jakopään vaihtoväli

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
wilpuri
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Maalis 2007 20:04

jakopään vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja wilpuri »

Moro
auto olis ford focus 1.6 ambiente -99 farkku bensa. mikähän on vaihtoväli jakopään hihnalla?
Dokki-90
Viestit: 13
Liittynyt: 11 Kesä 2007 22:29

Re: jakopään vaihtoväli

Viesti Kirjoittaja Dokki-90 »

wilpuri kirjoitti:Moro
auto olis ford focus 1.6 ambiente -99 farkku bensa. mikähän on vaihtoväli jakopään hihnalla?

En nyt satku varma ole, mutta eiköhän kannata 60tkm:n välein vaihtaa... :?:
Ei sitten ainakan paukaha...Jostain olis muistikuva et lupaavat ainakin uudemmilla 120tkm, mut (jos nyt oikeen muistan) on vissiin vääntöä menos tuollaisen moottorin takuu remontista kun meni remmi ennen 120tkm poikki ja siinähän meni sitten kerralla vähän enempi *askaks, et kuka nyt sit maksaa ja mitä...

Paremmin tietävät korjatkoon vastausta...
jrinnes
Viestit: 36
Liittynyt: 18 Tammi 2006 16:21
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja jrinnes »

Entisen -00 Focuksen huolto-ohjelmalehtisessä kerrottiin vaihtoväliks niinkin hurja lukema ku 150 tkm tai 10 vuotta. Ko. autosta vaihdettiin remmi sen 150 tkm:n kohdalla. En sit tiedä että onko oikeasti viisasta ajaa niin pitkään, mutta kyllähän tuo mulla ainakin ehjänä kesti...
Mondeo 2.0 GT stw A -97
wilpuri
Viestit: 14
Liittynyt: 01 Maalis 2007 20:04

Viesti Kirjoittaja wilpuri »

focus huolto-oppaassa luki että timing belt olis 40 000 miles eli joku 63000 kilsaa eli karkeesti 60 -> 120 ->180 opas on peräisin motonetistä mutta englanniksi
Dokki-90
Viestit: 13
Liittynyt: 11 Kesä 2007 22:29

Viesti Kirjoittaja Dokki-90 »

wilpuri kirjoitti:focus huolto-oppaassa luki että timing belt olis 40 000 miles eli joku 63000 kilsaa eli karkeesti 60 -> 120 ->180 opas on peräisin motonetistä mutta englanniksi

Eli ite ainakin siis vaihtaisin remmin ja pakolliset osat 60tkm:n välein jotta kalleimmilta remonteilta säätyis... :roll:
jamiti
Viestit: 3
Liittynyt: 16 Kesä 2007 09:36
Paikkakunta: VANTAA

Viesti Kirjoittaja jamiti »

soitin aiheesta vemixille ko ostin focuksen tossa viikko sitten ja olin kuullut vaihtovälistä erilaisia versioita,esitin kysymyksen ja kerroin myös että focukseni on huollettu siellä uudesta asti ja niinpoispäin....

no sieltä sanottiin että se vaihtoväli on 160.000km tohon kilsa määrään se on suunniteltu ja ford antaa siihen takuun,mutta sitten se korjaamopäällikkö sano että kiristysrullan kuori,joka on muovia/nylon niin saattaa mennä aikaisemmin rikki,hän sano kuulleensa 2 tapausta vuosien aikana että näin ois käynnyt,ja sekin kuuluu takuun piiriin.
lisäs viel että sen kyllä kuulee kun se kuori alkaa mennä rikki,(parhaiten tyhjäkäynnillä)ja silloikin vaikka se menis rikki niin se ei tarkoita automaattisesti että tulis moottorivaurio,koska vaikka remmi löystyy niin se ei välttämättä tarkoita että jako menis liikaa väärin,mutta jos sillä vedättää niin silloin saattaa jako hypätä hampaan pari niin sitten alkaa tapahtumaan moottorissa...

sano vielä että voin huoleta ajaa tonne 160.000km asti,ja ettei ole järkeä alkaa vaihtaa ehjiä osia kuulopuheiden perusteella.
Negotiator
Viestit: 17
Liittynyt: 22 Huhti 2005 21:16

Viesti Kirjoittaja Negotiator »

Itse käytin omani Ford Fiesta 1.6i Zetecin (vm.2000) juuri 120tkm:n huollossa ja huoltoon viedessä kysyin huoltopäälliköltä, että on vissiin tiedossa kallislasku, kun jakopään remontti edessä. Päällikkö totesi siihen vaan, että mitä ihmettä 160tkm on vasta jakopään remontti edessä, että huoletta voit ajella vielä autollasi pitkään. Hyvä näin niin ei tarvitse teettää kallista remonttia vielä vähään aikaan.

/Janne
Ford Fiesta MK5 1.6 sport Vm 2000
http://www.minunauto.com/?1309
Tupis
Viestit: 48
Liittynyt: 11 Maalis 2005 08:48
Paikkakunta: Kuopio, Savo

Viesti Kirjoittaja Tupis »

Itse vaihdatin Mondeoon(1.8 Zetec) kaverin pajalla jakohihnan, joka oli ollut noin 120tkm/3 vuotta. Entisessä hihnassa olleet pykimät kertoivat vaihdon olleen juuri kohdallaan. Ei olisi enää kestänyt kauan.
Uudet osat vaan ei meinannut olla kohdallaan, sillä Ford liikkeen tietokoneet antoivat koneesta väärää tietoa. Pieniä muutoksia 5/98 alkaen
Ford Fairlane Crown Victoria -55
http://public.fotki.com/Tupis/
Avatar
Sini81
Viestit: 65
Liittynyt: 27 Elo 2006 00:09
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Sini81 »

se vaihtoväli yleensä näkyy/ lukee auton omassa huoltokirjassa.... Tarkistelkaapa sieltä. Omassa on 90 000km tai 5 vuotta, kumpi sitten ensin täyttyypi.... :)
ketä leikkiin ryhtyy.... niin ryhtyy sitten kans !!!!!
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja focst »

1.6 focus 150/10v tai 160/10v riippuen huolto välistä 99alkaen 15tkm 00eteenpäin 20tkm uskaltaa 1.6 koneella ajaa vaihto välin 1.8 ja 2.0 en ajais kun korkeintaan 100tkm sen verran ollu pyörien rikkoontumisia..jako hyppää ja se maksaa...
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

En nyt tiedä miten paksu ja järeä se remmi on, mutta kyllähän se aina on se heikoin lenkki, että ei kannata turhaa pihdata. Tietysti jos voi saada takuuseen koneen ennen aikaisen remmin katkeamisen takia niin mikäs siinä.
Onneksi meikäläisellä on ketju ;) ajettu 384tkm moottorilla eikä pidä mitään ääniä 8)
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Kyllä melkein heikoin lenkki noissa uudemmissa moottoreissa on automaagiset kiristimet ja muut muovirullat. Remmi kestää kyllä jos on vaan noudatettu tarkasti asennusohjetta, nykyaikaiset automaattikiristimet vaativat jotkut mitä ihmeellisimpiä kommervenkkejä. Kaikista paskimmat jakopäät onneksi löytyvät Volvon 20V koneista ja ooppelin 16V remmikoneissa, asennuksessa on reilu 20 kohtaa ja vituiksi menee jos niitä ei noudata... mutta kyllä noita Focuksen mottejakin on paukkunut kun kiristimet ovat pettäneet.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Vastaa Viestiin