Focus vetarivian paikallistaminen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Mites sellainen vetarivian oireilla oleva vika, mutta ilman ääntä? Eli kiihdyttäessä ravistaa rattia, jo tuolla n. 40km/h vauhdissa mutta etenkin moottoritienopeuksissa. Mutta ei se sen ihmeempää ääntä pidä, ja koitin ajaa ympyrää molempiin suuntiin eikä kuulunut naksutusta. Klappia kyllä tuntuu olevan kun etupyörä ilmassa koittaa. Ja repsikan puolelta on vuotanut rasvaa.

Eli oisko joku "varma" konsti varmistaa onko se vetari ja jos on niin kumpi puoli vai molemmat? Ja sitten tää on varmaan tyhmä kysymys mutta mitä sinne vaihdetaan, vetoakseli, -nivel vai molemmat?

Auto on -01 farmaridieselfocus. Huomenna lauantaina olis hyvä päivä puuhastella, joten nopeista vastauksista olisin iloinen :)
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

vetarin vaihto yksinkertaista,tolpasta irti, nyppäsee vetarin pois,sillon tulee laatikostakin ölpät pihalle,vetarit paikoillee,uudet ölpät sisää..kasaus vastapvää.. noin yksinkertaisesti.
zemial
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Touko 2006 20:12

Viesti Kirjoittaja zemial »

Tuohon focukseenhan saa metellin kokonaiset akselit motonetilta niin halvalla, että ei pitäisi olla ongelma. Stefat kannattaa muuten vaihtaa samalla kun vaihtaa nuo akselit.

Mutta tuossa on tuo ongelmakohta apukuskin puolella se kestovoideltu laakeri siinä akselilla. Se aiheuttaa vahvaakin ravistusta väljistyttään (yleensä kestää noin 50tkm). Sen laakerin hajoaminen ei aiheuta loksumista mutkissa.
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Eli mulla justiinsa kun ei kuulu ääntä mutkissa eikä muutenkaan niin voisi olla juur tuo laakeri mennyt?
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Niin ja jos välys on sisemmässä vetonivelessä niin ei se mitään ilmaise itsestään vaikka ajaisi kiekkaan pihalla.

Ulommainen vetonivel jos kulunut urille niin silloin kuulee kiekkaan ajettaessa rutinaa kun kuulat hyppäävät uraan ja takaisin.

Hätätila korjaus on vaihtaa ulompivetarinpää vasemmalta oikealle ja päinvastoin, tällöinhän vika ilmenee enää peruutettaessa. :D
Fix Or Repair Daily
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Onkos vika selvinnyt?

Tungetaampa samaan ketjuun vielä kysymys mondeon vetareista, että voiko niitä vaihtaa puolelta toiselle(ilmeisesti ovat ainakin mondeossa hieman erilaiset sisäpään kiinnityksen kohdalta)?
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Eipä oo selvinnyt, mutta kyllä se vetarivialta kalskahtaa. Ravistaa nimittäin vain vasemmalle kääntäessä ja vedättäessä.

Seuraava kysymys onkin, että kumman puolen vetari se silloin on jos oireilee nimenomaan vasemmalle kääntäessä eli vastapäivään ajaessa? Meen huomenna Motonetiin ja olis kiva vaihtaa kerrasta oikein :) Ja onko se nyt noilla oireilla ulompi vai sisempi vai vaihdanko koko paketin kerralla... Jännä muuten, molemmat puolet on uusittu n. vuosi ja 40tkm sitten. Ei taida kuitenkaan mennä mihinkään takuisiin.
jushi69
Viestit: 96
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:42
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja jushi69 »

mulla täristää oikealle käännettäessä ja kiihdytyksissä jos on muita kyydissä...
olisko sisäpää vai toinen ulkopää?
Mondeo 2.0 TDCI Titanium S -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Mulla vaihdettiin molemmat kerralla niin en osaa tosiaan vieläkään sanoa kumpi puoli se sitten oli. Muistaakseni asentaja tunnusteli että kuskin puolella ois ollu klappia, mutta en oo ihan varma. Eli jos mulla oli kuskin puoli niin sulla se olis sitten repsikan puoli. Se on pitempi, ehkä vähän kalliimpi, mutta helpompi vaihtaa. Nettivaraosassa taitaa olla uusi orkkisosa myynnissä tällä hetkellä edukkaasti.
jushi69
Viestit: 96
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:42
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja jushi69 »

AulisK kirjoitti:Mulla vaihdettiin molemmat kerralla niin en osaa tosiaan vieläkään sanoa kumpi puoli se sitten oli. Muistaakseni asentaja tunnusteli että kuskin puolella ois ollu klappia, mutta en oo ihan varma. Eli jos mulla oli kuskin puoli niin sulla se olis sitten repsikan puoli. Se on pitempi, ehkä vähän kalliimpi, mutta helpompi vaihtaa. Nettivaraosassa taitaa olla uusi orkkisosa myynnissä tällä hetkellä edukkaasti.
pistin jo kyselyä siitä...
Mondeo 2.0 TDCI Titanium S -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-
Tontsa
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Heinä 2007 14:59

Re: Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja Tontsa »

Itsellä auto oireilee moottoritienopeuksilla kiihdytellessä ja jarrutuksissa täristämällä. Pienemmillä nopeuksilla ei täristä. Tuossa illalla nostin keulan ilmaan ja kokeilin noita vetareitten välyksiä, kuskin puolella sisemmässä nivelessä ehkä pari milliä klappia, apparin puolella ei lainkaan. Ei myöskään pidä mitään ääntä. Miten paljon noissa vetoakseleissa Focuksessa yleensä on klappia? Jotenkin tuntus käsikopelolla että nuo olis kunnossa. Tietty vois olla tuo välilaakerikin mutta ei siitäkään mitään ihemellisiä rahinoita kuulunut.

Ketuttaa tuo auto muutenkin; maalit irtoilee ja lämpimänä ei meinaa pysyä käynnissä millään :evil: Nyt vielä tuo tärinä...
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Noo ainakaan mulla ei sitä klappia tuntenut vetarien ollessa paikallaan, ja irrotettunakin se oli vähän silleen että oisko tossa klappia vai ei. Silti ajossa tuntui tosi selkeesti.
Tontsa
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Heinä 2007 14:59

Re: Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja Tontsa »

Ok, tota kuskinpuolta epäilen kyllä vahvasti.

Täytyy kokeilla vaihtoa sitten itse, jos kerta niin helppoa kuin tuolla yllä annettu ymmärtää. Eikö toi laatikon pään sisempi vetonivel ole millään kiinni askissa? Lisäksi kiinnostaa, paljonko vaihteistoöjlyä 1,6 -00 zetecciin menee?
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Kuskin puolen vaihtamisessa on kuulemma sellainen konkelo että jos on tiukassa niin joutuu purkamaan repsikankin puolen, että pääsee lyömään sitä sieltä laatikon päästä irti. Dieselkoneen MTX-vaihteistoon menee 2litraa öljyä, oiskohan tossa samaa luokkaa.
jushi69
Viestit: 96
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:42
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja jushi69 »

IB-5 öljyn tilavuus 2,3l
MTX75 = 2l
Mondeo 2.0 TDCI Titanium S -11
"Red Devil" -Ikuisuusprojekti-
Tontsa
Viestit: 14
Liittynyt: 31 Heinä 2007 14:59

Re: Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja Tontsa »

Jees, uudet vetarit löytyikin kaverin kautta kunnostettuina. Vaihdan samalla molemmat niin ei tarvii arvailla kumpi rikki. Kiitos noista vaihdelaatikon öljymäärätiedoista. Osaa kerralla varata kaikki tavarat niin ei tartte välillä alkaa ryyppäämään ja hakea seuraavana päivänä puuttuvia osia :) .

Motonetissa ei ainakaan ollut noita uusia stefoja tarvikeosina joten ne tarttee varmaan hakea fjordilta. Mitäs muuta mä tartten... ainakin uudet napamutterit.
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Jep, se stefojen laitto on kuulemma tarkempaa puuhaa kuin äkkiä luulisi. Eli kannattaa jostain varmistaa miten ne laitetaan, olikohan siihen joku työkalukin. Ja oot varmaan kuullut siitä että kannattaa vetää klemmareilla vetareiden suojakumit kiinni ja laittaa öljypohjan tiivisteliimaa tai vastaavaa väliin.

Ainiin ja jos ei oo tyhjennysproppua niin voi olla että et saa sieltä kaikkia vanhoja öljyjä pois... paitsi jos jollain imuletkulla ujuttelee :)
taksu
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Touko 2010 16:19

Re: Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja taksu »

Tästä aiheesta on tullut luettua kaikenlaista.

Mulla alkaa Focus (-99, 1.4 STW) täristellä suunnilleen 90-100 km/h:n vauhdissa. 120:ssa tärinä on jo epämiellyttävää. Tärinä tuntuu ratissa, rungossa ja polkimissa. Sillä ei ole merkitystä, onko vetoa vai ei, kytkin pohjassa vai ei. Vain nopeudella tuntuu merkitystä olevan.

Tänään tasapainotettiin renkaat, ja vaikka niissä olikin epätasapainoa, ei lopputulemalla ollut juurikaan vaikutusta itse ongelmaan. Samalla ihmeteltiin ripustuksia ja todettiin ne ihan kunnossa oleviksi.

Kuskinpuoleisen vetarin stefa vuotaa laatikosta öljyä, joten se pitää vaihtaa kuitenkin. Mekaanikko arveli, että melkein samalla vaivalla voisi vaihtaa koko akselin, jos vielä renkaiden tasapainotuksen jälkeen täristelee.

Voiko tässä tilanteessa mielestänne sulkea pois muut mahdolliset tärinän aiheuttajat? Että reippain mielin vetoakseleita vaihtamaan? Ja molemmat kerralla?

Kuuluuko muuten se oikean akselin puolivälissä oleva laakeri automaattisesti vaihdettaviin osiin?
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja Billie »

pist kaikki vaan kerralla vaihtoon....kumminki joskus kuukauden päästä rupee toinen puoli täristämään.....sama homma tehään aina laakereitten kanssa....pareittain ne kannattaa vaihtaa
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

Vetarijumpan kävin itsekin reilu vuosi sitten focuksen kanssa. Tässä on minun mielestäni selvät vetarioireet:
-Täristää kun kiihdyttää yli 80 kmh vauhdista ylöspäin. Kun iskee kytkimen pohjaan, niin vapina loppuu.
-Jos on kuormaa mukana niin pahentaa ravistusta
Jos nuo löytyy niin ei muuta ku molemmat vetarit uusiksi (kertoo vahingosta viisastunut). Ei siinä mikään muukaan voi olla.

Jos täristää aina vapaallakin päästellessä motarinopeudessa, niin syyt on tyypillisesti seuraavat:
1. renkaat on epätasapainossa
2. vanteet ei ole pyöreät
On siis ihan sama vaikka renkaat olis puntitettu, jos ne vanteet on soikeat. Vanteet rikkoutuu kantteihin ajamisista jne... Ja voi hyvinkin olla, että rengasliikkeessä on sen verta laiska kaveri, että lyö vaan puntit kohdalleen ja jättää tarkistamatta sen, että onko renkaat suorat. Meinaan kokemusta on siitäkin.

Muutama kommentti vetarien vaihtamisista:

Vasen vetari on lukkorenkaalla kiinni. Siihen pitää siis saada napakka isku että lähtee. Itselläni ei päässyt vaihteiston läpi lyömään. Oli joku hemmetin tanko välissä, enkä uskaltanu iskeä sitä. Järeä liukuvasara sinne ihan vetoakselin juureen vaan kiinni ja lähtee iskemällä. Kevyellä liukuvasaralla ei auta hakata. Oikea akseli lähtee nätisti vetämällä.

Vaihdelaatikon tiivisteet saa Fordilta hinta 7 €/kpl. Ne muuten lähtee sieltä askista irti parhaiten rengasraudalla kampeamalla.

Motonetin vetarit toimii, mutta niistä on monella hajonnu ulomman nivelen kumit. Eli kannattaa seurata.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
taksu
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Touko 2010 16:19

Re: Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja taksu »

Kiitoksia vinkeistä. Harmi, kun ei ole tiloja missä tehdä.. Mielelläni tuohon olisin uudet vetarit laittanut kerralla. Läheisen korjaamon hinta-arvio kummankin vetoakselin vaihdolle olisi ollut 469,- + tiivisteet ja vaihteistoöljyt.

Auto kuitenkin palasi myyjäliikkeeseen korjattavaksi juurikin tuon tärinän takia. Katsotaan, mitä keksivät.
taksu
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Touko 2010 16:19

Re: Focus vetarivian paikallistaminen

Viesti Kirjoittaja taksu »

Focus tuli huollosta molemmat vetoakselit vaihdettuna ja eipä tärinä enää menoa haittaa. Näin tällä kertaa, vaikkei tuo oireilu ihan tyypillisintä laatua ollutkaan.
Vastaa Viestiin