Escort 1.8 zetec (105hp --> 130hp)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Escort 1.8 zetec (105hp --> 130hp)

Viesti Kirjoittaja Volmari »

mieleeni tuli että miten mun 105hp escortti on kuristettu verrattuna tuohon tehokkaampaan versioon? onko se vain boksin säädöt on eriävät vai onko jo teknillisiä muutoksia tehty? jos on niin mitä?

yritin metsästää netistä avustavia linkkejä mutten löytäny kun ek-pätkien aikoja :)
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Re: Escort 1.8 zetec (105hp --> 130hp)

Viesti Kirjoittaja henu »

Volmari kirjoitti:mieleeni tuli että miten mun 105hp escortti on kuristettu verrattuna tuohon tehokkaampaan versioon? onko se vain boksin säädöt on eriävät vai onko jo teknillisiä muutoksia tehty? jos on niin mitä?

yritin metsästää netistä avustavia linkkejä mutten löytäny kun ek-pätkien aikoja :)
eikös siitä jotain puhetta ollu et se olis kuristettu sil kaasuläppä kotelolla tai jollain imu puolelta löytyvällä hässäkällä
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Kaasuläppä ja ilmamassamittari on isommat, nokat on erilaiset(jouset?) eri ECU. ECUn softassa on jotain pientä viilausta, toimii moitteettomasti myös vanhalla boksilla. Imusarja samalainen molemmissa malleissa, jollei joltain löydy mittatietoja eroista. Muita eroja ei ole.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

http://www.tunemycar.com/ford_ecu_price_list_3.html

Tuolta voi vertailla eri ECU versioita mitä eri Foorteissa on käytetty.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
CJH
Viestit: 52
Liittynyt: 08 Helmi 2005 22:09
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja CJH »

Kohta alkaa taas hirveä tappelu tuleeko pelkällä kaasuläpän vaihdolla 15/25 hv lisää. :roll:
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

CJH kirjoitti:Kohta alkaa taas hirveä tappelu tuleeko pelkällä kaasuläpän vaihdolla 15/25 hv lisää. :roll:
Oliko pakko mainita.. Ei olis muuten välttämättä hokannu :mrgreen: :mrgreen:

Ei tule!! :twisted: Täytyy sitä mehuakin sinne koneeseen lisää saada.. Ei se pelkkä lisääntynyt ilma vielä ihmeitä tee... :wink:
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

miltäs tälläinen kuullostaa: nokat vaihtoon. ja boksi t. muukkoselle, peltipakosarja ja rööristö isommaksi? aijuu ja sitten se pirun vapari.

nyt kun katselin kent:in nokka-akseleita niin en tajunnut niistä mitään kun eri astelukuja alkoi vilisemään siellä. katsoin ko. akseleita moposportista. ja en keksinyt mitään mikä olisi sopiva mun pataan.

auttakkee tietämätöntä.

Ps. mitäs ne kaiken maailman asteet siellä loppujenlopuksi tarkoittaa, esimerkkejä kaivataan.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

esimerkki...
CVH22 CVH 1,3-1,6 Hydr. 274°/278°/109°
11,10mm

274°= imunokan aukiolo asteet
278°=pakonokan aukiolo asteet
109°=overlap=kauanko venttiilit ovat yhtä aikaa auki
11,10mm=nosto=paljonko venttiili aukeaa
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Mikäli brittejä on uskominen saa vakiosta 2.0:sta kentin FZ2001 nokilla, 40mm läppärungoilla ja säädettävällä moottorinohjauksella 185 heppaa.
Mitä vakio nokilla irtoaa 1.8:sta selviää kun saadaan vanhakoppanen nippuun.

Mitä noihin nokkien asteisiin tulee, se viimeinen asteluku tarkoittaa nokkienvälistä kulmaa ei overlappia.
Tossa mainitussa nokassa overlap on 58 astetta.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

country sedan kirjoitti:Mikäli brittejä on uskominen saa vakiosta 2.0:sta kentin FZ2001 nokilla, 40mm läppärungoilla ja säädettävällä moottorinohjauksella 185 heppaa.
Mitä vakio nokilla irtoaa 1.8:sta selviää kun saadaan vanhakoppanen nippuun.

Mitä noihin nokkien asteisiin tulee, se viimeinen asteluku tarkoittaa nokkienvälistä kulmaa ei overlappia.
Tossa mainitussa nokassa overlap on 58 astetta.
ai no juu.. sitten se on varmaankin se en edes ajatellu sen kummennin :oops:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
BLesnar
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Kesä 2006 10:59

Viesti Kirjoittaja BLesnar »

vielä ajattelin tähän lisätä että puristuksissa 105-130hv malleissa eroa. 105ssä noin 8.5? ja 130sessä n 10.0... vai olikohan sittenkän :oops:
Viimeksi muokannut BLesnar, 27 Kesä 2006 14:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Taitaa pahvin paksuuden muutos pienentää puristuksia, siis jos ei poista kokonaan ja laita pelkällä liimalla? :roll:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Niinpä, mutta yleensä peruspahvit on niin ohuita ettei juuri ohuempaa pysty laittaan! 8)
En kyllä ole Zetecistä pahvin paksuutta tarkistanut! :oops:
Rokkis
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Kesä 2006 15:57
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Rokkis »

Mie kyl vaihtaisin kyl jo motin kun noin paljon joutuu muuttaa. Kumminkin kun motin avaa ni kannattaa tehä pieni muotoinen kunnostus remontti hoonaus uudet renkaat ja laakeriliuskat ja niin poispäin plus kaikki muutos osat siihen päälle vielä. Paljonkohan maksaa 1.8litranen Zetecin vaihto se tehokkaampi motti, jossain kuka niitä välittelee. Mie hommaisin kyl 2litrasen mielummin ja laittais sen, sais vähän alavääntöö lisää myöskin tehoja enempi :wink:
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

2.0l on joiltain osiltaan jopa heikompi kuin 1.8l jos rankemmin virittelee. :wink:
Escort 1.8 sport -97
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

1.8 85kW/115hv Zetecillä on kyllä hyvä "alavääntö"! :twisted:
Vitosella vääntää hyvin 40km/h vauhdissa, ei kylläkään kiihdy tuosta formuloiden tahdissa, pitää siis pykältää jos haluaa kiihdyttää, mutta kyse oli väännöstä? 8)
Minä yleensä pompottelen kaupunkissa kolmosella vaikka vauhti vaihtelee 20-120, risteyksetkin vedän kolmosella, siis kaupunkissa! :roll:
Rokkis
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Kesä 2006 15:57
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Rokkis »

Juu hyvin vetää kyllä, on tullut ajeltuu 1.8 litrasella Foortilla jo kuukaus mut "nothing beat the cupics" sanoo vanha amerikkalainen sananlasku :wink: 8)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Ja kierre käy tankissa, vanha oma sananlasku! 8)
pasleh
Viestit: 357
Liittynyt: 27 Kesä 2006 11:03
Paikkakunta: Pori

105 --> 130 hp

Viesti Kirjoittaja pasleh »

Käyttöautona -98 esco stw, 115 heppainen. Etsiskelin joskus samaan kysymykseen vastausta.

Tuolla kuva-albumissani on Fast Fordin artikkeli aiheesta.

Halvemmaksi ja nopeammaksi tulee tosiaan vaihtaa 130 tai 136 heppainen kaksilitrainen...


http://s73.photobucket.com/albums/i206/ ... to130a.jpg

http://s73.photobucket.com/albums/i206/ ... to130b.jpg
arei
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Kesä 2006 20:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja arei »

Ne erot 105 ja 130hp välillä on:
nokat
ECU:n ohjelma
kaasuläppä

Eli puristuksissa yms ei ole eroa, aidossa 130PS mallissa on myös öljyruiskutus männän alapintaan, kuin myös 2.0l koneessa...
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Autodata valehtelee(?) 115hp mallin puristukseksi 9.1:1
ja 130hp mallissa 10.0:1
Escort 1.8 sport -97
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Olen huomannut että kun vaihtaa pykälää tai paria pienemmälle ja painaa kaasun pohjaan, niin tehojakin löytyy riittävästi, siis tuollaiselle "mopolle", alle 10s 0->100km/h! :roll:
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Noniin, nyt on Fiesta käynyt penkissä. 122hv@5400rpm laskennallista konetehoa ja vääntöä 178Nm@4000rpm. Mikä mukavinta, käyrät nousevat tasaisesti ja vääntöä on tarjolla välillä 2100-4500rpm yli 165Nm Seokset lähellä optimaalista koko aluella joten ilman raudan vaihtoa ei muutoksia saa aikaan.

Viritykset: Moottori vm.93 1.8 16V Zetec, 2.0 Mondeon kaasuläppä, ilmamäärämittari ja nokat, Simotan kuiva kartiofiltteri, katiton putki, loppuosa putkesta 2.5", vakio ECU.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Onhan tuo hyvä tulos tuolle ensimmäiselle Zetecille, sillä siinähän oli vakiona muistaakseni vain 105hv ja 152Nm. 8)
arei
Viestit: 25
Liittynyt: 27 Kesä 2006 20:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja arei »

Regu kirjoitti:Autodata valehtelee(?) 115hp mallin puristukseksi 9.1:1
ja 130hp mallissa 10.0:1
Mun Autodata näyttää sekä 105 että 130 mallille puristukset 10.0:1...


Itselläni on projektina 89'Xr2i, koneeksi on hankittu 1.8 Zetec (105), läppärungot, ja MS-Efi... Kansi on työn alla, peltisarja tod.näk laivassa tulossa ja 2.0 Mondeon nokat hakusessa...
Vastaa Viestiin