Sivu 1/1

Sierran jousi poikki

Lähetetty: 15 Tammi 2007 16:27
Kirjoittaja tursas
No niin, keräsin rohkeutta ja vein Sierran katsastukseen. Ei muuta vikaa onneksi löytynyt ku, että vasemman etujousen alapäästä puuttu pieni palanen. Veikkaisin, että se puutui jo edellisessäkin katsastuksessa, mutta sitä ei silloin tajuttu sieltä piilosta sormella tunnustella. Ei sitä ajossa oo mitenkään huomannu ja nyt on kuukausi aikaa miettiä mitä sen kanssa tekee, eli vaihtaisko/vaihdattaisko molemmat jouset eteen. Kattelin vähän korjauskirjasta, että molemmat pitäis vaihtaa...tuolla sitä asiaa on myös puntaroitu:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0022532092
Jossain päin nettiä väitettiin, en nyt muista mikä auto se oli, että sitä jousi/iskarihässäkkää ei tarvitsis alapäästä irrottaa ollenkaan vaan sen jousen nopee jätkä vaihtaa 15 min:ssa jousipuristimien kanssa niin, että irrottaa pelkän yläpään ja vaihtaa jousen, mitenkähän on Sierrassa ? :roll:

Lähetetty: 15 Tammi 2007 18:03
Kirjoittaja tupu
Minä ainakin vaihtaisin molemmat. kyllä se toinenkin katkeaa sieltä jossain vaiheessa. ja muutenkin.. Kyllähän se iskaritolppa pitää irti ottaa. eihän se lujassa oo. melkoinen sankari on, joka sen vaihtaa yläpäästä. :twisted:

Lähetetty: 15 Tammi 2007 18:35
Kirjoittaja Jaakko85
Kyllä se iskari pitää irroittaa, muttei ole kummoinen homma.

Lähetetty: 15 Tammi 2007 21:20
Kirjoittaja Kessi
Ehdottomasti molemmat jouset vaihtoon!! Ei ees oo pahan hintasia :wink: , käytettynä löytää varmasti 15-20€/pari ja uudetkaan tuskin maksaa paljoa 30€ enempää... Vaihtokin on hyvin yksin kertainen, jos vaan jousipuristimet löytyy---> Auto/keula ilmaan. Pyörä pois. Jarrusatula irti. alapallonivel ja raidetangonpää auki, iskarin yläpää auki... Tolppa kiinni ruuvipenkkiin, jousi kasaan ja ei kun uutta tilalle :wink: ja tolppa takasin paikalleen

Lähetetty: 16 Tammi 2007 10:06
Kirjoittaja tursas
Jaahas, kiitos tiedoista. Irtoaakohan toi jarrusatula helposti, se taitaa olla kuusiokolopulteilla kiinni, semmosia räikänpäitä pitää nyt pistää hakuun, minkä lie kokosia ja jousenpuristimet sekä ainakin yhen jousen ku sais vaihettua aluks ni pääsis leimalle... :roll:

Lähetetty: 16 Tammi 2007 10:59
Kirjoittaja Jaakko85
No se jarrusatula (koko hoito) irtoaa ihan olikohan nyt 17mm hylsyllä sieltä takapuolelta, kahdella pultilla kiinni on.

Lähetetty: 23 Tammi 2007 17:08
Kirjoittaja tursas
No nyt jousen vaihto eteni, tuli hankittua uudet jouset....
...sitten kootessa huomattiin, että kun iskarin yläpään ensimmäistä mutteria kiristää, niin se menee läpi siitä alakupista ja siihen piti pistää prikka...järjestys siis yläpäässä alhaaltapäin iskarinvarsi, jousi, jousilautanen, lituskalaakerilevy, alakuppiylösalaisin, OMA PRIKKA, alamutteri, sitten se kumirinkula pellissä, konehuoneessa yläkuppi ja mutteria kiinni......mutta, mutta, kun päivä alkoi jo hämärtyä niin huomattiin, että iskarin kierteistä yläpäätä ei riitä ylämutterille kuin 7-8 mm ja purkuvaiheessa sitä oli vielä 3-4 cm, eli suomeksi sanottuna jotkut osat/vaiheet siellä meni pieleen.....

...joo, löytyyhän tuolta kuva siitä miten sen pitäis olla:
http://www.todowarnes.com/demanda/manua ... 903-11.pdf
..sivulla 5 alhaalla siitä hässäkästä, mutta eipä niitä katteltu siinä kiireessä...kyllähän sillä ajella voi, eikä se mitään erityistä kolinaa pidä sieltä edestä, mutta taitaa homma mennä uusiksi....en tiä sitten....tommosta prikkaa siellä ei olut...pitäisköhän sen alamutterin mennäkin läpi siitä alakupista läpi suoraan laakerin päälle....vaikee selittää, ku ei oo kuvia...... :roll:

Lähetetty: 23 Tammi 2007 17:59
Kirjoittaja tupu
Täs hyvä KUVA yläpäästä. kun vähän selaat alaspäin.

Lähetetty: 24 Tammi 2007 07:53
Kirjoittaja tursas
Juu, mutta pointti on just se voiks toi alempi mutteri mahtua läpi siitä E-alakupista (lower cup) vai pitääkös se estää prikalla. Laakeri on mulla varmaan väärin päin ja siihen hukkuu millejä....tää on tämmöstä, olis pitänyt tihrustaa se oikea järjestys toisesta tolpasta, ennen ku pistää ekan kiinni... :roll:

Lähetetty: 24 Tammi 2007 10:11
Kirjoittaja henu
tursas kirjoitti:Juu, mutta pointti on just se voiks toi alempi mutteri mahtua läpi siitä E-alakupista (lower cup) vai pitääkös se estää prikalla. Laakeri on mulla varmaan väärin päin ja siihen hukkuu millejä....tää on tämmöstä, olis pitänyt tihrustaa se oikea järjestys toisesta tolpasta, ennen ku pistää ekan kiinni... :roll:
ei sen alemman mutterin kuulu mahtua tosta E kupista läpi

Lähetetty: 24 Tammi 2007 10:56
Kirjoittaja tursas
henu kirjoitti:ei sen alemman mutterin kuulu mahtua tosta E kupista läpi
Hyvä, pitää sitten hakea uudet laakerit ja tutkia oliko ne vanhat väärin päin. Onnistuiskohan toi laakerinvaihto sitä tolpan alapäätä purkamatta jousikiristimien avulla yläkautta ?

Lähetetty: 24 Tammi 2007 11:00
Kirjoittaja henu
tursas kirjoitti: Hyvä, pitää sitten hakea uudet laakerit ja tutkia oliko ne vanhat väärin päin. Onnistuiskohan toi laakerinvaihto sitä tolpan alapäätä purkamatta jousikiristimien avulla yläkautta ?
en oikein jaksa uskoo et onnistuu mut nythä se koko paska purkautuu helposti ku on kerran käytetty auki

Lähetetty: 24 Tammi 2007 15:16
Kirjoittaja Jaakko85
Taas irti vaan koko hoito.

Lähetetty: 25 Tammi 2007 08:48
Kirjoittaja tursas
Jaakko85 kirjoitti:...., muttei ole kummoinen homma.
...eipä niin, niin pitää irrottaa.

Kaipa siinä vähän erilaisia tekniikoita on, mutta kummallisen tiukassa se alapää oli. Rautakankea, paria lekaa ja moskaa siihen tarvitsee sekä toista hallitunkkia kun yrittää tunkea sitä takaisin kiinni ja hermoja..., muistaakos joku muuten tähän hätään mikä sen takapyörän keskimutterin koko on, ku semmonen hylsy pitäis hankkia. Yritin äsken mittailla, ni oisko se 41 mm ? Juu, soitin Fordille, edessä 36 ja takana 41 ne väitti..:roll:

Lähetetty: 25 Tammi 2007 17:29
Kirjoittaja tupu
41mm on takanavan mutterit :wink:

Lähetetty: 25 Tammi 2007 17:44
Kirjoittaja Mr_Who
2/3" räikällä se on tehtävä.
41mm hylsyä kun ei ole 1/2" räikille tehty ees. Tai ite en oo ainakaa löytäny. Ja paremminhan se iso-räikkä kestää vääntöö. :)

Lähetetty: 25 Tammi 2007 17:48
Kirjoittaja Jaakko85
Mr_Who kirjoitti:2/3" räikällä se on tehtävä.
41mm hylsyä kun ei ole 1/2" räikille tehty ees. Tai ite en oo ainakaa löytäny. Ja paremminhan se iso-räikkä kestää vääntöö. :)
Joo. Tosin kestää se laadukas 1/2 tuumanenkin ihan hyvin nuo momentit, niihin saa niitä adaptereita kaupasta, niin saa sen ison hylsyn kiinni.
41mm on takanavan mutterit
Ja niin on ollut etunavankin, ainakin täälläpäin, en sitte tiedä onko kaikissa?

Lähetetty: 25 Tammi 2007 18:01
Kirjoittaja Jaakko85
tursas kirjoitti: ...eipä niin, niin pitää irrottaa.

Kaipa siinä vähän erilaisia tekniikoita on, mutta kummallisen tiukassa se alapää oli. Rautakankea, paria lekaa ja moskaa siihen tarvitsee sekä toista hallitunkkia kun yrittää tunkea sitä takaisin kiinni ja hermoja...,
Joo, ohan ne tiukassa jos ei oo 15vuoteen käytetty irti, sieltä navan takaosasta isohkolla ruuvimeisselillä kampeaa sitä napaa leveämmäksi ja samalla antaa jollakin vasaralla (mieluiten vähän pehmeämmällä) iskuja napaan, wd40 tai joku muu irroitusöljy on kans avuksi. Sitten kasausvaiheessa puhistetaan osat hyvin ja laitetaan vaikka vähän vaseliinia siihen iskariin. köh.. ja kas se losahtaa ihan kuin itestään perille asti, pultit kiinni ja taas pääsee ainakin 100km ennenkuin seuraava remppa tulee ajankohtaiseksi.. :wink:

Lähetetty: 29 Tammi 2007 10:01
Kirjoittaja tursas
Jaakko85 kirjoitti:... ja taas pääsee ainakin 100km ennenkuin seuraava remppa tulee ajankohtaiseksi.. :wink:
...aika hyvin tiedetty...seuraavan sadan kilsan aikana rupesi takaa pitkä jarruputki vuotamaan, no onneksi ehti sinä aikana käydä katsastusasemalla näyttämässä uusia jousia... :wink:

Lähetetty: 29 Tammi 2007 17:38
Kirjoittaja tupu
tursas kirjoitti: ...aika hyvin tiedetty...seuraavan sadan kilsan aikana rupesi takaa pitkä jarruputki vuotamaan, no onneksi ehti sinä aikana käydä katsastusasemalla näyttämässä uusia jousia... :wink:
No huonosti oli katottu, jos noin äkkiä jarruputki puhkee. keppiä katsastusmiehelle :x

Lähetetty: 29 Tammi 2007 21:09
Kirjoittaja jusep
Auto/keula ilmaan. Pyörä pois. Jarrusatula irti. alapallonivel ja raidetangonpää auki, iskarin yläpää auki... Tolppa kiinni ruuvipenkkiin, jousi kasaan ja ei kun uutta tilalle

Mix pitää ottaa jarrusatula irti kun iskarin irroittaa tai alapallonivel/raidetangonpää auki --> turhaa hommaa sanon minä.tossa just perjantai yönä vaihdoin sierraan jouset ulkona pakkasessa ja lumisateessa ja aikaa meni semmonen 1h sisältää ajan kun kaivaa työkalut esiin ja kerää ne pois.Eli ei muutakun pyörä irti iskarin alapään ruuvi irti pullotunkki jousilautasen ja alatukivarren väliin ja rauhakseen painaa sen iskarin pois alapäästä,sit vaan yläpää auki tolppa pois mutteri auki ja jousi lähtee nätisti pois ja uusi tilalle yläpään kasaus ja paikalleen ja sit vaan painaa sen alapään ksillä paikoilleen.näin yksinkertaista kun käyttää madallusjousia,niin ei tarvitse edes jousipuristimia.mutta jos vakio jouset on puristimet hyvä olla ni ei räväytä kynsille tota jousta.:)

Lähetetty: 30 Tammi 2007 08:29
Kirjoittaja tursas
jusep kirjoitti:...Eli ei muutakun pyörä irti iskarin alapään ruuvi irti pullotunkki jousilautasen ja alatukivarren väliin ja rauhakseen painaa sen iskarin pois alapäästä,sit vaan yläpää auki tolppa pois mutteri auki ja jousi lähtee nätisti pois ja uusi tilalle yläpään kasaus ja paikalleen ja sit vaan painaa sen alapään ksillä paikoilleen.näin yksinkertaista kun käyttää madallusjousia,niin ei tarvitse edes jousipuristimia.mutta jos vakio jouset on puristimet hyvä olla ni ei räväytä kynsille tota jousta.:)
...jaa, että ei edes jarrusatulaa tarvii irrottaa, mielenkiintosta, pitäis mennä nyt sitten varmaan pullotunkkikauppaan, olikohan semmosia Biltemassakin..kävisköhän tommonen... :shock:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=15222

Lähetetty: 30 Tammi 2007 17:29
Kirjoittaja tupu
Ei kait siinä pullotunkkia tarvita. rautakangella painaa kallistuksenvakaajasta alas päin ja pajavasaralla takoo olka_akselista alaspäin. 8)

Lähetetty: 05 Helmi 2007 10:23
Kirjoittaja tursas
Joopa joo, tulipahan aukastua ne etutolpat uudestaan ja katottua mitä edellisellä kerralla oikein oli tullu tehtyä...

Niin uskomatonta ku se onkin, oli tullu pistettyä ne jousen yläpään lautaset, kupit ja laakerit väärään järjestykseen... :oops: ja sen takii siellä niitä lisäprikkoja oli tarvittu, kuvasta piti tarkistaa moneen kertaan ja kinata kaverin kanssa, että näinks tää todella menee...ku siinä on apuna toi pullotunkki, niin jarrusatulaan ei tarvii koskea ollenkaan, kiitti vaan vinkeistä kaikille... :lol: