Mittarit kettuilee!

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
MoottoroituSateensuoja
Viestit: 36
Liittynyt: 20 Syys 2007 21:15

Mittarit kettuilee!

Viesti Kirjoittaja MoottoroituSateensuoja »

Elikkäs onko kellään olluta vastaavaa ongelmaa? PA-mittari toimii väärinpäin, kun tankki on täynnä, näyttää tyhjää ja toisin päin. Lämpömittarikin ilmeisesti toimii nurinperin. Mittaristo on ilmeisesti vaihdettu matkamittarin toimimattomuuden takia. Voiko tällä olla vaikutusta asiaan?
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar »

Leikitään sellaista leikkiä, että ei vahingossakaan kerrota, mitä autoa tämä ongelma koskee. Mutta joo, voisin kuvitella, että sielä on parit johdot väärinpäin, siis bensa ja lämpömittareissa.
MoottoroituSateensuoja
Viestit: 36
Liittynyt: 20 Syys 2007 21:15

Viesti Kirjoittaja MoottoroituSateensuoja »

No tottakai tuo auto jäi laittamatta. Eli 97 mondeo 2.0
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Outo vika.
Virtaahan nuo mittarit mittaa ja neula liikkuu sitä pitemmälle jousivoimaa vastaan mitä enemmän sähköä menee läpi. Jos mittarille tulevat piuhat vaihtaa keskenään niin viisari lähteekin nollasta sinne miinuksen puolelle. Onkos havaintoa alkuperäisestä viisarin sijainnista silloin kun virta on pois. Näyttääkö tyhjää tankkia ja kylmää konetta vai päin vastoin ja mikä on nykytilanne?

Ilmeisesti mittaristossa on regulaattori millä mittarien +-napaan tuodaan esim. 10 volttia tasattua ja moottorin kyljessä olevan anturin vastusarvo pienenee sitä mukaa kun lämpö nousee. Jos tuohon löytää vastaavilla arvoilla toimivan, mutta käänteisesti käyttäytyvän anturin niin tuo on sillä hoidettu. Jos nyt on NTC niin tilalle PTC. Bensatankki on hiukkasen vaikeampi tapaus. Siihen voisi kokeilla kääntää tankilta anturin piuhat päittäin jos anturin runko ei ole suoraan peltisen tankin kanssa sähköisessä kontaktissa.
--
Mondeo STW -01
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

olisikohan tuossa jännitteenjakokytkentä jossa anturi on toisena osapuolena ja kiinteä resistanssi toisena. Nyt tämä kiinteä resistanssi puuttuu tai on poikki. Kaavio ei tällä hetkellä ole saatavilla niin nämä on vain arveluja.
ISJ
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2007 21:05

Viesti Kirjoittaja ISJ »

Seppo kirjoitti:Outo vika.
Virtaahan nuo mittarit mittaa ja neula liikkuu sitä pitemmälle jousivoimaa vastaan mitä enemmän sähköä menee läpi. Jos mittarille tulevat piuhat vaihtaa keskenään niin viisari lähteekin nollasta sinne miinuksen puolelle. Onkos havaintoa alkuperäisestä viisarin sijainnista silloin kun virta on pois. Näyttääkö tyhjää tankkia ja kylmää konetta vai päin vastoin ja mikä on nykytilanne?

Ilmeisesti mittaristossa on regulaattori millä mittarien +-napaan tuodaan esim. 10 volttia tasattua ja moottorin kyljessä olevan anturin vastusarvo pienenee sitä mukaa kun lämpö nousee. Jos tuohon löytää vastaavilla arvoilla toimivan, mutta käänteisesti käyttäytyvän anturin niin tuo on sillä hoidettu. Jos nyt on NTC niin tilalle PTC. Bensatankki on hiukkasen vaikeampi tapaus. Siihen voisi kokeilla kääntää tankilta anturin piuhat päittäin jos anturin runko ei ole suoraan peltisen tankin kanssa sähköisessä kontaktissa.
helppohan se on kääntää johdot toiste päin myös toisessa päässä. mitä sitä turhaa anturia irrottelee ja juottelee jos saman homman voi tehdä toisessakin pisteessä. Ainoo vaan, että jos anturin piuhat on kadoksissa niin sitä ei kovin paljoo viitti yleismittarilla alkaa sorkkia. voi olla, että anturi sanoo hyvin äkkiä poks. En ole aivan varma paljonko noilla antureilla on virta- ja jännitekestoarvot, mutta olettaisin, että yleismittarin piippaus alueella ne voi saada rikki tai vioittumaan.
Vm. 89 Sierra 2.0, Laser, Sedan
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

ISJ kirjoitti: helppohan se on kääntää johdot toiste päin myös toisessa päässä.
Valitettavasti tuo ei auta asiaan vaikka äkkiä ajatellen niin olisi. Kannattaa vaikka piirtää kytkentä paperille ja miettiä tarkemmin. Jos mittarin johdot käännetään mittarin päässä pyrkii neula enemmän tai vähemmän aktiiivisesti painamaan nollanäyttämän rajoitinta vasten.
ISJ
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2007 21:05

Viesti Kirjoittaja ISJ »

Mjoo kytkentäkaaviosta ois tieten ollu apua. Eli siellä on kait sitten joku komponentti jossain siinä matkan varrella jota ennen tuo johto pitää kääntää toiste päin. Itse en tiedä tasan miten tuo on kytketty, mutta jos toinen pää on kytketty tankin kylkeen eli maadotettu siihen, niin tuskin siihen kovin viisasta muutenkaan on suoraan kytkeä jännitettä :D pieni kipinä ja hyväl tuurilla kaboong :>
Vm. 89 Sierra 2.0, Laser, Sedan
Vastaa Viestiin