Sivu 1/2

männät

Lähetetty: 20 Tammi 2007 13:02
Kirjoittaja seoriesa
onko jollai kokemuksia noista MAHLEn männistä.aatellu tilata autoracingilta, et onko ne "kestävempiä" ku tavalliset...ite pari kertaa tullu mäntä murheita noide vakioitten kans...ja kumminkin tulisivat laitettuun koneeseen :shock:

Lähetetty: 20 Tammi 2007 13:33
Kirjoittaja jaska74
ei mulla ainakaan ole huonoa sanottavaa niistä turbokäytössä, kun vaan muistaa rakentaa loppukoneenkin kunnolla

männistä

Lähetetty: 20 Tammi 2007 14:34
Kirjoittaja seoriesa
juu tarkotus on koko kone rakentaa uusix. vielä harkinnassa että tuplat vai puhallin :shock:

Re: männistä

Lähetetty: 20 Tammi 2007 20:12
Kirjoittaja jaska74
seoriesa kirjoitti:vielä harkinnassa että tuplat vai puhallin :shock:
ilo alkaa kilosta, ja ahdin takaa tahdin :D

Re: männistä

Lähetetty: 20 Tammi 2007 21:15
Kirjoittaja Regu
jaska74 kirjoitti: ilo alkaa kilosta, ja ahdin takaa tahdin :D


...riemu kahdesta

Lähetetty: 20 Tammi 2007 21:33
Kirjoittaja Fordson-Riesa-87
itsellä alakerran rakentelu alkamassa kansi on tehty 1.6 ohc myllystä ja tulee tuplat mutta käykö vakio mäntien päälle ...?

Lähetetty: 20 Tammi 2007 22:13
Kirjoittaja seoriesa
ehkä jos ostas ton yhen kannen mitä kaupattii...puristukset vain 14.7 mitattu:D sit menis kyl tupliin...mut ahdinki kiinnostas :shock: onse vaikketa ku lapsella karkkikaupassa xD

Lähetetty: 23 Tammi 2007 22:51
Kirjoittaja usa.power.xr4ti
pino mahleja (sulaneita) kestää 1.7 bar ahtoa sen yli sulaa vaikka p-paineet alle 8. poraa 205 loki kokoon 93.98 ja laita v6 granadan männät tulee just hyvät paineet,saa halvemmalla ja jos kysees on is ruisku nii jää kaks ylimääräistä valmiiksi,koska 3ja4 joutuu kuitenkin jossai vaiheessa vaihtaa sulamis ongelmien takia. sulamisista pääsee kun tekee imusarjan/painekotelon ite että kaasuläpältä on sama pituus männän päälle kaikissa sylintereissä eikä 3ja4 nelonen mene enää laihalle.

Lähetetty: 23 Tammi 2007 22:54
Kirjoittaja jaska74
usa.power.xr4ti kirjoitti:... kaasuläpältä on sama pituus männän päälle kaikissa sylintereissä eikä 3ja4 nelonen mene enää laihalle.

miten se pituus siihen laihuuteen vaikuttaa kun ruiskusuutin on kuitenkin ihan venttiilin vieressä?
ton teorian ymmärtäs jos kyseessä ois kaasaripeli yhellä kaasarilla

Lähetetty: 24 Tammi 2007 08:27
Kirjoittaja country sedan
usa.power.xr4ti kirjoitti:poraa 205 loki kokoon 93.98
Toi on varmin keino hajottaa 205.
Jos männät sulaa on asentajan syytä katsoa peiliin.

Lähetetty: 24 Tammi 2007 19:26
Kirjoittaja olafu
jaska74 kirjoitti:
miten se pituus siihen laihuuteen vaikuttaa kun ruiskusuutin on kuitenkin ihan venttiilin vieressä?
ton teorian ymmärtäs jos kyseessä ois kaasaripeli yhellä kaasarilla
Itseasiassa johtuu juuri siitä että suutin on siellä, mutta ei sitä korjata kyllä suutinta siirtämällä. :lol: Ajatellaas IS:n imusarjaa, sen muoto on putki, josta lähtee kyljestä 4 putkea moottoriin. Kaasuläpältä tulee ilmaa nopeudella n metriä/s, joka syöksyy vimmatusti päin putken takaseinää, josta se sitten pakostakin puskee itsensä 4 ja 3 pytyn putkiin.
Käytännössähän tällä ei ole merkitystä kun tehdään jotain pienempitehoisia moottoreita, mutta olen kuullut jostain testistä missä oli mitattu 1 2 3 ja 4 pytyn seokset IS:n imusarjalla, ja 4 oli ollut huomattavasti laihemmalla mitä muut. Mulla on nyt itsellä Taunuksessa IS imusarja ja 303hp, ennen kesää olisi tarkoitus muuttaa imusarjaa sen verran, että "plenumi" ja kaasuläppä olis isompia, ja putket tulis imusarjan sisälle jonkun matkaa, eikä lähtis reunasta.

usa.power.xr4ti kirjoitti:pino mahleja (sulaneita) kestää 1.7 bar ahtoa sen yli sulaa vaikka p-paineet alle 8. poraa 205 loki kokoon 93.98 ja laita v6 granadan männät tulee just hyvät paineet,saa halvemmalla ja jos kysees on is ruisku nii jää kaks ylimääräistä valmiiksi,koska 3ja4 joutuu kuitenkin jossai vaiheessa vaihtaa sulamis ongelmien takia.
Granada/Scorpio/Sierra 2.8 koneen männät on muuten n.93 mm, mutta ei siltikään kannata porata turbo-OHC lohkoa tuohon kokoon, ei ainakaan ilman betonia.

Kokemusta on 205 lohkon porauksesta. Mulla oli kesällä taunuksessa 205 lohko, joka oli porattu 94mm ja putkitettu siitä takaisin 90.8mm.

Syy: hyllyssä oli käytetyt Cosworth Sierran STD männät (maksoi n.120e) (MAHLE), tilasin niihin uudet männänrenkaat. Putkituksen jälkeen hinta jäi pari kolme sataa halvemmaksi mitä uudet Cosan puolikkaassa ylikoossa olevat männät, kulumattomia STD lohkoja kun ei tahtonut löytää mistään. Etsintä kesti pari kuukautta ja putkituksen jälkeen niitä löytyikin heti kolme. :evil: Koneessa oli kavennetut 1.6 diesel escortin kiertokanget ja männistä oli sorvattu pois sen verran ettei tullut kuin 0.4mm lohkon tason yli. En muista paljonko, kanget oli kuitenkin 130mm pitkät ja lohkosta 0.5mm pois. Kampura oli hiottu 3mm alikokoon, koska dieselissä kangen alalaakeri on 49mm. Iskua ei muutettu, vaikka sillä olisikin saanut n.2.5mm pidennettyä hiomalla kaulat kauemmaksi. (Turhaa).

No, lohkon piti olla käytännössä pomminvarma, koska se oli kuivaputkitettu laadukkailla mahlen putkilla. Toisin kävi. Ilmeisesti lohko halkesi ykköspytyn kohdalta ja putki jäi pelkästään olakkeen kannatukselle. Tästä syystä putki katkesi juuri olakkeen alapuolelta ja laskeutui alakertaan. Kampiakseli pätki sen sormenpään kokosiksi kappaleiksi ja meni mäntäkin tietysti piloille. Männän ja putken paloja meni vielä ahtimestakin läpi.

Myöhemmin kun tutkin sitä hajonnutta lohkoa, huomasin että ainakin ykköspytyssä oli ollut lohkon seinämä alle 2mm paksu!

Lähetetty: 24 Tammi 2007 20:05
Kirjoittaja TeRoK
Eiks kölniläisissä mahda olla ihan tehtaalta ja mahlen mäntiä.

Lähetetty: 24 Tammi 2007 20:15
Kirjoittaja olafu
Niin, melkein kaikissa voorteissa on mahlet vakiona. Mahle ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti takomäntää :D Tarina ei muuten suoraan kerro mitä konetta tässä viritetään, ilmeisesti OHC :)

Lähetetty: 24 Tammi 2007 20:25
Kirjoittaja TVR
olafu kirjoitti:Itseasiassa johtuu juuri siitä että suutin on siellä, mutta ei sitä korjata kyllä suutinta siirtämällä. :lol: Ajatellaas IS:n imusarjaa, sen muoto on putki, josta lähtee kyljestä 4 putkea moottoriin. Kaasuläpältä tulee ilmaa nopeudella n metriä/s, joka syöksyy vimmatusti päin putken takaseinää, josta se sitten pakostakin puskee itsensä 4 ja 3 pytyn putkiin.
Käytännössähän tällä ei ole merkitystä kun tehdään jotain pienempitehoisia moottoreita, mutta olen kuullut jostain testistä missä oli mitattu 1 2 3 ja 4 pytyn seokset IS:n imusarjalla, ja 4 oli ollut huomattavasti laihemmalla mitä muut. Mulla on nyt itsellä Taunuksessa IS imusarja ja 303hp, ennen kesää olisi tarkoitus muuttaa imusarjaa sen verran, että "plenumi" ja kaasuläppä olis isompia, ja putket tulis imusarjan sisälle jonkun matkaa, eikä lähtis reunasta.
Mulla on ollu n. 430hv vakio is:än imusarjalla ja cossun kaasuläpällä.
Ruisku ja sytkä hestec.
Hienosti tuntu pelaavan :wink:

Lähetetty: 24 Tammi 2007 22:04
Kirjoittaja usa.power.xr4ti
eipä ollut sierrassa ongelmaa sen jälkee kun imusarja vaihtui ja toki sulamis ongelmat johtui aivan täysin ahtoputkessa olleista suuttimista jolloi löpö menee 1ja2 pytylle ja 3ja4 menee laihalle tämä on fakta. kysyn sitten miksi pintolaisessa kaikissa on sama matka kaasuläpältä männä päälle ja niissä ei männät sula ja kaikki sylinterit käy samalla seoksella? häh? ps.is imusarja jouten siniset suuttimet ja burton bf63





:lol: :lol: :lol:

Lähetetty: 25 Tammi 2007 01:34
Kirjoittaja olafu
usa.power.xr4ti kirjoitti:eipä ollut sierrassa ongelmaa sen jälkee kun imusarja vaihtui ja toki sulamis ongelmat johtui aivan täysin ahtoputkessa olleista suuttimista jolloi löpö menee 1ja2 pytylle ja 3ja4 menee laihalle tämä on fakta. kysyn sitten miksi pintolaisessa kaikissa on sama matka kaasuläpältä männä päälle ja niissä ei männät sula ja kaikki sylinterit käy samalla seoksella? häh? ps.is imusarja jouten siniset suuttimet ja burton bf63





:lol: :lol: :lol:
Ei se sitä "löpöä" kovin paljon enää erottele siinä vaiheessa. Luultavasti koko paska oli yleisesti ottaen laihalla ja 3 - 4 pyttyjen hieman huonommasta jäähdytyksestä johtuen ne yleensä hajoaa aina ensimmäisenä.

Lähetetty: 25 Tammi 2007 08:24
Kirjoittaja country sedan
Ja tohon 3 ja 4 pytyn lämpö ongelmaankin on toimiva ratkaisu.

Lähetetty: 25 Tammi 2007 09:05
Kirjoittaja TVR
country sedan kirjoitti:Ja tohon 3 ja 4 pytyn lämpö ongelmaankin on toimiva ratkaisu.
Kerro :P

Lähetetty: 25 Tammi 2007 10:47
Kirjoittaja country sedan
TVR kirjoitti: Kerro :P
Kyllähän sun toi pitäs tietää...
Tulpataan lämppärin letkulähtö imusarjasta ja siirretään se siihen lohkon kyljessä olevaan proppuun.
Tolla hävis iteltä 4. männästä jarru jäljet.

Lähetetty: 25 Tammi 2007 15:49
Kirjoittaja olafu
Kuulin kans ton konstin, tosin viime kesänä. En o kerinny vielä kokeileen. Mites kannen vesikierron käy? Mulla on kyllä suora kierto siitä termarikopassa olevasta ilmausnipasta syyläriin, eli sen puolesta luulis ainakin kiertävän.

Lähetetty: 25 Tammi 2007 16:23
Kirjoittaja TVR
country sedan kirjoitti: Kyllähän sun toi pitäs tietää...
Tulpataan lämppärin letkulähtö imusarjasta ja siirretään se siihen lohkon kyljessä olevaan proppuun.
Tolla hävis iteltä 4. männästä jarru jäljet.
No eipä just tommosesta muutoksesta oo kuullu.
Itellä imusarjan reikä ei oo auki (kilpurissa) mut ei oo termariakaan.
Termarin tilalla peltilevy jonka ylälaidassa 13mm reikä, reikä kuristaa senverran virtausta että lohkoon saa painetta kierroksilla.
Tällä haetaan sitä että kun vesi ei paineistettuna kiehu syliterinseinämissä niin helposti, paine sylinterin ympärillä auttaa sen muodossa pysymiseen ja kannentiivisteen kestoon.
Suunnitelmissa ollut laittaa sähköinen pumppu jolla saisi paineen sellaseksi kun haluaa ja jäähdytystä kätevämpi jatkaa kun on jo varikolla.
Mulla ei oo kyllä ollu kiinnileikkautumis ongelmia männissä mutta kannentiivistys ongelmia kylläkin.
Noi kannentiiviste ongelmat ei oo johtunu lämmöistä.
Noita vedenkierto muutoksia on kuullu kyllä monenlaisia.

Lähetetty: 25 Tammi 2007 20:16
Kirjoittaja seoriesa
juu kone on 2.0ohc mitä pitäs laittaa...siin on nyt hiukan laskettu isoventtiili kansi sun muuta...ja tod.näk tuplat siihe tunkee...haluaa vaa et alakerrastakin tulee hyvä/kestävä

Lähetetty: 25 Tammi 2007 21:29
Kirjoittaja TVR
seoriesa kirjoitti:juu kone on 2.0ohc mitä pitäs laittaa...siin on nyt hiukan laskettu isoventtiili kansi sun muuta...ja tod.näk tuplat siihe tunkee...haluaa vaa et alakerrastakin tulee hyvä/kestävä
Sori :lol:
Täähän karkas ihan sun aiheesta, siis männät...
Suosittelisin jos turbokoneen teet et hommaat cossun alakerran, tai ainakin kanget ja männät.
Budjetti vapareita on tehty paljon kuplan mahleilla ja saabin kangilla, kyllä ne suht kovia tehoja kestää.
Jos hyvän haluut niin eaglet ja visecot on yleisesti käytetty.

Lähetetty: 28 Tammi 2007 14:41
Kirjoittaja seoriesa
mitähän moisista kannattais maksaa...karkeeta arvioo?

Lähetetty: 28 Tammi 2007 15:29
Kirjoittaja jaska74
seoriesa kirjoitti:mitähän moisista kannattais maksaa...karkeeta arvioo?
http://www.lautamakimotorsport.fi/fordohc.htm