Sivu 1/1

Escorti polttaa putkessa...

Lähetetty: 06 Syys 2007 13:03
Kirjoittaja orionorion
Joo eli seuraavanlainen ongelma on: Eli paukkuu putkessa hieman, kun esim moottorijarruttaa. Muuten toimii nyt hyvin. Ennen nyki nyt ei enää kun vaihdoin sytytysosat, mutta siis polttaa vähän putkessa. Auto on escort 1.6lx -84 brassi malli. Oon vaihtanut tulpat, johdot, virranjakajan kannen ja pyöriän. Oisko kellään tietoa mikäs voisi olla vikana. Oisko kaasarissa jotain vikaa? Sytytyksen säätö? Kaasarin säätö? Leimassa pakokaasupäästöt seuraavat:
Mitattu Sallittu
CO-pitoisuus 2,59 4,50
HC-pitoisuus 162 1000

CO2-pitoisuus 11,90
O2- pitoisuus 2,40 5,00

Kiitos avusta jo etukäteen.

Lähetetty: 07 Syys 2007 11:51
Kirjoittaja orionorion
Eikö kukaan osaa auttaa?

Lähetetty: 07 Syys 2007 14:34
Kirjoittaja tursas
Missäs ne Escortit oikein on ?
No, eikös kaasarin säädöt ole kohdallaan jos kerran läpi meni katsastuksesta. Ettei se sytytys sitten olis vähän myöhäsellä ja onkos siinä kärjellinen vai kärjetön sytytys ? Täällä sitä selitetään Haynesissa englanniksi kuvien kera.
http://wheels.vc.org.ua/petrunko/escort/0686-05b.pdf
Mä epäilin Sierrassa samaa ja käytin sen sytkän säädössä paikallisessa korjaamossa (12 € ?). Pieleenhän se meni ekakerralla eikä Sierra meinannu lähtee enää käyntiin aamulla, sitten uusi käynti ja sytkä kohalleen. :roll:

Lähetetty: 07 Syys 2007 15:01
Kirjoittaja henu
Mulla oli joskus lx 1.6 esco jäärassina ni se kyl poltti putkessa aina.
Aivan sama mitä teki jne....
Kaikki oli kunnossa sytyt kassarit ja sitärataa mut ei se toimintaa haitannu.
Jäällä oli ainakii kiva pimeessä ku liekkii löi putkesta, kaame välke kävi järvellä ni näkipähän missä minä menin :lol:

Lähetetty: 07 Syys 2007 20:04
Kirjoittaja orionorion
Joo on kärjetön sytytys. Täytyy sit ehkä säätää tuo sytytys. Tietääkö kukaan mikä on sytytys ajotus tuossa?

Lähetetty: 07 Syys 2007 20:23
Kirjoittaja macce2
Minulla paukkuu samantapasesti putkessa Escort CVH 1.6 -87:ssa..

Miten muuten nuo Brassi-valmisteiset (lx) 1.6 Escon koneet erottaa
ei-Lx -malleista, jos kyseessä esim. joku projekti-auto ..??

Lähetetty: 07 Syys 2007 23:23
Kirjoittaja Krisse
Tekniikasta (kuten esim virranjajakan sijainnista tai läpihengittävästä kannesta) tietämätönkin tunnistaa Brassikoneen siitä että venakopassa lukee jättimäisillä kohokirjaimilla FORD

Ja jos aloittajan Ekkeri muuten toimii hyvin niin kehottaisin melkeen antaa sen olla tollasenaan vaan.

Lähetetty: 08 Syys 2007 00:34
Kirjoittaja Monteonisti
Putkessa paukkuminen on yleensä syttyvika (myöhäisellä?) tai pätkii välillä syttyä jostain syystä?
Ennenhän paukuteltiin huvikseen katkomalla virtaa ajon aikana? :roll:

Lähetetty: 08 Syys 2007 12:17
Kirjoittaja macce2
Voisiko venttiilien mahdollisella väljyydellä / kuluneisuudella olla vaikutusta..?

Tai jos esim. nokka-akseli on koneessa vaihdettu jyrkempään, niin ns. overlapping-ilmiö...??

Lähetetty: 09 Syys 2007 00:26
Kirjoittaja Monteonisti
Yleensä venavika vie tehot? 8)

Lähetetty: 09 Syys 2007 11:34
Kirjoittaja orionorion
Krisse kirjoitti:Tekniikasta (kuten esim virranjajakan sijainnista tai läpihengittävästä kannesta) tietämätönkin tunnistaa Brassikoneen siitä että venakopassa lukee jättimäisillä kohokirjaimilla FORD

Ja jos aloittajan Ekkeri muuten toimii hyvin niin kehottaisin melkeen antaa sen olla tollasenaan vaan.
Joo kyseisessä mallissa lukee venakopassa isolla FORD. Joo no muuten toimii hyvin tehoakin on ihan mukavasti. Ihmetyttää vaa tuo putkessa polttaminen kun päästää kaasun. Tyhjäkäyntikin on ehkä aavistuksen korkealla. Ei tuosta hässäkkä kaasarista ota selvää missä on edes joutokäynti säätö.

Lähetetty: 09 Syys 2007 11:37
Kirjoittaja orionorion
Monteonisti kirjoitti:Putkessa paukkuminen on yleensä syttyvika (myöhäisellä?) tai pätkii välillä syttyä jostain syystä?
Ennenhän paukuteltiin huvikseen katkomalla virtaa ajon aikana? :roll:
Joo niin mäkin olettaisin että on syttyvika. Pitää vissii sitten hankkia tuo ajotuslamppu ja tarkistaa ajotus. Eikä siinä hihnapyörässä ole joku viiva merkkinä. Vai onko siinä joku 0 kohta. Tuon viivan tai 0:n on ilmeisesti osuttava tietyyn vastakkaiseen viivaan tms.

Lähetetty: 09 Syys 2007 12:43
Kirjoittaja Bootsi
Onko sulla ihan vakio pakoputki, vai joku viriviri ränni? ja onko putki kunnossa.

Moottorijarrutuksessa on "normaalia" pieni paukkuminen brassifordeissa, ja avara putki lisää pauketta. :wink:

Lähetetty: 09 Syys 2007 12:54
Kirjoittaja orionorion
Bootsi kirjoitti:Onko sulla ihan vakio pakoputki, vai joku viriviri ränni? ja onko putki kunnossa.

Moottorijarrutuksessa on "normaalia" pieni paukkuminen brassifordeissa, ja avara putki lisää pauketta. :wink:
Joo on kyllä ihan alkuperäinen putki. Ei mikään viriviri. Täytyypä muuten tarkistaa putken kuntokin.

Jaa vai että brassifordeissa se on ihan normaalia?

Lähetetty: 10 Syys 2007 11:10
Kirjoittaja koskar
orionorion kirjoitti:Jaa vai että brassifordeissa se on ihan normaalia?
Kyllä CVH:kin osaa paukuttaa Marteliuksen ränniin :D.

Lähetetty: 10 Syys 2007 13:32
Kirjoittaja tursas
orionorion kirjoitti:Täytyy sit ehkä säätää tuo sytytys. Tietääkö kukaan mikä on sytytys ajotus tuossa?
Pitäis varmaan ensin vertailla tuolta, jos hakee oikeeta tyhjäkäyntiä, mikä kaasari se on:
http://wheels.vc.org.ua/petrunko/escort/0686-04a.pdf
, mutta arvataas nyt, että se on Ford VV, sitten pläräät sivulle 10 vasen yläkulma niin se väittää, että tyhjäkäynnin säätöruuvi on se
E (Idle speed adjustment screw), ei pidä sotkea sitä ruuvia siihen Fast idle speed-ruuviin, joka taas säätää nopeeta tyhjäkäyntiä (ryyppy päällä).

Sierran käsikirja tarjoilee Sierran 1,6 OHC-koneelle joutokäynnillä, alipaineletku irti ja tukittu, 12 astetta EYKK (Ford VV-kaasarilla) ja 10 astetta Weber 2V kaasarille, joten jossain siellä päin se on Escossakin.

Täällä jossain pyöri hiljattain kuvaukset niistä hihnapyörän kohdista, mikä mikin kohta tarkoittaa asteina, jos stroboskoopilla kattelee.

Ennen kun sytkää alkaa säätää virranjakajaa pyörittämällä kannattaa muistaa vetää puukolla viiva tms. kohdistus merkki, jotta muistaa missä asennossa se oli silloin vielä kun se edes vähän paukkuen toimi. Paikallisessa korjaamossa v-jakajaa pyöritettiin vastapäivään, kun sytkää haluttiin aikasemmaks ja päinvastoin, muistaakseni. Ja sitä käännettiin pikemminkin millejä ku senttejä :roll:

Lähetetty: 11 Syys 2007 16:32
Kirjoittaja orionorion
tursas kirjoitti: Pitäis varmaan ensin vertailla tuolta, jos hakee oikeeta tyhjäkäyntiä, mikä kaasari se on:
http://wheels.vc.org.ua/petrunko/escort/0686-04a.pdf
, mutta arvataas nyt, että se on Ford VV, sitten pläräät sivulle 10 vasen yläkulma niin se väittää, että tyhjäkäynnin säätöruuvi on se
E (Idle speed adjustment screw), ei pidä sotkea sitä ruuvia siihen Fast idle speed-ruuviin, joka taas säätää nopeeta tyhjäkäyntiä (ryyppy päällä).

Sierran käsikirja tarjoilee Sierran 1,6 OHC-koneelle joutokäynnillä, alipaineletku irti ja tukittu, 12 astetta EYKK (Ford VV-kaasarilla) ja 10 astetta Weber 2V kaasarille, joten jossain siellä päin se on Escossakin.

Täällä jossain pyöri hiljattain kuvaukset niistä hihnapyörän kohdista, mikä mikin kohta tarkoittaa asteina, jos stroboskoopilla kattelee.

Ennen kun sytkää alkaa säätää virranjakajaa pyörittämällä kannattaa muistaa vetää puukolla viiva tms. kohdistus merkki, jotta muistaa missä asennossa se oli silloin vielä kun se edes vähän paukkuen toimi. Paikallisessa korjaamossa v-jakajaa pyöritettiin vastapäivään, kun sytkää haluttiin aikasemmaks ja päinvastoin, muistaakseni. Ja sitä käännettiin pikemminkin millejä ku senttejä :roll:
Tää oli tekstiä mitä kaipasinkin. Kiitos tursas paljon! Yritän tässä nyt lähiaikoina tota väntää.

Lähetetty: 11 Syys 2007 18:02
Kirjoittaja mkIII
Mulla polttaa myös putkessa kun tekee moottorijarrutuksen varsinkin jos kierroksia on paljon. Mulla on cvh 1.6 ja webberin kaks kurkkusella varustettu. Siinä on myös cvh22 kentcams nokka ja mun mielestä se paukuttaa enemmän mitä alkuperäinen nokka teki.

Sytkän säädin tienpäällä kokeilemalla. Jos se sytkä on aikasessa niin sillonhan se rupeaa polttamaan aina välillä imusarjan puolella. Se saattaa myös pitää semmosta rallatusta kun antaa hanaa. Muistuttaa vähän venttiilien nakutusta.
Jos se sytkä taas on myöhässä niin silon se voi tosiaankin polttaa putkessa mut sen kyllä huomaa siitäkin että sillä kioskilla ei pääse kovinkaan kovaa, eli se kone ei kierrä. Mut mä säädin sillei että nelilovisella laatikolla pääsee sen 160 tai vähän päälle.
Tuntuu toimivan.

Onneks ei sheriffi tullu vastaan..