Orionin lämpömittari nousee tappiin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
orion2
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Kesä 2007 20:03

Orionin lämpömittari nousee tappiin

Viesti Kirjoittaja orion2 »

Orion 1.6 -91:ssä lämpömittari kohoaa heti käynnistettäessä ylös. Onko kellään vastaavaa käynyt, mistä vikaa kannattaisi etsiä?
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Anturi hajalla tai sitten anturin johto lyö maihin jostain väliltä. Etsi se anturi jostain (suuntaa en osaa orionissa antaa, muuta kuin että jossain päin moottoria se on) ja koita ottaa siitä johto irti, jos mittari ei enään nouse on vika anturissa..
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

Anturi pitäisi löytyä koneen etupuolelta termostaattikopan läheisyydestä, ainakin jos on samassa paikkaa kuin vanhemmissa cvh-koneissa.

Anturivialta kuulostaa juu, ei maksaa montaa euroa uusi.
Kuga PHEV
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

mulla oli aikoinaan sama homma. mittari nousi yhtäkkiä ajon aikana kattoon. pelästyin ihan jumalattomasti :lol: anturin vaihdolla selvittiin. jos ostat motonetistä niin ota vanha mukaan koska tarjosivat mulle ensin 2 kertaa väärää.
orion2
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Kesä 2007 20:03

Viesti Kirjoittaja orion2 »

Kiitos paljon avusta! Pitää yrittää etsiä sitä anturia nyt. Mulla on muuten vielä pari kysymystä ihan tässä heti, laitan uusia topiceja :) Ensimmäinen koskee auton värin nimen/koodin tunnistamista (Biltemassa on ilmeisesti niitä korjausvärejä jos tietää oman auton värin). Toinen kysymys koskee takakontin avaamismekanismin vikaa, kuskin penkin viereisestä vetimestä kontti ei aukea enää.
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

orion2 kirjoitti:Kiitos paljon avusta! Pitää yrittää etsiä sitä anturia nyt. Mulla on muuten vielä pari kysymystä ihan tässä heti, laitan uusia topiceja :) Ensimmäinen koskee auton värin nimen/koodin tunnistamista (Biltemassa on ilmeisesti niitä korjausvärejä jos tietää oman auton värin). Toinen kysymys koskee takakontin avaamismekanismin vikaa, kuskin penkin viereisestä vetimestä kontti ei aukea enää.
Konehuoneessa olevasta tyyppikilvestä näet mitä väriä auto edustaa. Foorumilla on siihen VIN-laattaan lukuohje/linkki. Kontin avaaja on toteutettu vaijerilla, joko ko. vaijeri on irti tai sitten mennyt ajan mittaan poikki.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Minulla nousi kanssa CVH-Escortin (-87) kanssa lämmöt yht'äkkiä punaiselle kaupungilla liikennevaloissa.. :-/

Mistäköhän nyt sitten tietäisin varmistua, onko jotain kenties vaurioitunut/palanut, tai ylipäätään onko syytä huoleen..?

Noin on käynyt useamman kertaa lämpimällä säällä ajellessa, varsinkin jos on toistuvasti joutunut ajamaan lyhyen matkan ja pysähtelemään välillä, mahd. myös käyttämään paikallaan joutokäynnillä joitakin minuutteja.

Öljyt ja vedet on pysynyt sisällä, ja käy normaalisti.

-Mikä paikka yleensä mahd. ylikuumenemisen tapauksessa yleensä ensimmäiseksi palaa/hajoaa (kenties sylinterikannen tiiviste...?) ?

Minulla ei ole hajua ko. anturin sijainnista moottoritilassa tms, mutta
termostaatti vaihdettiin just viime vuonna. => ei mitään vaikutusta asiaan.
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Toimiikohan jäähdyttäjän puhallin?
2.9i
Feel The Difference.
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja macce2 »

@tupu

Toimii tietenkin! Lähtee kylläkin mielestäni pyörimään aina oudon myöhäisessä vaiheessa, eli vasta punaisen rajalla about tai hiukka ennen!
=> Katso myös uusi keskustelu-threadini aiheesta tällä palstalla!
dorf
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Touko 2006 20:37

Viesti Kirjoittaja dorf »

macce2 kirjoitti:Minulla nousi kanssa CVH-Escortin (-87) kanssa lämmöt yht'äkkiä punaiselle kaupungilla liikennevaloissa.. :-/

Mistäköhän nyt sitten tietäisin varmistua, onko jotain kenties vaurioitunut/palanut, tai ylipäätään onko syytä huo...
Sen sähköisen tuulettimen mikä on jäähdyttäjän takana pitäisi lähteä pyörimään ennenkuin mittari menee punaiselle (jossain puolen välin jälkeen) jos ei lähde, niin tuulettajan moottori tai sen käynnistysanturi on hajalla. (tai sulake).

Jos huolestuttaa voithan käydä mittauttamassa jäähdytin nesteen onko siellä pakokaasujäämiä.
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

jos kerta flekti lähtee pyöriin ja ajossakaan ei nosta lämpöjä, niin vika vois olla vesipumpussa. kulunut -> ei jaksa kierrättää tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla vettä tarpeeks.
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
kujis
Viestit: 245
Liittynyt: 19 Huhti 2006 13:11

Viesti Kirjoittaja kujis »

orion2 kirjoitti: Toinen kysymys koskee takakontin avaamismekanismin vikaa, kuskin penkin viereisestä vetimestä kontti ei aukea enää.
Siellä kontin lukossa, mistä vaijeri alkaa on vipu, mistä sen kahvan saa "pois päältä".
Mondeo ST220 -04
Sierra cosworth -91
Vastaa Viestiin