Sivu 1/1

Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Lähetetty: 14 Huhti 2007 18:13
Kirjoittaja turboruuvi
Osaatteko sanoa missä mennään, kun putki turbolta intercoolerille on öljyinen sisältä - kauttaaltaan öljykalvos peitossa? Epäilen, että turbon voiteluöljyä tihkuu imuilmaan. Missä määrin tällainen on noirmaalia? Öljyn kulutuksessa ei näy.

Vempeleeseen vaihdettiin aikoinaan merkkihuoltamolla vesipumppu.
Tyrivät homman niin, että sekä kiertokangen laakerit että runkolaakerit menivät. Oli kaveri vissiin kevittänyt moottoria öljypohjasta, ja kun öljynpaineet menivät, niin vikaa etsiskeltiin käyttämällä konetta.

Voiko tollaselle turbolle tehdä itse jotain? Mitä mahtaisi laitattaminen maksaa? Saako turboja uutena/tehdaskorjattuna/käytettyinä mutta kunnossa? Jos, niin mistä ja millaiseen hintaan? Mikä mahtaisi olla järkevin vaihtoehto?

Lähetetty: 14 Huhti 2007 23:08
Kirjoittaja jallari
Omassa samanlaisessa aikanaan sama juttu turbon kanssa, ohje kuului että ajoa vain. Joku piti ihan ominaisuutena. Kuulin että öljy saattais olla peräisin venttiilikopan huohotuksesta. Enpä asialla kauheasti mieltäni vaivannut, autokin pelasi hyvin sen pari vuotta mitä se mulla oli.
Toisaalta, ennen tuota mulla oli turbo-volvo, jonka letkut oli ihan kuivat :roll:

Lähetetty: 15 Huhti 2007 22:37
Kirjoittaja fiiikus
omassakin on tuota öljyä ollut kurkkuputkessa "aina". eikä oljyä kulu ihmeellisesti - koskaan ei ole vaihtovälillä tarvinnut lisätä.

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Lähetetty: 15 Huhti 2007 23:24
Kirjoittaja jpisteh
turboruuvi kirjoitti:Osaatteko sanoa missä mennään, kun putki turbolta intercoolerille on öljyinen sisältä - kauttaaltaan öljykalvos peitossa? Epäilen, että turbon voiteluöljyä tihkuu imuilmaan. Missä määrin tällainen on noirmaalia? Öljyn kulutuksessa ei näy.

Vempeleeseen vaihdettiin aikoinaan merkkihuoltamolla vesipumppu.
Tyrivät homman niin, että sekä kiertokangen laakerit että runkolaakerit menivät. Oli kaveri vissiin kevittänyt moottoria öljypohjasta, ja kun öljynpaineet menivät, niin vikaa etsiskeltiin käyttämällä konetta.
Turbot tuppaavat laskemaan enempi tai vähempi öljyä ahtopainepuolelle. Viallisena enempi ehjänä vähempi. Jossain autoissa oli välijäähdyttimen puhdistus määräaikahuollossa, joten ongelma tiedossa ;-).

Juuri asentelin Passatin TDin ahdinta, niin siinä oli ainakin välijäähdyttimen alareuna öljykoste samoin kuin ahtoputken puolelta öljykalvo löytyy. Ruokalusikallisesta öljyä saadaan isolle pinta-alalle öljykalvoa.

Jos öljy tulee EGR:n kautta (sama kuin pakoputkesta), niin kannattaa huolestua silloin se on turbon ja moottorin tai pelkästään moottorin läpi mennyttä öljyä (ei pakokaasuissa kuulu olla öljyä). EGR (pakokaasupäästöt) öljyn kanssa tekee imukanaviin tahmeaa epämääräistä mönjää (mustaa kankee jugurttia).

j.h

Fordin DI-Enduran öljypohja on SÄÄLITTÄVÄN HEIKKO, taitaa olla niitä ainoita moottoreitä, joita ei voi tukea öljypohjasta.

Lähetetty: 16 Huhti 2007 14:54
Kirjoittaja msanta
Niinhän tuo imusarja on omassakin Td:ssä öljyinen eikä näytä ajoa haittaavan. Kannattaa muuten putsata välijäähdytin, sinne kertyy yllättävän paljon roskaa ajossa. Minun Td:ssä oli jäähdytin melkein tukossa ampiaisista ym. Ajomäärä on nyt 260 tkm ja olisikohan koskaan sitä kennoa putsattu.

Lähetetty: 16 Huhti 2007 15:58
Kirjoittaja jpisteh
msanta kirjoitti:Niinhän tuo imusarja on omassakin Td:ssä öljyinen eikä näytä ajoa haittaavan. Kannattaa muuten putsata välijäähdytin, sinne kertyy yllättävän paljon roskaa ajossa. Minun Td:ssä oli jäähdytin melkein tukossa ampiaisista ym. Ajomäärä on nyt 260 tkm ja olisikohan koskaan sitä kennoa putsattu.
Olen kaverin DI-Endura focuksesta välijäähdyttimen puhdistanut (väittää että hän huomaisi tehon kasvun ja kulutuksen vähenemisen). Ja noinhan sen kuuluisi vaikuttaa.

Focuksessa se on vielä pirun helppo irroittaa ja pestä sisältä sekä päältä.

j.h

Lähetetty: 16 Huhti 2007 19:26
Kirjoittaja Kessi
Lienee täysin normaalia, mutta jos toimenpiteisiin haluaa ryhtyä, kannattaa tarkistaa ensimmäisenä turbon öljykierron paluu putki/letku.. Jos löytyy tukkeumaa ei pääse öljyt riittävän rivakasti turbosta ulos ja sitäkautta ajautuu komperessoripesän puolelle ja sieltä edelleen ahtoputkiin :wink: ... Toki voi myös johtua "normaalista" turbon kulumisesta... Turbon korjauttamisen hinta riippuu hyvinpitkälle siitä, paljonko paja joutuu tekemään purku/kasaus hommia, eli jos ite purat turbon irti ja viet sen pajalle huollettavaksi, niin hinta lienee n.100-200€

Lähetetty: 16 Huhti 2007 23:12
Kirjoittaja jpisteh
Kessi kirjoitti:Lienee täysin normaalia, mutta jos toimenpiteisiin haluaa ryhtyä, kannattaa tarkistaa ensimmäisenä turbon öljykierron paluu putki/letku.. Jos löytyy tukkeumaa ei pääse öljyt riittävän rivakasti turbosta ulos ja sitäkautta ajautuu komperessoripesän puolelle ja sieltä edelleen ahtoputkiin :wink: ... Toki voi myös johtua "normaalista" turbon kulumisesta... Turbon korjauttamisen hinta riippuu hyvinpitkälle siitä, paljonko paja joutuu tekemään purku/kasaus hommia, eli jos ite purat turbon irti ja viet sen pajalle huollettavaksi, niin hinta lienee n.100-200€
Myös paluuöljyputken tarkastus on aiheellinen ja jos paluuöljyjärjestelmää ryhtyy tarkastamaan. Samalla kannattaa tsekata paluuöljyporauksen reikä ahtimen rungosta, sillä kuristimen paikkeilla voi myös olla tukosongelmia.

Focuksen (muuttuvasiipiset) ahtimet taitavat olla aikalailla kertakäyttötuotteita, johon osien saanti on heikkoa ja hinnakasta.

Juuri yhden VW Passatin juuttuva siipistä herkistelin, niin siihen ei saa mm. säätösiivikköä kääntävää kalvorasiaa.

j.h

Lähetetty: 17 Huhti 2007 07:43
Kirjoittaja Stefa
Huohotinhan tuossa menee venakopasta siihen turbon kompurakoteloon. Että eiköhän se öljy tule sieltä. Jos turbo vuotaa öljyä merkitsevästi, niin kyllä se alkaa sinistä puskea. Huohotinsäiliön voi nakerrella väliin, noin voi vähän vähentää tuota öljyyntymistä.

Ole huoletta, tosin ei se ic:n putsaaminen väärin ole.

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Lähetetty: 10 Touko 2008 23:19
Kirjoittaja AulisK
jpisteh kirjoitti: Jos öljy tulee EGR:n kautta (sama kuin pakoputkesta), niin kannattaa huolestua silloin se on turbon ja moottorin tai pelkästään moottorin läpi mennyttä öljyä (ei pakokaasuissa kuulu olla öljyä). EGR (pakokaasupäästöt) öljyn kanssa tekee imukanaviin tahmeaa epämääräistä mönjää (mustaa kankee jugurttia).

Mitenkäs sen tietää että se on EGR:n öljyä..? Siitäkö että se on ic:n loppupäässä? Itselläni on kanssa tuota tihkua molemmin puolin välijäähdytintä niissä kumihaitariletkuissa. Sen lisäksi egr:n luona siinä mihin välijäähdyttimen viimeinen putki tulee kiinni on juuri tuollaista kuvailtua tahmeaa mönjää. Sen lisäksi itse egr-venttiili vuotaa jotain mustaa öljyn näköistä. Eli pitäisikö minun huolestua? :) Itse kone ei kyllä kuluta öljyä ollenkaan...

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Lähetetty: 11 Touko 2008 19:31
Kirjoittaja msanta
Omassa Focuksessani (vm. 2000) on myös nuo turbon haitariputket sisältä öljyiset, enkä olisi siitä huolestunut, koska moottori ei kuluta öljyä. (ajettu 280 tkm) Pääasia on, että kone toimii. Välijäähdytin tukkeutuu ajanmittaan roskista ja on helppo puhdistaa.

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Lähetetty: 12 Touko 2008 15:05
Kirjoittaja onkitie
Voiko tuon välijäähyn pestä ihan vaikka painepesurilla ?
Vai miten tuo olis hyvä pestä ?

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Lähetetty: 12 Touko 2008 15:25
Kirjoittaja AulisK
Ei kannata siihen säleikköön kovin läheltä painepesurilla päästää, menee säleet ruttuun... Sen sijaan paineilma on hyvä. Itse ajattelin suihkutella CRC:n Quickleeniä ja pienen vaikutusajan jälkeen kuumalla vedellä huuhdella.

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Lähetetty: 10 Tammi 2010 14:47
Kirjoittaja VesQ
Osupa silmään sopivasti tämä topicci.

Tuossa tuli tallille hommaksi yksi Focus tuolla Endura DI koneella joka oli ostettu ei käyvänä. Kone sylkäissyt 1. kiertokangen poikki ja kampiakseli saannut siipeensä tasapainojen kohdilta. Mäntä oli selvinnyt kokonaisena ja kansi näyttäisi olevan kunnossa. Ajatuksena on Fordin kautta hommata tuohon tehdaskorjattu alakerta (~900e) ja tuo vanha kansi. Tuossa purkaillessa pisti silmään kun kaikki ahtoputket ja cooleri oli aika öljyinen, kurttuputkista voi pyyhkiä sormen ihan reilusti valuvaksi ja ahtimen imupuolellakin oli märkää. Pakopuoli on kuiva samoin "katti" ja putki.
Ahdinta tarkemmin tutkin niin aikas reilu päittäisvälys löytyi akselista, ehkä luokkaa 1mm, ehkä vähän reilumpikin, vaikea arvioida sormenpäillä mutta mielestäni liikaa.

Paljonko saa olla ja milloin kannattaa huolestua. Tietoa ei ole öljynkulutuksesta kuin myöskään muusta toiminnasta, jotain päältä 300tkm ajettu ja jossain välissä, oisko ollut 140tkm vaihdettu joku vaihtomoottori jostain syystä ?

Tuo nykyinenkin porsimisen syy on arvoitus, sen verran tietoa että ajosta ruvennut kilistämään ja hyytynyt. Oli hinattu johonkin talliin ja vaihdettu polttoainesuodatin, saatu käyntiin ja ajettu joitain kilometrejä ja hyytynyt. Ei ollut pyörinyt startilla ympäri ja oli jäännyt seisomaan ja myyty nykyiselle omistajalle. Kiertokangen palaset oli kampuran välissä joten ei ihme jos ei pyöri

Laakeriliuskat oli kulunut ihan olemattomiin ja silppuna öljypohjassa, kampuran kaula myös ruvella. Öljyä oli jonkin verran yli ylärajan eli sitä on kaiketi ollut.

Tuosta ö-pohjasta niin kuinka lähelle öljyimuputken pää on, pohja oli aavistuksen lommolla sisäänpäin, varmaan joskus kevennetty ?. Nyt itse tuin pukin päälle laudanpalasella öljypohjasta koneen ja kyllä se kohtuutukevalta tuntui, ainakin nurkista, mutta onko kuinka kriittinen paikka

Muistan kun yhteen MB Sprinteriin tein remonttia niin siinä on alupohja ja tiivisteenä sellanen alle 1mm peltitiiviste niin varoitteli mersun tiskillä että muistaa laittaa sen peltitiivisteen, jos jättää pois ja laittaa vaan liimalla niin öljyputki ottaa öpohjaan kiinni ja tukkeutuu, on kuulemma niin pieni rako ?

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Lähetetty: 10 Tammi 2010 23:12
Kirjoittaja juhve
ainahan diiseleissä menee öljyä putkissa volvoihin porattiin joskus millin reikä kuuleriin et öljy valuis ajossa siitä pois. ei siitä öljystä siä putkissa kannata huolestua jo auto ei ala ryntäileen ittestää sit menee jostain liikaa öljyy imuilman joukkoon

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Lähetetty: 10 Tammi 2010 23:49
Kirjoittaja Fiestalla
juhve kirjoitti:ainahan diiseleissä menee öljyä putkissa volvoihin porattiin joskus millin reikä kuuleriin et öljy valuis ajossa siitä pois. ei siitä öljystä siä putkissa kannata huolestua jo auto ei ala ryntäileen ittestää sit menee jostain liikaa öljyy imuilman joukkoon

En näistä turboista mitään tiiä, mut miksei coolerissa tai jossain voisi olla tyhjennysroppua??

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Lähetetty: 11 Tammi 2010 21:59
Kirjoittaja Kipp
VesQ kirjoitti:Osupa silmään sopivasti tämä topicci.


Ahdinta tarkemmin tutkin niin aikas reilu päittäisvälys löytyi akselista, ehkä luokkaa 1mm, ehkä vähän reilumpikin, vaikea arvioida sormenpäillä mutta mielestäni liikaa.

Paljonko saa olla ja milloin kannattaa huolestua. ?

Vertailun vuoksi Holset

HX20W 0.051 - 0.127
Hx 35 0.025 - 0.127
Hx 80/85 0.025 - 0.152
Tuota luokkaa ne suunnilleen kuuluisi olla.

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Lähetetty: 11 Tammi 2010 22:37
Kirjoittaja Meca
Turbohuollossa sanoi asentaja, että pieni välys kuuluu asiaan, öljynpaine sen laakerin sitten tiivistää. Kyseessä oli Garrettin ahdin, jossa minun näppituntuman mukaan oli laakerit väljät, mutta asentajan mukaan laakerit oli kunnossa.

Re: Focus 1.8 TD:n (Endura DI) turbo kulunut?

Lähetetty: 12 Tammi 2010 22:18
Kirjoittaja Kipp
Poikittais suunnassa sitä saa ollakkin enemmän, karkeasti 0,5-0,8mm