Rajoitin?
Rajoitin?
Ongelma(?) on seuraava: Omistan vuosimallia -90 olevan Ford Scorpio 2.0i DOCHin 4-portaisella automaattilootalla(ei Kattia) ja tuossa muutama päivä sitten ajattelin repäistä ja katsoa kuinkas kovaa tämä peli oikein kulkee. Mutta kas vain, nelonen tuvassa ja kierrokset stoppaavat 3000rpm ja nopeus 160km/h. Yli ei mene, mutta löysäämällä 140km/h tienoille ja polkaisemalla kaasun uudestaan pohjaan kick-down vaihtaa kolmoselle ja kierrättää konetta 6000rpm, jonka jälkeen nelonen kytkeytyy ja kiihtyminen tyssää jälleen tuohon omituiseen 3000rpm rajaan. Jos siellä tosiaankin on rajoitin, olisi kiva tietää miten siitä pääsee eroon.
kyllä vähän tuntuu että siellä on jonkinlainen rajoitin. en tiedä onko olemassa että ruiskunohjaus-boxissa jonkinlainen ohjelma joka rajoittaa auton menoja. mut jos on niin kyllä sen ohittamaan pääsee chippaamalla.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Ei siellä kyllä mitään rajoitinta ole. Kyllä sen pitäisi n.180-190km/h jaksaa ottaa.
Loppuuko meno 3000rpm kohdalla kuin seinään vai tuntuuko ettei se jaksa kiihtyä enempää.
Onko tehot muuten tallella?
Tuolla http://www.granada-and-scorpio-online.com Sivuilla on paljon näistä tietoa. Kannattaa siltä kysästä. Kattelin sieltä äsken niin ei ainakaan vanhoista topiceista vielä äkkiä löytynyt muuta kuin yksi aihe jossa syynä oli ollut bensapaineen säädin. Eli sieltä voisi olla hyvä lähteä etsimään vikaa.
Siis Bensasuodatin, tulpat, ilmansuodatin.yms. Jos siis on muutenkin tehoton.
Jos taas hevoset tuntuu olevan tallella niin saattaa syynä olla esim. Kaasuläpän asento-anturi jonka testausohjeet löytyy myös tuolta ym. sivuilta.
Loppuuko meno 3000rpm kohdalla kuin seinään vai tuntuuko ettei se jaksa kiihtyä enempää.
Onko tehot muuten tallella?
Tuolla http://www.granada-and-scorpio-online.com Sivuilla on paljon näistä tietoa. Kannattaa siltä kysästä. Kattelin sieltä äsken niin ei ainakaan vanhoista topiceista vielä äkkiä löytynyt muuta kuin yksi aihe jossa syynä oli ollut bensapaineen säädin. Eli sieltä voisi olla hyvä lähteä etsimään vikaa.
Siis Bensasuodatin, tulpat, ilmansuodatin.yms. Jos siis on muutenkin tehoton.
Jos taas hevoset tuntuu olevan tallella niin saattaa syynä olla esim. Kaasuläpän asento-anturi jonka testausohjeet löytyy myös tuolta ym. sivuilta.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Ainakin minulla käyttöohjeen mukaan otetaan huiput kolmosella: 2.8i V6 150 hp pitäisi kulkea 205 km/h kolmosella, kun nelosella jäädään 192 km/h nopeuteen. Vastaavat arvot automaatilla olevalle 115 hp 2.0 OHC EFi:lle kolmosella 189 km/h ja nelosella 176 km/h.
Nelonen on ylivaihde, sama juttu kuin yleensä kuin viitonen/kuutonen käsivaihteistossa.
Edit: fiksattu tekstiä.
Nelonen on ylivaihde, sama juttu kuin yleensä kuin viitonen/kuutonen käsivaihteistossa.
Edit: fiksattu tekstiä.
Viimeksi muokannut Sine, 22 Huhti 2005 01:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
180km/h otti kolmosella, sitten loppui suora ja takavalot tulivat vastaan. Kierroksissa näytti olevan vielä varaa, täytynee käydä yömyöhäsellä kokeilemassa uudestaan, jos jaksan.TeRoK kirjoitti:Ei siellä kyllä mitään rajoitinta ole. Kyllä sen pitäisi n.180-190km/h jaksaa ottaa.
Nelosella tökkää 3000rpm ja yli ei mene vaikka kuinka koittaisi alamäkeenkin kiihdyttää.Loppuuko meno 3000rpm kohdalla kuin seinään vai tuntuuko ettei se jaksa kiihtyä enempää.
Pitäisi olla, 0-100km/h n.10sek.Onko tehot muuten tallella?
Täytynee tutkiskella tuota antamaasi linkkiä, vaikuttaa mielenkiintoiselta.
- riesa-reising
- Viestit: 299
- Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
- Paikkakunta: Lahti - Chicago
Re: Rajoitin?
Vm.-91 scorpio automaatti dohc. Onko normaalia kun paikaltaan lähtee vaikka 3lla kaasupohjassa niin laatikko vaihtaa jo 4krpm vaihdetta isomalle? Myös pakkovaihteilla tuntuu että meno alkaa hidastumaan siin 4krpm. ja toinen kyssäri. Mikä määrää fordin 2L 8v dohc kaasuläpänasentoanturin mallin? Automaatti vs manuaali vai scorppio vs sierra? Vaiko vähäpäästöinen vs isopäästöinen? Toivottavasti jengi saa selkoa vaikka tää onki kiireessä puhelimella muotoiltu teksti :p
Re: Rajoitin?
Ainakin -90 dohc automaatti scorpiossa oli samannäkönen kaasuläpän asentoanturi mitä olen dohc sierroissa mielestäni nähny.
Ehjänä ja oikeaan asentoon ruuvattuna sen pitäisi antaa tyhjäkäynnillä yhteen niistä piuhoista 0.7V, ja läppä auki sitten useita voltteja (5V+ tms). Nousee siis mitä enemmän läppää avataan.
Pientä hienosäätöä siihen voi tehdä asentoa muuttamalla, jollon ainakin automaattilootaa saa muutettua herkemmin kaasuun vastaavaksi. Kuitenkin toi 0.7V tyhjäkäynnillä on se ohjearvo, mikä on hyvä (paras)
Kannattaa mittailla yleismittarilla, niin että töpseli on kiinni, mutta tekee pienet kolot eristeeseen, jotta on mittauspisteet mistä mitata.
Iteltä löytyis yks tommonen kaasuläpän anturi, jos kiinnostaa ostaa.
Ehjänä ja oikeaan asentoon ruuvattuna sen pitäisi antaa tyhjäkäynnillä yhteen niistä piuhoista 0.7V, ja läppä auki sitten useita voltteja (5V+ tms). Nousee siis mitä enemmän läppää avataan.
Pientä hienosäätöä siihen voi tehdä asentoa muuttamalla, jollon ainakin automaattilootaa saa muutettua herkemmin kaasuun vastaavaksi. Kuitenkin toi 0.7V tyhjäkäynnillä on se ohjearvo, mikä on hyvä (paras)
Kannattaa mittailla yleismittarilla, niin että töpseli on kiinni, mutta tekee pienet kolot eristeeseen, jotta on mittauspisteet mistä mitata.
Iteltä löytyis yks tommonen kaasuläpän anturi, jos kiinnostaa ostaa.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
- riesa-reising
- Viestit: 299
- Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
- Paikkakunta: Lahti - Chicago
Re: Rajoitin?
joo no mittailen viel ja jos tarvetta ni laitan yyveetäTekno kirjoitti:Ainakin -90 dohc automaatti scorpiossa oli samannäkönen kaasuläpän asentoanturi mitä olen dohc sierroissa mielestäni nähny.
Ehjänä ja oikeaan asentoon ruuvattuna sen pitäisi antaa tyhjäkäynnillä yhteen niistä piuhoista 0.7V, ja läppä auki sitten useita voltteja (5V+ tms). Nousee siis mitä enemmän läppää avataan.
Pientä hienosäätöä siihen voi tehdä asentoa muuttamalla, jollon ainakin automaattilootaa saa muutettua herkemmin kaasuun vastaavaksi. Kuitenkin toi 0.7V tyhjäkäynnillä on se ohjearvo, mikä on hyvä (paras)
Kannattaa mittailla yleismittarilla, niin että töpseli on kiinni, mutta tekee pienet kolot eristeeseen, jotta on mittauspisteet mistä mitata.
Iteltä löytyis yks tommonen kaasuläpän anturi, jos kiinnostaa ostaa.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Rajoitin?
Zaarin:
Vertailun vuoksi kerron oman tarinani. Ostin focus -00 1.6 automaatin työkaveriltani. Hieman tietysti kiinnosti paljonko se kulkee. Piti sitten moottoritiellä kesällä päivällä kokeilla kun tuli hyvä hetki ettei muita ollut liikenteessä juurikaan. Taisi mennä lähemmäksi 170km/h kunnes minulta loppui kantti kun minullakin tuli takavalot vastaan. En ole koskaan selvittänyt niitä viimeisiä vauhteja ja veikkaan autoni kulkevan lähes 180km/h kunhan vain viitsii jurnuttaa tasaisella. Huomasin kuitenkin että moottorin lämmöt lähti hieman nousemaan vaikka varmaan vain noin 5min hurjastelin. Laski aika nopeasti kun laskin vauhdin taas about 120km/h.
Tuli vain mieleen että olisiko sinulla jostain syystä pienempi laatikon/moottorin jäähdytin ja isolla vaihteella tulee ilmanvastuksen lisäksi lisää voimansiirtovastusta? Jottei paketti lähde liikaa kuumenemaan vaikka tunnin ajossa, niin ovat päätyneet rajoittamaan kierrokset juuri tuohon kolmeen tonttuun? Tämä siis vain arvaus, ei tieto.
Jos kerran pienemmillä vaihteilla toimii hyvin eikä koskaan takertele ja nimenomaan tuo kolme tonttuu on mystinen raja, niin olen aika varma että jostain syystä ovat päätyneet rajoittamaan menoa. Voisiko entinen isäntä itse halunnut sellaisen ohjelmoinnin ettei teinit hurjastele liikaa? Ties vaikka softapäivityksellä pääset eroon rajoituksesta?
Vertailun vuoksi kerron oman tarinani. Ostin focus -00 1.6 automaatin työkaveriltani. Hieman tietysti kiinnosti paljonko se kulkee. Piti sitten moottoritiellä kesällä päivällä kokeilla kun tuli hyvä hetki ettei muita ollut liikenteessä juurikaan. Taisi mennä lähemmäksi 170km/h kunnes minulta loppui kantti kun minullakin tuli takavalot vastaan. En ole koskaan selvittänyt niitä viimeisiä vauhteja ja veikkaan autoni kulkevan lähes 180km/h kunhan vain viitsii jurnuttaa tasaisella. Huomasin kuitenkin että moottorin lämmöt lähti hieman nousemaan vaikka varmaan vain noin 5min hurjastelin. Laski aika nopeasti kun laskin vauhdin taas about 120km/h.
Tuli vain mieleen että olisiko sinulla jostain syystä pienempi laatikon/moottorin jäähdytin ja isolla vaihteella tulee ilmanvastuksen lisäksi lisää voimansiirtovastusta? Jottei paketti lähde liikaa kuumenemaan vaikka tunnin ajossa, niin ovat päätyneet rajoittamaan kierrokset juuri tuohon kolmeen tonttuun? Tämä siis vain arvaus, ei tieto.
Jos kerran pienemmillä vaihteilla toimii hyvin eikä koskaan takertele ja nimenomaan tuo kolme tonttuu on mystinen raja, niin olen aika varma että jostain syystä ovat päätyneet rajoittamaan menoa. Voisiko entinen isäntä itse halunnut sellaisen ohjelmoinnin ettei teinit hurjastele liikaa? Ties vaikka softapäivityksellä pääset eroon rajoituksesta?
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: Rajoitin?
Ainakin sillä pääsis eroon ehjästä laatikosta .ReiluReiska kirjoitti:Zaarin:Ties vaikka softapäivityksellä pääset eroon rajoituksesta?
Ylivaihteen toteutus on A4LD perusteisissa laatikossa on niin heiveröinen, että vaikuttais olevan suunniteltu enempi rauhalliseen matka-ajoon kuin huippujen testaukseen.
Tollasesta ???tkm ajetusta laatikosta saa ylivaihteen hajalle rauhallisessakin käytössä.
- riesa-reising
- Viestit: 299
- Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
- Paikkakunta: Lahti - Chicago
Re: Rajoitin?
Nii näköjään ku ei ole sitten nelosta enää olemassa Ehkäpä se manuaali taitaa tohon tulla. Ois yksi dohc sierra pihalla lojumassa.. Saakos siitä kaiken tarpeellisen manuaaliswappii?country sedan kirjoitti: Ainakin sillä pääsis eroon ehjästä laatikosta .
Ylivaihteen toteutus on A4LD perusteisissa laatikossa on niin heiveröinen, että vaikuttais olevan suunniteltu enempi rauhalliseen matka-ajoon kuin huippujen testaukseen.
Tollasesta ???tkm ajetusta laatikosta saa ylivaihteen hajalle rauhallisessakin käytössä.