Sivu 1/1

Voiko laittaa muuta öljyä kuin 5w-30. Vm02. 2.0bensa

Lähetetty: 30 Syys 2007 12:17
Kirjoittaja vortson
onko kukaan laittanut jotain muuta? Autolla ajettu vähän yli sata ja öljyä menee aikaslailla.. Pysyisköhän joku muu paremmin sisällä kun mitä huollossa laitetaan?

Lähetetty: 30 Syys 2007 12:22
Kirjoittaja TeRoK
Miksi pitäisi laittaa muuta kun kerran suositus on, että vain 5W-30 fe öljyä?

Lähetetty: 30 Syys 2007 19:26
Kirjoittaja jaska74
TeRoK kirjoitti:Miksi pitäisi laittaa muuta
kuten kaveri kysyi..." pysyiskö joku muu paremmin sisällä" :roll:

Lähetetty: 30 Syys 2007 19:56
Kirjoittaja TeRoK
Sisällä pysymisestä en tiedä, mutta onhan tosta ollut juttua, että jos noissa ei käytetä sitä oiken tyyppistä öljyä niin kone ei ole hirveän pitkä ikäinen.

Lähetetty: 01 Loka 2007 19:12
Kirjoittaja vortson
Öljyä menee noin toista litraa öljynvaihdon välillä.. Vikaa ei ole tullut selvitettyä mutta todennäköistä on että ainakin kallis vika on.. Sillä vaan aattelin että jos aluks koittais jotain toista öljyä. Muttei viitti laittaa mitään jos ei varmaks tiedä..

Lähetetty: 01 Loka 2007 19:34
Kirjoittaja anon
Itse käytän Mobil Rally Formula 5W50 ja hyvin pysyvät koneessa.

Lähetetty: 01 Loka 2007 21:57
Kirjoittaja IC
vortson kirjoitti:Öljyä menee noin toista litraa öljynvaihdon välillä.. Vikaa ei ole tullut selvitettyä mutta todennäköistä on että ainakin kallis vika on.. Sillä vaan aattelin että jos aluks koittais jotain toista öljyä. Muttei viitti laittaa mitään jos ei varmaks tiedä..
Ja öljynvaihtovälinä käytät ??? Vähän toista litraa jos joutuu esim. 15 tkm matkalla lisäämään, niin en näkisi, että asialle tarvitsee tehdä yhtikäs mitään. Ihan normaali kulutus. Ei koneessa mitään vikaa ole. Itsellä on kokemusta moottorista, joka kulutti 1L / 1000 km, sille jo tarvitsi tehdä jotain. Jos ei savuta, veto on kohdillaan ja sitä rataa, niin olisin aika huoletta.

Työpaikalla on aika monen merkkisiä autoja ja enemmän sääntö kuin poikkeus on, että joutuu litran-pari lisäämään vaihtovälillä. Silti noilla koneilla tyrkätään menemään 3-500 000 km, yleensä ilman koneen avaamista. Pääasia, että öljyä riittää. Nykykoneiden öljyhävikki tuntuu olevan kasvamaan päin, kysykää vaikka Vw-konsernin tuotteen omistajilta, Toyota-miehiltä ja sitä rataa.

Vaan eipä kai siinä mitään menetä, jos kokeilee jotain muuta merkkiä. Kunhan pysyy valmistajan ohjeistamissa liemissä.

Lähetetty: 01 Loka 2007 22:05
Kirjoittaja TeRoK
lapazu kirjoitti: Miten on, onko tuo kutosen öljyspeksi yhtä tiukka kuin nelosen. Nehän on kuitenkin aika lailla eri moottoriperhettä?
Ainakin st200:n konepellin alla lukee, että vain 5W-30 öljyä joka täyttää laatuvaatimuksen acea-a1/b1.

Lähetetty: 01 Loka 2007 22:08
Kirjoittaja vortson
Oon vaihdellu vähän alle 20tkm välein. Se 20tkm huoltovälihän on, mutta kai se parempi vähä aikasemmin on aina vaihdella. Ei pölläyttele ja hyvin muuten pelaa.. Ihan mielenkiinnosta olis mukava tietää mikä häikkää mahtaa olla..

Lähetetty: 02 Loka 2007 19:10
Kirjoittaja anon
lapazu kirjoitti: Miten on, onko tuo kutosen öljyspeksi yhtä tiukka kuin nelosen. Nehän on kuitenkin aika lailla eri moottoriperhettä?
Empä tiedä tosta speksistä mutta maalaisjärki sanoo, että yli 200000km
ajetussa autossa voi käyttää esim 5W50 öljyä.

Lähetetty: 02 Loka 2007 19:43
Kirjoittaja IC
vortson kirjoitti:Oon vaihdellu vähän alle 20tkm välein. Se 20tkm huoltovälihän on, mutta kai se parempi vähä aikasemmin on aina vaihdella. Ei pölläyttele ja hyvin muuten pelaa.. Ihan mielenkiinnosta olis mukava tietää mikä häikkää mahtaa olla..
Siis oikeesti, ootko tosissas ? Jos vie litran vajaan 20 000 km matkalla, se on ihan normaalia. Koneen kuuluu vähän viedäkin ja tikullinen vaihtovälillä on ihan ok. Eipä taida tästä olla kyllä tämän enempää kerrottavaa. Ei mitään häikkää. Tosta on vielä hurja matka valmistajan sallimiin arvoihin ja aika moni olis tyytyväinen, jos kuluttaisi vain noin vähän.

Tuon uudemman Mondeoni öljytikku vajenee puoleenväliin 10 tkm vaihtovälillä, joka on mielestäni riittävä Suomen olosuhteissa sanoo huoltoväli mitä tahansa ja lasken sen aivan normaaliksi kulutukseksi. Suhteessa siis sama kuin sinulla.

Vanhempi Mondeoni kuluttaa samaa öljyä n. 1½ litraa semmoisella 7-8000 km vaihtovälillä ja on myös mittausten mukaan mekaanisesti täysin kunnossa, toimii aivan moitteettomasti. Joten siitäkin vähän kontrastia pohdiskeluusi.

Kovaa ajoa vaan.

Lähetetty: 02 Loka 2007 22:35
Kirjoittaja TeRoK
Niin paitsi, että jos noissa on jotain pinnoitetta käytetty niin kuin joku puhui toisessa topicissa niin saattaa lyhentää aikalailla moottorin ikää kun löy jotain muuta öljyä. Tietty eihän sen niin väliä ole onko mikä viskositeetti yms. kunhan toi laatuvaatimus täyttyy.

Lähetetty: 03 Loka 2007 20:28
Kirjoittaja vortson
Uudemman mondeon tikun väli on kuulemma noin puolen litran paikkeilla.. Tätä menoa kulutus vaihtovälillä jää varmaankin noin pikkusen alle kahteen litraan. Tutulla on vastaava mondeo, ajettu 30tkm enemmän eikä vie yhtään samalla vaihtovälillä.

Lähetetty: 03 Loka 2007 20:52
Kirjoittaja vortson
Ihan samasta huoltopaikasta samaa lientä...

Lähetetty: 03 Loka 2007 22:04
Kirjoittaja kd
Sun tutullas on niin väljä kone, että tulee bensat läpi öljyn sekaan ja öljyn määrä sen kuin lisääntyy :shock:

No tosissaan, mun mielestä ok öljynkulutus sun autossa.

5w-öljy on todella ohutta tavaraa. 10w-30 öljyä voi käsittääkseni käyttää kesäisin ja muutenkin lukuunottamatta paukkupakkasia. Mutta älä mua tuu syyttä jos jotain hajoaa. Yhteen vanhaan japsiin erehdyin laittaa joskus 5W-40 öljyä ja sehän söi sitä runsaasti. Vaihdoin vähän paksumpaa tavaraa eli 10W-jotain niin pysyi paremmin sisällä.

Mun mielestä se menee niin että mitä vanhempi auto, sitä paksumpaa öljyä sinne kannattaa laittaa. Varsinkin jos on ongelmia huohotuksen kanssa niin paksumpaa öljyä vaan koneeseen. Ei tuo sun autos kyllä niin vanha ole...

Ja kylmänähän ei saa koskaan mitään autoa polkea.

Ja nämä on mun mielepiteitä, ei mitään virallisia totuuksia.

Lähetetty: 03 Loka 2007 23:01
Kirjoittaja NiceMan
omassa kossussani 5w-40 pysyy sisällä ja eipä juuri katoa... nyt vaihdoin öljyt ja ihan ylämerkissä oli...

Lähetetty: 05 Loka 2007 17:35
Kirjoittaja mn2346
kd kirjoitti:...5w-öljy on todella ohutta tavaraa. 10w-30 öljyä voi käsittääkseni käyttää kesäisin ja muutenkin lukuunottamatta paukkupakkasia. Mutta älä mua tuu syyttä jos jotain hajoaa. Yhteen vanhaan japsiin erehdyin laittaa joskus 5W-40 öljyä ja sehän söi sitä runsaasti. Vaihdoin vähän paksumpaa tavaraa eli 10W-jotain niin pysyi paremmin sisällä....
Tuo W tarkoittaa viskositeettia kylmänä (miinus asteita) se toinen kertoo paksuuden ajolämpötilassa. 10W ja 5W eivät välttämättä ole yhtään erillaisia kun kone on saatu käyntiin ja hieman lämmennyt.

Lähetetty: 05 Loka 2007 20:03
Kirjoittaja kd
mn2346 kirjoitti:10W ja 5W eivät välttämättä ole yhtään erillaisia kun kone on saatu käyntiin ja hieman lämmennyt.
No eihän sitä muuta tarvita, niin se öljy vähenee...

Lähetetty: 05 Loka 2007 22:17
Kirjoittaja Markku
IC kirjoitti:
Nykykoneiden öljyhävikki tuntuu olevan kasvamaan päin, kysykää vaikka Vw-konsernin tuotteen omistajilta
Tuota minäkin mietin kun tuon Skoda-dieselin kesällä vaihdoin. Huolto tehtiin heti hankinnan jälkeen. Nyt on ajettu liki 8000 km ja öljyn pinta on vielä lähes samassa, millin pari ylärajan alapuolella. Kaikkiaan autolla on ajettu 152 tkm. Tässä mallissa öljynvaihtoväli on 50000 km /2 v kun käyttää longlife 2-öljyä.
Kuluttaako Fordin dieselit miten öljyä ? Joskus olen kuullut että ooppelin koneet on sille aika persoja.

Lähetetty: 06 Loka 2007 14:51
Kirjoittaja IC
^Meinaatko ajaa 50 tkm tai 2v samoilla öljyillä ? Toi on jotain aika uskomatonta toi vaihtoväli... Jonkun verran erään paikallisen liikkeen kanssa asioineena olen tullut siihen tulokseen, että jo 30 tkm samoilla öljyillä, olkoonkin longlife, aiheuttaa aina välillä swarfega-ilmiön. Ai minkä ? No sen, että nesteen juoksevuus on samalla tasolla pois laskiessa. Semmosen periaatepäätöksen tein, että en itselleni osta sellaista vehjettä, joissa on esim. tuota 30 tkm suositusta noudatettu, ainakaan ilman moottoritestiä sun muita. Voipi tulla aina välillä kakkoskäyttäjillä suru puseroon noiden kanssa.

Mutta hyvä, että sulla ennakko-aatteista huolimatta näyttää pelittävän.

Lähetetty: 06 Loka 2007 21:57
Kirjoittaja Markku
Joo, kyllä tuo 50 tkm aika huimalta tuntuu. Mutta auto on siis vähän yli 3 v vanha ja siihen on vaihdettu öljyt 3 kertaa.. edellinen omistaja on ajanut 50 tkm vuoteen, meillä jää alle 30 tkm. Jos öljyä kuluisi ja sitä joutuisi lisäämään vaikka 1litra/ 10 tkm niin se olisi sama kuin jos vaihtoväli olisi pienempi mutta ei näy kuluvan ei. Nykyään ei noin pitkää väliä uusissa Skodissakaan ole vaan se on 30 tkm. Ja tässäkin mennään huoltoon ilmaisimen näyttämänä eli voi olla aikaisemminkin. Saas nähdä milloin se sitten tulee.

Lähetetty: 10 Joulu 2007 17:24
Kirjoittaja MontikkaGt
Tuo öljynkulutusjuttu oli aika mielenkiintoinen. Itselläni on -99 Automaatti 2.0 Zetec ja oston jälkeen vaihdoin öljyt kahteen kertaan. Syynä oli se,että merkkiliike oli aina vain lisännyt :?: öljyä koneeseen ( huoltoleasing historia) ja ensivaihtoni yhteydessä tuli roppureijästä ulos kuin mustia vanukasklönttejä :shock: . Ajoin uusilla öljyillä varmuudeksi vain 500km ja toistin vaihtotyön. Nyt öljy oli enemmän sellaista kuin 10000 ajon jälkeen ja mittatikusta erotti jopa sen viivan! Vaihdan itse aina autoon öljyt ja vain siihen mittatikun merkkien keskiväliin. Ei ole tarvinnut lisäillä. 10000 välein vaihtotyö suodattimineen Mobil SFE 5W30. Nuo kertomanne öljynlisäykset vaikuttivat erikoisilta ja väkisinkin kävi mielessä paljonko sinne pannuun sitä öljyä huollossa laittavat? Sukulaislikalle laittoivat 1.8 montikkaan merkkiliikkeessä " varmuuden vuoksi" tappiin asti öljyä ja likka valitti kun auto ei oikein jaksannu mennä moottoritiellä. Tarkistin tikusta tilanteen ja lorotin öljyä ropusta vähän pois hieman sikapoljentaa ja johan alko kulkeen. Annoin neuvoksi että ei laitata öljyä kuin puoliväliin merkkejä aina vaihdossa. Ei tarvinnu lisäillä tämän jälkeen ja hyvin on kulkenut. Liika öljy ei ole moottorille hyväksi. :wink: