Sivu 1/1

Kierrokset ei laske vaihdettaessa focus 1,6

Lähetetty: 13 Touko 2008 17:35
Kirjoittaja rele
Ongelmana siis kierrosten jääminen noin 2000 :teen vaihdettaessa. Auton seisoessa paikallaan toimii normaalisti, tyhjäkänti palautuu siis heti.
Onko ajatuksia ?

Re: Kierrokset ei laske vaihdettaessa focus 1,6

Lähetetty: 13 Touko 2008 20:28
Kirjoittaja Riesa2.0
Toimii siis niin kuin pitääkin.. :?

Re: Kierrokset ei laske vaihdettaessa focus 1,6

Lähetetty: 18 Touko 2008 02:03
Kirjoittaja Monteonisti
Mikä motti? :shock:
Zeteceissä yleensä kierrokset jää korkealle mutta yleensä alle 2 tonnia?
Samoin "moottorijarrutus" on tehotonta? 8)

Re: Kierrokset ei laske vaihdettaessa focus 1,6

Lähetetty: 07 Loka 2010 13:06
Kirjoittaja rebe^
Herätelläänpä tämäkin keskustelu henkiin. Omassa '99 Focus 1.8 Zetec-E:ssä on tätä ongelmaa, eli kytkin pohjassa kierrokset jää usein noin 2000:een ja ylikin, ja tuntuu siltä että vaikutus on suurempi kun moottori on kylmä.

Ja tosiaan, kun auto on paikoillaan kierrokset on ihan normit 700-800 rpm.

Lisäksi, kuten Monteonisti mainitsi, moottorijarrutus on tooodella tehotonta, esim. alamäessä auto tuppaa kiihtymään vaikka pienempää vaihtaisi pesään..

Jostain olen lukenut että vika saattaa olla likaisessa/rikkinäisessä ilmamäärämittarissa/lambda-anturissa. Onko muita ehdotuksia/tietoa ongelmasta?

Re: Kierrokset ei laske vaihdettaessa focus 1,6

Lähetetty: 07 Loka 2010 16:48
Kirjoittaja jushi69
oisko VSS-anturi viallinen?

Re: Kierrokset ei laske vaihdettaessa focus 1,6

Lähetetty: 08 Loka 2010 01:06
Kirjoittaja HokucFocus87
Eikös kyse samasta ongelmasta ku mulla jos oikein käsitän? lainaus mun aiheesta: Moi! Eli ongelma on että kun heitän vaihteen vapaalle esim 60km/h vauhdista jää kierrokset huutamaan välille 2000-2400 mutta kun, kytkimen painaa pohjaan se on kuin taikasana ja kierrokset laskee heti nätisti. Ja tietysti kierrokset laskee heti tuhanteen kun auto pysähtyy esim liikennevaloissa.

Niin ja jollei kytkintä paina pohjaan ainakin 50m ennen risteystä kierrokset lähtee nousemaan itekseen ylemmäs ja ylemmäs. Tyhjäkäyntiä auto käy hyvin siinä ei mitään vikaa ole. Muilla ollut vastaavaa vikaa? Kallis korjata? Kaasuläpän tunnistinta ollaan jo yritetty vaihtaa mutta ei parantunut :( Olisiko vika tyhjäkäyntiventtiilissä? vaiko ilmamäärämittarissa?

Nyt viikonloppuna kokeilemma josko tyhjäkäyntiventtiilin tai kierroslukuanturin vaihto auttaisi :)

Re: Kierrokset ei laske vaihdettaessa focus 1,6

Lähetetty: 08 Loka 2010 08:24
Kirjoittaja jsel
HokucFocus87 kirjoitti: Olisiko vika tyhjäkäyntiventtiilissä?
Sen puhdistamisesta kannattaa ainakin aloittaa. Escortissa jäi viikonloppuna kanssa kierrokset reiluun kahteen tonniin kytkin pohjassa. Löysin imusarjasta pari alipaineletkua jotka oli murtuneet juuresta halki. Leikkasin pari senttiä pois, pistin takas paikolleen ja taas toimii.

Re: Kierrokset ei laske vaihdettaessa focus 1,6

Lähetetty: 08 Loka 2010 11:46
Kirjoittaja HokucFocus87
jsel kirjoitti: Sen puhdistamisesta kannattaa ainakin aloittaa. Escortissa jäi viikonloppuna kanssa kierrokset reiluun kahteen tonniin kytkin pohjassa. Löysin imusarjasta pari alipaineletkua jotka oli murtuneet juuresta halki. Leikkasin pari senttiä pois, pistin takas paikolleen ja taas toimii.
Siis tarkennetaan nyt vielä :) Mulla siis kierrokset jää liian korkealle 2000-2400kr kun laitan auton vapaalle. Kiekat toimii suht hyvin jos en nostata kierroksia yli 2 tuhannan taajama ajossa vaan vaihdan vaihteita 1 2 ja 3. Mutta kun polkaisen kytkimen pohjaan auton rullatessa vapaalla moottori laskee heti kierrokset tuhanteen. Jos taas nostan kytkimen auton rullatessa niin alkaa kierrokset taas nousemaan yli 2 tuhannen ja ylikin. Tyhjäkäynnillä autossa ei mitään ongelmaa! Niin ja moottorijarrua auto ei oikeen tunne. Eli viittais siihen et saman tyylistä ongelmaa mulla kuin ketjun aloittaneellakin...

Re: Kierrokset ei laske vaihdettaessa focus 1,6

Lähetetty: 17 Heinä 2013 00:01
Kirjoittaja Ronceli
Heippa ja anteksi että nostan tämmöistä vanhaa ketjua!
Muija focuksessa on sama vika kuin näissäkin on ollut!

Onko vika löytynyt ja mikä oli ongelman aiheuttaja ?
Eli kierrokset pysyy yli 2000-3000 kun vaihtaa esim. 2 -> 3 vaihteelle tai ylöspäin. Kun auton käynnistää, se jurraa eli meinaa melkein sammua, kierrokset alle 1000rpm.

Kiitokset etukäteen!

EDIT:
Vikakoodin lukulaitteella tuli seuraavat koodit:
P1120 Throttle pos sensor a out of range low
P0122 Throttle / Pedal Position sensor / switch a circuit low

Mikähän olisi tähän ongelmaan ratkaisu ? Ilmeisesti pitää säätää tuo TPS uudelleen, mikähän on oikea volttimäärä sille kulmalle ?

Kiitos :)