudet kupit, voi vanhan irrottaa vaikka lyömällä meisselin läpi.

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 22 Maalis 2021 15:27
Kirjoittaja duckworth
yritäedes kirjoitti: 22 Maalis 2021 15:21
duckworth kirjoitti: 22 Maalis 2021 11:09 Meneekö homma nyt niin että kun irroitan rummun, avaan ensin napamutterin, niin ABS- rengas jää napaan kiinni vai onko se laakerissa ja irtoaa rummun mukana näin ollen??
Joo. Rumpu-napa yhdistelmän kun vedät irti akselilta, niin ABS-kehä tulee mukana, on painettu kiinni navan sisäpäähän. Jos saat sen ehjänä ja suorana naputeltua irti, voit siirtää sen uuteen napaan, laakerin asennuksen jälkeen. Vääntyy helposti jos on tiukassa; uusi osa ei ole kallis.
PS. Napamutterin rasvakuppi voi olla myös tiukasti kiinni. Jos sulla on uudet kupit, voi vanhan irrottaa vaikka lyömällä meisselin läpi.
Ok. Uudet laakerit jotka tilasin pitäisi olla jo sillä ABS-renkaalla, olikohan jotenkin intgroitu tai jotenkin niin mainittiin autodocin sivuilla. Nyt vaan jännitellään sopiiko noi rummut, jotka tilasin, tähän malliin...

EDIT:

https://www.autodoc.fi/skf/1362647

Tommonen, näemmä lesomallia kun tuli oikein uus rasvakuppikin mukana 8-)

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 22 Huhti 2021 19:37
Kirjoittaja duckworth
Tuli vähän epävarmuuksia tähän rumpuasiaan, eli oisko jolla kulla antaa mittoja Focuksen rummusta, sen olakkeista siitä kohdin jos ABS-sensorirengas tulee, kun en ole ihan varma ovatko autodocilta tulleet rummut sopivat tähän ABSilliseen Focukseen, kun näitähän on ilmeisesti tehty jenkkeihin ABSittomana.

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 22 Huhti 2021 23:01
Kirjoittaja Koristaja
duckworth kirjoitti: 22 Huhti 2021 19:37... oisko jolla kulla antaa mittoja Focuksen rummusta, ...
Etsin vanhaa kuittia https://aeromotors.ee

Koodi: Valitse kaikki

Tootekood 			Toode 				Kogus 		Hind 		Summa
S70591 / SAMKO 			Piduritrummel 			2 		16,27 € 	32,54 €
200008 / A.B.S. 		Rattalaagrikomplekt 		2 		7,98 € 		15,96 €
714 042 1004/K / MEYLE 		Piduriklotside komplekt 	1 		44,66 € 	44,66 €
Ostin ja asennin vuosi sitten (focus 99)
En muista, oliko anturirengas mukana.

Re: Takapyörän laakerin vaihto focus 99

Lähetetty: 23 Huhti 2021 09:14
Kirjoittaja duckworth
Joo siis pieni typo lipsahti tohon edelliseen viestiin, mutta mulla on erikseen hankittuna jo ABS-sensorirenkaat, mutta se olake näissä uusissa rummuissa näyttää oudon pitkältä/korkealta, eikä vanhaa rumpua purettuna malliksi..