1.4 CVH ei lämpiä, ongelma jatkuu...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Bowtie
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Maalis 2005 08:43
Paikkakunta: Stadi

1.4 CVH ei lämpiä, ongelma jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Bowtie »

Eli 1.4 CVH ei tahdo millään nostaa lämpöjä, näillä nollakeleilla pitää olla pahvi syylarin edessä että neula nousee edes NORM-alueen alarajalle ja lämpeneminen tapahtuu tuskastuttavan hitaasti... Ideoita? Termari vaihdettu, ei ollut apuja. Yks kaveri puhui joskus jostain helmestä joka jollain tavalla säätelee jäähdytinnesteen virtausta termarikopassa, ja helmen puuttuminen aiheuttaa että kone käy kylmänä? Onko ihan perätön väite? Auto on ´87 Escort... Kiitos jo etukäteen avusta!
Viimeksi muokannut Bowtie, 13 Helmi 2008 00:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Kaveri on oikeassa.

Osta uusi termostaattikotelo merkkiliikkeestä.

Tai tee patentti tilkitsemällä joku letku, en tiedä tarkemmin mikä kun en itse harrasta patentteja.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Bowtie
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Maalis 2005 08:43
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Bowtie »

Eli ei muuta vaihtoehtoa kuin koko termarikopan vaihto...? Minkäänlaiset patentit ei oikein jaksa kiinnostaa. Onko järjestelmästä olemassa kuvaa missään? Olisi mukava nähdä ihan omin silmin miten tuo veden kierto on toteutettu, nyt olen ihan kuulopuheiden varassa...
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Otsikko oli, että "ei lämpiä", mutta kysympä nyt varmistukseksi että puskeeko se lämmintä ilmaa kabiiniin vai onko kyse pelkästä mittarin viisarin nousemisesta? Viallinen anturi voi aiheuttaa myös oireen.. eli lämpiää kyllä mutta viisari ei nouse kuin muutaman millin.
Kuga PHEV
Bowtie
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Maalis 2005 08:43
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Bowtie »

Lämppäri työntää vain semmoista keskilämpöistä, eli neste selkeästi liian viileää. Jos käyttää aikansa tyhjäkäynnillä neula nousee ja alkaa puhaltaa hyvinkin kuumaa, eli lämppäri on ainakin kondiksessa :lol:
Bowtie
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Maalis 2005 08:43
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Bowtie »

Eikö kellään ole tarkempaa tietoa asiasta...? :( Alfamerin "loistava" korjausopuskaan ei yllättäen tiedä asiasta yhtään mitään, hyvä kun mainitsevat termostaatin... :roll:
Bowtie
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Maalis 2005 08:43
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Bowtie »

Eli tämä vahaklöntti tms. on jonkinsortin ylikuumenemissuoja...? Fordin insinöörillä ollut taas hieno ajatus mutta vähän kehno toteutus... Täytynee kysellä tuota termarikoppaa, jos on sikakallis joutuu keksimään jotain muuta.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Ehm... Eikös se nyt kuitenki oo muovikuula joka kuluu (=pienenee) eikä hoida enää hommaasa niiku on tarkotettu.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

kuula

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

:shock: voisiko muovikuulan halkasijan jotenkin mitata ja korvata vaikka teräskuulalla joka löytyy spraymaalipurkista tai laakerista?
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

No toi asia ei oo ikinä mun kohalle sattunu nii en oo sen kummemmin perehtyny ton toimintaan, mutta mä taas en ole ikinä kuullut mitään mistään vahasta.

Ja kuulan vaihto tuskin onnistuu, se on kuitenkin alkujaan siellä sisällä eikä sen ole tarkoitus mahtua/päästä sieltä ulos ainakaan alkuperäisen kokoisena joten tuskin pystyy vaihtamaan. Ja vaikka pystyisikin, veikkaan että sillä materiaalilla on merkitystä. Muovi- ja metallikuula kun käyttäytyvät vedessä vähän eri tavalla.

Pysyisin edelleen tuossa ekassa vastauksessani, uutta kiinni ja taas saa ajaa vuosikausia huoletta. Tai ainakaan ilman tätä huolta.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Bowtie
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Maalis 2005 08:43
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Bowtie »

Itseasiassa Mätänetin varaosahaulla löytyy CVH:n termarikoppa hintaan 88,5e, varastosaldo tosin näyttää joka myymälän kohdalla nollaa... Ja tiedä sitten uskaltaako tuollaista osaa tarvikkeena ostaa?
Teknokekko
Viestit: 83
Liittynyt: 01 Marras 2007 14:41
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja Teknokekko »

eihän vaan ole ilmataskua jäähdytysjärjestelmässä?
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Muovikuula

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Mikäpäs tuon muovikuulan koko mahtanee olla? Jos sen tulppaa jollain ja poraa pienen reiän 4mm esim. ettei lämpiä liikaa taajama-ajossa.
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Liika lämpiäminenhän hoidetaan flektin suosiollisella avustuksella. Muovikuulasta, sen koonhan voit todeta pienellä päättellyllä ja termarikotelon tutkinnalla. Eikä se niin paljoa ohivuotoa tee etteikö kone lämpäisi. Onko sakki katsonut että letkut ovat oikeinpäin, siis ne jotka tulee sisälämppärin kennolle. lämmin alas ja kylmä ylös. Ja vielä se että se kenno on ehjä, jos on päässy harvaksi tai lehtiä täynnä, ei paljoa kabiini lämpeä. Termostaatin vaihdolla olen itse noista lämpöongelmista selvinny, toki joskus on joutunut vaihtamaan sisäkennon.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Täytyypä tutkasta kotosalla ku talliin ehdin ja muistan.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
punkkis
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Joulu 2007 07:48

Viesti Kirjoittaja punkkis »

kyseinen reikä löytyy kotelosta paisuntasäiliöön lähtevän ohuen letkun alta. termarikoteloo ei tarvi ees ottaa irti kun siihen tekee patentin.oman korjasin puutapilla.kierretään letkuntappi pois, tarkista et on kierteillä, tiukassa kiinni. ja sen alla on alumiini holkki hiukan syvenmällä, lyö sopivan puutapin reikään ja kääntää holkissa olevat karvat takasin päälle.tai sit syylarin letku pois paikaltaan ja naputtaa alumiiniholkin sivulta päin lyttyyn ja auto lämpiää.korjattu näin kahesta escort 1,4 cl vuosmallii 86.
KARVANAAMA
Viestit: 103
Liittynyt: 30 Joulu 2007 15:56
Paikkakunta: Muhos

muovikuula

Viesti Kirjoittaja KARVANAAMA »

Termarikotelossa on sellainen kuula joka aikojen saatossa kuluu pois... itse taistellut myös saman ongelman kans... eikä sitä itse kuulaa pysty vaihtamaan vaan koko kotelon...
Bowtie
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Maalis 2005 08:43
Paikkakunta: Stadi

Re: 1.4 CVH ei lämpiä, vieläkään!

Viesti Kirjoittaja Bowtie »

Ongelma jatkuu, lämmöt ei nouse. Termarikoppa vaihdettu uuteen alkuperäiseen varaosaan, ei ollut juuri apuja... Neula nousee ehkä millin ylemmäs kuin ennen mutta edelleen todella hitaasti. Ei tunnu auttavan edes pahvi jäähdyttimen edessä, eikä nyt edes ole kovin kylmä. Mikä avuksi? Kylmällä autolla ajelu on kurjaa, bensaa kuluu ja öljytikkuun tulee kylmälimaa.
punkkis
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Joulu 2007 07:48

Re: 1.4 CVH ei lämpiä, vieläkään!

Viesti Kirjoittaja punkkis »

onko termari tullu vaihdettuu uuteen 92 asteiseen. kuulostaa ihan vialliselta termarilta.eli toi ohut letku mikä menee paisuntasäiliöön termarikotelosta. siinä virtaa neste sillon ainoastaan kun termostaatti aukee jos siinä virtaa kylmänä vesi reilusti niin ongelma on sit termari tai edelleen sama vika kuula puuttuu.yks mikä tiputtaa nesteen lämpöö vähän on imusarjan lämmitys sitä voi kokella pistämällä letkun lyttyyn imusarjan ja sisälämppärin paluuletkun välistä eli jos sama peli ku mulla niin mittatikun vierestä löytyy.ja tarkista ilman esilämmitys pakosarjan päältä et se kalvo on todellakin ehjä ja alipaine avaa sen myös.mulla se on rikki tossa pelissä ja ruvviviritys oli tehtävä vaikuttaa jonkinverran kylmillä keleillä lämmön nousuun.
Bowtie
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Maalis 2005 08:43
Paikkakunta: Stadi

Re: 1.4 CVH ei lämpiä, vieläkään!

Viesti Kirjoittaja Bowtie »

Termarin vaihto oli ensimmäinen mitä kokeiltiin... Kuten sanoin niin termarikoppa on uus ja kyllä siellä se kuula näytti olevan, myös jäähdytin on uusi. Eli jäähdytysjärjestelmässä ei pahemmin vanhoja osia ole, silti ei vaan lämpene :( Voisiko imusarjan lämmitys tai puutteellinen imuilman esilämmitys vaikuttaa lämpöihin noin paljon? Neula ei tosiaan nouse juurikaan "NORM"-alarajaa ylemmäs vaikka kuinka pitkään ajelee!
punkkis
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Joulu 2007 07:48

Re: 1.4 CVH ei lämpiä, vieläkään!

Viesti Kirjoittaja punkkis »

vaikuttaa toi ilman esilämmitys pakkasilla jonkin verran, en tiedä kuinka paljon kun muutin samalla sytytysennakon ja säädin seoksen hiukan rikkaanmalle kun kävi ehkä liian laihalla toi kone, kun ei tuntunu pensaa palavan niin ei synny lämpöökään liikoja. nyt lämpii kone ihan hyvin. niin ainakin et tarkenee.kannattaa tota pahvii kokella syylarin eessä niin et se on sit noin melkeen kiinni eli noin sentin päässä jos sittenkään ei lämpii sit tutkimaan toi seos( minkä näkee katsastuslapuista )ja liian aikanen sytytysennakko, mut ensin ilman esimämmitys pakosarjanpäältä .sytytysennakko on 12 astetta 750-850 tyhjäkäyntikierroksilla (kärjetön) oman laitoin pikkasen alle 11 kun oli jossain 13 ja risat.termarista toimivuudesta kannattaa olla varma,oon saanu hyllyltä valmiiks viallisia termareitakin jotka on auennu ihan liian aikasin .yks aukes jo noin 50 asteisessa toinen 70 asteisessa vedessä vaikka oli ihan uus .
Bowtie
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Maalis 2005 08:43
Paikkakunta: Stadi

Re: 1.4 CVH ei lämpiä, vieläkään!

Viesti Kirjoittaja Bowtie »

Täytynee toi ennakko tsekata... Onko hopassa ajoitusmerkit jossain alahihnapyörässä? :oops: En ole koskaan sillä silmällä sinne katsellut ja säätöakin on harrastettu lähinnä amerikanromuihin... Imuilman esilämmitys täytyy myös tarkistaa. Seoksien en usko olevan pielessä, ainakin bensaa palaa ihan riittävästi :mrgreen: Tosin voihan nekin tarkistaa, kun kerran pakokaasumittarin käyttöön on mahdollisuus. Termari vähän harmittaa, etten hölmö laittanut samalla uutta kun termarikoppa vaihdettiin, luotin vaan että onhan se ok kun se on hiljattain vaihdettu... Eipä tosiaan olis ensimmäinen kerta että joku osa on viallinen heti alusta alkaen.
orion88
Viestit: 28
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:15

Re: 1.4 CVH ei lämpiä, vieläkään!

Viesti Kirjoittaja orion88 »

Mulla oli imuilman esilämmityksestä putki vallan ruostunut pois. Lämpee kyl jonkun verran paremmin, kun vaihto putken. kone 1.6cvh
Bowtie
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Maalis 2005 08:43
Paikkakunta: Stadi

Re: 1.4 CVH ei lämpiä, ongelma jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Bowtie »

Imuilman esilämmitys on ok, kokeiltu että läppä toimii ja toimiihan se. Vaihdoin varmuudeksi vielä termarinkin, edellinen oli 88C uusi 92C mutta eipä juuri auttanut... Lämmöt nousee kyllä "NORM"-alueen puolivälin tuntumaan nyt kun on koko syylarin peittävä pahvi, mutta nousee tuskaisen hitaasti... Ja pitäisihän tuon lämmetä ilman pahviakin näin nollakeleillä, eikö? Mikä piru mokomaa tötteröä oikein vaivaa? :?
punkkis
Viestit: 24
Liittynyt: 19 Joulu 2007 07:48

Re: 1.4 CVH ei lämpiä, ongelma jatkuu...

Viesti Kirjoittaja punkkis »

tarkalla on lämmönnousu.toi pahvi kertoo et kaikki lämpö ei häviä sillä puolen meinaa jos laittasin omaan pahvin puolensentin päähän niin lämmöt tapissa melko lyhyellä matkalla.kokelitko muuten pistää imusarjanlämmityksen paluuletkun lyttyyn sen mikä liittyy sisälämppärin paluuletkuun sen kierto pitäis lakata kun kone lämmenny tarpeeks. niin ainakin luulisin koska siinä imusarjassa on mötikkä mihin menee johdot .se on niin reunalla siinä et näyttäs menevän imusarjan vesikanavaan ja tää mötikkä katkois sen kierron koska ei se tarvi jatkuvaa lämmitystä se lämpiää muutenkin kuumalla koneella , en oo perehtyny siihen tai avannu koska mulla korjaantu pelkällä holkin lyttyyn laittamisella termarikotelossa mut sierrassa tuli aikoinaan vastaan koko kaasutinsysteemin vaihossa vastaavanlainen venttiili mikä sulki kiertoo.ainakin se vaikuttaa kun siinä ei vesi kierrä niin kaikki vesi kiertää sisälämppärinkautta kun termari on kiinni .
Vastaa Viestiin