Sivu 1/1

Ford escort rs turbo asiaa "Ford miehet/asiantuntijat h

Lähetetty: 20 Kesä 2007 12:21
Kirjoittaja J.B
Tervehdys kaikille nyt ensiksi! Yritän etsiä/kysyä nyt täältä Ford-Clubilta järkevintä vaihtoehtoa mun asiaani!

Eli siis ostin 3viikkoa sitten tuollaisen RS Turbo escortin vm-89, auto on tekniikan vaihto mutta sitä ei mistään huomaisi jos olisi alkuperäinen ja tuo vierekkäin.

Kuvat täällä:http://www.gti.fi/galleria/galleria.php?user=28621

Ja asiaan 1viikon ajoin sillä ja kyllästyin sen huonoon kylmäkäynnistymiseen (10min) niin aloin miettimään että joku tässä on vialla! Noh vein auton turbo autoista tietävälle ystävälle ja asiaa alettiin tutkimaan:

1.Ahtoletkut irrotettiin-->>> Uivat öljyssä
2.Puristukset mitattiin-->>> 1.2.3 olivat 11.5bar paineita ja 3 oli 7.5bar paineita.
.Lyötiin paineet 3.sylinteriin ja katsottiin onko tosiaan sylinteri sökönä vai vuotaako venttiili-------->>> Venttiilien ollessa kiinni huohotti huohotin letkusta eli sylinteri vika!!

Ja ei muutakuin auto omalle pajalle ja purkuun, noh kone on nyt auki ja konetta on tutkittu, 3 sylinterin mäntä on halki männänrenkaiden kohdalta niin että pala irti. (sylinteri säily henkissä)

Noh, uusia mäntiä olen kysellyt ja ideoita mitä tässä tilanteessa kannattaa tehdä, joko zetecin 1.8 alakerta ja muut hilppeet tuosta koneesta vai alanko väsäämään tuota omaa rs konetta uuteen uskoon vai laitanko ihan vakion 1.6cvh alakerran ja tuosta rs koneesta muut hilppeet vai miten???

Tätä asiaa kysyn nyt että miten tämä kannattaa tehdä! Varaosian hintoja kyselin tuohon omaan rs koneeseen:

1. Mahlen vakiomännät maksaisivat 740€ sarja
2. Saisin 1 uuden vakio männän tuohon 200€ hintaan, mutta eikö korjaus ole niin sanottu "myynti korjaus" jos 1 vaihtaa?


Nyt sit asiallisia ja järkeviä vastauksia tulemaan:) Kiitokset jo etukäteen!

Ja autosta kuulemma mitattu streerturbolla 0.7 bar paineilla 200hp ja autoon vaihdettu isompi turbo ja välijäähdytin (sierra cossun vakio turbo).
Yst.Ter:J.B

Re: Ford escort rs turbo asiaa "Ford miehet/asiantuntij

Lähetetty: 20 Kesä 2007 12:38
Kirjoittaja henu
J.B kirjoitti:1. Mahlen vakiomännät maksaisivat 740€ sarja
Oonkohan nyt ihan hakoteillä vai kuullostaako tuo helvetin kalliilta mahle sarjalta...
Eikö tuohon hintaan löydy jo wisecoo tai jotain muut "laadukaampaa"

Lähetetty: 20 Kesä 2007 13:48
Kirjoittaja Megado
Accralite Burtonpowerilta +1mm 630e pyöreesti.

Lähetetty: 20 Kesä 2007 14:11
Kirjoittaja J.B
Terve, tuota noin ajatus olisi että jos alan tuota rs konetta tekemään niin että lohko pysyisi poraamattomana koska lohko ei ole väljä. Ja osia en osaa/ala ulkomailta tilamaan. Ja laittakaas jotain hinnastoja wisecon ym männistä!! Ja moottoriremontin kustannus pitäisi olla alle 1000€... Miten tässä olisi paras jatkaa jos miettii pitkää ikää ja kestävyyttä. Mikä alakerta? zetec, rs oma uusilla männillä? cvh vakioalakerta? Kertokaa jokasen huonot ja parhaat puolet.

Ja meneekö 1.8zetecin moottoriin suoraan rs kansi ja muut hilppeet ja onko toimiva paketti ja pitääkö zetecin alakerta olla 16v? Ja kestääkö zetecin alakerta aluperäisosilla, männät, veivit ymym?

Ja mielellään en laittasi rs omaan koneeseen mitään yli 600€ mäntiin rahaa ym muita osia koska olen kuullut että ei ole kauhean kestävä moottori muutenkaan, ni voi olla että tulisi halvemmaksi ostaa pelkkä 1.8zetecin alakerta ja siihen tuosta es moottorista muut hilppeet!?? Kertokaa te!!!

Yst.Ter:J.B

Lähetetty: 20 Kesä 2007 21:02
Kirjoittaja Volmari
kyllä muistelisin lukeneeni että 1.8zetecin alakerta ja CVH yläkerta kävis ilman sen suurempaa motkotusta yhteen.

mutta ei sitä alakertaa sellaisenaa kannata sinne tunkea. kevennystä ja kunnon laakerit kehiin tietty. löytyy meidän foorumilta yksi sankari kuka on tehnyt tämän ZVH:ksi kutsutun projektin.

Lähetetty: 20 Kesä 2007 21:41
Kirjoittaja J.B
Minkä vuosimallinen 1.8zetec koneen pitäisi olla jos sen tuonne laittaa ja pitääkö olla 8v ja 16v? käykö esim. -97 zetec alakerta?

Lähetetty: 20 Kesä 2007 22:16
Kirjoittaja hartza
http://www.quantums.info/zvh.htm ,toi kannattaa lukea aluksi. Sitten esim. fiestaturbo.com -palstan ohjeet.

Lähetetty: 21 Kesä 2007 19:46
Kirjoittaja Janska
iteltä löytyy 1.8 ZVH juurikin valmistuneena..Voin kertoa että ei ole mikään heittämällä sopiva konversio. Jakopää muokattava uusiksi, eli vesipumppuna toimii cvh:n pumppu, mutta se ei käy sinne ilman adapterilevyä ja uusia kiinnitysreikiä.Samoin myös jakohihnankiristin tulee cvh moottorista ja sillekin tehtävä kiinnitykset uusiksi. Öljyn paluu kanavat toiselta puolelta lohkoa tukittava, koska cvh kannessa ei ole vastaavia kanavia. Itse ostin metallisen kannentiivisteen joka peittää ne reiät. Koneen kannake jakopään puolelle muokattava. Lohkoon porattavia paikkoja vielä ahtimen öljyn paluu ja kampikammion huohotus.

Ja sitten ne männät. Itse maksoin Accraliten takomäntäsarjasta koneistuksineen vähän vajaa 1000€. Sorvatut vakio männät oli edellinen sinne jättänyt ja niinhän ne oli halki/männänrenkaat jumissa(renkaiden välit painuneet kasaan).

Kiertokanget tietääkseni kestää zetecissä ihan hyvin määrättyyn pisteeseen asti. Jos paljon yli 200hp haeskelet niin ruiskukin olisi syytä vaihtaa.

Tuossa nyt jotain. Korjailkaa jos ootte eri mieltä jostain.[/url]

Lähetetty: 24 Kesä 2007 15:03
Kirjoittaja J.B
Tervehdys, asiaa mietittyäni että mikä alakerta tuohon tulee niin pysyn Ihan omassa RS turbon alakerrassa/koneessa!

Nyt vain sitten pitäisi valita sopivat männät sinne ilman mitään muutoksia!?

-Wisecot vai vakio mahlet?
-Vakio veivit?
-Kannen tiiviste?

Toiviosin joiltakin vastauksia ketkä oikeasti tietävät asiasta! Nyt tarkoitus tehdä sellanen pitkäikäinen kone tuohon ja ajetaan 0.7bar paineilla.

Yst.Ter:J.B

Lähetetty: 24 Kesä 2007 16:11
Kirjoittaja jaska74
J.B kirjoitti: Toiviosin joiltakin vastauksia ketkä oikeasti tietävät asiasta!

Yst.Ter:J.B
veikkaan että se porukka pyörii tuolla cossuclubin puolella

Re: Ford escort rs turbo asiaa "Ford miehet/asiantuntij

Lähetetty: 24 Kesä 2007 19:41
Kirjoittaja VesQ
henu kirjoitti: Oonkohan nyt ihan hakoteillä vai kuullostaako tuo helvetin kalliilta mahle sarjalta...
Eikö tuohon hintaan löydy jo wisecoo tai jotain muut "laadukaampaa"
Öö... Kaikki piikkauskoneet ei ole Hiltejä eikä kaikki pyöräkuormaajat Catepillareita

Mahlen valmistamat männät löytyy esim orkkiksena cossu sierroista ja veikkaisin että taitavat olla laadukkaammat kuin esim wiseco

Eli pointtina että kaikki Mahle merkkiset männät ei ole niitä kuplavolkkarin vapari-viri-mäntiä :wink:

Lähetetty: 24 Kesä 2007 21:18
Kirjoittaja _P_
RST:n mahlet nyt ei ole mitenkään kuuluja kestävyydestään toisin kuin kossun, uusia ei siis kannata ostaa kun samalla rahalla saa laadukkaanpaakin kamaa.

Onko se tehotavoite mikä ja kuinka hintapolitiikan suhteen?

EDIT: alle 1000e, 200 hv+ luotettavasti osui silmiini,
laatukamat maksaa kyllä tuon 1000e pelkästään jos edullisesti saa.
Kuinka olisi 2L kokonainen zetec johon saa myöhemmin etuisasti mäntiä ja veiviä esim jenkeistä jos niin haluaa? Pakosarjan tuohon nyt joutuu ainakin tekemään ja varmaan muutakin sovitusta enemmän tai vähemmän. Se että kestääkö se vakiokamoilla enemmän kun cvh en osaa sanoa mutta jos kokonaishinta on edes suurinpiirtein sama zetec vs. cvh kunnostaminen niin en ainakaan itse edes miettisi asiaa.

CVH-asiaa:
Jos tarkoitus on suht vakiolla koneella se 0,7 bar eli ei nyt mitenkään hirveästi tehoa menee nuo vakiokamat oikein hienosti, jossain +200 tehoilla on konerikkoja kuulunut tulevan (näköjään myös sulla), tuollaista pariasataa plus nyt itsellä on kestänyt kyllä.

Vakio kannentiiviste on se tiiviste joka sinne kannattaa laittaa, toimii hienosti, ei ole pahan hintainen foortilla. Enkkupalstalla on lukenut että se olisi Payenin valmistama, tosin suhtaudun noihin englantilaisten "tietoihin" kohtuu varauksella, kaikki muutamat jutut jotka sieltä ole bongannut ja kokeillut eivät nyt ole oikein viimeisen päälle ollu...

Aftermarket mäntiä ja kankia voi ehkä muutama valmistaja tehdä suoraan (accralite mäntiä ja ferdon kankia jos nyt oikein muistan) mutta jos laadukkaampaa kamaa sinne haluaa laittaa taitaa kustannustehokkain ratkaisu olla tilaaminen kustom kamana ulkomailta. Veiviä noista koneista on urakalla katkeillu ja ne männätkään ei mitään ihmekamaa ole. Toki kevyemmät männät auttaisi veivien kestossa.

Tervehdys

Lähetetty: 07 Heinä 2007 17:09
Kirjoittaja J.B
Tervehdys, nyt on osia katseltu ja mietitty mitä tuohon koneeseen tulee!

Cosworth.infosta tilataan:

-mahlen alkuperäiset männät
-tiiviste ja stefasarja

ja rallyracelta tilataan:
-korkeapaine öljypumppu
-kiertokangen laakerit
-runkolaakerit

Ja koneistamolla sorvatan vanhat männät kierokangista pois ja kampiakseli ja vauhtipyörä tasapainoitetaan yhdessä.

Nyt olisi asiana vaan se että kun sylinterit säilysi ehjinä että mitenkä mittaan ovatko väljiä vai kunnossa!!??

Olen laittanut pelkäm männänrenkaan "käytetyn" sulinteriin niin väliksi tulee männänrenkaasta riippuen 0.70-1.00 liuskamitalla ja kyseessä alkuperäiset männänrenkaat jotka ovat kuluneet!!

Voiko tälläistä mitata kotikonstein vai onko koneistamo homma??

Kiitokset jo etukäteen!!!

Yst.Ter:J.B

Lähetetty: 12 Heinä 2007 23:22
Kirjoittaja Megado
Vie koneistamoon mitattavaksi huomattavasti helpompi. ja he tietää kyllä mitä mitata :)

tervehdys

Lähetetty: 15 Heinä 2007 20:08
Kirjoittaja J.B
Tervehdys kaikille!

Nyt on uudet männät ymym ostettu ja kasaaminen alkaa ensi viikolla:) Ja kasaamisen jälkeen pitäisi viedä auto penkkiin säädätettäväksi. Osaatteko sanoa minkä nimisiä firmoja täältä uusimaalta löytyy keltä tuollainen penkki löytyisi ja missä hinnassa penkitys/säätäminen pyörii?

Ja nyt pitäisi tietää pikkasen kiristysmomentteja koneeseen!?

-Kampiakselin pultit
-Kiertokankien pultit
-Kannen pultit

Jos vaikka joku tietäisi nuo;)

Kiitokset jo etukäteen!!!

Yst.Ter:Kulkuri

Lähetetty: 16 Heinä 2007 08:22
Kirjoittaja Megado
Tuntuupas nyt olevan uusavuttomuutta ilmassa.

ERST S2 Workshopmanual

Tuusulan dyno

http://www.motorbit.fi/

sss

Lähetetty: 17 Heinä 2007 17:06
Kirjoittaja J.B
Ikävä kyllä tuolta ei löydy etsimiäni kirisrysmonetteja! Ymmärtääkseni minun englannin taidolla.

Lähetetty: 17 Heinä 2007 17:17
Kirjoittaja TeRoK
Kannen pultit siellä ainakin oli äkkiin kattoen.

vaihe1: 25Nm
Vaihe2: 55Nm
Vaihe3: 90astetta
Vaihe4: 90astetta

Lähetetty: 17 Heinä 2007 20:03
Kirjoittaja _P_
Sivu 19.

cvf

Lähetetty: 17 Heinä 2007 20:50
Kirjoittaja J.B
Terve, kannen pultit löysin kanssa itse, mutta mites kampiakselin ja kiertokankien pultit?

Osaako/jaksaako joku englantia osaava laittaa mulle kannen, kampiakselin, kiertokankien ja vauhtipyörän kiristysmomentit?

Yst.Ter:Kulkuri

Lähetetty: 17 Heinä 2007 21:47
Kirjoittaja JesseT
Tosiaan vään laiskuutta kehissä, mutta:

veivit: 30Nm
runkolaakerit: 95Nm

Tuolta lisää:
http://www.xr2.org/information/torque/c ... rque.shtml

ghfh

Lähetetty: 19 Heinä 2007 16:21
Kirjoittaja J.B
Tervehdys, voiko tosiaan veivien pultit olla 30Nm kiinni? Ei ole kauhean iso voima niille. Voi olla ku 30Nm vetää kiinni ni vähän ajan päästä kuuluu kilikolikilikoli... Valostakaapas tuota asiaa miksi niin vähällä voimalla kiinni! Pysyykö se siellä sillä kiristys voimalla koska 30Nm on aikas vähän.

Lähetetty: 19 Heinä 2007 18:25
Kirjoittaja _P_
Myös ns. ryssämomentti on käypä joka paikkaan. Tai ähkäisymomentti.
Ähkäisymomentti vaan riippuu avaimen pituudesta, ryssämomentti lähinnä pultista tai jengoista.
Jos ei luota siihen arvoon mitä viisaat insinöörit on keksinyt.

edit: tämä ei anna kirjoittaa notta r-y-s-s-ä