Sierran takacamberin säätö
Sierran takacamberin säätö
Eli onko tota takacamberia mitenkään mahdollista säätää, kun mun riesa on madallettu nyt se syö takarenkaita niin pirusti kun tuo camberi on ihan pielessä. kun ihan virallisesti tossahan ei oo säätöjä mut oisko jotain hyvä mutta toimivia vippaskonsteja miten sitä vois säätää??
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
sinäpä sen sanoit jo..kun ihan virallisesti tossahan ei oo säätöjä
Cossun tukivarsilla camberia saa vähän inhimillisemmäks ja onpa nuo jannut kaikenmaailman prikkavirityksiä niihin tehnyt. Itselläni camber kanssa päin persettä, mutta kumihan on halpaa

Ford Sierra 2.0 EFI OHC Sedan -89 MYYDÄÄN!
/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik
Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik
Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
No se on totta selalli69 kirjoitti:...Ja sutii paremmin kun rengas koskettaa tiehen ainoastaan 3cm matkalta.


Ford Sierra 2.0 EFI OHC Sedan -89 MYYDÄÄN!
/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik
Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik
Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
joo itekkin oon kullu noista prikkaviritelmistä jotain mut tietääkö joku et miten ja minne niitä pitäs tunkee?? kun toi ei oo oikeen kiva kun se syö noita renkaita ja sit talvella ei oo mitään pitoo takapäässä.Mak383 kirjoitti: sinäpä sen sanoit jo..
Cossun tukivarsilla camberia saa vähän inhimillisemmäks ja onpa nuo jannut kaikenmaailman prikkavirityksiä niihin tehnyt. Itselläni camber kanssa päin persettä, mutta kumihan on halpaa
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
no ei sierrassa oo talvella pitoo vaik ne camperit olis kunnossa mut yks vaihto ehto on laittaa laakeri pesän alle niitä rikkoja mut ei kannata, ainakaan ite en laittasjesse1987 kirjoitti: joo itekkin oon kullu noista prikkaviritelmistä jotain mut tietääkö joku et miten ja minne niitä pitäs tunkee?? kun toi ei oo oikeen kiva kun se syö noita renkaita ja sit talvella ei oo mitään pitoo takapäässä.
Mä pistin ainakin sinne pyörän navan kiinnityksen ylempiin pultteihin prikat väliin. Pyörät oikeni kyllä. Vähän se kyllä epäilyttää kun luulisi että se vääntää vetoakselin päätä, mutta saattaahan toi olla, että se ei sitä vielä yhdellä prikalla väännä. ainakin on yhen helsingin reissun ja pari turun reissua kestäny.
Olishan siihen pari muutakin keinoa, mutta ovat niin iso töisiä. No. Kyllä se varmaan jossain vaiheessa pitää kunnolla rakentaa.
Olishan siihen pari muutakin keinoa, mutta ovat niin iso töisiä. No. Kyllä se varmaan jossain vaiheessa pitää kunnolla rakentaa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
liekkö tuo välttämättä sitten kovin turvallista ? mun mielestä nuo kyllä vaikuttaa purkka patenteilta.TeRoK kirjoitti:Mä pistin ainakin sinne pyörän navan kiinnityksen ylempiin pultteihin prikat väliin. Pyörät oikeni kyllä. Vähän se kyllä epäilyttää kun luulisi että se vääntää vetoakselin päätä, mutta saattaahan toi olla, että se ei sitä vielä yhdellä prikalla väännä. ainakin on yhen helsingin reissun ja pari turun reissua kestäny.
Olishan siihen pari muutakin keinoa, mutta ovat niin iso töisiä. No. Kyllä se varmaan jossain vaiheessa pitää kunnolla rakentaa.

No joo no sama hommahan se noitten prikkojen kanssa on. Se vaan että paljoa sinne ei mitään laiteta, koska se alkaa vääntämään vetonivelen akselia. siellä navan sisällä. Ja jos on ABS niin se hammaskehä ottaa kyllä hyvin äkkiä kiinni.
Ton yhden prikan korotuksen se tuntuu sietävän. Ja sillä jo kumit oikenikin ihan suoraks.
Mutta kyllä mä meinaan ton härdellin aika pian sieltä pois purkaa ja rakennella paremmin. jotenkin kun sais sen tukivarressa olevan vastakappaleen myös kallistettua niin ei panttaisi vetoniveltä.
Ton yhden prikan korotuksen se tuntuu sietävän. Ja sillä jo kumit oikenikin ihan suoraks.
Mutta kyllä mä meinaan ton härdellin aika pian sieltä pois purkaa ja rakennella paremmin. jotenkin kun sais sen tukivarressa olevan vastakappaleen myös kallistettua niin ei panttaisi vetoniveltä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Tuolla prikkavirityksellä tai kiilamaisella levyllä tulee vaan se ongelma että laakeripesän kiinnityspulttien kannat ottaa kiinni vain toiselta puolelta, itse en laittaisi edes kokeilumielessä. Kiinnityskohdista saa vähän muokattua kulmia, camberia sekä aurausta. Tuo tukivarren muuttaminen on kuitenkin paras tapa camberin korjaamiseksi, tekee sitten takakelkkaan vain sen aurauksensäädön. Näin siis itse olen tehnyt mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, laittaa sitten vaikka prikkoja...
Helppoahan toi on kokeilla, takakelkka alas ja irrottaa tukivarret ja venkslailee niitä ees-taas ja jokasuuntaan ja katsoo miten renkaan asento muuttuu, sit vaan tukivarren kiinnitykset uusiks. Pitää van muistaa mitata tarkasit ja siirtää kumpaakin tukivartta saman verran, käyttää vaikka vielä auton nelipyörä suuntauksessa sen jälkeen nii kyll siel kerrotaan mikä meni vituiks... 

Mk2 esco rojektina...
toimiskohan tämä prikka viritelmä sitten jos kiinnitys pulttien alle tulevat prikat tekis myös kiilavaksi jolloin se koko kanta ottais tasasesti?rupeis olemaan ajankohtaista tuo camperin säätö lähiaikoina ja olis hyvä saada sellaset neuvot ettei mene sitten keljuiks tuo homma.Arska kirjoitti:Tuolla prikkavirityksellä tai kiilamaisella levyllä tulee vaan se ongelma että laakeripesän kiinnityspulttien kannat ottaa kiinni vain toiselta puolelta, itse en laittaisi edes kokeilumielessä. Kiinnityskohdista saa vähän muokattua kulmia, camberia sekä aurausta. Tuo tukivarren muuttaminen on kuitenkin paras tapa camberin korjaamiseksi, tekee sitten takakelkkaan vain sen aurauksensäädön. Näin siis itse olen tehnyt mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, laittaa sitten vaikka prikkoja...
irc voicecoil
Ei ne prikat tuu pultin kantojen väliin vaan pyörän navan kiinnitys laippojen väliin. mä kyllä väittäisin, että toi yks prikka ei väännä sitä vielä liikaa kun siinä pyörän navan laipassa oleva n.1.5mm kauluskin menee vielä vastalaipan sisään. Mutta kuten sanottu niin jotta siitä sais kunnollisen niin pitäis saada koko pyörän napaa tukivarressa olevine vastakappaleineen saada kallistettua. Kun tota tukivartta tutkailin niin ainakin scorpiossa kiinnityskohdat oli mun mielestä semmoset ettei niitä muuttamalla pysty camberia muuttamaan.
Siitä vaan joku suunnittelemaan. Ite sitä oon ja pähkäilly ja olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan hyvän ratkaisun.
Siitä vaan joku suunnittelemaan. Ite sitä oon ja pähkäilly ja olisin erittäin kiinnostunut kuulemaan hyvän ratkaisun.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Toimisi jo paremmin, mutta vieläkään en laittaisi.voicecoil kirjoitti: toimiskohan tämä prikka viritelmä sitten jos kiinnitys pulttien alle tulevat prikat tekis myös kiilavaksi jolloin se koko kanta ottais tasasesti?rupeis olemaan ajankohtaista tuo camperin säätö lähiaikoina ja olis hyvä saada sellaset neuvot ettei mene sitten keljuiks tuo homma.
Itselläni ollut jo pitkään kolmen pultin alla prikkoja, kolmen siksi että sain myös takapyörien auraukset näin kohilleen. Hyvin on kestänyt ilman mitään ongelmia ja loppui pyörien epätasainen kuluminen. Ja jos joku pelkää että tuommoinen ei kestä niin voin sanoa että autokin on aika valmis siinä tilanteessa jos johonkin sillä lailla pamauttaa että tuon "purkkapatentin" saa särkymään.
Cosworth Escort -94
Audi A4 B7 Tfsi 2.0
Audi A4 B7 Tfsi 2.0
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:47
- Paikkakunta: Veteli
näinhän se kaiken järjen mukaan ois.. ja vähemmänhän se nivel kääntyy jos rengas on suorassa eikä siihen suuntaan vinossa niinkuin se sierrassa laskettuna onBootsi kirjoitti: niin... siinä akselissahan on nivel... antaa vääntää vaan. vääntyyhän se joustoliikkeen mukanakin??
No kumminkin niin se nivel enemmän vääntyy silloin kun rengas ei oo suorassa. ja madallettuna nivelet on suoremmasssa kuin vakio alustalla kun se perämurikka on suht ylhäällä mistä veto-akselit tulee.
ja kerran oon vetarin suojakumeja vaihdellut niin kyllä ne nivelet pääsee liikkumaan hieman ulospäin ja sisään niinkuin pitääkin ettei se haittaa sen puolesta vaikka siellä välissä ois prikkoja/levy että rengas tulis ihan pikkusen ulommas. mutta omaan sierraan ei tullu mitää patetteja laitettua kun jos ei ollu kuormaa kyytillä niin kulmat oli vielä suht. ok.
joku ehkä tajuaa.....

Ford F250 4x4 7.3td -99
Ford Mondeo 2.0tddi -02
Ford Mondeo 1.8td -98
Ford Mondeo 1.8td -97
Ford Mondeo 2.0tddi -02
Ford Mondeo 1.8td -98
Ford Mondeo 1.8td -97
En mä mitään vetoniveltä nyt tarkoita vaan sitä vetonivelen akselia joka menee pyörännavan sisälle. Mikälie sitten nimeltään. Vai onkohan sierrassa erilainen. Scorpiossa ainakin vetonivel painuu sitä pyörännavan vastakappaletta vasten ja siitä lähtee akseli navan sisälle. Jos tuota pyörännavan kiinnityskohtaa nyt rupeaa kallistamaan ilman, että vastapalaa kallistetaan myös niin se alkaa vääntämään sitä akselia joka navan sisälle menee.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96