Sivu 1/1

2.9 cossun kone sierraan

Lähetetty: 15 Joulu 2007 09:59
Kirjoittaja pynski-89
Elikkä olis semmonen mielessä vaihtaa keväällä tai ens kesänä sierraan 2.0ohc padan tilalle tuommonen cossun kone. mitäs kaikkea joutuu tai cossu scorpiosta käy sierraan. sähköt, mites nää akselit..? käykö perä,laatikko sun muut suoraan sierraan? entäs etupään akselistot? kahtelin täältä foorumilta ni löysin korjaus asiaa mut en koneen vaihtoa käsittelevää topiccia. kannatasko tuoda suomeen jostain läheltä tuommonen korppi ja purkaa se, ni eihän silloin joudu maksamaan niitä tuontiveroja? ku korppia ei leimata suomeen.

Lähetetty: 15 Joulu 2007 13:41
Kirjoittaja Aksu
Lähes kaiken tiettävästi pystyy vaihtamaan "suoraan". Etu napa(/iskarit ei käy(tarkoittaa navan runkoa,5-pulttisen laipan pystyy hyödyntämään).
Etuakselikin menee tiettävästi <-93 asti.

Lähetetty: 15 Joulu 2007 14:04
Kirjoittaja samiharju
ongelma tulee muutoskatsastuksen kanssa; cossusierra kun ei ole fordin näkökannan mukaan samaa mallisarjaa perus sierran kanssa, jolloin xr4i on tehokkain vertailumalli 150hp tehoillaan; tähän lain sallimat 20% lisää tekee max 180hp. joten ihan sinisin silmin ja kusettamatta tuota ei sierran nokalle saa laittaa.

Lähetetty: 15 Joulu 2007 22:19
Kirjoittaja HELLbound
samiharju kirjoitti:ongelma tulee muutoskatsastuksen kanssa; cossusierra kun ei ole fordin näkökannan mukaan samaa mallisarjaa perus sierran kanssa, jolloin xr4i on tehokkain vertailumalli 150hp tehoillaan; tähän lain sallimat 20% lisää tekee max 180hp. joten ihan sinisin silmin ja kusettamatta tuota ei sierran nokalle saa laittaa.
Mites nää cossu-sierran tekniikalla varustetut normi-sierrat on sitten katsastettu???

Lähetetty: 15 Joulu 2007 23:14
Kirjoittaja AnttiR
HELLbound kirjoitti:Mites nää cossu-sierran tekniikalla varustetut normi-sierrat on sitten katsastettu???
Joskus saanut vissiin käyttää cossu vertailumallina.
Tai sitten silleen että se on "omavalmistemoottori" ja siitä on otettu alle 180hp teholappu ja käytetty vertailumallina xr4i:tä.

Lähetetty: 16 Joulu 2007 20:24
Kirjoittaja d-spec
sitä vertaillaan cosworth malliin joten alusta sen mukaisesti. ei ole kauaa kun sellainen on hyväksytty.

kyllä minulla on aika vahva käsitys että cosworth malli on ihan sierra mallisarjaa... :roll: näin niinkuin fordien parissa töitä teen... :lol:

jos aihio johon olet laittamassa on vähäpäästoinen niin sitten pitäis olla automaatti, tai vtt:n mittaukset. kys om. kone ei alunperin ole ikinä ollut manuaalin perässä.

muuta käyttökelpoista siin scorpparissa ei ole kuin moottori ja perä, alustahan vastaa sierra v6 mallia joten on hentoisempi.

Lähetetty: 16 Joulu 2007 20:41
Kirjoittaja jaska74
d-spec kirjoitti:jos aihio johon olet laittamassa on vähäpäästoinen niin sitten pitäis olla automaatti, tai vtt:n mittaukset. kys om. kone ei alunperin ole ikinä ollut manuaalin perässä.
vaikuttaako toi vähäpäästöisyys oikeesti laatikkoonkin?
empä olis arvannu.. :?

Lähetetty: 17 Joulu 2007 19:14
Kirjoittaja pynski-89
kiitoksia tiedoista. eli v6 sierran iskarit ja muut kilkkeet ois vaihdettava. joo aattelin ostaa tuommosen vanhakoppasen cossu scorpion ku melko edullisesti saa. ei ole vähäpäästöinen. tai sit tyydyn 2.9i tai 2.8i sierran kutoseen. paljonkas niistä on saatu ilman turboja otettua tehoa..? semmonen 180hp olis ihan hyvä. jos remppais sen koneen käyttäs koneistamolla,kannet kunnolla kairattua,peltisarjat isompi putkisto. kannattasko laittaa tuplat..? olis näyttävän näköset.. :) vai vaikuttaako noi lastut noihin millään tavalla.

Lähetetty: 18 Joulu 2007 19:01
Kirjoittaja JuHo^
tietoo ei oo

mutta tiedän yhen auton kyseisellä tekniikalla jos käyttää uudempaa BOB moottoria eli 94-> ni joutuu itse väsäämän ruiskun kun on samassa yksikössä laatikon sähköset toiminta käskyt. BOA <-94 vanhemmissa taas ei ole samalla tavalla jolloin voidaan käyttää omaa moottori ohjain yksikköä ja johtoja.

voimansiirrosta eli ilmeisesti järkevin manuaali olisi MT75 V6 kytkin kopalla mutta tietääkseni suht harvinaista kamaa!? type-9 lootaan pitäisi löytyä paremmin V6 kytkin koppaa. samoin tarvitaan vauhtipyörä ja startti niist ei niin hirveest tietoo mut sopiskohan 2.9 12v koneen osat.

vertaus mallina cossu on kuulemma aika konttorikohtaista on paikka jossa ei tarvita edes penkitys papereita ja ilmeisesti osat pitää vastata kossua tai paremmat ja ilmeisesti jos haluaa cossun keulille on pakollinen ABS jarrut joissa oma harrastaminen.

cosworthrsclub sivuilla pyörii kavereita joilla kyseinen tekniikka autossa tietä varmaan enemmän ja varmasti mielellään auttaa ainut että vaatii klubi jäsenyyden mutta jos cosworth koneen keulille suunnittelee ni ei pitäisi olla paha rasti liittyä

Lähetetty: 18 Joulu 2007 21:18
Kirjoittaja d-spec
muistaakseni tuo laatiko sovittaminen ei ollut ongelma... pitää katsoa kun meen töihin... jos vain kerkeen.

tuo bob/boa on tosiaankin päästönormitettu automaattivaihteistolla, jos tilalle laitetaan manuaali niin päästöt muuttuu. mutta en ole vielä kyseisen asian haittaavan katsastuksessa koska maalaisjärki kertoo kummalla laatikolla ne on pienemmät päästöt...:)


kannattaa kysyä oy ford ab:lta tuota vertaus lappua koska nelivetosierraan se löytyy! eli 4x4 V6 vrt 4x4 cosworth 87-93 malliin jota on käytetty kun on laitettu tuo v6 cosworth normi v6 moottorin tilalle.

noi aiemmin kertomani muutoset joutu tekeen.

eli kerrataan... siis:
-etu/taka jarrut, etuvakaaja 2wd mallissa ja etu/taka 4wd mallissa.
-madallusjouset tai cosworth orginaalit iskun vaimennus ei ole pakollinen kun on kuluva osa.


vaihteistot, perät jne eivät ole pakollisia vaihtaa, mutta suositeltavia... :roll:

Lähetetty: 20 Joulu 2007 12:11
Kirjoittaja jamo78
Juuh, itte olen kyseisen operaation tehnyt noin 7v sitten -90 dohc is sieraan.

Boa 2,9 ja mt75 sen jatkeena, lastutettu ja tehoja 240hv.

Jarruina edessä 2wd sierra cossun ja takana cossu scorpion satulat ja 4wd sierra cossun levyt!

erittäin hyvä paketti 8)

Nyt on ollu vaan noin 4v katsastamatta!

Lähetetty: 28 Joulu 2007 09:10
Kirjoittaja pynski-89
mites sen koneen kans, tarviiko konehuonetta paljon muokkailla? mites moottorin kannakkeet? tuskin on samassa kohdassa sierrassa... oisko sulla kuvia laittaa mulle? mistä hankit koneen? vai ostitko ihan cossu korpin ja purit? joo itelle on tulossa jos nyt kaikki onnistuu ni toi boa. käyks type9 sen perään? vai istuuko mt75 suoraan sen persauksiin?

Lähetetty: 28 Joulu 2007 10:44
Kirjoittaja jamo78
Kone käy suoraan korpin koneen korvilla, ei tartte muokata mitään!
Aluksi mul oli toi korpin tomaatti vuoden paikoillaan, mut sit hommasin 2,9 sierran mt75 askin.
Ostin silloin belgiasta tuodun kolaroidun koko auton..
Kuvia ei nyt ole laittaa ja ottaa en pääse ennen kevättä!

Lähetetty: 28 Joulu 2007 10:48
Kirjoittaja jamo78
JuHo^ kirjoitti:

voimansiirrosta eli ilmeisesti järkevin manuaali olisi MT75 V6 kytkin kopalla
Tuossa laatikossa ei ole irroitettavaa kytkin koppaa :roll:

Lähetetty: 28 Joulu 2007 11:18
Kirjoittaja TeRoK
OT: En usko, että boasta saa 240hv pelkällä lastulla.
Löytyykö jotain penkkikäyrää?
Itellä oli "hirveen ruuvaamisen" takana 223hv/320nm.
ei tosta hirveesti enempää vaparina saa jos ei ala konetta isolla kädellä muokkaamaan.

Lähetetty: 28 Joulu 2007 14:58
Kirjoittaja jamo78
TeRoK kirjoitti:OT: En usko, että boasta saa 240hv pelkällä lastulla.
Löytyykö jotain penkkikäyrää?
Itellä oli "hirveen ruuvaamisen" takana 223hv/320nm.
ei tosta hirveesti enempää vaparina saa jos ei ala konetta isolla kädellä muokkaamaan.
Tarkemmin sanottuna 238hv muistaakseni!
Onkos sinulla katit paikallaan?
Mulla ei ole kun ei tartte ja putkisto on omaa valmistetta.
Myös pakokaasujen kierrätys poistettu+ muuta pientä...

Lähetetty: 28 Joulu 2007 19:20
Kirjoittaja pynski-89
joo no aluks riittää vakio boan tehot :D tekee tuplaputkiston ja laittelee sportti suodattimen ja katit pois katsastuksen jälkeen ja kahtelee sit lastua sun muuta :D mites löytyykö koneeseen peltisarjoja? Jamo mitäs kaikkea siitä korpista saa tuohon sierraan käymään? sähköt otit siitä. pitää vissiin koko johtonivaska vaihtaa? ja paljonko makso kolaroitu korppi? olen just itekkin aatellu ostaa kolaroidun. ku eihän siitä mitään veroja tarttee maksaa? ku se ei tule suomen teille. ja mites se liikkumapuoli? paljonkas siin on vääntöä vakiona? ku ei muistu mieleen? Bensapuoli? viekö paljon esim:100km?

Lähetetty: 28 Joulu 2007 22:45
Kirjoittaja Tuppux
Teho - 195hv 275nm

Lähetetty: 29 Joulu 2007 11:00
Kirjoittaja jamo78
Korpista käy kaikki mitä tarttet, koneen johtosarja tottakai on siitä.
Siihen aikaan makso muistaakseni 8000mk suomeen tuotuna.
Hirveesti en kulutusta mittaillut, mut nätillä ajolla matkaa niin noin 8l/100km.

Lähetetty: 29 Joulu 2007 14:11
Kirjoittaja kimmok
Pistetään nyt omia suosituksia vielä joukkoon...
Taka-akseli suoraan sierraan niin se kannattaa vaihtaa. Jos haluat 4x108 pitää niin otat vain mutterit irti ja navat pois ja vaihdat ne levyjarrullisesta sierrsta. Kallistuksen vakaajakin on 18mm vähintään vrt 2wd sierra cossun 16mm reppana...

Etuakselistosta saa/pitää laittaa kallistuksen vakaaja joka on 29,3mm halkaisijaltaan vrt 2wd sierra cossu 28mm. Jarrusatulat sopii edestä suoraan normi riesan olka-akseleihin, mutta tähän yhdistelmään ei ole olemassa valmiiksi sopivia levyjä vain scorpion 5-pulttiset ja niihin joutuisi tekemään uuden jaon.

Noita V6 MT75 laatikoita on sitten melko hankala suomesta metsästää että helpompi ja jopa halvempi? saattaa olla käydä ruotisin tai viron puolella hakemassa varaosa raato ja ottaa siitä.

Jos et kuitenkaan katsastuksen "laillisuuden" takia halua laittaa cossun konetta niin sitten 2.9i 12v kat mallinen motti ja mt75. 2.8 Ei voi kellekään suositella niin susi kone on vrt 2.9i 12v. 2.8 ei vain ole sitä vääntöä mitä v6 pitää olla. Paperilla näyttää lukemat hyvin samalta, mutta käytännössä ihan eri. Kaasareita ei sitten missään nimessä käytä enää kukaan eihän eikä k-jetronicia?

Kulutuksissa pitää myös ymmärtää että kaupungissa ja ripeässä ajossa kulutus on aina sielä 10L/100km huonommalla puolella. Käyttöautona tuollaista tuskin pystyy pitämään normaalituloinen?

Lähetetty: 29 Joulu 2007 20:32
Kirjoittaja TeRoK
Katit oli pois ja putkisto varmasti riittävän virtaava. Peltisatsit, smt6 moottorinohjaus kartioputsari yms. koitettiin kokoajan viilailla.
En kyllä vieläkään usko, että tolla vakio imusarjalla ja mafflla saadaan virtaamaan 238hv.
vieläkin kiinnostaisi se penkkilappu vai onko tehoarvio ihan lastuttajan lupaama lisä?

Lähetetty: 29 Joulu 2007 21:07
Kirjoittaja Teme83
Eikös mulkosilmää ole saanut mt-75:lla? ainakin Saksassa noita näkyy myynnissä olevan, enkä usko et sakemannit olis jälkeenpäin vaihtanu noita laatikoita

Lähetetty: 30 Joulu 2007 11:47
Kirjoittaja pynski-89
ja ton paketin saa leimalle? jostain ulkomailta ostan jonkun raadon tai ajokuntosen. saas nyt nähdä. itellä on siisti koppa et aattelin siihen vaihtaa tekniikkaa. sehän tulee kalliiks virittää ohc konetta kumminkin. ja se on melkonen bensiini rosvo kans :D tulee harrasteajoneuvoksi.

Lähetetty: 30 Joulu 2007 23:01
Kirjoittaja overboost
d-spec kirjoitti:kannattaa kysyä oy ford ab:lta tuota vertaus lappua koska nelivetosierraan se löytyy! eli 4x4 V6 vrt 4x4 cosworth 87-93 malliin jota on käytetty kun on laitettu tuo v6 cosworth normi v6 moottorin tilalle.
Lappua äkkiä esille. Ei sellaista taida olla, missä on cossu!
d-spec kirjoitti: noi aiemmin kertomani muutoset joutu tekeen.

eli kerrataan... siis:
-etu/taka jarrut, etuvakaaja 2wd mallissa ja etu/taka 4wd mallissa.
-madallusjouset tai cosworth orginaalit iskun vaimennus ei ole pakollinen kun on kuluva osa.


vaihteistot, perät jne eivät ole pakollisia vaihtaa, mutta suositeltavia... :roll:
Cossussa on myös eri etuakselisto, navat ym...