Scorpio vm.90 2.0i dohc kat ihme vika, KUNNOSSA!!!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Scorpio vm.90 2.0i dohc kat ihme vika, KUNNOSSA!!!

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Vika:
Painat tyhjäkäynniltä kaasua niin prötisee aluksi. Samaa ajossa ja hyvinkin hankalaa ajella kaupungissa. Kummallisesti veto palaa kun kierrokset nousee yli 3000rpm vaikka kaasu olisi samassa asennossa. Kaasun pohjaan linttaamalla lähtee kiihtymään mutta en pidä sitä mitenkään erityisen hyvänä. Kulutuskin taitaa olla enemmän mitä tuollaisella pitäisi mennä.

Katti on uusi ja se sai jäädä hyllyyn mitäs turhaa uutta pilata. Laitoin tilalle tyhjän jotta saa vähän potkua.

Lambda uusi, p-suodatin uusi. i-suodan uusi. Vaihdellut olen toisesta autosta antureitaaaa ei mitään vaikutusta heikommaksi vain menee eikä myöskään irroittelu ole auttanut.

Onko jollakin ollut vastaavaa nykimistä? Minulla on kaiken maailman vikoja ollut mutta ei tälläistä.

Sytkä anturia en ole kokeillut, mutta ei sen ongelman ainakaan kierroksilla pitäisi parantua.

Virranjakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot, tulpat uudet. Puolan vaihtoa kokeiltu ei vaikuttanut.

Bensapainemittarin asensin toivoen että sieltä jotain ihmeellistä löytyisi. Vaikutti normaalilta. Tyhjäkäynnillä 2.2bar ja ilman letkua 3bar.

Voisiko joku heittää täydellisen manuaalin josta löytyy kaikkien osien testaus ohjeet ja mittausarvot? Tuon bensapaine asian myös haluan tietää mitkä arvot ovat oikeat?

Imuvuotoja tai muutakaan sielä ei ole. Monta kuukautta sitten kun katsastin auton niin siihen ei oikeen saatu mitään päästöjä aikaseksi oli melkee saasteeton :lol:
Johtuen varmaankin siitä että laitoin uuden katin.
Viimeksi muokannut kimmok, 11 Loka 2007 21:41. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ootko sen kaasuläpän asentoanturin jo mitannu?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

TeRoK kirjoitti:Ootko sen kaasuläpän asentoanturin jo mitannu?
Jos sinulla on kaikki mahdolliset mittausohjeet niin voisitko lähettää ne mulle?

En ole mitannut, mutta se hajosi joskus ja vaihdoin käytetyn tilalle, mutta voihan sekin olla jo rikki. Sitä vain että olen saanut muissa anturin vian loppumaan irroittamalla piuhan. Se on toiminu joka dokissa, mutta tässä ei parantunut millään tavalla vaan huononi= ei vikaa siinä??
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mittaa (vaikka neulan painat johdon kuoren läpi) keski navasta ja reuna navoista jännite maita vasten.Keskinavassa pitäs musitaakseni olla jatkuva n.5 Volttia. Toisessa reunanavassa nousee jännite ja toisessa laskee n. 0,5v-4,7v välillä kun kaasua alkaa hitaasti painamaan. Missään välissä ei sais tulla jännitepiikkejä ja kaasupohjassa pitäs siitä nousevasta navasta tulla se vajaa 5volttia. Muuten ei ecu mene WOT tilaan kaasu pohjassa ja lambdat määräilee vielä seosta.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Jep sain autodatan nyt, joten ei muutaku testailemaan. Viikonloppu meneeki sitten taas fordin paskan kanssa :D
Viimeksi muokannut kimmok, 13 Syys 2007 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Jaahas ja vikakoodia ilmoitteli. Sytty signaali epätavallinen eli anturi paskana. Vaihdoin toisesta autosta, mutta ei muuttunut miksikään :(
En sitten tiedä pitäisikö suosiolla ostaa uusi.

Kaasu pohjassa tässä ei ollut ongelmia vaan nimenomaan se kun se pitää nykimisen takia koko ajan lintata pohjaan... Syö aika railakkaasti bensaa vauhtiin nähden...
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Alipainevuoto jossain letkuissa?
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Jaahas ja 35e hain fordilta uuden syttyanturin mutta eihän vika siinä ollut.

Kyllä se vaan se kaasuläoän anturi on. Tuo kiinni oleva anturi juuri on alemmalla kaasulla ihan sekasi. Vastusarvot on päin mettää.

Kokeilin varaosa-auton anturia ja sen sai paiskata roskiin :(

Ens viikolla pitää n. 120e käydä uhraamassa fordilla uudesta anturista. Se raha tietysti tulee helposti takas ku nyt se syö n.15L/100km

Mun tuurilla tuo ei ole ainut anturi joka sielä on hajalla...
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No mitä arvoja se antoi??? Kyllähän sen pystyy hyvinkin tarkkaan mittaamaan, ettei arpomalla tarvii ostaa uutta palikkaa.
Koita haulla jos haluat välttämättä vastuksilla mitata. Siinä mun tps topicissa joku niitäkin arvoja muistaakseni ilmotteli. Mutta kaikkein tarkimman tuloksen saa silti tolla jännite testillä.
Yks millä näkee jotain on seosmittari. hommasin omaan jonkun halvan mittarin n.65e. Sillä näkee ainakin vähän jos lambda sekoilee.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Niin jos se ei selvinnyt edellisestä niin mittasin jo autodatan ohjeiden mukaan vastusarvot anturista.
Kaasuläppä kiinni niin arvot eivät olleet rajojen sisällä ei lähimainkaan. Täyskaasulla vastusarvot olivat ok.
Varaosa auton anturissa ei mennyt yksikään arvo rajojen sisälle
Kokeilin samalla isännän 4x4 riesan kun ei menny päästöistä läpi yläkierroksilla. Puolikaasu-täyskaasu alue näytti vastukset päin mettää, mutta alapää toimi ihan täysin.

Vastus testi on ihan yhtä tarkka. Sieltä näkee heti onko missään kohtaa jotain ongelmia, ei ole tarvetta jännite testille. Kyllä tuo ohjelma kertoo myös jännitestin, mutta en näe sitä tarpeelliseksi. koska jännitehän on vain resistanssi kertaa virta. Ei siinä mitään mystiikkaa ole...

Bootsi: Letkut tutkittu ja ei ole vuotoja

Tuli kokeiltua ennen tuota kaasunasentoanturia myös suuttimet. Vastukset ehjät kaikissa sama 17 ohm, sumuttaa hienosti, ei vuoda.

Vois tuon lambdan tietysti kokeilla kanssa vaikka se uusi(motonet :oops: ) onkin, mutta siihen ei tarvii mitään seosmittaria ihan parin euron volttimittari riittää :)
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Jatkoa:

Uusi kaasunasentoanturi paikallaan...

-> moottori kiihtyy paremmin ajossa ja paikallaan, kuin vanhalla anturilla.
mutta pätkintää satunnaisesti tyhjä-3000rpm paikallaan ja ajossa nytkähtelee(katkeaa veto) joskus pahasti tasaisessa ajossa.

Tulpat kattelin ja kipinöi ihan hyvin.
Lambda vaikuttaa myös olen kunnossa.
Ecun vaihdoin kun vikakoodi ehdotti, mutta ei vaikuttanut millään tavalla.

Eipä tässä enää sitten kai ole vaihtoehtoja kuin ostella kaikki uutta?
Vikakoodeista ei tule mitään vastausta josta olisi apua.

Moottorin johtosarja konetilan puolelta vaihdettu parempaan ja kaikki liittimet sai crc:tä. Ei vaikuttanut mitään.
Jako tarkistettu ja on myöskin merkeissä ja nokissa en havainnut mitään sanottavaa kulumista.

Kaippa se on sitten vain suuniteltu toimimaan tietyn km määrän jälkeen näin?? :lol:

Päivitystä 24.9

Nyt autolla ei voi enää ajaa juuri ollenkaan. Sytyn pätkimistä tuo nyt näyttäisi olevan vaikka aluksi ei tuo ollut ollenkaan ilmeistä. Nyt pätkii koko ajan läpi kierrosalueen ennen sitä ei vain huomannut niin hyvin... Laitoin uudet tulpat, mutta eipä ole niissä vikaa. Johdot on uudet, mutta tutkin pimeässä ei löynyt läpi. Puolia olen kokeillut useita ei vaikutusta ja sytty-yksiköitä on kokeiltu. Kaikki liittimiä on tutkittu,putsailtu ja väännelty ja käännelty jotta jos löytyisi vikaa, mutta ei. Mikään ei vain auta...
Pian joutuu ostamaan kolmannen auton jotta pääsee kulkemaan...

Jaahas ja nyt muistelin tossa että näistä voi hajota myös lohkon sisällä majaileva kampuran triggeri. Jospa on osa hampaista katki ja palat öljypohjassa :(
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Nää sähköviat on kyllä "berberistä"..

Tarkista vielä maadoitukset Boxista-->runkoon/moottoriin. :?
mjh

Viesti Kirjoittaja mjh »

Viallinen lambda aiheutti juurikin tuota että alle n. 3000 kierroksen ei pystynyt tasakaasulla ajamaan, yhtä nykimistä. Vasta kun painoi kaasun pohjaan lähti kiihtymään tai kun kierrokset nousi yli 3000:n. Kokeiles ilman lambdaa eli pistoke irti..
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jsel »

mjh kirjoitti:Kokeiles ilman lambdaa eli pistoke irti..
Ja kun irroittaa yhden anturin niin ECU menee vikatilaan ja jättää huomiotta kaikki antureilta tulevat arvot.
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Lambdan irroittamista kokeiltu ei vaikuta yhtään mitään.
Mutta mutta luepa teksti. Auto pätkii kierrosalueesta riippumatta!

Jossakin vaiheessa tällä viikolla mittailen boksin perseestä johtoja, mutta sitten jos ei sieläkään ole vikaa niin pitää alkaa uskoa siihen että puuttuu triggeristä hampaita... Kaikki viat ovat mahdollisia fordissa näin se vaan on :D

Edittiä:

Nyt on vaihdettu imusarjan tiiviste, kaasuläpän tiiviste, suuttimien alle sovitin holkit ku olivat heikossa kunnossa ja o-renkaat suuttimiin sekä imuilman ja ruiskun vedenlämpötila anturit hain foordilta. Ehkä vähän parani mutta ei se kunnossa ole.
Tänään hain nokan stefan, kun tuntuisi vuotavan enemmän kuin pitää ja menee kyllä vähän virranjakajaankin.
Kaasuläpänasentoanturilta ainakin tulee väärät resistanssi arvot kaasuauki, mutta fordilta pitäs tulla huomenna vastaus oliko siinä uudemman anturin kytkemisessä joku jekku. Jokatapauksessa johto irti pitäisi toimia ilman pätkimistä mutta ei se niin tee.

Osaako kukaan kertoa mistä voisi vikaa etsiä, kun kaikki on katsottu oikeastaan Tähän tarvittais nyt semmonen joka oikeasti tietää eikä vain luule :lol:
Fordin asentajatkaan eivät enää näin vanhoista vehkeistä muista.

Edittiä taaaaaas...

Nyt auto pelaa jotenkin.
Fordin ohjeiden mukaan laitoin uudelle kaasunasentoanturille johdot, mutta kumpikaan annetuista tavoista ei toiminut. Järjestin ne sitten itse oikeaan järjestykseen ja menee ihan eri tavalla kuin se vanhassa anturissa.
Nyt toimii hyvin eikä pätki ihmeempiä. Tosin melko laiska tuo on vielä alle 3000rpm jostain syystä ja sitten tulee sellanen piikki kun tuo raja ylittyy. Ennen pystyi kiihdyttelemään 1500-3000rpm välillä ihan moitteettomasti ja ilmoitettu maximi vääntökin taisi olla 2500-3000rpm.
Joka tapauksessa nyt sillä voi taas ajaa suhteellisen vaivattomasti.

Kummallista on tosiaan se että jos nyppää johdon kaasunasentoanturista niin toimii todella huonosti ei vedä alle 3000rpm ollenkaan, kun taas kaikissa muissa dohc:ssa on pelannut ihan hyvin.


Edittiä taas. Noniin nyt autossa tuntuisi olevan vain enää yksi vika joka ei ole hirveästi haitannut. Kierrokset ovat jatkuvasti 1500-2000rpm. Ajosta kun tulet valohin ja päästät kaasun niin alkaa seilaamaan 1000-1500 väliä kunnes taas 1500rpm jää päälle.
Tyhjäkäynti säädin ei vaikuta millään tavalla otin ohiivirtausletkun irti ja tukin mutta silti tyhjäkäynti oli 1500rpm. Tuo viittaisi vuotoon, mutta koska missään ei ole vuotoa ole n. 20 kertaa tutkittu letkut ja liitokset. Imusarjassa uusi tiiviste, suuttimien o-renkaat+alusmuovit vaihdettu, kaasuläpässä uudet tiivisteet.
Elikkä missä voi olla vika? Tää on taas tätä foortin paskuutta...

Ps. sähköinen jarrutehostin joten sekin on pois suljettu vaihtoehto ja se joku pönttö apparin puolella johon menee letkuja olen koillut tukkia letkun ei ole vaikutusta.

Jooopa joooo.. elikkä löytyi ilmavuoto. Olin leikannut huohotusletkun vinosti ja koska letku oli tiukka ja en ollut sitä saanut kovin syvälle niin tuo niukempi puoli sitten tietysti pääsi pikkasen vuotamaan :oops:

KUNNOSSA ON!!!!!! Toistaiseksi... :wink:
Vastaa Viestiin