Sivu 1/1

Scorpion suuri kulutus

Lähetetty: 20 Kesä 2007 18:57
Kirjoittaja Phoenix
Onko ehdotuksia mistä voisi johtua 2.0i OHC Scorpparin suuri kulutus? Mitattu nyt ~5000km ajan, ja keskikulutus on 11.1 l/100km. Kaupunki-/maantieajoa on suurinpiirtein suhteessa 40/60. Vaihdettu on ilmanputsari, tulpat, suuttimet, imusarja ja ohjausboksi. Ja muutakin mikä ei kulutukseen pitäisi vaikuttaa.

Eikä kaasujalkakaan ole raskas, joten missä piilee vika, vai onko syynä vain raskas auto ja alitehoinen moottori? Olen harkinnut MS:n hommaamista, saisiko kulutusta pudotettua sillä?

Lähetetty: 20 Kesä 2007 19:03
Kirjoittaja JJR
Iso auto, pieni kone, vanha tekniikka. :wink:

Ja onhan siin 5 lovinen loota onhan kai? ja eihän siin oo mikää tiheä perä jostain ilmestyny?

Lähetetty: 20 Kesä 2007 21:08
Kirjoittaja kimmok
Kaikissa 4-syl scorpioissa on tiheä perä 3.9:1 jos laitat pitemmän perän viimesetki tehot katos ja kulutus lisääntyy aina vain raskaampaa kaasujalkaa vaadittaessa. 2.0i dohc menee hiukan vähemmällä, mutta sekin on täysin kiinni kuskista.

Rengastusta suosittelisin vakion koko luokan lähellä olevaa jos välitykset ja vastus suurenee niin tuo dokkikin alkaa imeä mehua vähän enemmän. Itellä on nyt 205/65r15 ja ne on aivan liian isot, tulossa on 185/65r15 ja tuo heittää vain 1% siitä orkkisesta 185/70r14.

Yleensäkin tuo ohc syö varmaan sen takia paljon enemmän koska siinä alkaa vääntöä löytymään vasta keskialueella. 2.0i 8v dohc n.170nm 2500rpm
Paras kone kulutuksen ja väännön kannalta on luultavasti tuo uudempi 2.3i dohc 16v

Tuli vielä mieleen että tärkein sulta on jäänyt tarkistamatta eli ilmamäärämittari koska juurikin se aiheuttaa ohc koneisen huonon väännön. Jos aikoo ohc elämää venytellä niin megasquirt map-anturilla ja raskaampi vauhtipyörä(dohc) sekä mt75 laatikko. Näillä saadaan lisää käyttömukavuutta.

Itselläkin menee n.10-12L tuo 2.0i dohc, mutta kaasujalka onkin melko raskas :D Sisältää ajelua motarilla n.180km/H,rajuja kiihdytyksiä. Siistillä ajolla menee alle 10L ja matka ajossa aina alle 9L/100km. Nämä on sitten täysin mitattuja ja faktoja, ei mitään "huuhaa mä luulen arvoja" niinkuin tuntuu moni jakavan tääläkin foorumilla.

Ohchen suosittelen pienikokoista peltiipakosarjaa vakio putkiston kera. Paranee väännöt sopivasti käyttöautoon. Tälläkin ehkä voi parantaa kulutusta, mutta älä osta ylävetoista isoa sarjaa vaan pikkuinen sopiva. Ohc vakio sarja on niin huonosti virtaava vrt dohc.

Lähetetty: 20 Kesä 2007 21:42
Kirjoittaja Phoenix
Viisilovinen loota löytyy. Entinen omistaja on vaihtanut kitkalukkoperän alle, välityksistä en tiedä, mutta moottoritiellä n. 105km/h vauhdissa kierrokset ~3000rpm. Ja itsellänikin jäi mainitsematta että ilmamäärämittarikin on kyllä vaihdettu. :)
Ares kirjoitti:Ohchen suosittelen pienikokoista peltiipakosarjaa vakio putkiston kera.
Tuotapa pitää harkita, jos tosiaan alapäähän saisi vähän lisää vääntöä. Muistelen jostakin lukeneeni että OHCllä huippuväännöt löytyisivät 2900rpm paikkeilta.

Lähetetty: 21 Kesä 2007 15:57
Kirjoittaja TeRoK
Bensasuodatin kannattaa vielä ja vaihtaa varoiksi...

Lähetetty: 21 Kesä 2007 19:11
Kirjoittaja Phoenix
Voiko tuo bensansuodatin vaikuttaa kulutukseen?

Lähetetty: 21 Kesä 2007 20:29
Kirjoittaja p7_man
Kaverilla oli vielä vähän aikaa sitte orkkis ja todella siisti -85 2.0i GL Scorpio, kulutti matka-ajossa alle 8 litran. Sai ajoittaisia ylinopeuksiakin ajella tuohon vielä. Että siinä autossa oli säädöt kohdallaan juu. 250tkm ajettu oli, remontoimaton ja ärtsykin vielä.

Edit: eiku alle 7 litranhan se vei.. Unfukinbelievable. But true.