Transit -99 2.5D vääntö hukassa
Lähetetty: 19 Heinä 2007 20:18
Transit -99 2.5D -ongelma:
Auto on alusta asti (oli ajettu 167 tkm) ollut aika laiska, ilman turboa kun on, mutta nyt autoon on ilmaantunut uusi ikävämpi piirre, eli hyytyminen.
Autossa on ollut koko ajan erikoinen vääntökäyrä, eli kierrokset nousevat, mutta auto ei käytännössä kiihdy lainkaan, kunnes kierrokset (autossa ei ole kierroslukumittaria) ovat "lähes tapissa". Auto kiihtyy siis kunnolla,
vasta kun tuo "apinan raivo" ilmaantuu.
Nyt ( ajettu 190 tkm) autoa täytyy kiihdyttää paikaltaan lähtiessä 1-2-3-4-5 vaihtaessa niin, että tuo "apinan raivo" tulee jokaisella vaihteella. Jos tätä ei tee, auto ei kulje vitosvaihteella kuin vähän alle 100 km/h ja hyytyy jokaisessa pienessäkin ylämäessä 80 km/h...
Tasaisellakaan auto ei enää tämän jälkeen kiihdy, vaikka ajaisi kymmeniä
kilometrejä. Nopeuden täytyy olla nelosvaihteella 105 km/h, ennen kuin vitosen laittaa päälle, muuten veto loppuu.
Olen saanut enää tuon "apinan raivon" päälle, kun pudotan nopeutta niin, että laitan kolmosvaihteen ja kiihdytän taas tappiin asti sekä toivon, ettei vastaan tule pienintäkään ylämäkeä ennen tuota "apinan raivoa".
Kun se on saavutettu, auto kulkee taas hyvin. Mutta jos vauhti putoaa vähänkin (viisari n. 100 km/h), kyseinen ajamisen ilo loppuu kuin seinään.
Auto tekee selvästi havaittavan hyytymisen n. 105 km/h kohdalla. Auto käy ja kukkuu muuten ihan hyvin ja ajan sillä päivittäin n. 400 km.
Kysymys kuuluukin, kuuluuko moottorin ominaisuuksiin noin outo vääntökäyrä (alussa ei mitään ja vasta yhtäkkiä aivan "punarajalla" kauhea hyökkäys) ja mistä johtuu, että nyt tuota ei vääntöä ei meinaa löytyä enää lainkaan ja auto meinaa hyytyä)?
Kiitos kaikille tietäjille näin etukäteen!
Auto on alusta asti (oli ajettu 167 tkm) ollut aika laiska, ilman turboa kun on, mutta nyt autoon on ilmaantunut uusi ikävämpi piirre, eli hyytyminen.
Autossa on ollut koko ajan erikoinen vääntökäyrä, eli kierrokset nousevat, mutta auto ei käytännössä kiihdy lainkaan, kunnes kierrokset (autossa ei ole kierroslukumittaria) ovat "lähes tapissa". Auto kiihtyy siis kunnolla,
vasta kun tuo "apinan raivo" ilmaantuu.
Nyt ( ajettu 190 tkm) autoa täytyy kiihdyttää paikaltaan lähtiessä 1-2-3-4-5 vaihtaessa niin, että tuo "apinan raivo" tulee jokaisella vaihteella. Jos tätä ei tee, auto ei kulje vitosvaihteella kuin vähän alle 100 km/h ja hyytyy jokaisessa pienessäkin ylämäessä 80 km/h...
Tasaisellakaan auto ei enää tämän jälkeen kiihdy, vaikka ajaisi kymmeniä
kilometrejä. Nopeuden täytyy olla nelosvaihteella 105 km/h, ennen kuin vitosen laittaa päälle, muuten veto loppuu.
Olen saanut enää tuon "apinan raivon" päälle, kun pudotan nopeutta niin, että laitan kolmosvaihteen ja kiihdytän taas tappiin asti sekä toivon, ettei vastaan tule pienintäkään ylämäkeä ennen tuota "apinan raivoa".
Kun se on saavutettu, auto kulkee taas hyvin. Mutta jos vauhti putoaa vähänkin (viisari n. 100 km/h), kyseinen ajamisen ilo loppuu kuin seinään.
Auto tekee selvästi havaittavan hyytymisen n. 105 km/h kohdalla. Auto käy ja kukkuu muuten ihan hyvin ja ajan sillä päivittäin n. 400 km.
Kysymys kuuluukin, kuuluuko moottorin ominaisuuksiin noin outo vääntökäyrä (alussa ei mitään ja vasta yhtäkkiä aivan "punarajalla" kauhea hyökkäys) ja mistä johtuu, että nyt tuota ei vääntöä ei meinaa löytyä enää lainkaan ja auto meinaa hyytyä)?
Kiitos kaikille tietäjille näin etukäteen!