Mondeo v6-98 vaihteistopropleema

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Pentti Hilkuri
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Joulu 2006 19:18

Mondeo v6-98 vaihteistopropleema

Viesti Kirjoittaja Pentti Hilkuri »

Mikähän vaivaa mondeon vaihteistoa kylmänä, ykkönen ja kakkonen mahdottomia saada päälle, jos auto liikkuu. Kunhan ajaa vähän aikaa niin alkaa pelaamaan. Tämä vaiva on vaikka auton ottaa lämpimästä tallista. Vaihdoin uudet öljyt vaihteistoon ja ilmasin kytkimen pariin otteeseen, mutta ei auta.

Ilmaa voinut mennä jarruremontin yhteydessä. Tai sitten tuo vaiva ollut jo aiemminkin. Auto on minulle aika uusi tuttavuus, eikä aiempaa kokemusta kovilla pakkasilla ole.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Itse vaihdoin Mobilin synteettiset ja kankeus lieveni. Yhteen Eskoon laitoin automaatit ja pakkasellakin kuin kesäkelillä! 8)
Ghostman_132
Viestit: 78
Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35

Viesti Kirjoittaja Ghostman_132 »

kannattaa kylmänä avittaa sillä välikaasulla sitä vaihtoa. itsellä ei meinaa millään mennä kakkonen sisään. Mutta välikaasun kanssa menee kun kesällä. Eli kiihdytys->kytkin pohjaan->vaihdevapaalle->kytkin ylös->vähän kaasua->kytkin pohjaan->uusi vaihde sisään. Ja kevyesti menee.
elreino
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Heinä 2006 15:42

Viesti Kirjoittaja elreino »

Meillä sama ongelma Mondeo STW 2.0 -98 kanssa.ykköstä ja kakkosta ei saa millään päälle mutta jo 6km ajon jälkeen alkaa pelittää.Eikö kellään ole varmaa tietoa mistä johtuu.Eivät automaassakaan kertoneet muuta kuin käskivät öljynvaihtoon ja siihenkin saa jotain superliukastetta vielä joukkoon.
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Oma ei ole V6 mutta Focuksessa oli uutena juuri vastaavanlaisia ongelmia. Kylmällä ei meinannut saada ykköseltä kakkoselle. Omassa siis MTX-75 vaihteisto. Takuuseen vaihtoivat vaihteensiirtomekanismin (vaijerit ja keppi tais olla) niin sen jälkeen pelittänyt ongelmitta. Mitä nyt -25C:ssa kylmiltään vähän kankea.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
pm
Viestit: 32
Liittynyt: 03 Marras 2005 14:40

Viesti Kirjoittaja pm »

Focus_2.0 kirjoitti:Oma ei ole V6 mutta Focuksessa oli uutena juuri vastaavanlaisia ongelmia. Kylmällä ei meinannut saada ykköseltä kakkoselle. Omassa siis MTX-75 vaihteisto. Takuuseen vaihtoivat vaihteensiirtomekanismin (vaijerit ja keppi tais olla) niin sen jälkeen pelittänyt ongelmitta. Mitä nyt -25C:ssa kylmiltään vähän kankea.
Vaihteesiirtomekanismin ongelmista mahtanut lukea ennenkin täällä, ja niitä kuuluu olevan takuuseen vaihdettu. Itse jätän kylmällä kelillä (<-15) kakkosen kokonaan välistä ensimmäisten ajokilometrien aikana, hyvin tuntuu pysyvän muun liikenteen mukana.
ex. Focus 2.0 -00
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

Ghostman_132 kirjoitti:kannattaa kylmänä avittaa sillä välikaasulla sitä vaihtoa. itsellä ei meinaa millään mennä kakkonen sisään. Mutta välikaasun kanssa menee kun kesällä. Eli kiihdytys->kytkin pohjaan->vaihdevapaalle->kytkin ylös->vähän kaasua->kytkin pohjaan->uusi vaihde sisään. Ja kevyesti menee.
eikös se mee niin että kiihdytys -> kytkin pohjaan + vaihde vapaalle -> kytkin ylös -> kytkin pohjaan + isompi vaihde

välikaasulla sitten ku vaihdetaan pienempää, eli muuten sama kuin edellinen mutta kytkimen ollessa ylhäällä sopivasti kaasua

Jos ei usko niin käy ajamassa Fuller-vaihteistolla varustetulla Sisulla :twisted:
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Ghostman_132
Viestit: 78
Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35

Viesti Kirjoittaja Ghostman_132 »

No siis joo ei tota kaasua kaikki tarvitse, mutta omassa täytyy antaa sitä vauhtia vähän enemmän sinne vaihteistolle, että ei synkrot pauku, tai että edes menee vaihde sisään... :D
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

Niin siis sitä tarkoitin tuolla että isommalle vaihtaessa vaihteistosta pitää saada vauhtia pois ja pienemmälle vaihtaessa lisää vauhtia johtuen moottorin kierrosluvun muutoksista... mut samapa se miten tekee jos vaihteen päällemeno helpottuu,
pääasiahan se on että jotenki vaihteen päälle saa :D
Itelläkin on mondeossa kakkosen ja etenkin ykkösen päälle saanti kovalla pakkasella voimamiesten laji, mut normi talvikeleillä (n. - 15 C) ei juurikaan ongelmia.. :P
Jokatapauksessa kesällä uudet öljyt lootaan, ei niistä haittaakaan voi olla. :wink:
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Vastaa Viestiin