Sivu 1/1

vauhtipyörän hajoamisen oireet?

Lähetetty: 28 Huhti 2007 10:59
Kirjoittaja oppeli
kytkinsarjan vaihtoa tässä vain lykkään ja ajelen.. joku sitten pelotteli että "alkaapi syömään vauhtipyörää,ja se vasta onkin kallista lystiä.."

elikkäs kertoisikos joku nuo "oireet" tuon vauhtipyörän hajoamisen suhteen?
ja mitenkäs kallista lystiä siitä sitten oikein seuraa?

Lähetetty: 28 Huhti 2007 13:41
Kirjoittaja tomipee
Mikä auto. Multa löytyis sierraan 2.0 dohc vauhtipyörä, halvalla

Lähetetty: 28 Huhti 2007 21:03
Kirjoittaja Seppo
Mites vauhtipyörän saa rikki. Ihan uusi ilmiö minulle, mutta tää nykyinen onkin mun eka foordi.

Lähetetty: 28 Huhti 2007 21:05
Kirjoittaja janzamar
Eipäs oo tullu koskaan huomattua tuommosta,vaikka
oon parit kytkimet ajanu aivan loppuun :roll:

Lähetetty: 28 Huhti 2007 22:36
Kirjoittaja BlackEscort
Jos kytkin pääsee kulumaan loppuun asti, kytkinlevyn kitkapintojen niitit alkaa syömään asetelmaa ja vauhtipyörää. Siksi ei kannattaisi levyn vaihtoa venytellä, kun tuo asetelma ja vauhtipyörä maksaa maltaita lähes autoon kuin autoon...sitä sillä kalliilla lystilä haettiin takaa :lol:

Jotkut vaihtaa pelkän levyn ja toiset vaihtaa asetelman ja levyn valmistajan suositusten mukaan...ite en o ikinä vaihtanu asetelmaa jos ollut kitkapinta kunnossa, vaikkakin asetelmien jousien loppuminen on oma riskinsä :D ...

En kyllä tiedä tekeekö valmistajat paineasetelmista nykyään kertakäyttöisiä vai "suositus" pelkkä myyntikikka... :?

Lähetetty: 28 Huhti 2007 23:30
Kirjoittaja Monteonisti
Ei tosiaan ole vauhtipyörä ikinä mennyt mistään pirssistä vaikka levyjä ja asetelmia on joskus hajonnut! :shock:

Lähetetty: 29 Huhti 2007 11:01
Kirjoittaja Bootsi
BlackEscort kirjoitti:Jos kytkin pääsee kulumaan loppuun asti, kytkinlevyn kitkapintojen niitit alkaa syömään asetelmaa ja vauhtipyörää. Siksi ei kannattaisi levyn vaihtoa venytellä, kun tuo asetelma ja vauhtipyörä maksaa maltaita lähes autoon kuin autoon...sitä sillä kalliilla lystilä haettiin takaa :lol:
Juuri näin.
...ja kun tarpeeksi luistattelee saa vauhtipyörän lämpenemään ja jopa halkeilemaan. :wink:

Lähetetty: 29 Huhti 2007 19:21
Kirjoittaja kimmok
Jos on yhtään järkeä päässä niin vaihtaa koko sarjan heti eikä alkaa kikkailemaan millään romuilla. Vanhassa levyssä voi jouset alkaa katkeamaan tai halkeamia esiintymään ja vanhassa asetelmassa katkeilee sakarat ja tahtoo löystyä myös ja viimeisenä vanha painelaakeri voi hirttää koska tahansa kiinni ja sitten vaan saa takoa päätänsä seinään, kun ei vaihtanu. Ne on näitä vanhan kansan kikkailuja jne pelleilyä.
Kytkinsarjat on niin halpoja, että ei kannata lähteä leikkimään.

Siitä viivästämisestä vielä, niin miksi sitä turhaan odotella, että jotain lisää mahdollisesti menee rikki?? Sen saman rahan sinne joutuu kuitenkin laittamaan. Sitten kun luistattelee ja painelaakeria haluttaa hirttää niin ei sitä koskaan tiedä vaikka menisi laatikosta stefa ja hajottaisi koko laatikon. Sitten tulikin viivästynyt kytkinremppa hintoihinsa.

Kaikista parhaiten säästää, kun korjaa heti uusilla osilla ja samalle uusii myös tarpeetonta niin tulee varmasti hyvä. Tämä on yleispätevä sääntö.

Lähetetty: 01 Touko 2007 00:22
Kirjoittaja Monteonisti
Tosiaan, siis jos vauhtipyörä kuluu niin silloin kytkin on luistanut jo kauan ja ajaminen ollut lähes mahdotonta isommilla vaihteilla, mutta jos pyörää kevennetty, niin voi hajota herkästi! 8)

Lähetetty: 15 Heinä 2007 23:32
Kirjoittaja jyrkio
Riipuen mallista voi se vauhtipyöräkin hajota. Ainakin 2001 mondeossa on kaksoismassapyörä, mikä saatta aikaa myötenruveta temppuilemaan.
Samalla menee myös kytkin uusiksi. Hintaa remontille runsaat 2000€.
Homma tehty keväällä 310tkm:n paikkeilla

Lähetetty: 15 Heinä 2007 23:41
Kirjoittaja s.o.h.c
Ares kirjoitti:Jos on yhtään järkeä päässä niin vaihtaa koko sarjan heti eikä alkaa kikkailemaan millään romuilla. Vanhassa levyssä voi jouset alkaa katkeamaan tai halkeamia esiintymään ja vanhassa asetelmassa katkeilee sakarat ja tahtoo löystyä myös ja viimeisenä vanha painelaakeri voi hirttää koska tahansa kiinni ja sitten vaan saa takoa päätänsä seinään, kun ei vaihtanu. Ne on näitä vanhan kansan kikkailuja jne pelleilyä.
Kytkinsarjat on niin halpoja, että ei kannata lähteä leikkimään.

Siitä viivästämisestä vielä, niin miksi sitä turhaan odotella, että jotain lisää mahdollisesti menee rikki?? Sen saman rahan sinne joutuu kuitenkin laittamaan. Sitten kun luistattelee ja painelaakeria haluttaa hirttää niin ei sitä koskaan tiedä vaikka menisi laatikosta stefa ja hajottaisi koko laatikon. Sitten tulikin viivästynyt kytkinremppa hintoihinsa.

Kaikista parhaiten säästää, kun korjaa heti uusilla osilla ja samalle uusii myös tarpeetonta niin tulee varmasti hyvä. Tämä on yleispätevä sääntö.
Painelaakeri hirttää kiinni?? hmm...

Lähetetty: 16 Heinä 2007 00:46
Kirjoittaja kimmok
s.o.h.c kirjoitti: Painelaakeri hirttää kiinni?? hmm...
Jaa oliko uusi asia sulle?? Et oo tarpeeksi vielä joutunut pelaamaan autojen kanssa.
Meikäläinen pääsi tutustumaan tuohon ilmiöön n. 8 vuotta sitten opel ascona peltoauton muodossa ja paineasetelman haarukat olivat lähes poikki ja lopulta laakeri ei edes liukunut akselin päällä vaikka poljinta olisi painanut kuinka. Oli aika kova työ saada tuo vanha painelaakeri pois akselilta. Laatikko muuten alkoi vuotamaan öljyä tämän "pienen" lämpeämisen jälkeen. Fordin muovimetallihässäkkä tuskin tekisi noin vaan hajoaisi melko useaan palaan.

Lähetetty: 16 Heinä 2007 17:01
Kirjoittaja s.o.h.c
Ares kirjoitti: Jaa oliko uusi asia sulle?? Et oo tarpeeksi vielä joutunut pelaamaan autojen kanssa.
Meikäläinen pääsi tutustumaan tuohon ilmiöön n. 8 vuotta sitten opel ascona peltoauton muodossa ja paineasetelman haarukat olivat lähes poikki ja lopulta laakeri ei edes liukunut akselin päällä vaikka poljinta olisi painanut kuinka. Oli aika kova työ saada tuo vanha painelaakeri pois akselilta. Laatikko muuten alkoi vuotamaan öljyä tämän "pienen" lämpeämisen jälkeen. Fordin muovimetallihässäkkä tuskin tekisi noin vaan hajoaisi melko useaan palaan.
Joo no voi olla että sellanen 15vuotta näiden romujen kanssa värkkääminen on liian vähän. Ei ole kyllä onneksi mitään ooppeleita koskaan ollutkaan. Mutta voihan toi tietysti ihan mahdollista olla, sitä en kiellä. Mutta sanoisin kyllä että _aika_ epätodennäköistä.

Lähetetty: 16 Heinä 2007 21:29
Kirjoittaja tony the tiger
jyrkio kirjoitti:Riipuen mallista voi se vauhtipyöräkin hajota. Ainakin 2001 mondeossa on kaksoismassapyörä, mikä saatta aikaa myötenruveta temppuilemaan.
Samalla menee myös kytkin uusiksi. Hintaa remontille runsaat 2000€.
Homma tehty keväällä 310tkm:n paikkeilla
Ja vag-konsernin autoissa noita kaksoismassapyöriä hajoaa kuulemma aika paljon...

Lähetetty: 16 Heinä 2007 22:15
Kirjoittaja Bootsi
s.o.h.c kirjoitti: Joo no voi olla että sellanen 15vuotta näiden romujen kanssa värkkääminen on liian vähän. Ei ole kyllä onneksi mitään ooppeleita koskaan ollutkaan. Mutta voihan toi tietysti ihan mahdollista olla, sitä en kiellä. Mutta sanoisin kyllä että _aika_ epätodennäköistä.
Sama kävi aikoinaan mulla eccerin kans missä oli kentti ja 4v. loota. Laakeri söi ittensä asetelman jousista läpi. :lol: :lol:

Lähetetty: 16 Heinä 2007 22:26
Kirjoittaja s.o.h.c
Bootsi kirjoitti: Sama kävi aikoinaan mulla eccerin kans missä oli kentti ja 4v. loota. Laakeri söi ittensä asetelman jousista läpi. :lol: :lol:
Poikkeus vahvistaa säännön. Eli kai toi sitten on ihan mahdollista :D. On mullakin painelaakereita hajonnut (varsinkin niitä "muovi" paskoja esim. sachs) mutta eipä oo kertakaan kiinni asetelmaan tai kytkinakseliin hirttänyt.

Lähetetty: 16 Heinä 2007 22:41
Kirjoittaja kd
jyrkio kirjoitti:Riipuen mallista voi se vauhtipyöräkin hajota. Ainakin 2001 mondeossa on kaksoismassapyörä, mikä saatta aikaa myötenruveta temppuilemaan.
Samalla menee myös kytkin uusiksi. Hintaa remontille runsaat 2000€.
Homma tehty keväällä 310tkm:n paikkeilla
Niin, diisselimallissa...

Lähetetty: 16 Heinä 2007 22:56
Kirjoittaja BlackEscort
No mistäs mä näistä uusista ja paremmista autoista tiedän mitään, ite kun omistan pari autoo yhteis iältään 73wee 8)
Eikä o kumpaankaan tarvinnu kynnyskoteloita hitsailla/vaihdella :lol:
Toisin kuin eräisiin muihin :lol:

Adamin vehkeisiin en o kajonnu, ollu sen verran omaakin järkee ja porukka kyl kertonu hyvii syitäkin...
Mikähän se auto nyt oikein on mikä sitä vaihteiston ja moottori yhteiselämää kiusaa???
Joskus meni entisessä fordissa kytkinlevy väärinpäin tohinalla kun laitettiin...söi levyn jousia, muttei vaikuttanut mitenkään auton toimimiseen tai pitänyt mitään ylimääräisiä ääniä :shock:

Lähetetty: 16 Heinä 2007 23:07
Kirjoittaja HELLbound
Oppeli on tainnut ostaa melkoisen pommin....on täällä kysellyt milloin mistäkin viasta :lol: .... noh, ei kannata ostaa mustalaiselta hevosta 8) !!!

Lähetetty: 17 Heinä 2007 17:31
Kirjoittaja jsel
BlackEscort kirjoitti: Adamin vehkeisiin en o kajonnu, ollu sen verran omaakin järkee ja porukka kyl kertonu hyvii syitäkin...
Mulla on kyllä ihan hyviä kokemuksia adamin vehkeistä, ne tosin kyllä rajoittuu -67 Commodoreen joka odottelee tallissa lottovoittoa tms :)

Lähetetty: 17 Heinä 2007 20:03
Kirjoittaja Rotta-Racing
Adamin vehkeissä ei oo muuta hyvää ku et täs maassa on vielä Höynäytettäviä ketkä ostaa niit vaik ois kuin saano kenkää..Parhaimmat voitot olen tehnyt juuri opeleilla,Nii joo ja yhestä volvosta...
toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä :lol: