200 ja 205 lohkojen erot ja turboasiaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
-mtl-
Viestit: 16
Liittynyt: 08 Tammi 2007 16:16
Paikkakunta: kuopio/joensuu/stockholm

200 ja 205 lohkojen erot ja turboasiaa

Viesti Kirjoittaja -mtl- »

eli tietäiskö joku mitä eroja kyeisillä lohkoilla on ja miten pitkälle toi 205 lohko riittää turbokäytössä?löytyy 205 alakertaan 92mm wisecot eaglen veivit,takoteräskampura,suurteho/korkeapaineöljypumppu,ap racingin kytkin.
mites ton mäntien öljyruiskutuksen kanssa?käykö cossun hilut miten suoraan?

kansi mulla on 1.6 kannesta 38/44.5venoilla ja virtauspenkissä tehty.45mm läppärungot,73mm imusarja ja hestec,oisko cossun kannella miten paljon suurempi hyöty?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

200 Lohko mahdollistaa pitkien pinnapulttien käytön ja on vahvempi kuin 205 lohko.

205= Sierra RS Cosworth, Sierra 2.0 iS
200= Sierra Cosworth4X4 ja RS500, Escort Cosworth
Focus 1.0 edition a6 2017
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

RS500 taisi olla viellä vain 205 tyyppinen lohko jossa oli kuitenkin pienemmät pakkasproput,josta sen tunnistaa,jos saattuu sellaisen saamaan jostain käsiinsä...
205:sen porautus 92mm isommaksi alkaa olemaan riskialtista.
200:sen pystyy poraamaan 94mm asti ja putkittamalla ilmeisesti 96mm asti.
itsellä on revennyt STD mitoissa oleva 205 1,5bar paineilla. Mutta nykyinen 205 91,8mm ei ole ollut moksiskaan 1,5:stä. Vakio nokalla mitattu tuosta nykyisestä ~300hv takapyöriltä että sinne asti tuolla OHC-mallin 205 lohkolla ainakin pystyy menemään ja kestää nipussa hyvin.
Viimekesänä Ahvenistolla testattu kestävyys 10kierroksen kurituksella ilman ongelmia.
gti golo palloilija
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

kyllä cossun öljypumppu ja ne ruiskut sinne sopii suoraan.

ei se kansi sen kummempi ole ku 8-venanenkaan.laita ohc vaan...
hannu123
Viestit: 38
Liittynyt: 31 Heinä 2007 17:07

Viesti Kirjoittaja hannu123 »

no kumpi lohko siis on parempi turbotukseen
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

hannu123 kirjoitti:no kumpi lohko siis on parempi turbotukseen
Aksun textistä on helppo lukee et 200 lohko on parempi.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

henu kirjoitti: Aksun textistä on helppo lukee et 200 lohko on parempi.
Ainut että lohkon hinta tahtoo olla hieman suolainen. :wink:
gti golo palloilija
hannu123
Viestit: 38
Liittynyt: 31 Heinä 2007 17:07

Viesti Kirjoittaja hannu123 »

mitä eroa on sitte taunuksen 2litran lohkolla tuohon 205 lohkoon?
xtaaviankka
Viestit: 236
Liittynyt: 28 Marras 2007 09:20

Lohkot

Viesti Kirjoittaja xtaaviankka »

Niin, käsittääkseni juuri RS500 on tehokkain cosworth, joten luulisi olevan jokin muu lohko kuin 205 ellei sitten ole 205 lohkon joku muu versio, näitä muunnoksia on kuulemma jonkin verran. Jonkin verran on tietoa että 205 lohkoon ei menisi 16V kansi ihan heittämällä. En mene takuuseen.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

eri kone rs500:ssa on kun tavis cossussa.


Muutoksen tekniikan osalta olivat lähinnä 224hv YBD-moottorin asentaminen, jossa oli vahvemman lohkon lisäksi, suurempi välijäähdytin ja T04-turboahdin sekä imusarja 8-polttoainesuuttimella. Tosin vakio RS500:ssä vain neljä suutinta oli käytössä.

http://www.cosworthrsclub.com/sierra_rs500.php
http://www.saunalahti.fi/~jahman/cossu/tekniset.html
Focus 1.0 edition a6 2017
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Lohkot

Viesti Kirjoittaja TVR »

xtaaviankka kirjoitti:Niin, käsittääkseni juuri RS500 on tehokkain cosworth, joten luulisi olevan jokin muu lohko kuin 205 ellei sitten ole 205 lohkon joku muu versio, näitä muunnoksia on kuulemma jonkin verran. Jonkin verran on tietoa että 205 lohkoon ei menisi 16V kansi ihan heittämällä. En mene takuuseen.
Eli lohkon kyljestä näkee mikä lohko kyseessä.
Kupeessa merkintä: 2.0 kyseessä vanhempi lohko jota esim. OHC taunuksista löytyy. Merkintä 205 löytyy esim. OHC/Cosworth sierroista OHC skorppioista. Merkintä 200 löytyy esim. 4x4 Cosworth sierroista ja Cosworth escorteista.

Tässä näkyy lohkomerkintä http://www.tvracing.net/images/200%20lo ... ein%20.JPG tämän paketin päälle on laitettu OHC kansi http://www.tvracing.net/images/Kone%20kasattuna.jpg

Kaikkiin näihin käy OHC 8v ja Cosworth 16v kannet ristiin sekä koneen korvat sehä vaihteistot.
Mutta moottorin muissa liikkuvissa osissa on eroja, jotka vaikuttaa osien yhteen sopivuuteen.
Kuten erikokoiset vauhtipyörät ja vauhtipyörän kampiakselin pään pulttijaot, Cosworteissa 9 pulttia ja OHC:ssä 6.
Cossun vauhtipyörä ei suoraan mahdu OHC:n kytkinkopan sisään jne...

Mutta esim. pelkkää lohkoa voi vaihtaa keskenään.
Ei tuu oikeestaan muuta mieleen kun että tanarin 2,0 lohkoon pitää laittaa bensapumpun reiän päälle peitelevy mikä is sierroissa on jos sen laittaa Cossuun ja sitä öljynpinnan anturin reikää ei oo tanarin 2,0 lohkossa.
(eihän siinä mitään järkee oo)
Mut se taunuksen 2,0 lohko on heikoin ja sit 205 ja sitten se 200.
Näiden lohkojen eron huomaa ihan painossa, 200 lohkon sylinteriputkien seinämä on paksumpi ja vesitilan pohja on paksumpi. Tämä mahdollistaa kannenpulttien kierteiden tekemisen vesitilan pohjaan.
On myös muilla merkinnoillä olevia kax litrasia (202, 207, ???) mutta niiden esiintymisestä eri foordin malleissa en tiedä.
Viimeksi muokannut TVR, 04 Joulu 2007 18:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Lohkot

Viesti Kirjoittaja duckworth »

TVR kirjoitti:Kaikkiin näihin käy OHC 8v ja Cosworth 16v kannet ristiin sekä koneen korvat sehä vaihteistot.
Mutta moottorin muissa liikkuvissa osissa on eroja, jotka vaikuttaa osien yhteen sopivuuteen.
Kuten erikokoiset vauhtipyörät ja vauhtipyörän kampiakselin pään pulttijaot, Cosworteissa 9 pulttia ja OHC:ssä 8.
Cossun vauhtipyörä ei suoraan mahdu OHC:n kytkinkopan sisään jne...
No sopiiko se cossun vauhtipyörä sitten ohariin jos vaihtaa kytkinkopan (ja tietty kampuran), eli sopiiko cossun kytkinkoppa ohariin. Lähinnä omaa rojektia varten kyselen...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Lohkot

Viesti Kirjoittaja TVR »

duckworth kirjoitti: No sopiiko se cossun vauhtipyörä sitten ohariin jos vaihtaa kytkinkopan (ja tietty kampuran), eli sopiiko cossun kytkinkoppa ohariin. Lähinnä omaa rojektia varten kyselen...
Kyllä.
Mihin laittamassa?
Esim. Escorteissa MK1/2, Cossun kytkinkopassa startti on ohjausakselin tiellä.
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja duckworth »

@TVR: Sierraan laitan joskus (muutaman vuoden päästä), kun koulut loppuu ja pääsen töihin= saan enemmän rahaa..Mielessä olisi hankkia ohc efi pata ja turbottaa se, joten voimansiirto on oltava kunnossa.. :wink: Luultavasti kerron vielä tuolla projektien puolella lisää.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hannu123
Viestit: 38
Liittynyt: 31 Heinä 2007 17:07

tanarin 2.0 lohko?

Viesti Kirjoittaja hannu123 »

mites tuo sitte kestää turbotuksessa tuo tanarin lohko kun ite oon jo melkeen valmiiksi rakentanu moottorin, mutta tuli nyt vasta mieleen että onko siinä paljoki kestävyys eroja tuohon 205 lohkoon?
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: tanarin 2.0 lohko?

Viesti Kirjoittaja Aksu »

hannu123 kirjoitti:mites tuo sitte kestää turbotuksessa tuo tanarin lohko kun ite oon jo melkeen valmiiksi rakentanu moottorin, mutta tuli nyt vasta mieleen että onko siinä paljoki kestävyys eroja tuohon 205 lohkoon?
Kyllä se tanarinkin lohko kestää. Itse sellaisella aloitin´ja penkitin +300hv koneesta. joskus kerkesi paineet karkaamaan 2,3 baarin hujakoilla ilman vahinkoa.
seuraavan tein 205 lohkosta STD porauksella ja se repesi pytystä halki 1,5 paineilla. 300-350hv
20 /205 lohkoissa on muistaakseen erillaiset kampuran laakeripukit ainakin laakerit niissä erillaiset.

Voiman siirrossa kyllä kestää tuo T9:kin jos ei halua ruveta cossun laatikkoa laittamaan.
Itse hajotin vain yhden laatikon +500Nm väännöillä. Vakio perä ei sitten kestä noita vääntöjä montaa kk pitempää.
Kytkin vain alkaa tuolla 215mm kanssa tulla ongelmaksi varsinkin jos haluaa pitää sen edes jotenkin mukavana käyttää=jäykkä asetelma+sintteri ei muka käyttää(varsinkin kevyellä vp:llä)
gti golo palloilija
mr.oohoosee
Viestit: 99
Liittynyt: 29 Joulu 2005 22:34
Paikkakunta: north state

Re: tanarin 2.0 lohko?

Viesti Kirjoittaja mr.oohoosee »

hannu123 kirjoitti:mites tuo sitte kestää turbotuksessa tuo tanarin lohko kun ite oon jo melkeen valmiiksi rakentanu moottorin, mutta tuli nyt vasta mieleen että onko siinä paljoki kestävyys eroja tuohon 205 lohkoon?
ei muutakuin kovaa ajoa! kaverin autossa oli taunuksen 20 lohko 93mm männillä ja turbolla reilu 300heppaa ilman mitää lohko ongelmia.

noita 202 ja 207 lohkoja on p100 lavasierroissa ja bensa transiteissa.ihan yhtä lujia kuin esim,205 lohkotkin.
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 200 ja 205 lohkojen erot ja turboasiaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo, näitä viesteja luettaessa kävi ilmi että 200 -lohko on vahvin jne. , mutta entä sitten cosan 205- YB-lohko, minkälaisia ahtoja/tehoja se kestää, kun tässä topicissa puhutaan vain oharin 2.0 ja 205 lohkoista.

Ja tehotavoite on se tuttu 350bhp...

PS. Ei viitsisi turhaan ostaa 200 blokkia jos heikommallakin pärjää.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: 200 ja 205 lohkojen erot ja turboasiaa

Viesti Kirjoittaja Aksu »

perus 205 kestää viellä tuon 350 varsinkin jos sitä ei porata yli 91,6(esim. vwseco:lle) eikä paineita nosta tuosta 1,5 kilosta ylöspäin.
itsellä ei ole ollut yhdessäkään tehdyistä koneissa tuota YB205 vaan ihan perus 205:n ja ovat kestäneet tuota yhtä haljennutta lukuun ottamatta.
Viimeisin taitaa pyöriä jossain Kuopion seudulla(tietoa kellään kulta/kupari värisestä ohc tic:stä siellä päin ? )
Tuossakin oli perus 205 ja tehot olivat varmasti tuossa 350 luokassa kun multa lähti eteenpäin.Olisi vaan vaatinut kunnon kytkimen(=jäykän :( ) ja viellä hieman lisää painetta niin sitten olisi konepuoli ollut kohdillaan.
gti golo palloilija
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: 200 ja 205 lohkojen erot ja turboasiaa

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Normi työläismallin 205 ja YB 205 välillä ainut ero taitaa olla viimeistelyssä, YB:ssä kaikki poraukset 2 kun muissa voi olla 1-4 samassa lohkossa. Eikä O/S runkolinjaa YB:ssä käytetä.
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 200 ja 205 lohkojen erot ja turboasiaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Aksu kirjoitti:perus 205 kestää viellä tuon 350 varsinkin jos sitä ei porata yli 91,6(esim. vwseco:lle) eikä paineita nosta tuosta 1,5 kilosta ylöspäin.
Siis eikö edes 91,6 wisecoja pysty laittaan 205:een ilman porausta?? Oon nimittäin juuri wisecoja miettinyt, kun ei viitsisi Mahleja laittaa kun meinaan kunnolla tehdä sitten kun aloitan :twisted:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: 200 ja 205 lohkojen erot ja turboasiaa

Viesti Kirjoittaja Aksu »

duckworth kirjoitti: Siis eikö edes 91,6 wisecoja pysty laittaan 205:een ilman porausta?? Oon nimittäin juuri wisecoja miettinyt, kun ei viitsisi Mahleja laittaa kun meinaan kunnolla tehdä sitten kun aloitan :twisted:
No jos sen saat hakattattua siihen 90,8 reikään niin miks ei sitten onnistuisi.
gti golo palloilija
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 200 ja 205 lohkojen erot ja turboasiaa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo, joo wisecot vaatii porauksen...Katsoin rallyracelta cossun Accralite mäntiä, jotka ovat halkaisijaltaan 90.93 vaatien pienemmän porauksen, mutta mikä on kyseisten mäntien kestävyys wisecoihin ja mahleen nähden? Näkemyksiä, kokemuksia..?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
tony the tiger
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Kesä 2006 03:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: 200 ja 205 lohkojen erot ja turboasiaa

Viesti Kirjoittaja tony the tiger »

duckworth kirjoitti:Joo, joo wisecot vaatii porauksen...Katsoin rallyracelta cossun Accralite mäntiä, jotka ovat halkaisijaltaan 90.93 vaatien pienemmän porauksen, mutta mikä on kyseisten mäntien kestävyys wisecoihin ja mahleen nähden? Näkemyksiä, kokemuksia..?
Accralite on suunnittelultaan asteen verran parempi kuin wiseco. Wisecoissa venttiili kolojen koneistuksessa on jätetty mäntiin typerät ohuet reunat, jotka sulaa ilmeisesti likimain aina. Accraliteissä näitä ei ole. Muutenkin kun noita pyöritteli käsissä ja vertaili, näytti accralite huolitetummalta.
Jos itellä hyllyssä olisi accralitet ja wisecot, laittaisin ehdottomasti accralitet. Wisecot nyt sattuneesta syystä kuitenkin koneessa pyörii...
Vastaa Viestiin