Sivu 379/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Huhti 2022 14:42
Kirjoittaja Ecoboost150
huppumies kirjoitti: 27 Huhti 2022 02:20
Ishvan kirjoitti: 24 Huhti 2022 21:09

Aika jännä, vähän oudon kuuloinen. En muista kyllä, että omani olisi tuollaista pitänyt.
Mä kiinnitin samanlaiseen "ääneen" huomiota noin viikko-pari ennen kuin oma motti sanoi sopimuksen irti. Kyseessä oli kylläkin kuuluisa litrainen ecoboost.

Nakuttaako muilla moottori kylmänä kiihdyttäessä enemmän, kun lämpimänä?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Touko 2022 12:34
Kirjoittaja Renee
Onko tälläistä naputusta monesti auttaa 95 bensa vaihdetaan 98. Kun teillä uusi auto ja noi nakutustunnistimet pitää olla kunnossa. Eli onko vika alla oleva vai joku muu. Vika alkoi vasta nyt.

Suomen kielessä puhutaan yleensä nakutuksesta koska esisytytys usein aiheuttaa myös sitä, vaikka kyse onkin minusta kansansuussa käsitteellisestä virheestä.
Esisytytys kun ei automaattisesti tarkoita, että konessa tapahtuu detonaatio (nakutus), vaikka bensiinillä tämä käytännössä toteutuu, jonka vuoksi nakutus on jäänyt tarkoittamaan molempia. Wiinalla näin ei välttämättä tapahdu korkeamman oktaalilukunsa vuoksi.

Esisytytys vastaan samaa tilannetta jossa sytytysennakkoa on pirusti liikaa mutta palo-tapahtuma ei ole saanut alkuaan kipinästä, vaan jostakin muusta, kuten kuumasta pisteestä kannessa, tulpassa tms.

Nakutus on taasen tilanne, jota voi esiintyä moottorissa ihan normaalistikkin ja se voi olla täysin hallittuakin kevyenä muotona (ns. light-knocking).

Ja nakutuksen tapahtuman hetki on hyvin merkittävä sille, onko se moottorille vahingollista. Jos se tapahtuu sen jälkeen kun mäntä on YKK takapuolella, siitä ei ole välttämättä mitään haittaa. Mutta jos se tapahtuu ennen YKK:ta, se tappaa koneen hyvin nopeasti, kuten esisytyskin, aiheuttaessaan huippupaineen aivan väärälle kohtaa työkiertoa ja se rasittaa veivejä pirskatisti.

Moottori nakuttaa kiihdyttäessä. Tätä aiheuttaa polttoaineen liian matala oktaaniluku, sytytysjärjestelmän väärä ajoitus, laiha ilma-polttoaineseos, viallinen nakutusanturi (jos tällainen löytyy autostasi), vialliset sytytystulpat, hiilijäämät järjestelmässä sekä moottoriöljyn liian alhainen taso.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Touko 2022 12:39
Kirjoittaja Kapsu
Tuli hankittua käytetty mk4!
litran ecoboost, farmari st-line, Diffused Silver. Lisävarusteina ainakin winterpack, techpack, B&O audio ja sähköluukku.

Sync oli versiossa 3.2, päivitin uusimpaan 3.4 versioon - tässähän jopa huomasi eron, grafiikat muuttui kokonaan!
Tuoreet kartat vielä lataamatta.

No, kysymyksiäkin toki:
- onkohan näissä ollut mitään kampanjoita/takaisinkutsuja?
- radio logot löytyy joillekin kanaville, voiko käsin lisätä puuttuvia jotenkin?
- saako käynnistyksessä tulevia ilmoituksia pois päältä.. Syncin varoitus? Matkustajien/turvavöiden ilmoitus?

Kuva

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Touko 2022 12:46
Kirjoittaja Renee
Millainen huoltohistoria autolla on. Jos merkkihuollossa käynyt kaikki noi asiat on täten kunnossa koskien noita ylimäärästä huoltokampanjoita joita välillä tulee.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Touko 2022 13:03
Kirjoittaja Freeze
Kapsu kirjoitti: 01 Touko 2022 12:39 No, kysymyksiäkin toki:
- onkohan näissä ollut mitään kampanjoita/takaisinkutsuja?
viewtopic.php?t=56412

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2022 17:51
Kirjoittaja @rsk@
Ecoboost150 kirjoitti: 30 Huhti 2022 14:42
huppumies kirjoitti: 27 Huhti 2022 02:20

Mä kiinnitin samanlaiseen "ääneen" huomiota noin viikko-pari ennen kuin oma motti sanoi sopimuksen irti. Kyseessä oli kylläkin kuuluisa litrainen ecoboost.

Nakuttaako muilla moottori kylmänä kiihdyttäessä enemmän, kun lämpimänä?
Semmonen traktorityylinen "kurluutus" on se ominaisääni. Jos enemmän alkaa pärisemään, niin pahempi. Litrasissa selkeämmin se ralliauto pärinä kovemmin kenkiessä enteilee nakutusta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2022 19:10
Kirjoittaja Ecoboost150
@rsk@ kirjoitti: 03 Touko 2022 17:51
Ecoboost150 kirjoitti: 30 Huhti 2022 14:42


Nakuttaako muilla moottori kylmänä kiihdyttäessä enemmän, kun lämpimänä?
Semmonen traktorityylinen "kurluutus" on se ominaisääni. Jos enemmän alkaa pärisemään, niin pahempi. Litrasissa selkeämmin se ralliauto pärinä kovemmin kenkiessä enteilee nakutusta.
Kiitos tästä tiedosta! Ääni vaimenee käytännössä kokonaan, kun moottori on hieman lämmennyt.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2022 19:47
Kirjoittaja Taunusautomaatti
vanhat autot aikanaan nakutti nimenomaan kuumina...

Paljonkos ajettu ja oliko tuossa mallissa vielä se "240tkm" gummiremmi?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2022 19:55
Kirjoittaja Ecoboost150
Taunusautomaatti kirjoitti: 03 Touko 2022 19:47 vanhat autot aikanaan nakutti nimenomaan kuumina...

Paljonkos ajettu ja oliko tuossa mallissa vielä se "240tkm" gummiremmi?

95tkm mittarissa, 1.5 eb on ketjulla. Ja tuo äänikin on vaikea kuvailla nakuttaako vai tikittääkö vai mitä. Ääni kylmänä kiihdyttäessä kuitenkin karheampi kuin lämpimällä moottorilla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Touko 2022 12:21
Kirjoittaja @rsk@
Ecoboost150 kirjoitti: 03 Touko 2022 19:10
@rsk@ kirjoitti: 03 Touko 2022 17:51

Semmonen traktorityylinen "kurluutus" on se ominaisääni. Jos enemmän alkaa pärisemään, niin pahempi. Litrasissa selkeämmin se ralliauto pärinä kovemmin kenkiessä enteilee nakutusta.
Kiitos tästä tiedosta! Ääni vaimenee käytännössä kokonaan, kun moottori on hieman lämmennyt.
Kun kuuntelee 1.6ecoboostia, niin verrattuna tuommonen 3pyttynen 1.5ecob on todella nättikäyntinen ja hiljanen kylmänä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Touko 2022 16:11
Kirjoittaja Ecoboost150
@rsk@ kirjoitti: 05 Touko 2022 12:21
Ecoboost150 kirjoitti: 03 Touko 2022 19:10

Kiitos tästä tiedosta! Ääni vaimenee käytännössä kokonaan, kun moottori on hieman lämmennyt.
Kun kuuntelee 1.6ecoboostia, niin verrattuna tuommonen 3pyttynen 1.5ecob on todella nättikäyntinen ja hiljanen kylmänä.
Joo tuollaisen 1.6 eb omistaneena tiedän kyllä miten korkeapaine pumppu pitää ääntä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Touko 2022 04:53
Kirjoittaja @rsk@
Hetken aikaa kylmänä kun rikastaa enemmän, niin nakuttaa ja napsuttaa tuplanopeutta. Taitaa olla kovin äänen lähde, on niin terävä ääni. Jossain YouTube pätkässä oli lueteltu oikein tuon 1.6ecobn äänilähteet ja vakuutettu, että kaikki "normaalia", mutta joo hiljanen on tuommonen kolmepyttynen. Se voi olla ihan resonanssiääni se oletettu kolina, joka vaan sopivasti johtuu korissa jne.
Mutta nyt puhutaan Foordeista, eli kaikkihan on mahdollista....😅

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Touko 2022 11:33
Kirjoittaja Tapiiri
Saakohan tuon takaoven diskantin irti ovipaneelia iroittamatta? Lähtee järki kun siinä kohdalla joku narisee ajaessa, varmaan joku johto osuu muoviin tärinän tahtiin tms.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Touko 2022 09:06
Kirjoittaja @rsk@
Tapiiri kirjoitti: 11 Touko 2022 11:33 Saakohan tuon takaoven diskantin irti ovipaneelia iroittamatta? Lähtee järki kun siinä kohdalla joku narisee ajaessa, varmaan joku johto osuu muoviin tärinän tahtiin tms.
Laita poppi soimaan sopivan kovalle ja kuuntele auton ulkopuolella, että natiseeko lasin alareunassa oleva lista.
Sitä kun sopivasti painelee, niin ääni hävitä.
Edit: ja se lista voi ääntää tietysti ihan ajossa myös.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Touko 2022 02:20
Kirjoittaja JanneL
Ecoboost150 kirjoitti: 24 Huhti 2022 19:21 Tervehdys!

Tuli tuossa jokunen kuukausi sitten hommattua -18 Focus 1.5 ecoboost kolme pyttynen. Niin onko muilla pistänyt korvaan tuo tyhjäkäynti kylmällä koneella? Kuuluko tuo "klapina" ominaisuuksiin vai mistä voisi tulla?
Linkissä ääni näytettä.

https://youtube.com/shorts/FOdx_O9EjXI?feature=share
Selvisikö tämä?

Itsellä ollut pari kuukautta -19 Focus 1.0 125hv M6 ja kuuluu tismalleen sama kolkotus tyhjäkäynnillä. Mulla se tulee nimenomaan lämpimänä, ei kylmänä. Se kuuluu niin selkeästi ohjaamoon että on alkanut ärsyttää.

Kaverilla on -14 Focus samalla moottorilla. Se on selvästi hiljaisempi kaikella tavalla, lähes äänetön tyhjäkäynnillä ja kiihdyttäessäkään ei juuri kuulu mitään pörinöitä kuten itselläni. Kaverin auto myös kulkee yleisesti ottaen selvästi paremmin, kiihtyy pirteämmin ja pystyy ajamaan pienemmillä kierroksilla (=isommilla vaihteilla). Oma auto samalla vaihteella samoilla kierroksilla jyristää pahasti, sillä tavalla miten autot aina liian isolla vaihteella. Onkohan mun autossa jotain vikaa, kun toi kaverin vanhempi auto on niin selvästi parempi moottorin osalta kaikella tavalla...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Touko 2022 10:49
Kirjoittaja HMS77
mmhh kirjoitti: 10 Maalis 2022 13:41
mmhh kirjoitti: 09 Maalis 2022 17:40
Uuden auton tuoksu on mainio, mutta jokin jännä käry haisee, kun tuolla saapuu pihaan. Pakoputki tupruaa vielä tovin kun moottori on sammutettu. Lienee normaalia uutuuden karheutta, kaipa siellä jotain "ylimääräistä" palaa ja vähitellen käristys vähenee? :)
Omituinen käry jatkuu vieläkin, täytyypä tarkkailla lakkaako jossain vaiheessai vai palaako koko auto.

Täysin normaalia tehdasrasvojen palamista, käryt katoaa kyllä aikanaan.

Toista asiaa..

Onko kukaan asentanut hatchbackiin kattotelineitä, tai onko niitä ylipäätään saatavilla tuohon? Tuli varattua ensi hiihtolomaksi viikon reissu Lappiin ja jonkinlaista boksia tarttee katolle koska tuossa hb:ssa ei suksiluukkua ole.
Boksin itsessään meinasin vuokrata mutta telineet on oltava omasta takaa.
Jos jollakulla on telineistä kokemuksia niin kiitos kelpaa. :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Touko 2022 11:03
Kirjoittaja Focus_2.0
Thulelta esim. jalkasarja ja putket. Saa myös Fordilta. Uutena maksaa jonkin verran mutta liikkeellä myös käytettynä. Eikös tässä hb:ssä tule telineet saman lailla kiinni kun kattokaiteettomaan farmariin? Karmissa reikä/kumiholkki johon puristimen tappi tulee ja karmin päälle jalka.

Itse hommasin kolmoskoppaseen kattokaiteettomaan farmariin Mondeon Thulen telineet Torista muutamalla kympillä. Noihin saa mallikohtaisia kumeja jotka maksaa pari kymppiä varaosaliikkeessä niin saa täydellisen istuvuuden.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Touko 2022 15:52
Kirjoittaja EeroH
JanneL kirjoitti: 15 Touko 2022 02:20
Ecoboost150 kirjoitti: 24 Huhti 2022 19:21 Tervehdys!

Tuli tuossa jokunen kuukausi sitten hommattua -18 Focus 1.5 ecoboost kolme pyttynen. Niin onko muilla pistänyt korvaan tuo tyhjäkäynti kylmällä koneella? Kuuluko tuo "klapina" ominaisuuksiin vai mistä voisi tulla?
Linkissä ääni näytettä.

https://youtube.com/shorts/FOdx_O9EjXI?feature=share
Selvisikö tämä?

Itsellä ollut pari kuukautta -19 Focus 1.0 125hv M6 ja kuuluu tismalleen sama kolkotus tyhjäkäynnillä. Mulla se tulee nimenomaan lämpimänä, ei kylmänä. Se kuuluu niin selkeästi ohjaamoon että on alkanut ärsyttää.

Kaverilla on -14 Focus samalla moottorilla.
Ei noissa ole sama kone.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Touko 2022 18:37
Kirjoittaja mmhh
HMS77 kirjoitti: 15 Touko 2022 10:49 Täysin normaalia tehdasrasvojen palamista, käryt katoaa kyllä aikanaan.
Näinpä se tuntui olevan, ei taida enää kärytä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Touko 2022 20:12
Kirjoittaja huppumies
Ihme ja kumma s/s alkoi taas toimimaan. :ford: - laatua. :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Touko 2022 23:26
Kirjoittaja JanneL
EeroH kirjoitti: 15 Touko 2022 15:52
JanneL kirjoitti: 15 Touko 2022 02:20

Selvisikö tämä?

Itsellä ollut pari kuukautta -19 Focus 1.0 125hv M6 ja kuuluu tismalleen sama kolkotus tyhjäkäynnillä. Mulla se tulee nimenomaan lämpimänä, ei kylmänä. Se kuuluu niin selkeästi ohjaamoon että on alkanut ärsyttää.

Kaverilla on -14 Focus samalla moottorilla.
Ei noissa ole sama kone.
Niinpä näyttää olevan. En ollutkaan tiennyt. Google tosiaan sanoo että focus mk4:n 1.0 koko vehje on uudelleen suunniteltu, paljon muutakin eroa kuin vain jakopää vaihtunut hihnasta ketjuun. No se selittää erot. Vanha kuitenkin tuntuu kaikella tavalla paremmalta ajossa, harmi sinänsä. Kestävyys asia erikseen, siitä en mitään tiedä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 19 Touko 2022 19:20
Kirjoittaja Kapsu
Kapsu kirjoitti: 01 Touko 2022 12:39 Tuli hankittua käytetty mk4!
litran ecoboost, farmari st-line, Diffused Silver. Lisävarusteina ainakin winterpack, techpack, B&O audio ja sähköluukku.
Kuva
Nyt muutama viikko ajeltu tuolla MY20 1.0 Focuksella:

+ st-line ratti mukava käteen, laadukkaan oloinen
+ st-line ulkonäkö miellyttää silmää
+ varusteet tässä yksilössä varsin kohdillaan
+ kulutus tuntuis olevan ihan ok tasolla

- tämä uudempi 1.0 ecoboost kurnuttaa enemmän kuin vanha 2016 focus, kuuluu selvästi sisälle kiihdytyksissä
- pakkivaihdeen sijainti oikealle taakse ärsyttävä ja hankala käyttää kun pitää vielä nostaa se lukitusrinkula, vasemmalla edessä olisi parempi
- konepellin tuulihaka aukeaa vain sisältä, argh
- orkkiskesärenkaat aika meluisat tässä vaiheessa elinkaarta

Ja kysymys, eikö focuksessa mene ovet lukkoon ajossa? onko joku asetus nyt hukassa..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 19 Touko 2022 21:57
Kirjoittaja EeroH
Kauan ollut ja mitäs kilsat nyt?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2022 17:30
Kirjoittaja Kapsu
Kapsu kirjoitti: 19 Touko 2022 19:20 Ja kysymys, eikö focuksessa mene ovet lukkoon ajossa? onko joku asetus nyt hukassa..
pari kysymystä lisää:
-Saako takavalot palamaan päivävalojen kanssa?
-Sylinterinlepuutustoiminto, näkeekö obd lukijalla sen statuksen? mikä softa, mikä arvo? ois jännä joskus seurata milloin se lepuuttaa

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Touko 2022 18:21
Kirjoittaja HMS77
Kapsu kirjoitti: 19 Touko 2022 19:20
- konepellin tuulihaka aukeaa vain sisältä, argh
Eh.. haluat mieluummin paskoa sormet haromalla jotain tuulihakaa pellin alta kun sen saa kätevästi kahdella nykäisyllä kokonaan auki sisältä?
Vaihtoehtoisesti, jätä se toinen nykäisy pois niin pääset likaamaan sormes jos sitä halajat. :D
En o vielä nähny että tuo asia olis kenenkään mielestä huono asia mutta nyt on sekin nähty.