Sulakkeen koko kun lohkolämmitin ja sisätilalämmitin?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
anne
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Elo 2007 10:32

Sulakkeen koko kun lohkolämmitin ja sisätilalämmitin?

Viesti Kirjoittaja anne »

Eli Focuksessani on Calixin lohkolämmitys sekä sisätilalämmittimenä Osasetin pieni lämmitin. Sulake on A25 ja poksahtaa rikki. Eikö se kaiken järjen mukaan kuuluisi riittävän?
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Re: Sulakkeen koko kun lohkolämmitin ja sisätilalämmitin?

Viesti Kirjoittaja Seppo »

anne kirjoitti:Eli Focuksessani on Calixin lohkolämmitys sekä sisätilalämmittimenä Osasetin pieni lämmitin. Sulake on A25 ja poksahtaa rikki. Eikö se kaiken järjen mukaan kuuluisi riittävän?
Jossain on vikaa jos tuo sulake ei kestä. Siitä pitäisi saada ajettua ~5750W läpi. Etsi konehuoneen puolelta se haaroituskappale mikä jakaa sähköt lohkolämppärille ja sisätiloihin. Ota siitä vuoronperää toinen piuha irti ja kokeile kestääkö sulake. Voinet kokeilla myös 10A sulakkeella molempia erikseen jos sisätilan lämppäri ei ole paljoa yli 2300W tehoinen.
Jos kumpikin kestää erikseen 10A sulakkeella niin sitten menee vaikeammaksi :( Jos kumpikaan ei kestä 10A sulakkeen kanssa niin kokeile ottaa molemmat irti siitä jakokappaleesta. Voi olla, että vika on siinä piuhassa mikä tulee puskurista jakokappaleelle. Johto voi vikaantua niin, että isommalla sähköllä alkaa lyömään läpi ja sulake palaa. Ohmimittari ei kerro mitään kun se mittaa pienellä jännitteellä.

Anna piuhojen olla kiinni aina muutama minuutti kerrallaan kun tilanne voi tulla päälle vasta kun piuhat vähän lämpenee. Tietty jos se iso sulake poksahtaa heti kun piuhan törkkää seinään niin sitten ei liene tarvetta odotella kovin kauaa.
--
Mondeo STW -01
janttu
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Helmi 2005 22:45
Paikkakunta: Ex Oulun telealue nykyään merilappi

sisätilanlämmitin

Viesti Kirjoittaja janttu »

Voithan ottaa sen sisätilanlämmitten sisälle pirttiin ja testata kuinka se pelaa.
Saat varmuutta vähän sulakkeen polttoon. Ja kuten edellä neuvottiinkin, eiköhän sul ongelmat ala selvitä.
anne
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Elo 2007 10:32

Viesti Kirjoittaja anne »

Sisätilalämmitin toimii, testattu.
Katsotaan miten käy..
LastFord
Viestit: 3
Liittynyt: 26 Loka 2007 19:53

Viesti Kirjoittaja LastFord »

Kannattaa myös ensitöiksi testata ettei se tolpasta autoon menevä johto ole sökönä, lainaa esim. naapurilta jos löytyy samanlainen ja kokeile sillä. Kaipa sen yleismittarillakin saa testattua jos tietää mitä tekee.

Oma fiikus oli juuri tänään korjaamolla varsin samantyyppisten oireiden takia. Kaveri huollosta soitti käytännössä samantien perään että vika löytyikin varsin helposti, oli tuo em. piuha oikarissa. Reilu firma ei veloittanut mitään 5 min vianetsinnästä :)
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Siis missä sulla on 25A sulake? Et kai ole ryhmäkeskuksesta mennyt sulakekokoja nostamaan? (jos on liian suuri pohjakosketin) Sieltä suunnasta vikaa ei kyllä parane lähteä etsimään. Palaa vielä talokin kaupan päälle. normi 16A pistorasiaryhmästä saa kyllä jo otettua varmasti yhden auton sisätila/lohkolämppärin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

veikkaisin että calixin lämmityselementti ruostunu poikki. vähän tyyppivikaa calixeissa
Focus 1.0 edition a6 2017
anne
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Elo 2007 10:32

Viesti Kirjoittaja anne »

Uusi lämmitysjohto. En todellakaan ole nostellut sulakkeita itse, eikä sitä paitsi A 25 sulaketta saa A 16 paikalle, koska kanta on isompi..

Isäni epäili myös oikkaria.

No Focceri on korjaamossa lambda anturi vaihdettu, mutta ongelmat jatkuu.. pyysin heitä katsomaan tämän samalla.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

anne kirjoitti:Uusi lämmitysjohto. En todellakaan ole nostellut sulakkeita itse, eikä sitä paitsi A 25 sulaketta saa A 16 paikalle, koska kanta on isompi..

Isäni epäili myös oikkaria.

No Focceri on korjaamossa lambda anturi vaihdettu, mutta ongelmat jatkuu.. pyysin heitä katsomaan tämän samalla.
Niin mutta jos sinne on jossain vaiheessa lyöty se 25A pohjakosketin niin sitten saa.
Sitä tässä haen takaa, että normaali pistorasiaryhmässä ei kuulu olla 25A sulaketta, eli oletko varma, ettei sitten ole aiemmin jossain vaiheessa muuteltu kokoja?
Vai missä sulla se lämppäri kiinni on? Ihan normi ulkopistorasiassa?
Jos näin on niin olisi syytä pyytää sähkäri paikalle selvittämään, että ei ole mitään omia viritelmiä siellä.

Mutta tosiaan niin aika vähissä on vikavaihtoehdot. Niin kuin joku jo mainitsikin niin todennäköisesti on lohkolämppärin elementti kärähtänyt.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

Jos ei mitään oo muuteltu niin tuo 25A pitäisi olla pääsulake, jonka ei kyllä pitäis ensimmäisenä poksahtaa pelkällä lämmittimellä.. Eli onko tämän sulakkeen takana muuta kuormaa (muita pistorasioita tms.), jolloin ei kestä enää lohkolämppäriä sisätilanlämmittimen kans?? Tämä siis jos ei autosta vikaa löydy
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Pasi MK3
Viestit: 17
Liittynyt: 26 Maalis 2007 22:02

Viesti Kirjoittaja Pasi MK3 »

Miten se lohko+sisätilanlämmitin yhdistelmä pelaa jonkun muun kiinteistön pistorasiasta? Tämmöisellä kokeella selviää onko vikaa talosähkössä vai autosähkössä.
Mondeo MK3 V6 Ghia STW
SMAX Trend7 2,5T
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Voihan se tietty olla, että on talossa kuormitus vaiheiden välillä jaettu sen verran persiilleen, että kun ulkopistorasiaan lyö tuon n.3kW kuormaa niin poksahtaa siitä vaiheesta pääsulake.
Kannattaa tosiaan kokeilla vaikka ihan jonkun kaverin luona mitä tapahtuu.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Laskemalla selviää kun voltti (230) kertaa amppeeri (25) on teho! 8)
Siis yli 5kW pitäisi löytyä? :shock:
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

Monteonisti kirjoitti:Laskemalla selviää kun voltti (230) kertaa amppeeri (25) on teho! 8)
Siis yli 5kW pitäisi löytyä? :shock:
Kiinteistöstä riippuen helpostikin. Sitä tuossa aikaisemmassa vastauksessa ajoin takaa, että onko vika välttämättä autossa?? Silloinhan pitäisi poksahtaa se 16 A sulake (jonka takana pistorasia on) ennen kuin se 25 A pääsulake.
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ja tuossa edellisessä vastauksessani hain takaa sitä, että jos tuo kyseinen vaihe on jo valmiiksi niin paljon kuormitettu, että kun laittaa ulkopistorasiaan sen kolmisen kilowattia kuormaa niin polttaa pääsulakkeen.

Nyt olisikin hyvä tietää, että mikä sulkae sieltä paukkuu? Eli meneekö sieltä pääsulake (yleensä mittarin lähellä kolme erillistä sulaketta) vai ihan joku ryhmäsulake.?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
anne
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Elo 2007 10:32

Viesti Kirjoittaja anne »

Hmm, noloa myöntää varsinkin naisena :wink: mutta se onkin siis A 16 mikä jysähtää.. Meni koot sekaisin. Otin sisätilalämppärin pois päältä ja laitoin pelkästään lohkon niin jysähti silloinkin sulake eli luultavasti on oikkarissa. Tämäkin vielä muiden ongelmien lisäksi..
Buster
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Kesä 2005 23:24

Viesti Kirjoittaja Buster »

Näin selvität missä kohtaa vika on:

1. Ensin otat sen lohkoläppäri johdon mikä menee sinne haaroittimelle asti irti lohkolämmittimen päästä (ennen haaroitinta) kokeilet tolppaan että meneekö sulake jos ei niin vaihe 2.
2.otat sen haaroittimen irti ja tökkäät sen siihen johtoon ja taas testaus jos nalli ei pala ---->3.
3. laitat sisätilanlämppärille menevän johdon kiinni haaroittimeen ja testaus jos nalli ei pala --->4.
4. laitat haaroittimen kiinni lohkolämppärin johtoon/lohkolämppäriin ja testaus jos sulake ei mene niin jossakin on piilevä eristysvika jonka parhaiten ja nopeiten sekä halvimmalla sen saa selville sähköasentaja/urakoitsija jolla on eristysvastusmittari. Itse olen joutunut mittailemaan noita johtoja ja vika on monesti läpiviennin/kuuman kohdan lähellä.
MK1 Fiesta
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

jaska74 kirjoitti:veikkaisin että calixin lämmityselementti ruostunu poikki. vähän tyyppivikaa calixeissa
Eikä ainoastaan calixeissa. Mutta auto on suhteellisen tuore joten ruostumisen todennäköisyys sen myötä pienempi. Vika voi olla toki muuallakin (johdot hankautuneet yms.).
Mittaamalla tuo selviäsi n. 10 minuutissa. Korjauksessa menee vähän kauemmin.
anne
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Elo 2007 10:32

Viesti Kirjoittaja anne »

Tämäkin häikkä on nyt selvitetty ja korjattu.
Vastus vaihdettu ja sulakkeet pysyy ehjinä ja auto lämpeää taas :D
Avatar
makemu
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Marras 2007 23:03
Paikkakunta: seinäjoki

Re: Sulakkeen koko kun lohkolämmitin ja sisätilalämmitin?

Viesti Kirjoittaja makemu »

outo ongelma minullakin tuon lohkolämmittimen kanssa.. aamulla kotoa lähtiessä auto oli lämmin ja sisäpuhallin lämmittänyt. mutta kun lähdin liikkeelle niin huomasin että tulee suulakkeesta viileää ilmaa. no.. menin töihin ja törkkäsin sen tolppaan kiinni, nalli palo eli automaatti sulake. sitten ajoin auton sisälle. koitin sisällä.. nalli ei pala mutta moottorilämmitin ei lähde lämmittämään mutta sisätilan lämmitin kyllä. mittasin pelkän vastuksen arvon niin näytti kymmeniä kilo-oomeja. nalli ei pala kun pelkkä sisäpuhallin on päällä. koitin myös ilman sisäpuhallinta ottamalla haarottimen pois välistä niin taas paloi nalli, mutta ei työmaalla sisäpistoriasioiden takana olevasta sulakkeesta, ainoastaan tolpassa olevasta automaatti sulakkeesta. kotonakaan se ei ole paukauttanut sulaketta pois koska sisäpuhallin oli toiminut moitteitta. voiko tolpissa olla muka niin eri kokoisia automaattisulakkeita että joissain palaa nalli ja joissain ei. tuntuu oudolta...
Ajan millä pääsen perille. Sierra DOHC 2.0i -90
Buster
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Kesä 2005 23:24

Re: Sulakkeen koko kun lohkolämmitin ja sisätilalämmitin?

Viesti Kirjoittaja Buster »

makemu kirjoitti:outo ongelma minullakin tuon lohkolämmittimen kanssa.. aamulla kotoa lähtiessä auto oli lämmin ja sisäpuhallin lämmittänyt. mutta kun lähdin liikkeelle niin huomasin että tulee suulakkeesta viileää ilmaa. no.. menin töihin ja törkkäsin sen tolppaan kiinni, nalli palo eli automaatti sulake. sitten ajoin auton sisälle. koitin sisällä.. nalli ei pala mutta moottorilämmitin ei lähde lämmittämään mutta sisätilan lämmitin kyllä. mittasin pelkän vastuksen arvon niin näytti kymmeniä kilo-oomeja. nalli ei pala kun pelkkä sisäpuhallin on päällä. koitin myös ilman sisäpuhallinta ottamalla haarottimen pois välistä niin taas paloi nalli, mutta ei työmaalla sisäpistoriasioiden takana olevasta sulakkeesta, ainoastaan tolpassa olevasta automaatti sulakkeesta. kotonakaan se ei ole paukauttanut sulaketta pois koska sisäpuhallin oli toiminut moitteitta. voiko tolpissa olla muka niin eri kokoisia automaattisulakkeita että joissain palaa nalli ja joissain ei. tuntuu oudolta...
On niissä eroa joihinkin laitetaan 6A automaatti ja joihinkin 16A ja kaiken lisäksi automaattisulakkeet "väsyy" joskus mutta epäilenpä että sulla on siinä lohkolämppärissä jotain vikaa.
MK1 Fiesta
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Re: Sulakkeen koko kun lohkolämmitin ja sisätilalämmitin?

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

10A riittää molempiin lämppäreihin! 8)
Avatar
makemu
Viestit: 64
Liittynyt: 10 Marras 2007 23:03
Paikkakunta: seinäjoki

Re: Sulakkeen koko kun lohkolämmitin ja sisätilalämmitin?

Viesti Kirjoittaja makemu »

joo.. vastus pökäleenä... pökälemäinen vaan vaihtaa imusarjan alle...
Ajan millä pääsen perille. Sierra DOHC 2.0i -90
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sulakkeen koko kun lohkolämmitin ja sisätilalämmitin?

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Monteonisti kirjoitti:10A riittää molempiin lämppäreihin! 8)
Vaan ei niitä paukkuja kuorman mukaan mitoteta :wink:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Buster
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Kesä 2005 23:24

Re: Sulakkeen koko kun lohkolämmitin ja sisätilalämmitin?

Viesti Kirjoittaja Buster »

Nimenomaan eli paukut mitoitetaan johdonsuojiksi!
Joskus laite suojiksikin
MK1 Fiesta
Vastaa Viestiin