Focus -99 2.0 Zetec jakohihnan vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kselin
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Joulu 2007 20:36

Focus -99 2.0 Zetec jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja kselin »

Otsikon mukaisen pelin jakohihna pitäisi vaihtaa, katselin Autodatasta että nokka-akselien ajoitukseen on sellainen lattarauta-työkalu, ja kampiakselille stopparitappi. Olisiko kellään mittoja noista, tosta kampiakselin tapista se lohkoon menevän osan pituus ja paksuus. Ja sitten sen lattaraudan mittapiirros. Voisi tehdä ne etukäteen valmiiksi niin sujuisi sitten tuo vaihtohomma nopeammin.

Ja eikös kyseisessä moottorissa ole vesipumppu jakopään ulkopuolella, eli vesipumpun saa vaihdettua purkamatta jakopäätä?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tuo latta 5mm ja jotain 30cm pitkä, leveydellä ei suurta väliä yleensä. Tuo stopparitappi minulle outo? :shock:
Vesipumppu on tiettävästi jakopään "ulkopuolella" mutta moniurahihnan joutuu irroittaan ja yleensä Voorteissa kannattaa löysätä pumpun rattaan pultteja ennen moniurahihnan irroitusta! 8)
kselin
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Joulu 2007 20:36

Viesti Kirjoittaja kselin »

Olisiko tietoa siihen lattaan tulevien kolojen mitoista? Kolojen leveys ja etäisyys toisiinsa nähden?

Autodata näyttää että kampiakselille on tosiaan rajoitintappi ja lohkossa reikä johon se laitetaan. Sitten jossain vaiheessa kierretään kampiakseli tätä tappia vasten, näin olin pikaisella vilkaisulla ohjeista ymmärtävinäni?

Vesipumpusta kysymys siinä mielessä, että jos sitä ei jakopään laiton yhteydessä uusi, niin onko se tarpeen vaatiessa vaihdettavissa ilman jakopään avaamista? Jos taas jakopää pitää purkaa vesipumpun vaihdon takia niin silloin tietysti kannattaa vaihtaa pumppu jakohihnan vaihdon yhteydessä.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kolojen?, nyt minä putosin! :oops:
Vanhemmissa meni nokka-akselien kolot lattaan ja ei siis toispäin! :shock:
kselin
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Joulu 2007 20:36

Viesti Kirjoittaja kselin »

Joo en väitä vastaan, siis jos se onkin noin päin että akseleissa on kolot. Tuosta Autodatan kuvasta vain sain käsityksen että latassa olisi kolot. En ole koskaan nähnyt livenä kyseistä kohtaa.
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Akseleiden päissä on kolot johon se latta uppoaa ja lukitsee ne.
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
kselin
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Joulu 2007 20:36

Viesti Kirjoittaja kselin »

Onko nokka-akselien hihnapyörien löysääminen välttämätöntä jakohihnaa vaihdettaessa? Autodata neuvoo näin mutta toisaalta tuota autodatan ilmoittamaa stopparitapin paikkaakaan ei ainakaan tästä autosta löydy? Kuinka selkeät pitäisi olla kampiakselin ajoitusmerkit?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

kselin kirjoitti:Onko nokka-akselien hihnapyörien löysääminen välttämätöntä jakohihnaa vaihdettaessa? Autodata neuvoo näin mutta toisaalta tuota autodatan ilmoittamaa stopparitapin paikkaakaan ei ainakaan tästä autosta löydy? Kuinka selkeät pitäisi olla kampiakselin ajoitusmerkit?
En ole koskaan nokkapyöriä irroittanut, siis hihnan vaihdon takia!
Kampuran ryyskiila ylöspäin ja nokkien kolot kohdallaan yleensä riittää!
Pitää vaan välillä pyörittää pari kierrosta (ilman lukituslattaa) mottia ja tarkistaa että kaikki OK, joskus hyvä uusia tarkistus! :roll:
1696
Viestit: 48
Liittynyt: 06 Heinä 2007 19:45
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja 1696 »

Omasta mielestäni pyörien löysääminen kannattaa ,koska tuntui tehtaan jäljiltä olevan vähän pielessä uuden hihnan kanssa.Toisaalta venyy ja kuluuhan tuo remmi aavistuksen verran käytössä.

Mitään kiilojahan noissa pyörissä ei ole.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Varmaan hyvä jos haluaa justiinsa eikä melkein, mutta tosiaan hieman muuttuu käytön aikana ja puolikas hammas ei paljoa vaikuta? 8)
Da_HeGe
Viestit: 11
Liittynyt: 21 Helmi 2008 08:24

Re: Focus -99 2.0 Zetec jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Da_HeGe »

Kannattaa käyttää löysällä pyöriä. Itse vaihdoin viime viikolla jakohihnan löystämättä pultteja, ilmeisesti uusi hihna oli sen verran tiukempi että kun käytin konetta, meni jako puoli hammasta pieleen imunokan puolelta mikä aiheutti todella pienen epätasaisuuden tyhjäkäyntiin. Ruiskukoneet erittäin tarkkoja tästä. Huomaa kun käyttää kättä pakoputken suulla. Laita hihna kiinni siten että lattarauta on paikoillaan, löysää nokkapyörät, laita hihna kireälle etupuolelta, jatka kiristämistä siihen asti että nokkien välistä hihna on myös kireä, ja löysää sitten hihnankiristimen pultti, jolloin jousivoima ottaa loput tyhjät pois. Tämän jälkeen kiristä nokkapyörät takaisin, ja muista pitää jollain niitä paikallaan samalla kun kiristät keskipulttia. AINA kannattaa tarkistaa jako pyörittämällä konetta kaksi kierrosta ja katsoa että jakomerkit ovat kohdallaan sillä se on pieni paha verrattuna siihen että olet sössinyt kaiken ja menet käynnistämään auton hihna viturallaan!
Vastaa Viestiin