Sivu 1/2

Sierran laatikko!

Lähetetty: 05 Heinä 2005 21:13
Kirjoittaja Riesa2.0
Minkälaiset öljyt kuuluu tuohon dohc sierran laatikkoon, kun mulla on sierrassa ilmeisesti vaihdelaatikko alkanut pitämään sellaista kivaa rohinaa kun vaihde on vapaalla ja kytki ylhäällä (ääni loppuu kun kytkimen painaa pohjaan). Ääni on mun mielestä pikku hiljaa voimistumaan päin niin ajattelin vaihtaa sinne öljyt. Mutta nyt pitäis tietää että minkälaista öljyä sinne pitäis laittaa, yks tyyppi sanoi että kaikki öljyt ei käy kuinka on :?:

Lähetetty: 05 Heinä 2005 21:16
Kirjoittaja VesQ
Melkeempä sama mitäs sinne työntää
Vaikkapa ihan vaihteisto-öljyä

Tosin melkeempä veikkaisin kytkimen painelaakeria viaksi

Lähetetty: 05 Heinä 2005 21:18
Kirjoittaja Riesa2.0
Niin mäkin ensin arvelin, mutta eikö painelaakeri pitäisi ääntä kytkimen ollessa pohjassa ei ylhäällä??? :roll:

Lähetetty: 05 Heinä 2005 21:22
Kirjoittaja janzamar
niin päinhän se menee..en tiedä miten tarkka riesan laatikko on..
mulla vanhassa edelleen teräketjuöljyä :lol:
mutta kai se jäykempi tuonne menis paremmin,tai vaikka vaseliinia laittais sekaan..tekohengitystähän noi kaikki tuommoiset on..

Lähetetty: 05 Heinä 2005 21:23
Kirjoittaja VesQ
Kyllä itsellä ainakin piti ekkerissä ääntä kun oli kytkin ylhänä, myös ajossa. Sitten kun ajossa painoi ihan kevyesti kytkintä niin ääni hävisi

Painelaakerihan siellä rohisi

Mutta tietysti mahdollista että kuuluu laatikostakin

Lähetetty: 05 Heinä 2005 21:37
Kirjoittaja Riesa2.0
Niin kyllähän se tuo painelaakerikin voi olla, ajattelin vain ensin tarkistaa/vaihtaa vaihteiston öljyt jos se olis kuivilla.

Kuinkahan kiireellinen homma tuo painelaakeri olis vaihtaa, kestääköhän se vielä kuinka kauan vielä ajaa, kun sais samalla vaihtaa koko kytkinpaketin kun kerran rupeaa hommiin, mutta nyt justiin ei kyllä budjetti anna oikein periksi. :?

Lähetetty: 05 Heinä 2005 21:56
Kirjoittaja VesQ
No itse laskin päälle 20tkm menemään tuon äänen kanssa kunnes vaihdoin koko laatikon ja sen mukana uuden laakerin

Työautossa (escort express) piti 3 vuotta samaa valitusta ja kilometrejä tuo vuodelle lähemmäs 40tkm

Se vähän riippuu joskus saattaa kestää pidempään kuin koko auto, joskus taas saattaa laueta nopeastikin

Saattaa vaan rikkoa muutakin meneessään jos laukeaa

Lähetetty: 05 Heinä 2005 21:58
Kirjoittaja overboost
Painelaakeri varmaan kestää vielä jos ei kovaa ääntä pidä.
Laatikossa ei ole tyhjenystulppaa, eli vähän vaatii hommia öljyn vaihtaminen.
Ja ATF-öljyä MT-75:een. Kyllä öljyn laatu vaikuttaa laatikon toimintaan.

Lähetetty: 06 Heinä 2005 20:56
Kirjoittaja henu
overboost kirjoitti:Painelaakeri varmaan kestää vielä jos ei kovaa ääntä pidä.
Laatikossa ei ole tyhjenystulppaa, eli vähän vaatii hommia öljyn vaihtaminen.
Ja ATF-öljyä MT-75:een. Kyllä öljyn laatu vaikuttaa laatikon toimintaan.
mut jos stefat ja tiivisteet on huonossa kunnossa ni toi atf ei pysy pitkään siel

Lähetetty: 06 Heinä 2005 21:13
Kirjoittaja Bootsi
henu kirjoitti: mut jos stefat ja tiivisteet on huonossa kunnossa ni toi atf ei pysy pitkään siel
Jos stefat ja tiivisteet on huonossa kunnossa, siellä ei pysy MIKÄÄN öljy. :wink:
MT-75:seen ATF:ää.

Lähetetty: 06 Heinä 2005 21:33
Kirjoittaja Riesa2.0
Laatikossa ei ole tyhjenystulppaa, eli vähän vaatii hommia öljyn vaihtaminen.
Tuossa laatikossa näkyi tyhjennystulppa kyllä olevan, mutta eipä onnistunut öljyen vaihto vielä kun joku foortin insinööri oli laittanut sinne kuusiokolopultit, oli muuten vähä h******n tiukas vääntyi vain meidän kuusiokoloavain jengalle kun tarpeeks pitkällä jatkovarrella väännettiin, mutta ei auennut :evil: Miksei sinne oo voitu laittaa kunnon pultteja eikä noita kun niitä ei saa koskaan vanhemmiten auki :(

Täytyy joku päivä ottaa sierra oikein kunnolla remonttiin ja vaihtaa samalla kytkin ja nuo öljyt. :)

Lähetetty: 07 Heinä 2005 15:22
Kirjoittaja Juutas
Ittelläni ollu molemmissa omistamissani Sierroissa automaatti öljyt laatikossa. Vaan ne tuli aina pihalle kardaanin päästä. :D Kaveri toi juuri Cosworth Escortin saksasta ja siellä oli punaset öljyt laatikossa. Ja siinä on tuo sama rohina kytkin ylhäällä. Emt... :?:

Lähetetty: 10 Heinä 2005 00:00
Kirjoittaja WSE
Niin mikäs laatikko tuossa -90 1,6 cvh (ruisku) koneisessa on? 5 vaihteinen siis. Ja mitäpä öljyä sinne? Ja kuinka paljon menee?

Lähetetty: 10 Heinä 2005 19:22
Kirjoittaja Bootsi
WSE kirjoitti:Niin mikäs laatikko tuossa -90 1,6 cvh (ruisku) koneisessa on? 5 vaihteinen siis. Ja mitäpä öljyä sinne? Ja kuinka paljon menee?
Sierrassa?

Type-9 = pakki 1:sen vieressä

MT75 = pakki 4:sen vieressä

Lähetetty: 10 Heinä 2005 19:23
Kirjoittaja K.S.
overboost kirjoitti:Painelaakeri varmaan kestää vielä jos ei kovaa ääntä pidä.
Laatikossa ei ole tyhjenystulppaa, eli vähän vaatii hommia öljyn vaihtaminen.
Ja ATF-öljyä MT-75:een. Kyllä öljyn laatu vaikuttaa laatikon toimintaan.
Mt-75 lootassa on tyhjennystulppa..

Lähetetty: 12 Heinä 2005 23:52
Kirjoittaja WSE
Riesa2.0 kirjoitti: Tuossa laatikossa näkyi tyhjennystulppa kyllä olevan, mutta eipä onnistunut öljyen vaihto vielä kun joku foortin insinööri oli laittanut sinne kuusiokolopultit, oli muuten vähä h******n tiukas vääntyi vain meidän kuusiokoloavain jengalle kun tarpeeks pitkällä jatkovarrella väännettiin, mutta ei auennut :evil: Miksei sinne oo voitu laittaa kunnon pultteja eikä noita kun niitä ei saa koskaan vanhemmiten auki :(

Täytyy joku päivä ottaa sierra oikein kunnolla remonttiin ja vaihtaa samalla kytkin ja nuo öljyt. :)
Kannattaa hommata laadukas kuusiopalahylsy vaikkapa 1/2 vääntiöllä. Pääsee kunnon avaimella vääntämään. Suurin osa myytävistä kuusiokoloavaimista on varsin laadutonta kamaa mutta nuo palahylsyt, halvemmatkin, ovat aika laadukkaita. On sekä kiinteillä että irrotettavalla palalla; kiinteä voi halvassa hintaluokassa olla kestävämpi, vaikka joka palaa varten onkin sitten oma hylsy. Tosin eipä noita montaa tarvitse yleensä. Esim. edullinen sarja:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 9593378243
Nuo biltsun avaimetkin kestänee. Ovat vain aika pitkiä; vielä lujempia ovat lyhyemmällä palalla olevat jos vain sopii työkohteeseen. (Tai nuo biltsun hylsyt taitaa olla läpeensä samaa materiaalia eli niissä ei ole mitään erillistä "palaa")
Huom. tosin tossa ei taida olla sierran lootan proppuun sopivaa kun koko oli muistaakseni 9mm. Toki voi eri lootassa olla erilainenkin...

Lähetetty: 12 Heinä 2005 23:59
Kirjoittaja WSE
Bootsi kirjoitti: Sierrassa?

Type-9 = pakki 1:sen vieressä

MT75 = pakki 4:sen vieressä
Kiitos. Eli siis type 9.

Lähetetty: 13 Heinä 2005 00:26
Kirjoittaja VesQ
Samaten mk2 ekkerin perän tarkistusroppu, jotain 11mm tai vastaava ja neliön muotoinen. Siihen ei myöskään tahdo löytää avainta. 1/4" ja 1/2" välistä (oisko ollu 3/8") vääntiöllä oleva räikkä käy siihen suoraan eli ei mitään hylsyä eikä mitään, tosin meinaa olla melko väljä mutta ainakin vielä olen saannut kaikki tuolla auki korkkaamatta kun on samalla vähän avittanut pienillä putkitongeilla

Lähetetty: 31 Heinä 2005 13:59
Kirjoittaja Riesa2.0
Nyt alkaa vissiin olla remontti aiheellinen kun ei mene enää mikään vaihde päälle narahtamatta muutakuin antamalla "välikaasua", sekä kytkin tahtoo muutenkin luistaa ja tuo ääni on alannut voimistua huolestuttavasti (kuulee jo ajaessakin). :(

Ajattelin nyt sitten tarkistaa kuitenkin ne laatikonöljyt, no otin tarkistusropun laatikosta irti ei tuntunut sormeen öljyä eikä kastunut edes 5cm mittainen johdonpala kun sillä koitin, joten päästin öljyt pois, ihan hyvän näköiset ne mun mielestä kyllä oli (punaiset), mutta täytyy käydä huomenna hakemas uudet!

Täytyis vaihtaa siihen tuo kytkinpaketti kun vain olisi tilat on aika hankala ruveta ruohikkoremonttina yksin sitä tekemään, kun ei oo kytkimen vaihdosta muutenkaan kokemusta! :?

sierran

Lähetetty: 31 Heinä 2005 14:25
Kirjoittaja Hoppa
muutana juttu tuki mieleen.

MT-75 laatikkoonhan pitäisi laittaa ne motrcraftin öljyt (kallista)

Vika kuulostaa siltä että pääakselin laakerit kaipaisi vaihtoa? MT-75 irtolaatikon laakeroint tarvikkeineen maksoi Kuopiossa vähän aikaa sitten n 500e.

Omassa Transetissa laatikko antoi pieniä merkkejä lähestyvästä remontista ja päätin kokeill öljyn vaihtoa ja lisäaineistusta. sehän auttoi.
Lisäaine oli STP:n tuubitavaraa ja öljy tuota motorcraftia.

Lähetetty: 31 Heinä 2005 21:30
Kirjoittaja Riesa2.0
Kertokaas viisaammat paljonko sitä öljyä menee sinne laatikkoon ettei tule turhan paljon ostettua :!: Tuolta laatikosta ei tullut pihalle muutakuin litran verran, tuntuis siltä että sais varmaan olla enemmän :?

Ajattelin kyllä huomenna foortin liikkeestä oiken hakea, kai niiden siellä pitäisi tietää paljonko tarvitsee :roll:

Lähetetty: 31 Heinä 2005 21:36
Kirjoittaja lalli69
MT-75........... 1,2 litraa
Type-9.......... 1,9 litraa
Type-E.......... 1,0 litraa

Lähetetty: 07 Elo 2005 18:46
Kirjoittaja Lep-1
Noniin! Tuli laitettua MT-75 lootaan 80W-90(EI atf) Nesteen öljyä. Enkä huomanut oikeen mitään eroa tuntumassa. Samallalailla pakki ja ykkönen ei mene millän sisään. Noh sitten rykiessäni homasin että auto liikahtelee vaihdetta rykiessä eli kytkin ei irroita. Kytkin kyllä pitää hyvin (ei luista) mutta ei myöskään irroita kunnolla. Kytkin vaijerissahan on automaatti kiristys. Onkohan se mennyt jo tappiin vai kytkin vaan loppu tai silmälaakeri loppu?? Täytyy mennä kyselemään kytkimen vaihdon hintoja :(

Lähetetty: 12 Elo 2005 18:51
Kirjoittaja Lep-1
Ja tarina jatkuu!
Vaihteisto ongelmat poistuivat, kun Vaihdoin uuden kytkimen.
Nyt ei enää rusauttele ja vaihteet menee kunnolla sisään. Polkimen liikkeestä tuli erittäin kevyt. Turun seudulla pienessä autotalli korjaajalla vaihdatin. Makso kaikkineen 320€. Kytkin oli niin loppu ettei se enää jaksanu irrottaa kunnolla. Ajettu 200tkm Nyt voi ajella taas kohtuu huolettomasti :D

Tietääkö joku asettuuko se kytkinvaijerin automaattikiristys ittestään kohdilleen vai pitääkö se jotenkin virittää? Kytkin ottaa aika alhaalta kiinni.

Lähetetty: 14 Elo 2005 21:44
Kirjoittaja Riesa2.0
Makso kaikkineen 320€.
Aika kallista, Mutta elämä on... :D

Joo mutta, pitäis varmaan joskus vaihtaa tuohon munkin omaan kytkin, mutta kun rahat tuntuu katoavan aivan muuhun. Oli jo kytkin rahat kasassa, mutta menin ilmoittautumaan autokoulun 2 vaiheeseen, kun sekin pitää kuulemma suorittaa. Ryöstävät siitäkin ilosta 260€. :?

Mutta asiaan! Onko tuo kytkimen vaihto sierraan kuinka vaikea projekti, ajattelin jos itse vaihtais niin säästäis siinäkin. Muuten on tullut autoja ruuvailtua, mutta kytkimen vaihtoa ei ole vielä eteen tullut eli ei kauheasti siitä kokemusta.

Sitten vielä kysymys johon vastauksen varmaan löytäisin haulla, mutta millä tuon vaihdekepin saisi vähän jämäkämmäksi. Ottaa vain päähän kun se heiluu yhtä paljon sivusuuntaan vaihde päällä kuin vapaallakin. :shock: