mondeoista kysyttävää vm 2001->

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

mondeoista kysyttävää vm 2001->

Viesti Kirjoittaja K.S. »

Elikkäs mitä eroa on
Ambiante, Trend ja Ghia varustetasoilla?
Onko etumaskin lisäksi muuttunut mitään muuta 2003 faceliftissä?
Kokemuksia 1.8 ja tdi koneista?
yleisesti luotettavia, vai jatkuvia vikoja?

Vetarit luukkujen ja ovien saumat ja laturi taitaa olla ne yleisemmät viat, onko muuta mitä kannattaisi erityisesti pistää merkille?

Miten laukeamassa olevan vetarin tunnistaa/sen lievimmät ensioireet?

Saako ghia mallin törkeitä jalopuusomisteita vaihdettua helposti esim hopeisiksi joita taidetaan käyttää trend mallissa?

Onko ghiassa parempi äänieristys, kuten sierroissa joskus muinoin oli?
ja entäs matkustamon melutaso noin yleensä?
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
hke
Viestit: 312
Liittynyt: 28 Loka 2006 09:33

Viesti Kirjoittaja hke »

Jotain tietoa löytyy
http://www.autowiki.fi/index.php/Ford_Mondeo_mk3
Oma kokemus liittyy mk3 vm.2006 1.8 farmariin, mittarissa nyt 30tkm.
Viat tähän mennessä: Takaluukun mikrokytkin vaihdettu, pesunestesäiliön letku irtosi, kiinnitetty. Lisäksi sisempien vetonivelten suojakumit liimattu.
1.8 bensa ei mikään tehopakkaus, mutta normaaliajoon riittävä. Ajoominaissudet ja liukkaan kelin ominaisuudet hyvät. Kokenut kuski arvostaa myös mahdollisuutta kytkeä ajohallinta pois.
Yksityiskohdat, jotka ärsyttävät: Vaikka tuuletin manuaalimuodossa, ei silti ilmeisesti voi itse täysin ohjata puhallusnopeuksia. Takapuskurin viiste ja vesireiät varmaan keskieuroopan olosuhteissa hyvä, mutta jäätävissä olosuhteissa voi takaluukku jämähtää tosi hyvin jäähän, näin kävi heti ensimmäisen omistusviikon aikana. Sisätilat hyvät, kuskinviereisen penkin selkänojan jos saisi linkkuun niin olisi vielä parempi. Nastarenkaiksi olisi mukava saada 195 kokoa olevat 205:n asemesta, muttei taida onnistua.
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja kd »

hke kirjoitti:Yksityiskohdat, jotka ärsyttävät: Vaikka tuuletin manuaalimuodossa, ei silti ilmeisesti voi itse täysin ohjata puhallusnopeuksia. Takapuskurin viiste ja
Kuin niin ei, kyllä mun pelissä ainakin voi...
hke kirjoitti: 1.8 bensa ei mikään tehopakkaus, mutta normaaliajoon riittävä.
Siitä 1.8 koneesta on kahta eri versiota 110hv ja 125hv. Mun mielestä teho / kulutus suhde on tuossa 125hv koneessa erinomainen. Joo, ei se mikään superraketti ole, mutta näillä bensan hinnoilla juuri sopiva.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
Avatar
Paappari
Viestit: 83
Liittynyt: 02 Maalis 2007 20:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Paappari »

Kokemukset liittyy -02 ST220 ja isännän -04 2.0 TDCi autonhin. Vikoja ei oo ollu kummassakaan oikeestaan yhtään mitään.

2003 faceliftin yhteydessä muuttu myös keskikonsolin/kojelaudan ilme ja etupuskuri. Jotain muutoksia tuli myös verhoilu kankaisiin ja metalliväreihin.
Ghia-varustuksen tärkeinpiä varusteita mun mielestä verrattuna abientteen/trendiin on vakionopeudensäädin, esp (en oo sata varma onko myös 1.8l:ssa), automaattinenilmastointi, aluvanteet, ajatietokone ja automaattisesti tummentuva taustapeili, tosin on niitä saanu myös muihin malleihin lisävarusteina. Niin ja Ghiassa on myös parempi sisävalaistus. Ääni eristyksessä en usko olevan eroja, mutta tää on vaan oma arvaus, en ainakaan muista että missään esitteessä tms. olis ollu mainintaa semmosesta. Melutaso on mielestäni kohtuu alhainen ainakin tossa isäukon TDCi:ssä renkaina siinä tällä hetkellä 205/55/16 Hakka5. ST jyristelee hiukan enemmän isommasta rengaskossta johtuen.
Eiköhän ton vetari-ongelman tunnista parhaiten sillain kun kääntäessä kiihdyttää reippaamin ja kuuntelee kuuluko rutinaa ja täristeleekö ratissa.

Muutaman kerran ajanu tolla äijän diisselillä (130hp/335nm) niitähän on sitte myös 90hp ja 115hp- mallit. Toi 130hp ainakin vei ihan mukavasti tota autoo, vääntöö tuntu riittävän vaihteella kuin vaihteella (paitsi kutosella joka on todella pitkäksi välitetty matkavaihde) ja ärhäkkä on kiihtyyn. Naftaa vie kuulemma kuutisen litraa satasella "laitakaupunki-ajossa.

Edit. Tota puhallin ongelmaa en oo kyllä minäkään huomannu? Mutta tossa äijän diisselissä on semmonen ominaisuus, että jos on alle +5 lämmintä se pistää käynnistettäessä automaattisesti etu- ja takalasin lämmittimet päälle, ei kai siitä nyt sinänsä mitään haittaa oo mutta hiukan ärsyttävä piirre...
Puhdas auto, parempi mieli
Mondeo ST220
Mondeo Titanium V6 STW
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Viesti Kirjoittaja KajS »

Mondeo Mk III on kerrassaan mainio ostos, sanoivat sitten vetoakselimörköt ja ruostumiskeijut mitä hyvänsä.

Maaliskuussa 2005 ostettulla taunusturnierilla (Ford Mondeo "S" Wagon 1,8/110 hv Ambiente + Style Pack*) on ajettu 84000 km.

*) Style Pack: Lämmitettävä tuulilasi, ESP, sumuvalot ja intialaiset aluvanteet

Viat ja vaihdetut vehkeet:

1) akku vaihdettiin, kun se eka akku teki sitä hapettumispurua niinku vanha volvo.
2) gem-moduuli vaihdettu, kun sisävalot herkesivät toimimasta (sain tilalle dieselin gemmin; mulla käynnistyy etu ja takalasilämmittimet alle +4ceessä)
3) peruutusvalokytkin vaihdettu
4) mittarivaloja vaihdettu

Huomattavaa on esim se, että autossa on vielä alkuperäiset jarrulevyt ja palat. Eikä ajovalopolttimoita ole tarvinnut vaihtaa. Sadan euron sumuvaloja on joutunut pari ostamaan.

Ällistyttävän vähäkulutuksinen peli: viikonloppuna Rymättylä - Borgå - Rymättylä, 7,2 l/100 km, seka-ajossakin menee alle 8 l/100 km. Kerran alkuaikoinaan sain yhden tankillisen menemään vajaa 9 l/100km.

Kulkupuolesta en ole ollut huolissani, koskaan en ole auton hitauden vuoksi myöhästynyt mistään, liikennevaloistakin ehtii ihan samoilla vihreillä kun viereisellä kaistalla kaasutteleva TDI-ihme. Moottoriteillä on hyvin pystynyt samaan tahtiin elämää suurempien audien ja volvojen kanssa.

Jos nyt jotain toivoisin niin lisää pituutta heti. Mielenkiintoista, miten vähän eroa on tavaratilassa jopa Mk I Focukseen verrattuna. Ehkä olisi silti pitänyt ostaa se Buick Roadmaster, mutta kun niitä ei saanut 2005 enää uutena :-)

Loppupäätelmä: paras auto, mikä mulla on ollut. Luotettava, lämmin ja kuiva malli. Ja ESP rules, mainio värkki.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja korgie »

hke kirjoitti:Nastarenkaiksi olisi mukava saada 195 kokoa olevat 205:n asemesta, muttei taida onnistua.
Hmmhjoo... ei taida 16" vanteille liiemmin olla saatavilla 205:ttä kapeampia renkaita. Ja 15" vanteet ei tiettävästi MK3 Mondeoon edes sovi, koska jarrut on niin isot.

Itselläni on ajossa tuo signaturessakin mainittu -02 diesel-farkku, jossa on nyt mittarissa 203tkm. Hyvin on auto pelannut; ainoat varsinaiset viat tällä 104tkm matkalla jonka olen ajanut, ovat olleet käsijarruvaijeri (kuluneen vaijerin vuoksi jarrut jäi pikkasen laahaamaan) ja polttoaineen siirtopumppu. Kuluvia osia on jouduttu uusimaan raidetangon päät ja jokunen polttimo sillointällöin.

Kokonaiskustannukset tällä autolla kilometriä kohti ovat olleet noin 20 senttiä, sisältäen kaikki pääomakulut, huollot, vakuutukset, polttoaineet.
=)
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja K.S. »

Eli hyvillä mielin voi suunnata autokaupoille..

faceliftattu 1.8 ghia tai 2.0tdi ghia on ostosuunnitelmissa, diiselit vaan tuntuu olevan niin paljon hitavempia että katoaa se halvan naftan hyötyvaikutus äkkiä osamaksujen korkoihin.
mondeon kilpailioina oli lähinnä vw passatti ja bmw:n 5 sarja
passattista sai vw klupilta aika vikaisen käsityksen ja bmw:ssä esteeksi rupeaa tulemaan hinta..

Mitenkäs noi mondeon diiselit 115hp yksilöitä tuntuu löytyvän parhaiten.. mitä ylläreitä voi koneesta odottaa kun mittari pyörii 200tkm:n paremmalla puoliskolla? Tai vaihteistolta, diiselit kun tuntuu rikkovan ainakin vag konsernin autoissa noita vaihelootia aika herkästi..
Taidan ottaa mielummin vähemmänajetun bensavehkeen kun loppuunajettua diiseliä..toisaalta diiselin kilometrit on yleensä maantieltä ja parempi vääntökin innostaisi.. :D
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
kariboy
Viestit: 69
Liittynyt: 03 Maalis 2005 21:00
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja kariboy »

No mulla on kokemuksia tuosta allekirjoituksen Mondeosta. ´04 tdci trend stw.
200 tkm ajettuna ostin reilu vuosi sitten, kittikorjaukset takuuna tehtiin heti ja koiranluut vaihdettu, siinäpä ne toimenpiteet. Konepellin aukaisulukko systeemi temppuili, sitä pitä fiksata.
Dieseliä menee kaupunkipyörityksessä 6-7 l ja maantiellä kulutus painuu viiteen litraa, 6-vaihteinen manuaali kyseessä.
Vuodessa kilsoja tuli 33 tkm ja nyt on siis 236 kohta lasissa.
Automaatti-ilmastointi on hyvä, mutta sitä pitää varsinkin kostealla kelillä ohjata hieman käsikäytöllä, samoin kovalla pakkasella maantiellä, siis kovalla 30-> pakkasta.
Eberin kanssa terkenee, muuten ei jos menee pakkasen puolelle.
Jos itse olisin hankkimassa tommosta, ghia ehdottomasti ja jos enempi tulee ajoa, diesel.
Massavauhtipyöriä kuulemma menee joskus, mutta myös muun merkkisistä.
Jakoketjun vaihtoa eräs korjaamo suositteli 250 tkm:n kohdalla, tiedä sitten...
Kait se laatu on parantunut vuosien saatossa, esim penkit ei vielä ole lainkaan kuluneet...
Escort ´73 1.6
Mustang ´66 289 HT GT
Mustang ´91 5.0 GT
Land Rover Freelander ´06
Vastaa Viestiin