2005 Farkku-Mondeon takajarrut "kohisevat" -> o

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Jauppa
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Elo 2007 12:13

2005 Farkku-Mondeon takajarrut "kohisevat" -> o

Viesti Kirjoittaja Jauppa »

Tervehdys kanssafordilaiset!

Olen ollut asiassa useasti yhteydessä merkkihuoltoon vaihtoautotakuun merkeissä, mutta alkaa tuntua, ettei minua oteta tosissaan.

Ostin -05 vuosimallin Trend-farkun viime marraskuussa käytettynä. Sillä oli ajettu noin 15000 km ja kun olin itse ajellut sillä vajaan 10000 km, takajarrut alkoivat pitää melko äänekästä kohinaa.

Kohina ilmenee parhaiten alhaisilla nopeuksilla, kuten parkkipaikoilla ja risteysalueilla liplateltaessa. Onhan normaalia, että auton jarrut saattavat äännellä esim. pidemmän seisomisen jälkeen, mutta tämä minun autoni jarrujen kohina kun on lähestulkoon jatkuvaa.

Tarjosin autoani ensin paikalliselle nyrkkipajalle (entinen Ford-huolto), jossa jarrut tarkastettiin päällisin puolin (renkaat irroitettiin kyllä). Jarruista ei löytynyt mitään "vikaa" eikä ääntely johtunut kuluneisuudestakaan.

Jarrut eivät minun käytössäni ole "jumittuneet", kuten edellisellä -01 vuosimallin sedanilla pari kertaa tapahtui.

Seuraavaksi otin yhteyttä liikkeelle, josta auton ostin. Siellä sanottiin, että kaksi vuotta vanhan Mondeon takajarrut ovat hieman äänekkäät, eikä niissä ole mitään vikaa. Eivät edes suostuneet itse avaamaan paikkoja ja tarkastamaan asiaa, vaikka Pieksämäeltä Kuopioon asti ajelin autoa näyttämään, kun itse liikkeeltä niin käskivät.

Otin vielä pari kertaa yhteyttä kyseiseen puljuun samasta asiasta ja sain vastauksen, että kohina on normaalia ja että sen pitäisi hävitä parin voimakkaamman jarrutuksen jälkeen. Mikäli kohina on kuitenkin jatkuvaa, kyseessä voi olla häiriö palojen kuluneisuudessa (jotain lasittumisesta tms selitettiin), eikä tämä kuulu takuun piiriin, sillä se on "normaalia kulumista".

Onko autoni yksilö, johon tällainen ominaisuus kuuluu, vai onko todella niin, että farmarimondeoon kuuluu tällainen jarrujen ääntely? Aikaisempi sedanini ei äännellyt lainkaan samaan mallliin, vaikka sen takajarrut pari kertaa jumittuivatkin auton minun käytössä (lähes 60000 km) ollessaan.

Olenko ainut, joka ajattelee, että alle 30000 ajetun, hieman yli kaksivuotiaan auton ei juurikaan kuulu päästellä ääniä jarrutellessa...?

Mielenkiinnolla vastauksia odotellen: JS


ps. neljäs Ford putkeen... jokohan tämän jälkeen oppisi läksynsä... :)
Joka Fordilla ajaa, pääsee taivaaseen, teki eläessään syntiä mitä vaan...
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

otappa jarrut auki, ja näytä paloille ja levyille (levyt takana?) hieman karkeaa hiekkapaperia.
jos ääntely jatkuu siitä huolimatta, on jarruissa todella jotain vikaa
Focus 1.0 edition a6 2017
Jauppa
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Elo 2007 12:13

Viesti Kirjoittaja Jauppa »

jaska74 kirjoitti:otappa jarrut auki, ja näytä paloille ja levyille (levyt takana?) hieman karkeaa hiekkapaperia.
jos ääntely jatkuu siitä huolimatta, on jarruissa todella jotain vikaa

Juu... oletinkin, että joku muu on samaa mieltä kanssani, eli jarrut eivät ole normaalisti noin äänekkäät. Takana on levyt kyllä. Onko näissä nykyisissä ABS-hässäköissä jotain huomioitavaa verraten "vanhanajan autojen" jarrujärjestelmiin. Eli tuleeko kämmättyä jotain, jos jarruja käpälöi samalla tavalla kuin vanhan sierran jarruja? :D

Olenko kohtuuton, vai pitäisikö liikkeen hoitaa asia takuuseen? Ei kai tuollainen ole "normaalia kulumisesta johtuvaa" ääntelyä?
Joka Fordilla ajaa, pääsee taivaaseen, teki eläessään syntiä mitä vaan...
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

Jauppa kirjoitti:Olenko kohtuuton, vai pitäisikö liikkeen hoitaa asia takuuseen? Ei kai tuollainen ole "normaalia kulumisesta johtuvaa" ääntelyä?
riippuu mitä sieltä löytyy. itse veikkaan että palat ovat loppu, jarrut likaiset tai juuri lasittuneet, ja kaikki nuo ovat normaalia kulumista.
Focus 1.0 edition a6 2017
Buster
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Kesä 2005 23:24

Viesti Kirjoittaja Buster »

Itsellä oli MK2 mondeossa tuota kolina ongelmaa ja kirjoittelin tännekin siitä (haulla löytyy), kuitenkin jos jarrut on samanlaiset kuin mk2 mondeossa niin ne "kiristys" jouset on mennyt poikki tai kuoleentuneet.
MK1 Fiesta
Jauppa
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Elo 2007 12:13

Viesti Kirjoittaja Jauppa »

jaska74 kirjoitti: riippuu mitä sieltä löytyy. itse veikkaan että palat ovat loppu, jarrut likaiset tai juuri lasittuneet, ja kaikki nuo ovat normaalia kulumista.

Palat eivät ole loppu, vaan ihan siinä kunnossa kuin 30000 ajetussa autossa kuuluu ollakin. Mistä tuo lasittuminen sitten johtuu? Tokkopa lika lähtee jarruttamalla? Kiviä välissä ei ole.
Joka Fordilla ajaa, pääsee taivaaseen, teki eläessään syntiä mitä vaan...
Jauppa
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Elo 2007 12:13

Viesti Kirjoittaja Jauppa »

Buster kirjoitti:Itsellä oli MK2 mondeossa tuota kolina ongelmaa ja kirjoittelin tännekin siitä (haulla löytyy), kuitenkin jos jarrut on samanlaiset kuin mk2 mondeossa niin ne "kiristys" jouset on mennyt poikki tai kuoleentuneet.
"Kolina"-ongelma lienee eri asia kuin kuvailemani koHina... ;)
Joka Fordilla ajaa, pääsee taivaaseen, teki eläessään syntiä mitä vaan...
Buster
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Kesä 2005 23:24

Viesti Kirjoittaja Buster »

Kappas taitaa olla lasista tänään silmät... pitäs opetella lukemaan HIEMAN tarkemmin :D
MK1 Fiesta
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

Jauppa kirjoitti:Mistä tuo lasittuminen sitten johtuu?
asbestipalat lasittuu jos lämpenee liikaa jarrutuksista mutta nykyään asbestittomat vaatii lämpenemistä etteivät lasitu...


edit: eli muutama todella reipas jarrutus saattais auttaa ensiapuna
Focus 1.0 edition a6 2017
kd
Viestit: 155
Liittynyt: 27 Loka 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 2005 Farkku-Mondeon takajarrut "kohisevat" -&a

Viesti Kirjoittaja kd »

Jauppa kirjoitti:Tervehdys kanssafordilaiset!

Ostin -05 vuosimallin Trend-farkun viime marraskuussa käytettynä. Sillä oli ajettu noin 15000 km ja kun olin itse ajellut sillä vajaan 10000 km, takajarrut alkoivat pitää melko äänekästä kohinaa.
Yksi selkeä vikapaikka on takana on käsijarrun vipu, joka voi jumittaa pohjaan niin että palat hankaa levyyn. Voi tutkia itsekin nostamalla takapyörän ilmaan, ottamalla takapyörän irti ja tutkimalla käsijarrun vivun, että palauttaako se vai ei.

Tai siis eihän vipu ole viallinen vaan se jarrusysteemi voi jumittaa jota vipu kääntää.
--=< Mondeo 1.8L Duratec 125hv Mk III 2002 >=--
Vastaa Viestiin