Sivu 1/3

Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 17 Huhti 2008 21:36
Kirjoittaja koira2006
Tietääkö kukaan onko ensimmäisessä kolmoskorin mondeossa (01-03) ja facelift-mallissa (04-07) samat jarrut?

01-03 vuosina on ainakin Boschit mutta onko näin myös -04 eteenpäin?

Käsijarru jumissa molemmin puolin, eikä mielenkiinto riitä alkaa purkaa ja puhdistaa vanhaa satulaa... Olisi jumissa kuitenkin taas jonkin ajan päästä. Tarkoitus ostaa uudet satulat molemmille puolille. Itsellä siis -04 vuosimallin farkku.

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 18 Huhti 2008 01:03
Kirjoittaja Paappari
Juu, samat ne on kaikissa. Ittellä oli kanssa käsijarru vähän jumeksessa mutta vaijereiden vaihdolla ja satuloiden herkistelyllä on nyt mukavasti pärjätty vuoden verran. Hyvin pelaa toistaseksi.

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 18 Huhti 2008 14:45
Kirjoittaja koira2006
kiitos tiedosta, näin itsekin arvelin, varaosanumerot vaan vissiin vaihtuneet.

täytyy jossain vaiheessa vaihtaa nuo vaijeritkin, nyt tulee molemmille puolin uusi satula, pitäis taas pärjätä 150tkm. täytyy siten seuraavaksi vaihdella nuo vaijeritkin.

meidän kakkosauto Astrassa on samalla rakenteella olevat boschin jarrut takana ja varustettu samalla käsijarrun juuttumisongelmalla. Siihen laitoin riittävän voimakkaan työntävän jousen käsijarrun linkun ja vaijerikuoren vastakappaleen(tai mikä se on nimiltään missä vaijerinkuori on kiinni satulassa) väliin siten että vaijeri kulkee jousen läpi. Jousi on kokoajan pienessä jännityksessä, eivät jää linkut takaltelemaan. Ainoa haittapuoli on hieman jäykempi käsijarru.

Täytyy harkita jos sovittelisi saman systeemin mondeoon

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 20 Huhti 2008 22:03
Kirjoittaja koira2006
Noniin, nyt on uudet levyt ja palat takana sekä molemmilla puolen uudet satulat. Vaan ei auttanut, vaijerit on jumissa ja jumi vaan paheni kun satuloiden vaihdon yhteydessä täytyi vaijereita liikuttaa.

Nyt täytyy vaihtaa vaijerit, mukava homma kun ei ole nosturia eikä monttua.

Kuinka muilla pyörii takapyörät kun käsijarru vapautettuna, itellä ainakin näiden uusien palojen kanssa laahaa jonkin verran, sillain että jos pyöräytän voimalla rengasta, pyörähtää se noin kierroksen. ja tämä siis siten että käsijarruvaijeri on irti satulasta. Liekö uutuuden kankeutta?

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 21 Huhti 2008 16:41
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Levyjarrun kuuluukin laahata hieman. Jos kierroksenkin pyörähtää niin se on ihan ok.

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 22 Huhti 2008 12:03
Kirjoittaja palontie
Onko siellä auton alla minkäälaista mahdollisuutta kiristää vaijereita?

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 23 Huhti 2008 03:54
Kirjoittaja 201269
automaatti säätö ainakin 2001 mallissa,luulisin et sulla myös.Aika ylös nousee käsijarrukahva
tossa automaatti säädöllä olevassa mallissa.Joissakin saataa olla myös mutterilla säädettävä kahvan lähettyvillä.Kun kattelin tota korjaus opasta.

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 23 Huhti 2008 06:20
Kirjoittaja koira2006
Soitto fordille toi valaisun käsijarrun säätöön, kaikissa malleissa on automaattisäätö ja jos siitä on jossain vaiheessa automaattisäätö hajonnut, on kahva vaihdettu käsisäätöiseen.

pitkä käsijarrunliike on vaan hyväksi, pysyy paikat vetreinä.

itellä edelleen laahaa jarrut takana, täytyy koittaa säätää vielä uudestaan. levyt kuumenee ja aivan loivassa(lähes tasamaalla) mäessä pysyy paikallaan.

Levyjarruthan laahaa aina, mutta oikein toimiessaan levyjen laahaus pitäisi olla luokkaa hienoinen kohina rengasta pyöritettäessä. Levyt eivät saisi ajossa kuumeta lainkaan. Levyn ja palan välissä pitäisi olla noin puolen millin rako.

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 23 Huhti 2008 08:13
Kirjoittaja janzamar
Tuo pahin laahaus saattaa kulua ajamallakin,mutta
ei tosiaan sais kuumeta sen ihmeemmin.
Voiskohan olla että letkut olis sisäpuolelta rikki eli turvottaa sen verran
ettei pääse palauttamaan kunnolla,tai jos tarvikepalat niin saattaa olla vaan
hitusen paksummat jolloin hiekkapaperi vois tehdä hyvää.
Vesilätäköt kannattaa kyllä kiertää ettei lämmön
liian nopea vaihtelu vetäse levyjä kieroksi.

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 23 Huhti 2008 09:47
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Noissahan on ne kierrettävät männät takasatuloissa, eli pikkuisen vaan mäntää sitten kauemmaksi, niin ei enää laahaa.

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 26 Huhti 2008 09:10
Kirjoittaja koira2006
säädettykin on, vedin kierrokset molemmilta puolin auki (takana oikealla vasemmankätinen ja vasemmalla oikean kätinen kierre). Säätämisen jälkeen hieman lämmittää levyjä vielä, täytyy koittaa vielä vetää puoli kierrosta aukipäin. Nyt kuitenkin pyörii jo paremmin, 2-3 kierrosta vapaana kun pyöräyttää rengasta.

normaaliajossa harvoin tulee jarrutettua niin voimakkaasti, että edes etulevyjen lämpö merkittävästi nousisi, takalevyjen pitäisi olla kylmät käytännössä kokoajan.

taistelu jatkuu takajarrujen kanssa

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 28 Touko 2009 09:44
Kirjoittaja jorkayeff82
Eikö noi männät säädy takaisin samaan, vaikka noita säätää kääntämällä?
ainakin omassa ei auttanut vaikka mäntää käänsi kuinka sisään tahansa..
Samanlaista jumitusta kun muutaman kerran jarrua polkasee..

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 27 Syys 2009 17:37
Kirjoittaja TiiviTaavi
Kattokaapa sieltä satulasta käsijarruvipua millainen rako vivun ja sen vieressä olevan tapin välillä on. Pitäis olla n.1mm. Jos rakoa on enempi ja palautusjousi ei jaksa vetää rakoa umpeen niin voipi olla, että satulan sisältä männän laakerit on hypänneet kupeistaan. Tällöin männän laakerit ei pääse takaisin kuppien pohjalle irrottaen jarrupalat levyistä.

Fordilla nousee tässä vaiheessa kädet ylös ja menee satula vaihtoon. Satulan ja männän purkaminen onnistuu kyllä kotikonsteinkin jos on vähän aikaa ja paljon hermoja. Eikä maksa mitään. Satulan purkamiseen tarvii vain tehdä 5 kulmainen hylsy. Tai 14mm hylsy menee pulttiin vasaroimalla. Männän itsensä kansi on kiinni löyntipisteillä. Se lähtee vääntämällä auki, mutta pitää varoa mihin sisuskalut siitä lentelee kun ovat jousen alla. Siitä vaan sit laakerit takaisin kuppeihin ja paketti samalla lailla kasaan.

Jossakin näillä forumeilla on ohjeet kuvien kanssa miten satula puretaan. Tosin niissä esitetty puhdistus ei riitä vaan mäntä pitää tosiaan purkaa.

Itsellä korjaus on kestänyt puolen vuotta ongelmitta. Takajarrut ei laahaa ja käsijarru irrottaa normaalisti.

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 03 Maalis 2014 15:16
Kirjoittaja heekka1986
Laitetaas uutta ongelmaa liittyen vaijerin vaihtourakkaan. Uudet vaijerit paikallaan. Laitettu vielä jämäkät lisäpalautusjouset molemmin puolin. Kahva kuitenkin nousee ylös asti..automaattisäätö rikki? Mutta virallinen ongelma on se että käsijarrun merkkivalo syttyi palamaan eikä sammu lainkaan. Kahvankin juuresta sitä kytkintä rämpläsin niin ei vaikutusta. Manuaalisäätöinen kahva tulossa briteistä. Toivottavasti ongelma poistuu

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 04 Maalis 2014 09:10
Kirjoittaja KajS
Sääditkö vaijerin sieltä auton alta? Jos laitoit jonkun (Motonetin myymän?) varaosavaijerin, se menee sinne ihan oikein ja säätö on helppo saada oikeaksi. Siitä mutterista siellä autona alla vaan "löysät pois". Kahva saa nousta pikkuisen, silloinkun käsijarru on vapautettu. Se käsijarrun merkkivalo palautunee (?) normaaliksi kun se säätö löytyy...Toimiko käsijarru kunnolla vanhan vaijerin kanssa? Jospa jarrusatuloiden automaattisäätö on jämähtänyt? Siihen helpoin ja kallein ratkaisu on uudet jarrusatulat.

Vielä lisäpostaus tuohon viisi vuotta vanhaan aloitukseen:

"Tietääkö kukaan onko ensimmäisessä kolmoskorin mondeossa (01-03) ja facelift-mallissa (04-07) samat jarrut?"

Ei ole, faceliftin myötä mm. jarrupalat pienenenivät.

"01-03 vuosina on ainakin Boschit mutta onko näin myös -04 eteenpäin?"

Faceliftinkin jarrut ovat Bosch-Type.

Mielenkiintoista on se, että esim. Motonet myy ainoastaan faceliftin jarrusatuloita taakse. Mutta ei hätää, ne voi huoletta laittaa vanhempaan malliin, muistaa vaan käyttää myös faceliftin jarrupaloja takana.

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 04 Maalis 2014 11:05
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Ja toi on helppo katsoa, satuloissa jää käsijarru laahaamaan, jos ne käsijarrun linkut ei nojaa siihen tappiin, mihin jousen kuuluu ne vetää kun käsijarru ei ole päällä. Jos näin on, niin itse vaihtaisin siinä kohtaa satulan, omalla kohdalla herkistely ei ole auttanut kuin viikon pari.
Jos on millinkin rako, niin käsijarru on päällä.
Automaattisäätöistä kahvaa ei ole kuin 01-03, faceliftin myötä tuli manuaalisäätöinen kahva.

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 04 Maalis 2014 15:44
Kirjoittaja jyha
Haybesin oppaan mukaan linkun ja rajoittimen väliin säädetään 1mm rako seisontajarrun ollessa vapautettuna.

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 04 Maalis 2014 16:23
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
Ok, ei ole ollut haynesin opasta, joten oon mennyt omalla tuntumalla, ja mielestäni niiden pitää palauttaa se liike täysin. Joten itse en kyllä tuossa kohtaa luota haynesin oppaaseen.

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 04 Maalis 2014 16:43
Kirjoittaja KajS
Olette kumpikin edellinen puhuja taas oikeassa. Faceliftin seisontajarrun säätöön neuvotaan tuo 1 mm rako Haynesissa. Käsijarruvaijeri löysänä se vipu pysähtyi jättäen sen raon silloisissa satuloissa mun mondeossa. Kokeilin silloin varsin löysää säätöä, kun vaihdoin vaijerin. Mutta käsijarrun karkeasäädön sillä vaijerilla voi melkein aina tehdä niin, että kahvassa tuntuu ihan pikkuinen (huomaa tarkka standardoitu määritelmä) vapaaliike. Jos käsijarrun säätää "liian hyväksi", saattaa se jäädä laahaamaan.

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 04 Maalis 2014 19:23
Kirjoittaja bluri
Tämä Jarrupeikko iski itselläni noin 3vk sitten.. Olin ajanut 400km, tulin kotiin, lähdin työmaalle -> molemmat takajarrut laahaa ja pahasti. Suihkuttelin crc:tä sinne ja sain käsijarrun auki, tietenkään en osannut yhtään olla käyttämättä sitä..
Tällä hetkellä käsijarrunavausmekanismina toimii Vasara, sotkee vaatteet ilkeästi, joten en käytä käsijarrua.

Tilasinpahan sitten uudet satulat (39,99£*2 + 18£ = 112e) ebaysta http://www.ebay.co.uk/itm/130677179293 ja http://www.ebay.co.uk/itm/130677860418
Käsijarruvaijerit http://www.topautoosat.fi/nk-2007700.html (2x 7,95€ + 9,95€ = 25,95€)
Amazonista lähti tulemaan Brembon levyt ja palat jokahiseen pyörään yhteensä 197€.

Josko noilla saataisiin jarrut kuntoon, mukaan matkalla asentamaan pittää ottaa Bräkleeniä, Bräklubea, kuparitahnaa ja jarrunestettä, niin ois sitten jarrujenkin osalta asia unohdettu. Mahdollisesti myös etusatuloihin hakee liukutapit / kumisarjan, jos yhtään näyttää jokin heikolta.

Täältä jää sitten ylimääräiseksi orkkissatulat, mahdollisesti kunnostan ne (10e / tiivistesarja).


Ja sitten seuraavaksihan vaihdetaan varmaan kytkintä ja suuttimia, tuntuu jatkuvasti olevan seuraava homma edessä... Eiköhän tässä käydä sitten koko auto suurinpiirtein läpi ja palataan sitten alustaan taas ;)

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 04 Maalis 2014 22:03
Kirjoittaja KajS
Täytyy tunnustaa, että nössöilin, ja annoin tehdä takajarrurempan huollon yhteydessä. Pyysin aluksi vaihtamaan levyt ja palat taakse, jotka olin tuonut huoltoon mukanani. Onneksi mukava huoltohemppa Mika soitti ja sanoi, että oikea takajarrusylinteri vuotaa. Joten äkkiä Motonettiin hakemaan kaksi kunnostettua takajarrusatulaa ja takas huoltoon. Nyt skulaa ja fudaa.

Miinukset teetetyssä takajarrurempassa on tietysti hinta ja se, että en tehnyt itse (vähentää kredibiliteettiä sertifioitujen autoasiantuntijoiden piirissä).
Plussana voi mainita, että poikani pääsi keskittymään omiin tärkeämpiin projekteihinsa, kun ei tarvinnut auttaa isiä etuvetotaunuksen kanssa kokonaista lauantaipäivää. Sitäpaitsi, huollon yhteydessä teetätettynä homma ei ollut kovin kallis, sillä jarrunesteiden vaihto oli myös työlistalla.

Muuten, offtopikkia: vaihdattakaa jarrunesteet säännöllisesti ja pyytäkää vaihtamaan myös kytkimen päästä. Saatte kytkimen osalta melkein uuden auton. Tästä kytkimen takertelustahan täällä oli juttua viime kesänä. Suurin apu on se nesteen vaihto. Mun autoon ei osaava Fordhuolto kuitenkaan ollut tehnyt nesteen vaihtoa kytkimestä viimeksi...onneksi on pienempiä pajoja, jotka tekee sen mitä pyytää.

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 05 Maalis 2014 12:41
Kirjoittaja hluukkonen
Ei se takapään jarrujen vaihto tosiaan paha homma ole, itse vaihdoin käsijarruvaijerit, letkut, satulat, palat ja levyt muutamassa tunnissa kun hissukseen teki, ilmaus ei vain kotikonstein oikein onnistunut, mutta käytin auton pikku pajalla nesteiden vaihdossa niin samalla ilmasivat (myös kytkimeltä) ja nyt toiminut yli vuoden kuin uusi! 8)

Ainoa mita kiroan niin tuo käsijarru, voimaa on katsastusinssin mielestä aivan riittävät 1,7kn, mutta ei tuolla kyllä renkaita lukkoon saa asfaltilla, hyvä että edes hiekalla! :shock:

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 05 Maalis 2014 13:12
Kirjoittaja heekka1986
joo siis motonetin vaijerit. Jarrusatulat toimii kyllä, ei oo satualt jumissa. Palautusjousia vähän viritetty siihen mihin vaijeri tulee ..laitettu vaijerin päälle jousi työntämään linkku takaisin. Käsijarru pitää kun nostaa kahvan ylös asti ja vapauttaa normaalisti mutta merkkivalo ei sammu. Automaattisäätöisessä kahvassahan siisi ei ole alapuolella säätöä. Tilasin ebaysta manuaalisäätöisen käsijarrukahvan jossa voi mutterilla säätää kireyden ettei nouse kahva ylös asti.

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 05 Maalis 2014 16:17
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
hluukkonen kirjoitti:
Ainoa mita kiroan niin tuo käsijarru, voimaa on katsastusinssin mielestä aivan riittävät 1,7kn, mutta ei tuolla kyllä renkaita lukkoon saa asfaltilla, hyvä että edes hiekalla! :shock:
Niin, tuohan on nimeltäänkin seisontajarru, eli sen tarkoitus on pitää auto paikallaan, minkä tehtävän se täyttääkin..

Re: Mondeon mk3 jarrut

Lähetetty: 05 Maalis 2014 17:29
Kirjoittaja hluukkonen
Sierra2.3-16v kirjoitti: Niin, tuohan on nimeltäänkin seisontajarru, eli sen tarkoitus on pitää auto paikallaan, minkä tehtävän se täyttääkin..
Ihmetystä aiheuttaa vain se että vanhoilla osilla renkaat meni lukkoon asfaltilla vaikka rauhallisesti nosti kahvan ylös. No motonetin osat niin ainaki vaijeri voi olla venyvämpää mallia...

Tuonne vaijereiden sisälle kannattaa laittaa öljyä tms. kestää nimittäin pikkasen pidempään vetreinä eikä vesikään sinne mene...