Sivu 1/60

Mk4 mondeon kokemuksia tänne !

Lähetetty: 13 Loka 2007 12:40
Kirjoittaja mondeoman
Itse odottelin autoani 3kk (21.6 >> 21.9)
Viimeiset odottelu viikot itselläni olivat jo täyttä ”tuskaa”! Täällä minun asustamassa kaupungissa ei vielä montaa uutta ”montikaa” näy, joten saan hetken vielä ajaa mallilla, joita ei paljon liikenteessä näy.

Vertailujen kertomaa:
Viimeisessä Tuulilasissa numero 13 / 2007 on Farkkuvertailu. Montikka selviää tällä kertaa jopa toiseksi. Fordin moottori ( 2.0 Duratec 145 Hv / 190 Nm = perusjuhta ) saa vertailussa testaajilta uuden käsitteen >> ”ponneton moottori”
Edellisillä sivuilla on vertailussa uusi Volvo V70 2.5T A. Sivulla 46 Volvosta sanotaan ”moottori tuntuu tehoihin verrattuna hieman ponnettomalta …” OK. 200 Hv moottorikin on ponneton!
Onko kaikille testaajille jäänyt jonkun urheiluauton kiihtyvyys ja tehot vain mieleen? Ei kai normaaliperhe autolta tarvita ”raketin” kiihtyvyyttä? On totta, että Fordin 2.0 Duratec on ollut kauan tuotannossa ( mm. Mazda 6 keulalla myös), eikä tee uudesta montikasta mitään uutta ”rakettia”, mutta minulle se ”normaaliajoon” riittää vallan mainiosta.
Vuodenvaihteessa Volvo V70 keulalle tulee vielä myös 2.0 bensa, joka ”käsittääkseni”( korjatkaa, jos olen väärässä? ) ja Volvo myyjien mukaan, on yllätys, yllätys >> Sama 145 Hv / 190 Nm moottori (Ford / Mazda) :lol:

Ekat 1000 km:
No, nyt vihdoin jo asiaakin! Itse olen 174 cm pitkä, joten ajoin jo vm 2004 montikkaani aika ylhäältä ( istuin säädetty aika korkealle) ja niin ajan ylhäältä uuttakin. Näin keulan ”hahmottaminen” sivuilta on ainakin vielä sujunut hyvin / ongelmitta. Vanhoihin, ahtaisiin parkkihalleihin en mennyt Focus aikaankaan, ja sitä parkkihallia mitä täällä yleensä käytän, se on tilava, valoisa ja isot parkkiruudut ( vinoruudut ), joten mitään ”kömpelöin vaikeasti hahmotettavien korin kulmien vuoksi = Tuulilasi 13/2007 ” en itse ole vielä havainnut …
Näkyvyys taakse Farmarissa on hyvä / riittävä.(= Takaniskasuojat alhaalla, kun ajan yksin) Ainakaan vielä ei ”omassa yksilössäni” kuulu mitään ylimääräisiä natinoita mistään, eikä tiivisteiden erikoista ”nitinää” niin kuin aikaisempi Focukseni piti tietyillä kelillä, kun lähti liikkeelle. Nopea ja tarkka ohjaus, on nyt myös kokeiltu mutkaisilla maantiellä, ja se saa hymyn minunkin kasvoille … Ohjattavuus edelleen kohdallaan! :lol:

Ps. Toivoisin muidenkin rehellisiä mielipiteitä ja huomioita tänne, miten muiden alkutaival on lähtenyt liikkeelle!

Ps. Tämä kirjoitukseni piti mennä ketjuun "Kenellä on Uusi mondeo tilauksessa" , mutta aloitinkin vahingossa uuden ... Sorry!

Lähetetty: 13 Loka 2007 13:43
Kirjoittaja TeRoK
joo kyllä vähän suurudenhulluilta tuntuvat testaajat jos ei 145hv ja 190nm vääntävä moottori ole riittävä perheautoon. Onhan se tietty jäätävän kokonen auto, mutta silti.

Re: Vertailujen kertomaa ja Ekat 1000 km!

Lähetetty: 13 Loka 2007 14:07
Kirjoittaja rankela
Huomenta,

Vertailujen kertomaa:
Viimeisessä Tuulilasissa numero 13 / 2007 on Farkkuvertailu. Montikka selviää tällä kertaa jopa toiseksi. Fordin moottori ( 2.0 Duratec 145 Hv / 190 Nm = perusjuhta ) saa vertailussa testaajilta uuden käsitteen >> ”ponneton moottori”
Itselläni on nyt ollut jo jonkin aikaa tuollainen 5-ovinen 2.0 bensakone. Se mikä siinä moottorissa on vähän, ei paljoa, ärsyttävää on että alakierroksilla ei ole erityisen paljon voimia. Jos sitä vertaa esim. vaggineen 2.0 fsi:hin, niin alakierroksilla vag on miellyttävämpi. Puhun tässä nyt tilantaista tyyliin "parkkihallin ramppi". Kulutus on kuitenkin mielestäni kohtuullinen kun kuitenkin kuljetettavana on fatsoarch.
http://tankkaus.com/graph_yearcons.php?searchcar=21037 on kaikki tankkaukset mitä tuohon rakkineeseen on laitettu. Viimeisin kuukausi (1 tankkaus) pelkästään kaupungissa.

Ja mitä noihin vertailuihin tulee, niin niitä kukin voi lukea miten tahtoo. Totuus on kuitenkin, että erot ovat geneerisesti hyvin pieniä jopa voittajan ja häviäjän välillä. Joissain muissa maissa ja muissa testeissa mennyt toisinpäin. Ford-saksan sivuilta taisi olla noita linkkejä sitten eteenpäin, niille ketkä jaksavat kiinnostua.
joten mitään ”kömpelöin vaikeasti hahmotettavien korin kulmien vuoksi = Tuulilasi 13/2007 ” en itse ole vielä havainnut …
Rohkenen olla vähän eri mieltä, nimittäin ahtaissa parkkitaloissa ja pienissä ruuduissa asiointi on välillä kyllä tuskaa. Ikkunoista katselemalla saa hyvän metrimääräisen arvion siitä missä mennään, mutta eipä juuri muuta :) Tosin muistutan tässä itseäni, että se edellinen kulkine oli audin a3 sp. ja yhtä vaikeaa/helppoa se tarkuusajaminen oli uudella a6:lla millä myöskin ajelin vuoden päivät. :)
Ainakaan vielä ei ”omassa yksilössäni” kuulu mitään ylimääräisiä natinoita mistään, eikä tiivisteiden erikoista ”nitinää”
Audeihin tottuneena ja niillä paljon ajaneena on sanottava rehellisyyden nimissä, että ei tuo uusi mondeo samalla tasolla viimeistelyn suhteen ole, mutta mielestäni nyt on ylitetty se "riittävän liki" taso. Ainoa asia mikä omassakin pitää ääntä on lastenistuin ja muutenkin äänieristys on hyvällä mallilla vaikkei Lexusken äänettömyys sinänsä harmittaisi.. :)
Ja ajettavuudesta on ollut jo lehdistössäkin puhetta yleensä vain kiittävällä sävyllä, olen samaa mieltä että siitä on turha sen enempää mainita.

Muutamia asioita mitkä voisivat hermostuttaa jos vain jaksaisin ovat esimerkiksi se täysin ruvelle suunniteltu pulloteline keskikonsolissa. Siihenhän ei ole olemassakaan astiaa mikä siinä hyvin pysyisi tai kiristävää mekanismia. Takaluukku aukeaa järkyttävän korkealle, mutta on se aukko suurikin, että tätä ei voi enempää valittaa. Osuu vain kattoon helposti aukaistaessa. Vakionopeudensäätimen joutuu ostaan trendiin erikseen samoin kuin tekstiilimatot ja radiossa voisi olla tukevammat soundit. :) Loppupelissä aika pieneen jää omat narinat ja valitukset ostoksesta.

Re: Vertailujen kertomaa ja Ekat 1000 km!

Lähetetty: 13 Loka 2007 19:15
Kirjoittaja Jukka T
mondeoman kirjoitti:Viimeisessä Tuulilasissa numero 13 / 2007
, Volvo V70 2.5T A. Sivulla 46 Volvosta sanotaan ”moottori tuntuu tehoihin verrattuna hieman ponnettomalta …” OK. 200 Hv moottorikin on ponneton!
Niin, siis tehoihin nähden, siis siihen nähden, että sen pitäisi olla 200 hv kone. Tuntumaanhan vaikuttavat "kaasu"polkimen "välitykset", moottorinohjauksen reagointi, tehokäyrän laakeus vs. piikki jne. ei niinkään, paljonko pyöriltä irtoaa täyskaasulla dynamometrissä.
Mondeosta vertailussa olleesta koneestahan valitettiin mielestäni nimenomaan huipputehon esiintymistä "piikkinä" korkeilla kierroksilla, ts. normaaliajossa huipputehosta on käytössä vain pieni osa ja sekin tulee vain "vinguttamalla".

Lähetetty: 14 Loka 2007 11:37
Kirjoittaja mondeoman
Huomenta!

Kirjoittaja Jukka T
Olen samaa mieltä. Moottorin luonteeseen vaikuttaa monta asiaa, niin kuin kerroit. Halusin vain hieman ”provosoida” Tuulilasin lehden testaajien ”ponneton” sanan käyttöä, kun se oli sopivasti osunut, peräkkäisiin testeihin! Eiköhän tuo Volvo 200 Hv, riittäne normaaliajoon myös mainiosti.

Montikan moottorista vielä: ( suora lainaus iltasanomien koeajosta 27.7-2007 ) http://www.iltasanomat.fi/autot/Ford%2B ... E0/1409941

Kaksilitraisen moottorin 145 hevosvoiman teho ja 185 newtonmetrin vääntömomentti näyttävät paperilla riittäviltä, mutta hitaassa ajossa alavääntö osoittautuu heikoksi. Syy on auton kasvaneen painon. Viisiovisen version kokonaismassaksi tehdas ilmoittaa 2.090 kiloa. Moottorin kierrosluku pitää nostaa pariintuhanteen, ennen kuin jotain alkaa tapahtua. Se on paljon, ja pakottaa joissakin tilanteissa moottorin huudattamiseen. Asiakas, jota moinen häiritsee, ratkaisee ongelman valitsemalla vääntävämmän moottorin. Sortimenttia riittää sekä bensiini- että dieselpuolella.

Eli rankelan kirjoittama ”parkkihallin ramppi” tai ”liikennevaloissa ylämäessä” saa olla hieman tarkkana, alaväännön / kierrosten kanssa, ettei vain käy ”vanhanaikaista” ja auto sammuu nolosti.

Lähetetty: 14 Loka 2007 15:15
Kirjoittaja rankela
Huomenta
Eli rankelan kirjoittama ”parkkihallin ramppi” tai ”liikennevaloissa ylämäessä” saa olla hieman tarkkana, alaväännön / kierrosten kanssa, ettei vain käy ”vanhanaikaista” ja auto sammuu nolosti.
Ja vielä täsmentäisin, että kerran sammumisen jälkeen homma on tiedossa ja opittu ja bensakoneelle en sanoisi että 2k on huudattamista. :) Kuitenkaan ei puhuta mistään pikkudieseleiden kuolemasta pienillä kierroksilla.

Lähetetty: 14 Loka 2007 15:20
Kirjoittaja korgie
mondeoman kirjoitti:Syy on auton kasvaneen painon. Viisiovisen version kokonaismassaksi tehdas ilmoittaa 2.090 kiloa.
Onko se muka paljon tuon kokoiselle autolle? Muistaakseni tuossa mk3 farkku-Mondeossakin on kokonaismassa yli 2000 kiloa ja omamassakin yli 1500. Mk2:ssakin taisi olla omamassa yli 1400 kiloa.

Tuohon auton ulottuvuuksien hahmottamiseen voisin sanoa sen verran, että jos aina välttelee niitä parkkihalleja ja muita ahtaita paikkoja, ei sitä koskaan opikaan. "Harjoitus tekee mestarin", sanotaan. Kyllä nykyään mennään sujuvasti tuolla Mondeolla semmoisiinkin parkkihalleihin, mitkä silloin alkuun Volvo 240:llä tuntuivat miltei ylitsepääsemättömiltä haasteilta. Ja se kuitenkin oli ulkomitoiltaan pienempi auto ja muodoiltaan kulmikkaampi, joten ulottuvuuksien hahmottaminen piti ainakin teoriassa olla helpompaa.

Lähetetty: 14 Loka 2007 19:02
Kirjoittaja mondeoman
Samoilla linjoilla olen kyllä rankelan ja korgien kanssa.

Itselläni eka ”suuri” auto oli muuten juuri Volvo 240 farmari / 2.0 Automaatti vm 1985, jolla taisin ajella jopa noin 5,5 vuotta. Se opetti ajamaan kookasta autoa myös ahtaissa paikoissa. Sen jälkeen ajelin vähän pienemmillä koreilla. Ekaa montikkaani 1.8 farmaria vm 2004 ohjastin noin 2,5 vuotta.
Nykyisen kanssa yksi ”testi / vahinko sammuminen” on myös koettu, koska monta automerkkiä kokeneena, haluan aina myös kokeilla, miten pienillä kierroksilla auto yleensä lähtee liikkeelle. Joo, samaa mieltä, 2000 kierrosta ei ole huudattamista bensakoneella! :D

Autoni hahmottaminen on vielä onnistunut. Oma pihanikin on riittävän ahdas, ja autotallin ovi-aukko ei paljon anna anteeksi, jos arvioi väärin … Farmarista on kuitenkin hyvä näkymä taakse, perä on melkein siinä, missä takalasi menee. A-pilarit edessä. No, täytyy vain olla tarkkana risteyksissä, ettei jalankulkija tai pyöräilijä jää sen taakse. Mutta tämäkään ei mielestäni ole suuri ongelma, eikä auton suuri leveys …
:D

Lähetetty: 17 Loka 2007 15:10
Kirjoittaja Limited
Pakko kommentoida tuota ponnettomuutta:
Kun ajoin tätä uutta kaksilitraista bensakonetta, niin olin ihan varma, että kyseessä on ykspistekutonen.
Koeajolta palattuani myyjä kertoi auton olevan kaksilitrainen.
Itsellä on uusi Mondeo kaksilitraisella diiselillä ja käytännön suorituskyky tuntuu olevan aivan eri planeetalta...

Lähetetty: 17 Loka 2007 17:16
Kirjoittaja mondeoman
Itsellä on ollut myös montikka STW 1.8 (110 hv / 165 Nm )vm 2004, eikä sekään mikään ”raketti” ollut, mutta hyvin silläkin liikenteen rytmissä pysyi.

Vuodessa ajetut kilometrit, bensanhinta, lompakko ratkaisevat jo paljon moottorin valinnassa. Itse ajan tällä hetkellä vuodessa ehkä enää noin 16 000 – 18 000 Km, joten dieselauton hankinta ei ehkä minulla kannata?
:D

Moottoritiellä

Lähetetty: 20 Loka 2007 18:43
Kirjoittaja mondeoman
Vaihdoin otsikon tänään uusiksi, kun meni alun perin väärään paikkaan kokonaan!

Toivoisin tänne, muidenkin uusien mondeon omistajien rehellisiä kokemuksia ja huomioita, kun jokaisen aika vaan antaa siihen myöden. Kirjoituksien ei todellakaan tarvitse olla pitkiä tai tarkkoja asiantuntija analyysejä, vaan aivan tavalliset mielipiteet kelpaavat tänne vallan mainiosti.

Nyt on pakko jo vähän ”suitsuttaa”! Ajoin tänään vasta ensimmäistä kertaa omallani moottoritiellä. Nostin nopeuden 5-vaihteella 120 – 130 km/h, kierrokset tällöin noin 3500 – 3750 r/min. Meno oli miellyttävää ja vakaata. Moottoriäänet, tuulen suhinat ja rengasäänet hyvin kurissa! Eniten ääntä tulee renkaista, ( Michelin Primacy HP ) sitten vähäistä tuulen suhinaa, moottorin ääntä tuskin edes kuulee … Ei vanha mondeoni huono moottoritiellä ollut ( ei missään nimessä! ), mutta edelleen näin ”pers” tuntumaltani ja ”korvakuulolta” sanoisin, että tämä uudempi on kuitenkin mukavampi ja parempi ajaa. Äänieristys on parantunut mielestäni huomattavasti. Talvikelit sitten näyttävät, miten jatketaan …

Lähetetty: 21 Loka 2007 16:28
Kirjoittaja Luigi
Ensimmäinen tuhat kilometriä takana. Käytiin viikolla reissussa ja kilometrejä tuli vajaa 400km. Keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 5.2 l/100km, jota pidän varsin hyvänä. Ajo oli normi maantietieajoa rajoitusten mukaan (moottoritietä, 80-100 km/h aluetta ja pikkaisen kaupunkiajoa) Diisselissä vääntöä alkaa tulla hyvin n. 1700 kierroksen kohdalla, mutta sitä ennen auto on tosi puhditon. Johtuukohan tehon puutteesta.(100hv). Tämänkin asia on osittain korjautunut ajotapojen muuttamisella.

Ensinmäinen vika on tullut myös, itseasissa ollut jo uudesta asti. Kuljettajan puolen takaovi/ikkuna suhisee niin pirusti sisälle. Reissussa se tuli esille paremmin kun vauhti oli kovempi. Onko vastaavaa tullut kenelläkään muulla vastaan. Myyjäliike ei ollut tälläisestä viasta vielä kuullut.

Itse otin autoon varustepaketti 4 (alustasarja, 17"vanteet, spoileri) johon olen ollut tyyväinen. Renkaina 235/45/17 Bridgestonen Potenza 050 renkaat, jotka ovat mielestäni varsin hyvät. Ne ovat suht hiljaiset ja eivät vaella. Talvirenkaina tuli Michelin X-Ice North nastat, joista ei ole minkäänlaisia kokemuksia. Alustasarjaan olen tyytyväinen, pudotus on maltillinen -15mm ja kukaan kyydissäkään olija ei ole valitellut kovuutta. Tosin itseni mielestä pudotusta olisi voinut vielä pikkaisen enemmän.

Kaiken kaikkiaan olen ollut tässävaiheessa pirun tyytyväinen Mondeoon

Pari kysymystä.
Saako ajotietokoneeseen näkymään ajohetken kulutusta?
Voiko polttoainekäyttöisen lämmitimen kellon asetuksista säätää lämmitysaikaa vai onko se jotenkin automaattinen. Kyseessähän ei ole normaali erillinen webaston/eberin kello, vaan se on integroituna ajotietokoneeseen.

Mikko

Lähetetty: 21 Loka 2007 16:34
Kirjoittaja thompson
Eikös tuossa lämmittimessä ole jokin automatiikka, joka päättelee kuinka kauan tietyt olosuhteet vaativat lämmitystä. Itse pitää vaan päättää koska auton on oltava valmiina.

Lähetetty: 21 Loka 2007 18:13
Kirjoittaja mondeoman
Hei!

Tarkoitatko, että Sinulla näkyy vielä ehkä ”oletuksena” siinä kilometrien päällä radiokanava? Minä otin sen tietokoneen setupista pois >> rasti pois muistaakseni radio kohdalta. Silloin siinä näkyy koko ajan keskikulutus, keskinopeus, ulkolämpötila jne. Minkä vaan siihen valitset? Tätäkö tarkoitat?

Lähetetty: 21 Loka 2007 18:43
Kirjoittaja Luigi
Automatiikkaa itsekkin lämmitysajassa arvioin ja näinhän se varmasti on. Kun sais vielä kelloon kaukosäätimen.

"ajohetkenkulutuksella" tarkoitin auton juuri sen hetken kulutusta mitä se ajohetkellä kuluttaa, kuten VW korsernin autoissa saa näkymään. Nythän tietokone näyttää vain yhteenlaskettua keskikulutusta.

Mikko

Lähetetty: 21 Loka 2007 21:05
Kirjoittaja dama
Terve !

Eilen kävin ostamassa uuden Mondeoni 2.0 Wagon Trend.
Olin ajanut 3 min lenkin koeajoautolla nopsasti aiemmin. Sain bemun myytyä viikko sitten ja löytyi k.o mondeo sopivilla varusteilla ja värillä heti toimitukseen eli kaupat kiinni ja auton noutoon.

Nyt on ajettu 550km ja todella tyytyväinen ensivaikutelmaan.

Toi muotoilu ja viimeistely on jees. Tilaa ja edustavan näköinen laite.

Hyvät kyydit antaa ja tasaista menoa. Ei ainakaan viellä ole tullut ikävä diesel vääntöä .

Perästä kuuluu mitä mieltä ollaan jatkossa.

Lähetetty: 22 Loka 2007 10:34
Kirjoittaja Paappari
Limited kirjoitti:Pakko kommentoida tuota ponnettomuutta:
Kun ajoin tätä uutta kaksilitraista bensakonetta, niin olin ihan varma, että kyseessä on ykspistekutonen.
Koeajolta palattuani myyjä kertoi auton olevan kaksilitrainen.
Itsellä on uusi Mondeo kaksilitraisella diiselillä ja käytännön suorituskyky tuntuu olevan aivan eri planeetalta...
Kävin myös joskus koeajaa uuden Mondeon 2-litrasella bensakoneella ja tuntuhan se hivenen laiskalta, mutta ainakin osittain se oli vaan harhakuva, koska liikkuminen oli sen verran sulavaa ja hiljaista että eipä siinä vauhti juuri tuntunut ja tietysti toi oma ST220 on vähän huono vertailu kohde. Eikä noi normaalit parilitraset muilla merkeillä sen äreemminltä tunnu... Negatiivisena puolena mieleen jäi se että näkyvyys ulos oli taas kerran heikentynyt, mutta ehkä siihen tottuu. Samaa "ongelmaa" oli jo edellisessä mallivaihdoksessa, eli tuntui aluks ettei ulos näe niin hyvin kuin ensimmäisestä mallista mutta hyvinpä tohon on tottunut.

Lähetetty: 22 Loka 2007 18:22
Kirjoittaja Luigi
Hei

Miten tuo "Home Light" käytännössä toimii, se on päälle ruksattuna ajotietokoneessa. Mitään erityistä en ole huomannut.

Mikko

Home light

Lähetetty: 22 Loka 2007 19:02
Kirjoittaja Api
Se on saattovalo toiminto. Elikkä toimiin näin, sammuta auto, ota virta-avain pois, nykäise vilkkukatkaisinta ikäänkuin laittaisit pitkävalot päälle, kas kummaa, kuulet äänimerkin ja ajovalot syttyy, ne palaa 30 sekuntia ja sammuu itsekseen. Tämä on kerrottu myös käyttöohjekirjassa. Mukava toiminto näin pimeän tultua, näkee laittaa lohkolämmpärinjohdon ja kävellä kotiovelle valon saattelemana.

Re: Home light

Lähetetty: 22 Loka 2007 20:47
Kirjoittaja Luigi
Api kirjoitti:Se on saattovalo toiminto. Elikkä toimiin näin, sammuta auto, ota virta-avain pois, nykäise vilkkukatkaisinta ikäänkuin laittaisit pitkävalot päälle, kas kummaa, kuulet äänimerkin ja ajovalot syttyy, ne palaa 30 sekuntia ja sammuu itsekseen. Tämä on kerrottu myös käyttöohjekirjassa. Mukava toiminto näin pimeän tultua, näkee laittaa lohkolämmpärinjohdon ja kävellä kotiovelle valon saattelemana.
Kiitoksia tiedosta. Oli näköjään päässyt menemään ohi ohjekirjaa lukiessa.

Lähetetty: 24 Loka 2007 15:32
Kirjoittaja thompson
Kyselin Webaston kaukosäätöä Kahalta (Webaston maahantuoja)
Hei,

valitettavasti autonvalmistaja on valinnut lämmittimeen ohjelmiston jonka johdosta lämmitintä ei voida lisävarustaa esim Telestartilla.

Terveisin,

___________________________
X X
Manager, Technical Services
Technical Training Webasto
OY KAHA AB

Lähetetty: 25 Loka 2007 22:26
Kirjoittaja jamo
Noin 2,5 kuukautta ja 25tkm takana omallani... Auto on farkkumallia ja varustettu 130hv dieselillä ja automaattivaihteella.
Kutakuinkin tyytyväinen olen ollut ainakin tähän asti, menee pienellä polttoaineella (7,3l/100km) ajo on hyvinkin kaupunkiajo voittoista.
Mulla alkoi kuulumaan takapään pohjaanlyöntikumeista narinaa kun oli jotain 1tkm ajettu, no ei muuta kuin spray vasukkaa kumeihin ja on pysynyt hiljaa. Lisäksi huomasin suht uutena että hanttarinpuolen etupenkistä kuului natinaa ja syy oli että oikeanpuolen kiskosta puuttui etumainen niitti... No, se korjattiin ekassa huollossa ja homma ok.

Kokonaisuudessa mun mielestä rahalle saa tarpeeksi vastinetta.

Automaattiin odottelen innolla uutta päivitystä että alkaisi vaihtamaan kolmoselta neloselle siistimmin, ei nyt suoranaisesti häiritse mutta kun olen ennen ajanut volvolla ni sitä tottuu vähän liiankin pehmeisiin vaihtoihin... Mutta muuten on laatikko tosi hyvä kun ajattaa moottoria sillä kivalla alaväännöllä eikä suotta vaihda pienempää päälle kun pata jaksaa vetää vaihtamatta... 8)

Mondeo vs. Fusion (jenkki)

Lähetetty: 31 Loka 2007 09:04
Kirjoittaja Finnspeed
Hiukan off-topiccia tämä minun vastaukseni mutta pakko hiukan kommentoida kun moottoritehoista oli puhetta tuossa ylempänä.

Itsellä ei kokemusta uudesta Mondeosta vielä ole mutta olisi kyllä kiva kokeilla. Mitoista päätellen kyseessä on kyllä todella iso ja tilava auto. Jos jenkkeihin verrataan niin se on jo samaa kokoluokkaa kuin vaimon 2004 Taurus - hiukan lyhyempi mutta vastaavasti leveämpi ja korkeampi. Suunnilleen edellisen Mondeon kokoluokkaa oleva jenkki-Fusion on siis selvästi pienempi. Kuten kaikki varmaan tiedätte, Fusion perustuu Mazda6:n alustaan hiukan venytettynä.

Tuli ajettua tuolla Fusionilla muutama viikko sitten melkein 2000 mailia. Koko perhe kyydissä ja (iso) takakontti täynnä. Vuokraamon perusmallissa oli kaikki mahdolliset turvavarusteet mutta vain peruskone joka on ilmeisesti Mazdan perua oleva 160 hv 2.3l nelonen. No kyllähän sillä liikenteen mukana pysyi mutta I-70:ä Utahia kohti ajellessa moottoria alkoi käydä oikeasti sääliksi kun ylämäessä automaatti heitti viitoselta kolmoselle ja kierroksia piti 5500 että jaksoi mennä. 2.0l Mondeolla (joka on siis isompi, painavampi ja tehottomampi) olisi oikeasti tullut jo äitiä ikävä. Suomen olosuhteissa kaksilitrainen lienee kuitenkin riittävä. Tämän Fusionin puolustukseksi todettakoon että kovimmat nousut ovat yli 2.5km merenpinnasta joten turbottomalla koneella tehoista joutuu tinkimään aika paljon. Samaa reittiä kun ajoin omalla Volvolla, kuutosvaihteella mentiin eikä tehnyt tiukkaakaan. 8)

Vuokra-autoa palautettaessa vaimo ajoi Tauruksellaan perässä ja väitti että olin koko ajan tukkeena. No siinä Tauruksessa on 3.0 V6 Duratec eli sama kuin ST220:ssä hieman loivemmilla nokilla ilmeisesti...

Muuten Fusion tuntuu oikeinkin hyvältä laitteelta. Pienellä viilauksella ja farkkukorin lisäyksellä voisi hyvin mennä Euroopassakin varsinkin kun Mondeo on kasvanut niinkin isoksi kun on. Mahtuisi Focuksen ja uuden Mondeon väliin aika hyvin.

Mondeo 2.0 ja V70 2.5 turbo

Lähetetty: 31 Loka 2007 21:40
Kirjoittaja jehu79
Olen molemmat testannuMondeo 2.0 ja V70 2.5t. Onhan nuo moottorit tehoihin nähden laiskahkoja. Sitä se lehdistö tahtoo sanoa että molemmat moottorit ei pysty samaan mihin vastaavat kilpailijat. Se ei tarkoita sitä että esim. kaikki kaksi litraiset olisivat yhtä suorituskykyisiä ja taloudellisia, niissä on eroja.
Esimerkkinä voin sanoa että aikoinaan mulla oli Ford Cougar 2,5 v6, jota oli hieman piristetty, tehoja oli 194,5hv(penkitetty) ja velejelläni oli Peugeot 406 3,0 coupe 190hv. Koitettiin sitte ottaa yks päivä kisa, kumpi kiihtyy ja kulkee paremmin. Ero oli niin kun yöllä ja päivällä Cougarilla ei ollut mitään jakoa pärjätä Pösölle, mitä isompi vauhti sitä enemmän Ford jäi.

Ise sain uuden Mondeon viikko sitten, 2,0tdci titanium busines wagon.Kyllä oon tykännyt autosta, tilava, hyvä ajaa, suht hiljainen, sisällä todella laadukkaat materiaalit. Moottori on kyllä hyvä ei pidä kyllä ääntä itsestään, ei paljon kyllä tiedä onko diisel vai bensakone

Lähetetty: 04 Marras 2007 16:40
Kirjoittaja dama
Nyt kilometrejä takanaa n.1400 sekä muutama pakkasyö ja päiväkin. Hyvin menee ja lämpenee nopeasti sekä lämmitettävä tuulilasi on ollut erinomainen tuttavuus. Menee automaattisesti päälle ja sammuu itsekseen. Ei ole tarvinnut scrapailla ,odottaa hetkisen ja pyyhkäisee sulaneet jäät pois. Hyvä laite. Huomenna maalipinnan kestovahaukseen niin kelpaa ajella talvenläpi ettei ime itseensä suolamössöä ja helpottaa puhdistusta kiillon häipymättä.