Sierran takacamberin säätö

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Sierran takacamberin säätö

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

Eli onko tota takacamberia mitenkään mahdollista säätää, kun mun riesa on madallettu nyt se syö takarenkaita niin pirusti kun tuo camberi on ihan pielessä. kun ihan virallisesti tossahan ei oo säätöjä mut oisko jotain hyvä mutta toimivia vippaskonsteja miten sitä vois säätää??
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
Mak383
Viestit: 62
Liittynyt: 06 Helmi 2005 02:01
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mak383 »

kun ihan virallisesti tossahan ei oo säätöjä
sinäpä sen sanoit jo..

Cossun tukivarsilla camberia saa vähän inhimillisemmäks ja onpa nuo jannut kaikenmaailman prikkavirityksiä niihin tehnyt. Itselläni camber kanssa päin persettä, mutta kumihan on halpaa ;)
Ford Sierra 2.0 EFI OHC Sedan -89 MYYDÄÄN!

/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik

Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

...Ja sutii paremmin kun rengas koskettaa tiehen ainoastaan 3cm matkalta.
Mak383
Viestit: 62
Liittynyt: 06 Helmi 2005 02:01
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mak383 »

lalli69 kirjoitti:...Ja sutii paremmin kun rengas koskettaa tiehen ainoastaan 3cm matkalta.
No se on totta se :lol: Ja vielä paremmin sutii, kun sutii vain yhdellä pyörällä ;)
Ford Sierra 2.0 EFI OHC Sedan -89 MYYDÄÄN!

/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik

Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

Mak383 kirjoitti: sinäpä sen sanoit jo..

Cossun tukivarsilla camberia saa vähän inhimillisemmäks ja onpa nuo jannut kaikenmaailman prikkavirityksiä niihin tehnyt. Itselläni camber kanssa päin persettä, mutta kumihan on halpaa ;)
joo itekkin oon kullu noista prikkaviritelmistä jotain mut tietääkö joku et miten ja minne niitä pitäs tunkee?? kun toi ei oo oikeen kiva kun se syö noita renkaita ja sit talvella ei oo mitään pitoo takapäässä.
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

jesse1987 kirjoitti: joo itekkin oon kullu noista prikkaviritelmistä jotain mut tietääkö joku et miten ja minne niitä pitäs tunkee?? kun toi ei oo oikeen kiva kun se syö noita renkaita ja sit talvella ei oo mitään pitoo takapäässä.
no ei sierrassa oo talvella pitoo vaik ne camperit olis kunnossa mut yks vaihto ehto on laittaa laakeri pesän alle niitä rikkoja mut ei kannata, ainakaan ite en laittas
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

yks tapa siirtää tukivarren kiinnityksiä korissa.. en muista mistä ja miten mutta. oli ainakin vanhassa foorumissa juttua..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mä pistin ainakin sinne pyörän navan kiinnityksen ylempiin pultteihin prikat väliin. Pyörät oikeni kyllä. Vähän se kyllä epäilyttää kun luulisi että se vääntää vetoakselin päätä, mutta saattaahan toi olla, että se ei sitä vielä yhdellä prikalla väännä. ainakin on yhen helsingin reissun ja pari turun reissua kestäny.
Olishan siihen pari muutakin keinoa, mutta ovat niin iso töisiä. No. Kyllä se varmaan jossain vaiheessa pitää kunnolla rakentaa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

TeRoK kirjoitti:Mä pistin ainakin sinne pyörän navan kiinnityksen ylempiin pultteihin prikat väliin. Pyörät oikeni kyllä. Vähän se kyllä epäilyttää kun luulisi että se vääntää vetoakselin päätä, mutta saattaahan toi olla, että se ei sitä vielä yhdellä prikalla väännä. ainakin on yhen helsingin reissun ja pari turun reissua kestäny.
Olishan siihen pari muutakin keinoa, mutta ovat niin iso töisiä. No. Kyllä se varmaan jossain vaiheessa pitää kunnolla rakentaa.
liekkö tuo välttämättä sitten kovin turvallista ? mun mielestä nuo kyllä vaikuttaa purkka patenteilta. :lol:
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo kuten sanoin niin todennäkösesti ei tuu kauaa olemaan noin. Koko pyörän navan ja sen tukivarren vastapalan asentoahan pitäs saada muutettua että siitä tulis kunnollinen.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
vesa
Viestit: 71
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:13
Paikkakunta: nastola

Viesti Kirjoittaja vesa »

katoppa tuolta ---> cosworthrsclub.com
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

sinne navan ja tukivarren väliin voi hyvin laittaa sellaisen levyn mikä on ohuempi alhaalta ja paksumpi ylhäältä, jossain sivulla oli ohjeetkin oikeen tohon ja mitat.

mitä niitä pyöriä turhaan oikoo, omassanikin on takarenkaat kulunu 2mm enemmän sisältä mitä ulkoa :lol:
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No joo no sama hommahan se noitten prikkojen kanssa on. Se vaan että paljoa sinne ei mitään laiteta, koska se alkaa vääntämään vetonivelen akselia. siellä navan sisällä. Ja jos on ABS niin se hammaskehä ottaa kyllä hyvin äkkiä kiinni.
Ton yhden prikan korotuksen se tuntuu sietävän. Ja sillä jo kumit oikenikin ihan suoraks.
Mutta kyllä mä meinaan ton härdellin aika pian sieltä pois purkaa ja rakennella paremmin. jotenkin kun sais sen tukivarressa olevan vastakappaleen myös kallistettua niin ei panttaisi vetoniveltä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

laikkaa ja hitsiä niin tapahtuu ihmeitä :wink:
kuhan vaan joku tietäis että mistä ja miten :lol:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Arska
Viestit: 65
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Arska »

Tuolla prikkavirityksellä tai kiilamaisella levyllä tulee vaan se ongelma että laakeripesän kiinnityspulttien kannat ottaa kiinni vain toiselta puolelta, itse en laittaisi edes kokeilumielessä. Kiinnityskohdista saa vähän muokattua kulmia, camberia sekä aurausta. Tuo tukivarren muuttaminen on kuitenkin paras tapa camberin korjaamiseksi, tekee sitten takakelkkaan vain sen aurauksensäädön. Näin siis itse olen tehnyt mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, laittaa sitten vaikka prikkoja...
Juippa
Viestit: 130
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa »

Helppoahan toi on kokeilla, takakelkka alas ja irrottaa tukivarret ja venkslailee niitä ees-taas ja jokasuuntaan ja katsoo miten renkaan asento muuttuu, sit vaan tukivarren kiinnitykset uusiks. Pitää van muistaa mitata tarkasit ja siirtää kumpaakin tukivartta saman verran, käyttää vaikka vielä auton nelipyörä suuntauksessa sen jälkeen nii kyll siel kerrotaan mikä meni vituiks... :roll:
Mk2 esco rojektina...
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

Arska kirjoitti:Tuolla prikkavirityksellä tai kiilamaisella levyllä tulee vaan se ongelma että laakeripesän kiinnityspulttien kannat ottaa kiinni vain toiselta puolelta, itse en laittaisi edes kokeilumielessä. Kiinnityskohdista saa vähän muokattua kulmia, camberia sekä aurausta. Tuo tukivarren muuttaminen on kuitenkin paras tapa camberin korjaamiseksi, tekee sitten takakelkkaan vain sen aurauksensäädön. Näin siis itse olen tehnyt mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, laittaa sitten vaikka prikkoja...
toimiskohan tämä prikka viritelmä sitten jos kiinnitys pulttien alle tulevat prikat tekis myös kiilavaksi jolloin se koko kanta ottais tasasesti?rupeis olemaan ajankohtaista tuo camperin säätö lähiaikoina ja olis hyvä saada sellaset neuvot ettei mene sitten keljuiks tuo homma.
irc voicecoil
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ei ne prikat tuu pultin kantojen väliin vaan pyörän navan kiinnitys laippojen väliin. mä kyllä väittäisin, että toi yks prikka ei väännä sitä vielä liikaa kun siinä pyörän navan laipassa oleva n.1.5mm kauluskin menee vielä vastalaipan sisään. Mutta kuten sanottu niin jotta siitä sais kunnollisen niin pitäis saada koko pyörän napaa tukivarressa olevine vastakappaleineen saada kallistettua. Kun tota tukivartta tutkailin niin ainakin scorpiossa kiinnityskohdat oli mun mielestä semmoset ettei niitä muuttamalla pysty camberia muuttamaan.
Siitä vaan joku suunnittelemaan. Ite sitä oon ja pähkäilly ja olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan hyvän ratkaisun.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Arska
Viestit: 65
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Arska »

voicecoil kirjoitti: toimiskohan tämä prikka viritelmä sitten jos kiinnitys pulttien alle tulevat prikat tekis myös kiilavaksi jolloin se koko kanta ottais tasasesti?rupeis olemaan ajankohtaista tuo camperin säätö lähiaikoina ja olis hyvä saada sellaset neuvot ettei mene sitten keljuiks tuo homma.
Toimisi jo paremmin, mutta vieläkään en laittaisi.
Perkkis
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Helmi 2005 17:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Perkkis »

Itselläni ollut jo pitkään kolmen pultin alla prikkoja, kolmen siksi että sain myös takapyörien auraukset näin kohilleen. Hyvin on kestänyt ilman mitään ongelmia ja loppui pyörien epätasainen kuluminen. Ja jos joku pelkää että tuommoinen ei kestä niin voin sanoa että autokin on aika valmis siinä tilanteessa jos johonkin sillä lailla pamauttaa että tuon "purkkapatentin" saa särkymään.
Cosworth Escort -94
Audi A4 B7 Tfsi 2.0
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja K.S. »

Otetaan 3mm alumiini levy työstetään se kiilan muotoiseksi, pari koeversiota tekemällä saa semmosen millä renkaat saa suoraksi..
ja sitten porataan siihen 1 reikä keskelle ja reunoille pultinreiät. Ja lätkästään laakeripesän alle

Ei oo kovin vaikeeta. 8) :)
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ihan sama ongelma kuin on noilla prikoilla. Eli se vääntää vetonivelen akselia siellä pyörän navassa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

TeRoK kirjoitti:Ihan sama ongelma kuin on noilla prikoilla. Eli se vääntää vetonivelen akselia siellä pyörän navassa.
niin... siinä akselissahan on nivel... antaa vääntää vaan. vääntyyhän se joustoliikkeen mukanakin?? :roll:
sierramies-87
Viestit: 92
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:47
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja sierramies-87 »

Bootsi kirjoitti: niin... siinä akselissahan on nivel... antaa vääntää vaan. vääntyyhän se joustoliikkeen mukanakin?? :roll:
näinhän se kaiken järjen mukaan ois.. ja vähemmänhän se nivel kääntyy jos rengas on suorassa eikä siihen suuntaan vinossa niinkuin se sierrassa laskettuna on

No kumminkin niin se nivel enemmän vääntyy silloin kun rengas ei oo suorassa. ja madallettuna nivelet on suoremmasssa kuin vakio alustalla kun se perämurikka on suht ylhäällä mistä veto-akselit tulee.

ja kerran oon vetarin suojakumeja vaihdellut niin kyllä ne nivelet pääsee liikkumaan hieman ulospäin ja sisään niinkuin pitääkin ettei se haittaa sen puolesta vaikka siellä välissä ois prikkoja/levy että rengas tulis ihan pikkusen ulommas. mutta omaan sierraan ei tullu mitää patetteja laitettua kun jos ei ollu kuormaa kyytillä niin kulmat oli vielä suht. ok.

joku ehkä tajuaa..... :lol:
Ford F250 4x4 7.3td -99
Ford Mondeo 2.0tddi -02
Ford Mondeo 1.8td -98
Ford Mondeo 1.8td -97
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

En mä mitään vetoniveltä nyt tarkoita vaan sitä vetonivelen akselia joka menee pyörännavan sisälle. Mikälie sitten nimeltään. Vai onkohan sierrassa erilainen. Scorpiossa ainakin vetonivel painuu sitä pyörännavan vastakappaletta vasten ja siitä lähtee akseli navan sisälle. Jos tuota pyörännavan kiinnityskohtaa nyt rupeaa kallistamaan ilman, että vastapalaa kallistetaan myös niin se alkaa vääntämään sitä akselia joka navan sisälle menee.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Vastaa Viestiin