Sivu 1/1

FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA

Lähetetty: 08 Touko 2007 22:51
Kirjoittaja tuoppitoukka
eli vika, moottoritieajossa varsinki lämöt paukahtaa lähelle kiehumispistettä ja ei hellitä ennenkö löysää kaasun ja laittaa kapiiniin lämpöä.. mistä vikaa vois alkaa hakea?

Lähetetty: 08 Touko 2007 23:37
Kirjoittaja gringo
Termari varalta vaihtoon, ei maksa palijo mittään.
Vois olla vesipumppukin valamis.

Ootko tehnynnä jotahi remonttia viime aikoina, jos vaikka olis jäänynnä pieru kiertämään?

Joskus ennenvanhaan matstasa teki tuommosta ku oli syyläri vanaha ja tukosa.

Lähetetty: 09 Touko 2007 10:02
Kirjoittaja tuoppitoukka
katoima ja mietimä ukon kansa että toimiikohan se flektin rele(?) mikä on siinä sulakerasiasa.. mitenköhän sen vois kokkeila että toimiiko?`kampe kävi tunnin tyhjää pihalla enkä kuulu kertaakaan että olis läkti lähteny huriseen... mutta eipä kyllä lämmötkään noussu...

Lähetetty: 09 Touko 2007 21:38
Kirjoittaja gringo
Luulisin, että motarilla ajoviima on se joka jäähyttää, ei flekti. Mutta koeta jotain hidasta, kuumentavaa ajoa niin siitähän sen näkkee...

Lähetetty: 11 Touko 2007 23:45
Kirjoittaja Monteonisti
Tiedä tuosta mutta joissain pirsseissä pitää olla neste ylärajalla jos harrastaa "kovaa ajoa"! 8)

Lähetetty: 23 Touko 2007 23:14
Kirjoittaja jonken
tuoppitoukka kirjoitti:katoima ja mietimä ukon kansa että toimiikohan se flektin rele(?) mikä on siinä sulakerasiasa.. mitenköhän sen vois kokkeila että toimiiko?`kampe kävi tunnin tyhjää pihalla enkä kuulu kertaakaan että olis läkti lähteny huriseen... mutta eipä kyllä lämmötkään noussu...
Onko tohon vikaan löytyny ratkaisua? Muijan 00- 1,6 zeteci focuksessa sama vika. Pomppaa yhtäkkiä punaselle lämpö ja hetken kuluttua takas normaalille. Oon vaihtanu tulppien välissä olevan anturin ja termostaatin mutta mikään ei oikein auta..

Lähetetty: 25 Touko 2007 20:13
Kirjoittaja maakke
Ilmaa järjestelmässä. Tarvitsee "ohitusleikkauksen" eli letkumuutossarjan. Toinen vaihtoehto nostaa takapäätä ylös n. 1-1,5m ja ilmata järjestelmä termarikopan päällä olevasta anturista.

Lähetetty: 28 Kesä 2007 23:14
Kirjoittaja Jarppi
Itellä kans pamahtikerran eskosta lämmöt korkeelle ja mieleen tuli et ois menny vesipumppu hajalle. Siinä miettiessä kokeilin flektin sähkömoottorin ettei se ois lauennu mut ei, vika oli sulakkeessa joka oli pamahtanu paskaks.. Ne kannattaa attoo kans :wink:

Lähetetty: 30 Kesä 2007 20:36
Kirjoittaja focst
lämpöjen heittelyt äkisti voi johtua myös lämpötila anturista jos muuten vaikuttaa ettei ole lähellekkään keittämis pistettä..vikoja yleensä niissä focuksissa joissa anturi syt tulppien välissä kannessa..

Lähetetty: 05 Heinä 2007 21:01
Kirjoittaja focculingus
tuplat perhana... poistettu viesti!

Lähetetty: 05 Heinä 2007 21:02
Kirjoittaja focculingus
Toisessa ketjussa kyselin samanlaisiin oireisiin fiksiä. Eli siis lämpömittarin viisari käy motarilla välillä melkein punaisella välillä ja kaasua hellittäessä palaa takaisin normaaliksi :evil: Nyt tutkin asiaa ja ei tossa toiminut flekti ollenkaan (releen tarkistin eka suoraan akulta tuomilla piuhoilla). Laakerit olivat sököt, eipä tuo ole silti kaupungissa tai alle 120 nopeuksissa mitään lämpöongelmia tuottanut (ainakaan viisarin mukaan). Flektin vaihdon jälkeen tuuletin ei eka lähtenyt tietenkään pyörimään vaikka lämmöt nousi, ilmeisesti auttoi kun rämppäsin painekorkin venttiiliä meisselin kärjellä.

Eli kysymyksiin vihdoin. Mitä näyttää "kunnossaolevan" Focuksen diagnoosinäyttö lämpötiloiksi ajossa? Viisari nyt jököttää samassa kokoajan,mutta diagnoositila kertoo toista... Tossa flekti lähtee 100C päälle, rauhallisessa kaupunkiajossa 95-100C, maantiellä/motarilla 100-110C eli tuo tarkoittaa, että flekti pyörii ajossa kokoajan, onko normaalia? Voiko vesipumppu "kulua" niin ettei kierrätä tarpeeksi vettä ja tämän takia maantiellä lämmöt on yli 100C? :roll:

Lähetetty: 05 Heinä 2007 21:23
Kirjoittaja janzamar
Kyllä vesipumppu voi tosiaan kulua ja kuluukin.

Re: FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA

Lähetetty: 06 Loka 2007 22:39
Kirjoittaja raikku83
tuoppitoukka kirjoitti:eli vika, moottoritieajossa varsinki lämöt paukahtaa lähelle kiehumispistettä ja ei hellitä ennenkö löysää kaasun ja laittaa kapiiniin lämpöä.. mistä vikaa vois alkaa hakea?
Onko tähän kyseiseen ongelmaan löytynyt ratkaisua? Muijan auto tekee samaa. Alkoi kun käänsi kesän jälkeen ensimmäistä kertaa lämmityksen päälle. Auto on 1.6 -03

Re: FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA

Lähetetty: 12 Loka 2007 19:58
Kirjoittaja Sakari_N
eli vika, moottoritieajossa varsinki lämöt paukahtaa lähelle kiehumispistettä ja ei hellitä ennenkö löysää kaasun ja laittaa kapiiniin lämpöä.. mistä vikaa vois alkaa hakea?

Ostin viime vuoden joulukuussa samanmoisen kikottimen liikkeestä, siinä oli samanlaista murhetta, korjasivat sitä sitten "takuuna" ja vaihtoivat ensin termostaatin ja lämpötila-anturin eikä parantunu. Tämän jälkeen päivitettiin joku ohjelma. Ja sitten meinaan tokeni. Oisko tossaki joku ohjelma häikkä.

Lähetetty: 14 Loka 2007 01:15
Kirjoittaja Monteonisti
Epäilen tukosta, siis nesteet pois, vettä tilalle ja kunnon ajelu kuumaksi, sitten nesteet takaisin, siis uudet! 8)
Jos ei auta niin putsaus syylärille ja koko systeemille! :roll:

sama vika täällä

Lähetetty: 14 Loka 2007 16:49
Kirjoittaja mkjn
Myös mulla on -99 1.6 focus. Siihen vaihdettiin pari viikkoa sitten amiksella jakopäänhihna ja vesipumppu. Olivat samalla vaihtaneet syylarin nesteen oranssista sinivihreeksi.

Sen jälkeen olen ajellut työmatka-ajoa kehätiellä ja nyt viikonloppuna ekaa kertaa pidempään motarilla, jolloin huomasin lämmönnousun n. 40 km jälkeen. Alkaa nostamaan lämpöjä heti jos vauhtia nostaa yli kahdeksankympin, peräkärryn kanssa jo vähän alemmalla vauhdilla. Koneen kierroksilla ei tunnu olevan väliä, sekä nelosella että vitosella nousee nimenomaan vauhdista ja pienemmillä vaihteilla ei nosta.

Eli onko ideoita mikä on mennyt pieleen, liittyiskö tohon vesipumpun ja nesteiden vaihtoon vai onko tullut joku muu vika?

tarkennusta

Lähetetty: 14 Loka 2007 18:23
Kirjoittaja mkjn
Kävin vielä motarilla kokeilemassa ja näyttää että lämpöjen nousu edellyttää
pelkällä autolla väh. 110-120 nopeutta,
tyhjän kärryn kanssa 80-90 nopeutta ja
halkokuorma kärryssä 70-80 nopeutta
että alkaa lämmöt nousemaan.
Ja jos ei pudota kaasua, niin mittari nousee punaiselle, pysyy siellä hetken ja sitten putoa normaaliin. Ja lähtee taas hetken päästä nousuun.

Re:

Lähetetty: 17 Loka 2007 13:30
Kirjoittaja Tontsa
Mulla tuli pari viikkoa sitten sama vika motarilla -99 Focukseen. Syynä oli järjestelmässä ollut ilma. Mulla vuotaa termarikotelo ja nesteet oli päässyt niin alas että ilmeisesti ylämäessä oli horassut ilmaa. Uutta nestettä sisään ja varovaista motariajoa max. 100km tunnissa poisti ongelman.

Lähetetty: 24 Loka 2007 17:29
Kirjoittaja mkjn
Tarkoittaako siis, että jos olisi ilmausongelma, niin se "poistuu itsestään" varovaisessa ajossa? Jos ei, niin onnistuuko ilmaus kotikonstein?

Kun mulla ne lämmöt menee niin, että nousee punaiselle, ja hetken päästä putoaa normaaliksi ja taas nousee, niin tule mieleen että joko termari jumittaa, tai sitten kierrossa on jotain tukosta (voiko olla muuta kuin ilmaa?) jonka lämmönnousun paine sitten potkaisee eteenpäin?

Re: FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA

Lähetetty: 16 Maalis 2008 08:31
Kirjoittaja focculingus
Jooh, enpä ole muistanut kertoa millä vika korjattiin. Kotterosta taisi tämä "äkkinäisesti nousevien lämpöjen ongelma" korjaantua termostaatin vaihdolla. Tosin vielä ei ole kesälämmöillä ajettu, mut ennen termarin vaihtoa flekti pyöri kaupunkiajossakin ulkolämmöistä riippumatta melkein kokoajan. Uus termostaatti on kyllä hieman erilainen kuin alkuperäinen, tämä on Fiestan termari ja siitä puuttuu se "helmi", onko se nyt ilmausta varten vai mitä, en tiedä. Toimii kuitenkin. Alkuperäisessä on aukeamiskohta 82-95 ja vaihdetussa 78, talvella muuttui auto himpun viileämmäksi... mutta toimii.

Re: FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA

Lähetetty: 26 Maalis 2008 20:28
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Meikäläinen vaihto just 99 vm. 1.6 focukseen (zetec 16v) vesipumpun. Alfamerin korjausoppaassa (focus 98-04) sanotaan tosta jäähytysnesteen täytöstä seuraavaa

"Fordin julkaisemien ohjeiden mukaan 1.4 ja 1.6-litraisten bensiinimoottorien tapauksessa on ilmataskujen välttämiseksi tehtävä siten, että ensin irroitetaan sytytyspuolan alapuolella kulkeva lämmityslaitteen vesiletku ja täytetään jäähdytysnestettä aluksi tämän letkun kautta. Kun jäähdytysnestettä alkaa valua ulos, kiinnitä lämmityslaitteen vesiletku ja aloita vasta sitten nesteen täyttäminen jäähdytytysnestesäiliöön."

Ilmataskuthan sitten aiheuttaa tietty kuumenemisongelmia ja tuskin normikorjaaja tietää tommosta jippoa. Mä tosin en itse jaksanut etsiä tota rööriä, eli katsotaan jos lämpenemisongelmat alkaa. Normiajossa ei ole vielä tullut mitään ongelmia vastaan.

Re: FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA

Lähetetty: 01 Helmi 2009 14:42
Kirjoittaja corteen
Tee-seitseFocusmies kirjoitti: Alfamerin korjausoppaassa (focus 98-04) sanotaan tosta jäähytysnesteen täytöstä seuraavaa

"Fordin julkaisemien ohjeiden mukaan 1.4 ja 1.6-litraisten bensiinimoottorien tapauksessa on ilmataskujen välttämiseksi tehtävä siten, että ensin irroitetaan sytytyspuolan alapuolella kulkeva lämmityslaitteen vesiletku ja täytetään jäähdytysnestettä aluksi tämän letkun kautta. Kun jäähdytysnestettä alkaa valua ulos, kiinnitä lämmityslaitteen vesiletku ja aloita vasta sitten nesteen täyttäminen jäähdytytysnestesäiliöön."


Fordin huolto-ohjeen mukaan, tuon täyttötavan jälkeen pitäisi tehdä vielä seuraavaa.
-Lisää nestettä paisuntasäiliön max. merkiin ja sulje säiliön korkki
-Käytä moottoria 2750 r/min nopeudella kunnes tuuletin käynnistyy.
(lämmityslaiteen puhallin ja ilmastointi pois päältä. Lämmönsäädin täysin auki, kuten myös koko ylläkerrotun täytön ajan)
-Kun tuuletin käynnistyy nostetaan kierrokset 5000 r/min minuutin ajaksi.
-Kierrokset palautetaan 2750 r/min ja pidetään siinä kunnes tuuletin on käynnistynyt ja sammunut kaksi kertaa tai ylä- ja alavesiletku ovat saman lämpöiset. (kumpivain ensin saavutetaan)
-Moottori sammutetaan ja annetaan jäähtyä. Lisätään paisuntasäiliöön nestettä jos tarvitaan.

Siinäpä se 1.6 Zetecin ohje sitten olikin.....

Re: FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA

Lähetetty: 01 Elo 2009 22:35
Kirjoittaja mcesko
Vaimon -99 Focuksessa oli sama ongelma. Vian aiheutti termostaattikotelon sekä lohkolämmittimenvastuksen vuodot. Vika korjattiin paikallisessa merkkiliikkeessä ja
kustannukseksi tuli 225 €. Tunnetusti Defan-osat ei ole kauhean halpoja :(
Tämän korjauksen jälkeen lämpömittarin neula on pysynyt tämäkästi moottorin lämmetessä
keskellä :). Taas uskaltaa tehdä pitkiäkin matkoja.

Re: FOCUS 1.6 -99 LÄMMÖT VAELTAA

Lähetetty: 08 Maalis 2011 13:11
Kirjoittaja Matti H
Emäntä nyt hätäilee kun lämmöt pomppas punarajalle. Jakopää tuohon on tehty viime kesänä ja sinne uusittu vesipumput yms. Tuskin vesipumppu nyt 10tkm ajon jälkeen laukeaa, tai mikä ihmeppä se olis.

Auton luokse en pääse tsekkailee kun 130km tällä hetkellä välimatkaa. Lämmintä tulee sisälle ja mitään merkkivaloja ei kuulemma mittaristossa ole palanut.