Vetoakselista ja ilmastoinnista

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
JuhaA

Vetoakselista ja ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja JuhaA »

Autosta pitäisi korjata pari asiaa, mutta kun en asioista ymmärrä,
kysynpä täältä.

Huolto sanoi, että vetoakselin stefat pitäisi vaihtaa. Mitä ne ovat?
Vajaa vuosi sitten vaihdettiin molemmat vetoakselit, eikö nuo stefat kuulu
siihen pakettiin (jolloin saavat kyllä tehdä vaihdon omaan piikkiinsä)?

Toinen ongelma on vuotava lauhdutin. Uuden hinnaksi tulisi töineen 500,-
johon ei nyt heti ole varaa. Voiko tuon lauhduttimen vaihtaa joskus ensi
keväänä vai vahingoittuuko joku muu osa mikäli ilmastointia ei pitkään
aikaan käytä?

Kyseessä on Focus vuodelta -99
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Kysyppä uutta lauhdutinta tarvikeliikkeestä. Hinnoissa melko suuria eroja.
Ja ainahan sen ite voi vaihtaa. Ja paikalliset ilmastointi/kylmälaite huollot saattaa kans tehdä ilmastoinnin täyttöjä...ja hieman halvemmalla ku merkkiliike.

Vetoakselin stefat on vaihdelaatikossa. Ei varmaankaan kuulu vetoakselin mukana tuleviin osiin. Ei kait ne stefat niin kalliita ole etteikö ne ois vetarien vaihdon yhteydessä kannattanu vaihtaa.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Krisse »

JuhaA kirjoitti:Huolto sanoi, että vetoakselin stefat pitäisi vaihtaa. Mitä ne ovat?
No vetoakseleissa ei stefoja ole joten eiköhän tossa tarkoiteta perän stefoja jotka on siinä laatikon ja vetarien liitoksessa.
JuhaA kirjoitti:Vajaa vuosi sitten vaihdettiin molemmat vetoakselit, eikö nuo stefat kuulu
siihen pakettiin
Vetoakseli on vetoakseli ja stefa on stefa. Fiksu siirto olisi vaihtaa ne stefat samalla kun vetari on irti mutta sitä käytännössä kukaan tee jos ei ole vuotoa.
JuhaA kirjoitti:(jolloin saavat kyllä tehdä vaihdon omaan piikkiinsä)?
Maksaja löytyy peilistä. Samalla saa maksaa myös vaihteistoöljyä.
JuhaA kirjoitti:vahingoittuuko joku muu osa mikäli ilmastointia ei pitkään
aikaan käytä?
Ilmastointiahan kehoitetaan käyttämään talvikaudellakin silloin tällöin ettei kompuran stefat mee huonoksi, joten kannattaa sitä varmasti pyöräyttää tossakin tapauksessa. Ja ihan pyöräyttäminen riittää, ei tarvii ajaa X kilometriä.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

Paitsi että ilmastointi ei käynnisty jos lauhduttimesta on vuotaneet aineet pihalle... Ja alkuperäiseen kysymykseen että kuivain menee jos aineet pitkään karussa, sekä myös nuo tiivisteet kompurasta
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
JuhaA

Viesti Kirjoittaja JuhaA »

Kiitos vastauksista.

Stefojen hinta on yhteensä alle 12 euroa, joten olisivat voineet
kysyä vetareita vaihdettaessa vaihdetaanko samalla kumit.

Täytyy kysellä missä tuon ja lauhduttimen saisi vaihdettua vähän
halvemmalla pk-seudulla.
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Jos lauhdutin samanlainen kuin allekirjoituksen kulkineessa niin alkuperäinen maksaa 390€. Siihen päälle ilmastoinnin perushuolto 99€ + töitä pari tuntia á 60€ niin veikkaisin, että kovin halvalla tuosta et selviä varaosaliikeen hinnoillakaan.
--
Mondeo STW -01
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

ja ilmastointihan ei toimi ale 5 asteen lämpötilassa, joten sitä on talvisin hyvä käytellä jos käy esim jossain parkkihallissa tms
Focus 1.0 edition a6 2017
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Viesti Kirjoittaja Omppu »

Seppo kirjoitti:Jos lauhdutin samanlainen kuin allekirjoituksen kulkineessa niin alkuperäinen maksaa 390€. Siihen päälle ilmastoinnin perushuolto 99€ + töitä pari tuntia á 60€ niin veikkaisin, että kovin halvalla tuosta et selviä varaosaliikeen hinnoillakaan.
Samanikäiseen (-99) Mondeoon tarvikelauhdutin alle 180€...
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Omppu kirjoitti: Samanikäiseen (-99) Mondeoon tarvikelauhdutin alle 180€...
Mistä lähtien -99 ja -01 on samanikäisiä? :D

Ei sillä hinnalla ole niin väliä jos firma maksaa.
--
Mondeo STW -01
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Viesti Kirjoittaja Omppu »

Seppo kirjoitti: Mistä lähtien -99 ja -01 on samanikäisiä? :D

Ei sillä hinnalla ole niin väliä jos firma maksaa.
Olikos nyt kyse Focuksesta -99 tuossa alkuperäisessä kysymyksessä? En mä näistä mitään tiedä mutta omaan Mondeoon tuolla hinnalla tuli lauhdutin. Varaosanumeroita en oo kattonu mutta aika usein saman ikäluokan kinnereissä palikat on samaa kauraa.
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Krisse kirjoitti: No vetoakseleissa ei stefoja ole joten eiköhän tossa tarkoiteta perän stefoja jotka on siinä laatikon ja vetarien liitoksessa.
Ilmastointiahan kehoitetaan käyttämään talvikaudellakin silloin tällöin ettei kompuran stefat mee huonoksi, joten kannattaa sitä varmasti pyöräyttää tossakin tapauksessa. Ja ihan pyöräyttäminen riittää, ei tarvii ajaa X kilometriä.
Yleensä kumminkin taidetaan puhua...
Vetoakselin stefasta (se yksilöi huomattavasti paremmin kuin perän stefa, en ole vielä Focuksessa "perää" tavannut, vetopyörästön kotelon kyllä).

Kampiakselin stefa (vai pitäisikö sanoa sylinterilohkon stefa)

Kompuran aktiivinen käyttö ei taida ehkäistä lauhduttimen syöpymistä, taitaa olla tutumpi ongelma Mondeon puolella.

j.h

Stefa taisi olla tuotemerkki ja kyseessähän on säteisaksiaalitiiviste ;-)
dorf
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Touko 2006 20:37

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja dorf »

JuhaA kirjoitti:Autosta pitäisi korjata pari asiaa, mutta kun en asioista ymmärrä,
kysynpä täältä.

Huolto sanoi, että vetoakselin stefat pitäisi vaihtaa. Mitä ne ovat?
Vajaa vuosi sitten vaihdettiin molemmat vetoakselit, eikö nuo stefat kuulu
siihen pakettiin (jolloin saavat kyllä tehdä vaihdon omaan piikkiinsä)?


Kyseessä on Focus vuodelta -99
niinpä tietysti... minultakin vaihdettiin vetoakselit, stefojen vaihtoa eivät edes kysyneet. Nyt v**ttaa, olisihan ne joutaneet vaihtaa siinä samalla. :evil: (mihin on ammattitaito/tieto hävinnyt suomen korjaamoilta.)
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Seppo »

dorf kirjoitti:niinpä tietysti... minultakin vaihdettiin vetoakselit, stefojen vaihtoa eivät edes kysyneet. Nyt v**ttaa, olisihan ne joutaneet vaihtaa siinä samalla. :evil: (mihin on ammattitaito/tieto hävinnyt suomen korjaamoilta.)
Eli kun eivät vaihtaneet niitä samalla niin joudut viemään auton uudestaan korjaamolle. Ammattiosaamista se on tuokin.
Voit sentäs valita korjaamon itse. Ehkä toisella korjaamolla ollaan vähemmän ahneita.
--
Mondeo STW -01
dorf
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Touko 2006 20:37

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja dorf »

Seppo kirjoitti: Voit sentäs valita korjaamon itse. Ehkä toisella korjaamolla ollaan vähemmän ahneita.
joo niinhän se on, kyllähän siellä on vuotoa vasemmalla puolella stefasta, soitin liikkeeseen ja ne sanoi että kyllä varmaan päästään sopimukseen asiasta. Pitää nyt seurata onko vuotoa toisella puolella.

Se kyllä vähän ihmetyttää kun laittoivat vaihdelaatikkoon Shell Trasaxle Oil 75w-90 ( GL-5 :shock: ). eikös sen pitäisi olla GL-4?

Shell:iltä sanoivat että:"niissä Fordin vaihteissa, joissa voidaan käyttää jotain Shellin tuotetta, on kaikissa vaatimuksena GL-4-öljy, joko Shell Spirax GX 80W tai Shell Getriebeöl 75W-90."

Hitto kun tietäisi varmuudella mikä GL-luokka on fordin originaali (WSD-M2C200-C) öljyssä niin pääsisi kuittailemaan stefan vaihtoprojektin yhteydessä.? :twisted:
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja evolution »

dorf kirjoitti: joo niinhän se on, kyllähän siellä on vuotoa vasemmalla puolella stefasta, soitin liikkeeseen ja ne sanoi että kyllä varmaan päästään sopimukseen asiasta. Pitää nyt seurata onko vuotoa toisella puolella.

Se kyllä vähän ihmetyttää kun laittoivat vaihdelaatikkoon Shell Trasaxle Oil 75w-90 ( GL-5 :shock: ). eikös sen pitäisi olla GL-4?

Shell:iltä sanoivat että:"niissä Fordin vaihteissa, joissa voidaan käyttää jotain Shellin tuotetta, on kaikissa vaatimuksena GL-4-öljy, joko Shell Spirax GX 80W tai Shell Getriebeöl 75W-90."

Hitto kun tietäisi varmuudella mikä GL-luokka on fordin originaali (WSD-M2C200-C) öljyssä niin pääsisi kuittailemaan stefan vaihtoprojektin yhteydessä.? :twisted:
kuitenkin se on ihan sama jos kerran laatikkoon on laitettu gl5 tosta niin se kyllä täyttää "huonompi" laatuisen gl4 öljyn vaatimukset :wink:
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
dorf
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Touko 2006 20:37

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja dorf »

"kuitenkin se on ihan sama jos kerran laatikkoon on laitettu gl5 tosta niin se kyllä täyttää "huonompi" laatuisen gl4 öljyn vaatimukset :wink"

Jos en ihan väärässä ole niin eikös GL-5:ssa ole tuplasti EP-lisäaineita GL-4 verrattuna, synkrot ei tykkää jos lisäaineita on liikaa. 8)
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

joo jos haluaa sykrot toimimaan kunnolla niin laittaa silloin gx:ää laatikkoon ei kyllä täytä juuri mitään vaatimuksia mutta ei ole lisäaineitakaan.

ja jos halutaan vielä pilkkua viilata niin noihin laatikoihin on ihan oma öljynsä joka on sellaista punertavan ruskeaa
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tiedä nuista, mutta olen suosinut Mobilin täyssynteettistä ja automaattia, molemmilla pelannut tosi hyvin! :roll:
Vastaa Viestiin