Sivu 1/1

jouset

Lähetetty: 18 Touko 2005 10:57
Kirjoittaja escort88
kun vaihtaa madallusjouset tavallisten tilalle ja muutoskatsastaa auton niin tarvitseeko olla mitään kuittia mistä ne on ostettu tai yms. :?: :?:

Lähetetty: 18 Touko 2005 13:12
Kirjoittaja ZyaS
mihinkä autoon vaihdat? tietyn ikärajan jälkeen tarvitsee olla TUV-hyväksyntä.

ja jos auto oli vanhempi kuin XX-vuotta niin ei tarvitse muutoskatsastaa madallusjousia

Lähetetty: 18 Touko 2005 14:06
Kirjoittaja escort88
auto on ford escort vm.88

Lähetetty: 18 Touko 2005 16:41
Kirjoittaja Jaakko85
escort88 kirjoitti:auto on ford escort vm.88
tarpeeksi vanha, joten ei PITÄISI joutua muutoskatsastamaan.

eikä tarvi kuitteja ja muita lappuja.

Lähetetty: 19 Touko 2005 13:58
Kirjoittaja henu
Jaakko85 kirjoitti: tarpeeksi vanha, joten ei PITÄISI joutua muutoskatsastamaan.

eikä tarvi kuitteja ja muita lappuja.
mikäs se ikä tai raja on mis joutuu muutoskatsastamaan :?

Lähetetty: 19 Touko 2005 16:22
Kirjoittaja Lep-1
Poikaa taas narrataan oikein urakalla :D
Miksette ota asioista itse selvää?
Tässä ake:n sivuilta otettu pykälä:

15 §
Auton korkeuden muuttaminen
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin.

3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.

4. M1- luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etu- ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korkeutta saa muuttaa ja muutoksen muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.

Kyllä nykyään kaikkien tarvitsee muutoskatsastaa madallusjousensa.
Maksaa n.30-40€
Ja Katsastus äijän kanssa juttelin näistä asioista niin sanoi että noissa vanhemmissa autoissa (<96?) voi olla vaikka laikalla lyhennetyt jouset kunhan ne toimii ja pysyy paikoillaan kun auto nostetaan ylös. Eikä tarvitse olla mitään todisteita mihin autoon kyseiset jouset on tarkotettu. Näin sii vanhemmissa autoissa.

Lähetetty: 20 Touko 2005 22:17
Kirjoittaja Killaah
Ompas muuten sitten ihan 65€ toi muutoskatsastus. Just pariviikkoa sitten leimasin auton ja ajattelin samalla muuttaa alustan ettei poliisi tule valittamaan mitään. Kyllä taas tuli lainkuuliaisuus maksamaan :?

Lähetetty: 20 Touko 2005 23:33
Kirjoittaja TaunusTomi
tänään kävin katsastamas taunuksen niin inssi sanoi notta jouset saa pätkii vaikka rälläkällä kunhan ne pysyy paikallaan..

Lähetetty: 22 Touko 2005 19:33
Kirjoittaja Lep-1
Onpas siellä kalliit muutoskatsastukset?!?!?!?!
Ellei ollut vuosikatsastus+muutoskatsastus.
Täällä turussa maksaa halvimmillaan alustan muutos 30€

Lähetetty: 22 Touko 2005 20:28
Kirjoittaja Killaah
Siis vuosikatsastus + muutoskatsastus 118 € (53 + 65 ) Samaa vähän ihmettelin mutta kassatäti sano että pitää laaja muutoskatsatus tehdä. Onhan se totta että inssi joutuu mittaa käyttämään...

Lähetetty: 23 Touko 2005 09:49
Kirjoittaja Megado
Eipä vaan koskaan ole polliisi setä puuttunu auton madallukseen (ollut tuollaista perinteistä -40mm) sitten uskoisin että kun iskee -60mm alle niin voi jo poliisikin huomata. Omasta mielestä madalluksen laillisuudella ole muuta merkitystä kuin se että auton pohjan ja maan välissä on se 8cm varaa

Lähetetty: 23 Touko 2005 11:03
Kirjoittaja escort88
eipä taida jäädä 8cm maavaraa... pitää vissii vaihtaa puskurit aina katsastukseen :D

Lähetetty: 23 Touko 2005 15:40
Kirjoittaja Killaah
Megado kirjoitti:Eipä vaan koskaan ole polliisi setä puuttunu auton madallukseen (ollut tuollaista perinteistä -40mm) sitten uskoisin että kun iskee -60mm alle niin voi jo poliisikin huomata. Omasta mielestä madalluksen laillisuudella ole muuta merkitystä kuin se että auton pohjan ja maan välissä on se 8cm varaa
60/55 alustan laitoin että ei jää liikaa tilaa kaariin 8)