2.0 OHC is sierran viritys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tanarikuski
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Touko 2007 23:38

2.0 OHC is sierran viritys

Viesti Kirjoittaja tanarikuski »

Olen ajatellut laittaa is sierraan marteliuksen peltipakosrjan ja saman valmistajan 2,5" putkiston. Jos jollain on kokemusta mahdollisesta tehonlisäyksestä is:ässä peltisatsilla ja putkistolla niin kertokaa. Asiasta tietävät suositteletteko mukaan kannen laskua ja kireämpää nokkaa. tarviiko silloin venttiileille tehdä mitään? Vai kannattaako koko kantta edes laskea mahdollista turbotusta joskus tulevaisuudessa ajatellen. itse arvelisin nokalla peltisatsilla ja putkistolla tulevan noin 10hv lisää.. Onko liian toiveikasta?
takaveto sen olla pitää
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Kantta nyt kannattaa muokata jos meinaat yli 10heppaa tehonlisäystä saavassi...jo pekällä kannen muokkauksella saa ihan kivasti tehoja irti mukaanlukien peltisarjan ja putkiston, sekä virinokan. Ilman kannen muokkausta turha odottaa kovin suuria teho-eroja vakioon verrattuna. :) Ja jos turbotusta harkitset, niin hommaa sitävarten vaan eri kansi sitten jo. ;) Eli jostaki ohc:stä vaa kannen hommaat sitä varten... toista voit sitten käyttää vaparikoneessa. ;) MUtta tee miten tykkäät ja miten kukkaro antaa periksi.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
sierraIS86
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja sierraIS86 »

Vaihdoin omaan isössöön just ton marteliuksen 2.5" putkiston
ja peltisatsin ja voin sanoa et äänet koveni mut tehot ei...

Sitten otin kannen työn alle ja nokan.
134 nokka + kannen työstö+ bensapaineiden korotus +
vapaavirtausputsari.

Jos veikkaisin 20hp lisää vois olla aika lähellä.
Väännöt parani jonnin verran.
Polttoainettakin menee kivasti...

Huiput 203 GPS:llä.
3.92 perä
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Ittelle vaihdoin peltisatsin ja loppuputken,litteä vaimennin ja
efektorin viimeiseksi,alavääntö parani kyllä ihan niin että huomaa.
2-tuumasta alusta loppuun,ei muita muutoksia.
Ei nyt mitään mahdottomia tietenkään voinut tulla
mutta kulkee paljon kevyemmin.
Pers-dynon perusteella 10-15 heppaa parannusta
ja desibelejä varmaan 15-20 lisää :lol:
Varsinainen Shake,rattle and..... :roll:
ei sieltä mitään junia t...
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

omassa oli peltisarja + tehoputki, kansitehty hieman kireämpi nokka, vapaavirtaussuodatin, bensan paineensäädin ja karalalla säätö ja tehot niin suuret kuin 140 hv / 180nm ja rahaa paloi tosi paljon. Et vaparia aika vaikea virittää ite oisin saanut rahoilla cossun koneen :(
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
tanarikuski
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Touko 2007 23:38

2.0 OHC is sierran viritys

Viesti Kirjoittaja tanarikuski »

Minkälaisia kannenmuokkauksia olette tehneet nokka-akselin vaihdon lisäksi ja mistä paikasta kannattaa tiedustella näitä jyrkempiä nokkia, onko venttiilinjousien vaihto suotavaa? Paljonko Oli Kirjoittajalla SierraIS86 noussut bensansyönti kerrottujen viritystoimenpiteiden myötä? Onko kaikkien 2 litran OHC moottoreiden kannet muuten samanlaiset?
takaveto sen olla pitää
Mikko R.
Viestit: 38
Liittynyt: 27 Heinä 2005 18:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. »

IS-kannen kanavat on erilaiset, löytyy suuttimien kolot ja kanavien muoto on aavistuksen virtausystävällisempi kuin kaasarimallin kannessa. Nokkakeppi kannattaa ostaa sarjana, jossa tulee sitten ne jäykemmät jouset jos on tarpeen. Ruiskun kanssa ei tosin voi juurikaan siitä siihen tarkoitetusta miedosta virinokasta jyrkempää enää laittaa, jos haluaa, että vakio-ohjaus pysyy kartalla. Nokkia löytyy Piper Camsilta ja Kent Camsilta, myyjiä Suomessa on mm. Lautamäki Motorsport ja Rally Race.

Kaikista paras vaihtoehto on antaa jonkun ammattilaisen virtauspenkin kanssa tehdä kanavat ja vaikka sovittaa se nokka-akselikin, niin tulee ne venttiilikoneiston geometriatkin kerrasta oikein. Voin varauksetta omasta kokemuksesta suositella J. Kosusta, hintaa voi tosin tulla, mutta tietotaito ja jälkikin on sen mukaista sitten.
Sierra 2.0i OHC Laser -89
Sierra 1.6 Laser -89
http://mikkorace.1g.fi/
tanarikuski
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Touko 2007 23:38

2.0 OHC is sierran viritys

Viesti Kirjoittaja tanarikuski »

Kannattaako putkistoksi valita 2,5" martelius vai 2" simons? Simons maksaa freetechics.fi:ssä satasen enemmän mitä martelius, Jos joku osaa neuvoa niin kertokaa toki kumpaa suosittelette hankittavaksi?
takaveto sen olla pitää
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Mä ostin motonetistä putkea ja pari mutkaa + pöntöt.
Peltisatsi käytettynä 50 euroa,loppuihin meni jotain satkun verran
eli suht halpa pakoputki.
ei sieltä mitään junia t...
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Ja nokan kanssa kannattaa pitää muistissa että vakio ruiskulla ei kannata ottaa kovin suuri asteista nokkaa. Esin tuo bf134:n on vakioruiskulle omiaan ja jos turbotukseen innostuu niin tuo toimii sitten sielläkin mainiosti.
Esim bf285 ja HC päästöt +2500(sallittu600).
gti golo palloilija
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

janzamar kirjoitti:Mä ostin motonetistä putkea ja pari mutkaa + pöntöt.
Peltisatsi käytettynä 50 euroa,loppuihin meni jotain satkun verran
eli suht halpa pakoputki.
itekki aiemmin aattelin tota, mutta kun en omista hitsauslaitteita, niin annoin olla ja menetin raht marteluksen putkistoon. :D ku en kehtais niitä liitin liitoksia tehdä...
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Ei oo mullakaan hitsauslaitteita/taitoakaan.
Romiksella laitettiin nippuun,mulla ei mitään noita klemmariliitoksia vastaan,helpompi vaan purkaa jos tarvetta jostain kumman syystä.
Hitsatuksi tuli kumminkin noi kannattimet ja akselinylitys..
ja efektori sinne viimeiseksi.
Heti alussa katkes 2 kpl pinnapultteja lohkoon..teetti jonkun verran ylimäärästä työtä :twisted: ,mutta siellähän on.
Kaipa se ylimääränen tappelu oli sitä "harrastamista" :lol:
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

janzamar kirjoitti: Kaipa se ylimääränen tappelu oli sitä "harrastamista" :lol:
sehän kuuluu asiaan ;)

Itellä olis taitoa, mutta laitteet vaa puuttuu.... jos olis laitteet niin tekisin vaikka mitä.. kunnon puskurit sierraan, nii saa rauhassa ajella mehtojen, teerien ja jänisten päälle tiellä jos sattuu kohalle. :D
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
sierraIS86
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
Paikkakunta: Imatra

Re: 2.0 OHC is sierran viritys

Viesti Kirjoittaja sierraIS86 »

tanarikuski kirjoitti:Minkälaisia kannenmuokkauksia olette tehneet nokka-akselin vaihdon lisäksi ja mistä paikasta kannattaa tiedustella näitä jyrkempiä nokkia, onko venttiilinjousien vaihto suotavaa? Paljonko Oli Kirjoittajalla SierraIS86 noussut bensansyönti kerrottujen viritystoimenpiteiden myötä? Onko kaikkien 2 litran OHC moottoreiden kannet muuten samanlaiset?
Unohdin mainita puristusten noston vakiosta noin 10.2:teen.
Bensaa palaa n 10-12, raskaalla jalalla sit enempi.
Mut yleensä 11 kieppeillä.
Osta nokka tosiaan satsina, suosittelen.
Saat yhteensopivat seuraajat ja venttiilijouset.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Noista vena jousista tuli mieleen et jos joku kumminkin rakentaa jotain budjetti vehettä ni volkkarista löytyy (muistaakseni kupla) jotkut "kisa" jouset jotka ainakin omassa käytössä pelannu hyvin ja koneistajan mukaan pysyy mukana yli 8000rpm asti...
En tarkemmin nyt muista mitkä ne jouset oli mut joku täällä varmaan tietää ku on käsittääkseni kohtuu yleisesti käytetty niitä, hintaa oli noin 30€ sarja niillä jousilla eli aikapaljon halvemmat ku ohariin tarkotetut viri jouset
sierra1988
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Kesä 2007 11:30

Viesti Kirjoittaja sierra1988 »

Itsekkin kuulin jotain tuon tapaista että kuplan jouset ois jossain ohc:n kannessa ollut. Jos vaan joku muistaisi tarkemmin millaset jouset ne pitäis olla.

Tuli mieleen hieno idea jos haluaa halvalla virittää konettaan; ottaa vakionokasta ton perusympyrän muun nokan tasalle, eli noin 1mm pois vaikka smirkkelillä tai millä vain ja sitten seuraajan säätäis mahdollisimman ylös jollonka nostoa on enemmän :D . Sitten vaan kone käyntiin ja baanalle. Tai sitten vie nokan koneistamolle joka kiskurihintaan hioo sen. Vois ite kokeilla mutta kun ei huvita rikkoa mitään konetta.
sierraIS86
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja sierraIS86 »

sierra1988 kirjoitti:Itsekkin kuulin jotain tuon tapaista että kuplan jouset ois jossain ohc:n kannessa ollut. Jos vaan joku muistaisi tarkemmin millaset jouset ne pitäis olla.

Tuli mieleen hieno idea jos haluaa halvalla virittää konettaan; ottaa vakionokasta ton perusympyrän muun nokan tasalle, eli noin 1mm pois vaikka smirkkelillä tai millä vain ja sitten seuraajan säätäis mahdollisimman ylös jollonka nostoa on enemmän :D . Sitten vaan kone käyntiin ja baanalle. Tai sitten vie nokan koneistamolle joka kiskurihintaan hioo sen. Vois ite kokeilla mutta kun ei huvita rikkoa mitään konetta.
Is rajoitinhan nappaa huvin poikki ainakin mulla tuossa 6000 kohdilla :cry:
Eli ainakaan tiukemmista jousista ei luulisi olevan kuin haittaa,
koska vakiot ei ainakaan sekoa 6tonnissa.
Mutta koska nokassa on melkein 13mm nostoa niin kaippa ne on
hieman erilaista metallia/seosta...

Tiedän kyllä miten vakionokasta hiotaan viri mutta,
ihanko tosissas oot tuosta smirkeli hommasta... :lol:
sierra1988
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Kesä 2007 11:30

Viesti Kirjoittaja sierra1988 »

sierraIS86 kirjoitti: Tiedän kyllä miten vakionokasta hiotaan viri mutta,
ihanko tosissas oot tuosta smirkeli hommasta... :lol:
No en aivan :D . Löyty tuolta nurkasta vakio 2L nokka ja kokeilin sitä huvikseen kun noita nokkia on kertynyt muutama niin vetäsin smirkelillä siitä pyöreästä osasta noin millin pois eli siihen muun nokan tasalle ja pistin kanteen kiinni niin kyllähän se nosti reippaasti enemmän :D . Saa vaan melko vakaa käsi olla jotta tuolla tyylillä rupee enemmän nokkia työstämään.
sierraIS86
Viestit: 39
Liittynyt: 27 Loka 2005 19:33
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja sierraIS86 »

:lol:

Vakiosta hiottu virikeppi vaan tahtoo muuttaa venttiiligeometriaa yleensä huonompaan suuntaan, mutta nokka/seuraaja/jousi-paketeissahan tuo on jo otettu huomioon. Ja venttiilin pituushan on ymmärtääkseni aika tärkeää
olla kohdallaan.

Ja voisihan tuo smirkelin jälki olla aika karkeaa seuraajille, mahtais kulua nokka aikas äkkiä :lol:
tanarikuski
Viestit: 6
Liittynyt: 13 Touko 2007 23:38

OHC sierran viritys

Viesti Kirjoittaja tanarikuski »

Eli nokkasarjan ku ostaa siihen tulee tarvittavat jouset kepin lisäksi, toimiiko vakionostimet hyvin? Olen kuullut juttua että Foordin kansissa olis imupuolella jonkumoista pykälää elikkä imusarjan sisäreuna menis osittain raudan päälle. Ja eduksi on jos sen viilais pois. Ainaki CVH escortissa semmosta pykälää kuulemma kans on. Ei oo vielä kerenny kovin paljoo nuitten kansien kans värkätä, vaan eiköhän sitä tästä :) Löytyskö keltään muuten kaavakuvaa mitä tarkalleen ottaen pitää vakiokepistä hioa että saa sen virikepin, iteltäki löytys pari ylimääräistä akselia, että vois harjoitella.
takaveto sen olla pitää
Vastaa Viestiin