Sivu 321/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Marras 2020 18:05
Kirjoittaja EeroH
EeroH kirjoitti: 18 Loka 2020 10:42
Vootrson kirjoitti: 17 Loka 2020 19:25

Testasin tänään. Ei saa Focukseen kiinni noita. AB:n tuikut menee mullakin tilaukseen.
Ok kiitos. Täytyypä tilata AB, taidan tilata kaksi settiä jos joku muukin haluaa niin saa postit pienemmiksi eikä tarvitse odotella englannista viikko tolkulla.
No niin tilasin kaksi settiä Autobeamilta. Lamput tuli ja toinen setti ok. Mutta toiset selvästi käytety, o-renkaat rikki ja naarmuja muutenkin sekä adapterit puuttui. Tuohon paskafirmaan ei saa yhteyttä millään, sähköposti on muotoa noreply joten ne tuli takaisin. Onneksi maksoin paypalilla joten sinne valitus. Palautin lamput paypalin ohjeiden mukaan ja paypal päätti tapauksen minun hyväksi ja sain rahat takaisin ja paypal maksoi palautus postikulut. En voi suositella Autobeamia.

Jos orggis lyhdyillä ei näe palataan asiaa lisävalo topicissa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Marras 2020 18:30
Kirjoittaja jarkkoo
Tuli tänään käytyä ihan mielenkiinnosta ajamassa uusi Leon e-Hybrid, voimalinjasta ei sen enempää kun Fordilla ei ole mihin verrata mutta ei kyllä voi samana päivänä puhua Focuksesta jos laadun tunnetta vertaa.

Ei ollut ihmeellisiä tökkimisiä ohjelmistotasolla infotainment-osastolla, myös hallintalaitteet toimivat kuin ajatus.

Enkä kyllä ymmärrä suitsutusta Focuksen paremmasta ajettavuudestakaan, jos nyt ihan normiajosta puhutaan.

Verrokkina siis koeajo-Focuksilla ajetut muutamat sadat kilometrit.

Ja kyllä, tarjous tuli pyydettyä mutta eivätpä tunnu aidan toisella puolella Fordia arvostavan vaihdokkina.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Marras 2020 22:43
Kirjoittaja Hessu81
jarkkoo kirjoitti: 27 Marras 2020 18:30 Tuli tänään käytyä ihan mielenkiinnosta ajamassa uusi Leon e-Hybrid, voimalinjasta ei sen enempää kun Fordilla ei ole mihin verrata mutta ei kyllä voi samana päivänä puhua Focuksesta jos laadun tunnetta vertaa.

Ei ollut ihmeellisiä tökkimisiä ohjelmistotasolla infotainment-osastolla, myös hallintalaitteet toimivat kuin ajatus.

Enkä kyllä ymmärrä suitsutusta Focuksen paremmasta ajettavuudestakaan, jos nyt ihan normiajosta puhutaan.

Verrokkina siis koeajo-Focuksilla ajetut muutamat sadat kilometrit.

Ja kyllä, tarjous tuli pyydettyä mutta eivätpä tunnu aidan toisella puolella Fordia arvostavan vaihdokkina.
Ihan vaan huomautuksena, että ei sitä epsanjan ihmettäkään kaikki arvosta vaihdokkina. Tai no onko vaihdokki ikinä automyyjän mieleen tarjousta pyydettäessä. Eri asia kokonaan jos joskus myy sitä vaihdossa tullutta eteenpäin

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Marras 2020 23:19
Kirjoittaja mjasa
jarkkoo kirjoitti: 27 Marras 2020 18:30 Tuli tänään käytyä ihan mielenkiinnosta ajamassa uusi Leon e-Hybrid, voimalinjasta ei sen enempää kun Fordilla ei ole mihin verrata mutta ei kyllä voi samana päivänä puhua Focuksesta jos laadun tunnetta vertaa.

Ei ollut ihmeellisiä tökkimisiä ohjelmistotasolla infotainment-osastolla, myös hallintalaitteet toimivat kuin ajatus.

Enkä kyllä ymmärrä suitsutusta Focuksen paremmasta ajettavuudestakaan, jos nyt ihan normiajosta puhutaan.

Verrokkina siis koeajo-Focuksilla ajetut muutamat sadat kilometrit.

Ja kyllä, tarjous tuli pyydettyä mutta eivätpä tunnu aidan toisella puolella Fordia arvostavan vaihdokkina.
Hyvä huomioida, että mk4 focus on nyt reilu pari vuotta jo ollut markkinoilla. Kyllä sieltä luonnollisesti Seatinkin tuotteet kehittyy vauhdilla ottaen huomioon kuinka iso konserni on taustalla eli syytäkin on kehittyä. Alkaa kaikki uudet automallit olla niin lähellä toisiaan ajettavuudessa, että aletaan puhua makuasioista. Softabugit on toki Focuksen kompurointia. Mitä taas muuten esim. käytettävyyteen tulee niin itse ainakin liputan vielä Focuksen puolesta siinä, että kaikkea ei ole ainakaan nykymallissa viety kosketusnäytölle. Ja erittäin hyvä niin. Arvostan todella paljon sitä, että bluetooth yms. nykyominaisuudet löytyy, mutta muu on edelleen napein säädettävissä ja erittäin helppo/nopea käyttöisiä. Ei ainakaan tuo Seatin infotainment mitään suurta ylistystä ensitesteissä keräillyt. Mutta kaikkeen tottuu ja joillekin se on varmasti hyväntuntuinen ratkaisu. Makuasioita siis vahvasti ja varmasti Seatin vahvuus tulee juuri tuosta ladattavasta farkusta. Fordin heikkous on, että plugarit tulee focukseenkin joskus kun tulee. Noh, henk.koht omat tarpeeni liputtaa vielä vahvasti bensa vehkeen puolesta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Marras 2020 06:27
Kirjoittaja focst
Puretun moottorin laakeripinnoissa on vielä uutena leimatut qr-koodit näkyvissä. Ei siis merkittävää kulumista. TM 60tkm kestotesti fokus. Softa puoli ontuu pahasti mutta ilmeisesti muuten tekniikka ihan hyvä.. ;)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Marras 2020 13:07
Kirjoittaja Hode
Kehitys kehittyy ja kilpailu on kovaa ja jos nyt olisin autoa vaihtamassa niin seatin kävisin taas tsekkaamassa, itse asiassa käytiin seatin tarjonta katsomassa helmikuussa 2020 kun auton vaihto oli ajankohtainen mutta silloin ei seatilla ollut sellaista mallia tarjolla joka olisi meidän tarpeisiin paremmin istunut kuin farkku focus (peräkontin koko, varusteet ym kokonaishintalappu).

Tässä 1.5 ecoboostissa (manuaali) voimalinja kyllä pelaa hyvin ja auto liikkuu ihan riittävän ripeästi, plugari hybrideissä kyllä sitten voimaa runsaammin mutta hintalappukin myös isompi, toki tarjonnan lisääntyessä hintaero tasoittuu, ehkä seuraava pirssi rouvalle sitten plugari tai jopa täyssähkö...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Marras 2020 15:42
Kirjoittaja Jeipii
Minkälaisia kilsoja olette 1,0 tai 1,5 moottorisella Focuksella saanut ajettua ennen kuin auto kehottaa ajamaan öljynvaihtoon/huoltoon ? Se 2 v / 30 000 km on kuitenkin "teoreettinen maksimi".

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Marras 2020 17:03
Kirjoittaja focst
Jeipii kirjoitti: 28 Marras 2020 15:42 Minkälaisia kilsoja olette 1,0 tai 1,5 moottorisella Focuksella saanut ajettua ennen kuin auto kehottaa ajamaan öljynvaihtoon/huoltoon ? Se 2 v / 30 000 km on kuitenkin "teoreettinen maksimi".
Mulla ois prosenttien mukaan päässyt 30tkm. Mutta vaihtelen 15tkm välein..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Marras 2020 18:30
Kirjoittaja Vootrson
Jeipii kirjoitti: 28 Marras 2020 15:42 Minkälaisia kilsoja olette 1,0 tai 1,5 moottorisella Focuksella saanut ajettua ennen kuin auto kehottaa ajamaan öljynvaihtoon/huoltoon ? Se 2 v / 30 000 km on kuitenkin "teoreettinen maksimi".
Ensimmäinen huolto öbaut 25k kohdalla ja olis prosenttien mukaan mennyt 30k. Nyt näyttää prosentit että vähän alle 25k pääsis toisilla öljyillä.
Ekan stintin aikana oli tosin ilmainen ö-vaihto ”sisäänajon” jälkeen 4k kohdalla jolloin ei laskuria nollattu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Marras 2020 08:42
Kirjoittaja Rusakko_
Jeipii kirjoitti: 28 Marras 2020 15:42 Minkälaisia kilsoja olette 1,0 tai 1,5 moottorisella Focuksella saanut ajettua ennen kuin auto kehottaa ajamaan öljynvaihtoon/huoltoon ? Se 2 v / 30 000 km on kuitenkin "teoreettinen maksimi".
Prosenttien perusteella olen katsellut että menis 25-28 tkm. Olen vaihtanut 12-15 tkm välein.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Marras 2020 13:26
Kirjoittaja Jeipii
Ok, näköjään oikeasti pitää tuo n 30 000 km huoltoväli paikkansa. Tosin tuossahan tarjotaan sitä väliöljynvaihtoa 15 000 km jälkeen normaalin välitarkistusvalohoidon lisäksi.

Laskeskelin huoltokustannuksia ja ne on noin satasen suuremmat 60 000 km aikana kuin nykyisellä 1.0 Ecoboost Fiestalla. Laskin siihen marmoritiskin väliöljynvaihdot mukaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Marras 2020 13:57
Kirjoittaja @rsk@
Jeipii kirjoitti: 29 Marras 2020 13:26 Ok, näköjään oikeasti pitää tuo n 30 000 km huoltoväli paikkansa. Tosin tuossahan tarjotaan sitä väliöljynvaihtoa 15 000 km jälkeen normaalin välitarkistusvalohoidon lisäksi.

Laskeskelin huoltokustannuksia ja ne on noin satasen suuremmat 60 000 km aikana kuin nykyisellä 1.0 Ecoboost Fiestalla. Laskin siihen marmoritiskin väliöljynvaihdot mukaan.
Ehdottomasti kannattaa se 15tkm välein öljynvaihto. Tietysti jos ajaa 30tkm puoleen vuoteen on eri asia.
Toisaalta ne jotka vaihtaa autonsa käytännössä aina alle 100tkm ajettuna, se ei omaan lompakkoon tee kuin ylimääräisen loven. Eka omistaja ei hyödy vaihtohinnassa siitä mitään..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Marras 2020 16:44
Kirjoittaja EeroH
@rsk@ kirjoitti: 29 Marras 2020 13:57
Ehdottomasti kannattaa se 15tkm välein öljynvaihto.
Oisko jotain lisätietoa miten kannattaa? Eiköhän nämä kestä paaliin saakka normi vaihdoilla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Marras 2020 19:12
Kirjoittaja focst
EeroH kirjoitti: 30 Marras 2020 16:44
@rsk@ kirjoitti: 29 Marras 2020 13:57
Ehdottomasti kannattaa se 15tkm välein öljynvaihto.
Oisko jotain lisätietoa miten kannattaa? Eiköhän nämä kestä paaliin saakka normi vaihdoilla.
Jos ei meinaa pitää pitkään niin ei kannata. Mutta kuten vw longlife on opettanut pitkä vaihtoväli pitemmän päälle pilaa koneen. Männärenkaat jumiin ja kanavat pikeentyy ja focuksessa vielä sylinterin lepuutus ja säätyvät nokkapyörät pelaa öljynpaineella, niihin kanaviin ei halua pikeentymiä. Tämä minun mielipide jokainen tekee omat arviot kannattavuudesta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Marras 2020 22:16
Kirjoittaja AAR85
Ulkolämpötila -1. Webasto 20min päällä. Lähdettäessä auton sisälämpötila +2astetta. On toi webasto aivan onneton.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2020 06:45
Kirjoittaja xflex
AAR85 kirjoitti: 30 Marras 2020 22:16 Ulkolämpötila -1. Webasto 20min päällä. Lähdettäessä auton sisälämpötila +2astetta. On toi webasto aivan onneton.
20 min ja sisällä +2 näillä nollakeleillä, oikeasti? Onkohan kaikki kunnossa vai onko tuossa bensakoneessa nestekierrot sellaiset ettei homma toimi.

Itsellä diesel mutta käsittääkseni sama Evo 5 lämmitin dsl-versiona, näillä keleillä 20 min lämmityksen jälkeen (meillä ns. vakioaika) lasit on sulat ja sisällä hyvinkin paitakelit. En ole mitannut mutta on siellä yli 10 astetta ellei enemmänkin. Sitten kun on -10 tai kylmempää niin tarvitaan se melkein puoli tuntia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2020 08:43
Kirjoittaja AAR85
xflex kirjoitti: 01 Joulu 2020 06:45
AAR85 kirjoitti: 30 Marras 2020 22:16 Ulkolämpötila -1. Webasto 20min päällä. Lähdettäessä auton sisälämpötila +2astetta. On toi webasto aivan onneton.
20 min ja sisällä +2 näillä nollakeleillä, oikeasti? Onkohan kaikki kunnossa vai onko tuossa bensakoneessa nestekierrot sellaiset ettei homma toimi.

Itsellä diesel mutta käsittääkseni sama Evo 5 lämmitin dsl-versiona, näillä keleillä 20 min lämmityksen jälkeen (meillä ns. vakioaika) lasit on sulat ja sisällä hyvinkin paitakelit. En ole mitannut mutta on siellä yli 10 astetta ellei enemmänkin. Sitten kun on -10 tai kylmempää niin tarvitaan se melkein puoli tuntia.
Samaa alan epäilemään itsekkin. Pitää pyytää katsoa tuo huollossa, kun siellä käyn ensiviikolla. Puhallus oli nyt auto3 asennossa ja pyyntö 22astetta. Kyllä se sieltä puhalsi lämmintä, mutta todella hiljaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2020 09:35
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Onkohan dieseleissä jotenkin erilainen lämmityslogiikka?
Eihän tämä tosiaan edellisiin verrattuna ole yhtä tehokas mutta kyllä sillä nyt sentään lasit saa sulamaan.

Ainakin connectissa 1,8tdci ja focus 1,6tdci koneissa vesi menee eberiltä suoraan lämmityslaitteen kennolle ja sitten vasta moottoriin.
Olisiko näissä bensakoneissa tehty niin tyhmästi, että vesi menee ensin koneeseen ja vasta sen jälkeen lämmityslaitteen kennolle?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2020 09:57
Kirjoittaja Vootrson
Mulla hävisi noin kk sitten melkein puoli litraa jäähdytysnestettä kun käytin ensimmäistä kertaa kesän jälkeen Webastoa. Kärry oli toissa viikolla päivän pajalla, mutta mitään vuotoa tai selitystä tuolle nesteen katoamiselle ei löytynyt. Voi tietysti olla myös sattumaa, että huomasin asian samana päivänä kun Webastoa käytin.
Samalla ajettiin tuore softa voimansiirtoon, mutta se ei ainakaan tuota suunnanvaihdon hitautta A8-laatikossa parantanut lainkaan :(

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2020 10:14
Kirjoittaja xflex
PiuhaPoikki kirjoitti: 01 Joulu 2020 09:35 Onkohan dieseleissä jotenkin erilainen lämmityslogiikka?
Eihän tämä tosiaan edellisiin verrattuna ole yhtä tehokas mutta kyllä sillä nyt sentään lasit saa sulamaan.

Ainakin connectissa 1,8tdci ja focus 1,6tdci koneissa vesi menee eberiltä suoraan lämmityslaitteen kennolle ja sitten vasta moottoriin.
Olisiko näissä bensakoneissa tehty niin tyhmästi, että vesi menee ensin koneeseen ja vasta sen jälkeen lämmityslaitteen kennolle?
Nestekierroista en tiedä mutta eihän tämä mikään Lämpö-ässä ole kun kaiholla muistelee takavuosien Volvoja. Mutta lasit sulaa ja sisällä tarkenee paitasillaan startista alkaen ainakin niin kauan kuin webasto käy. Sitten kun se sammuu niin tosipakkasilla moottorin lämmöt ei pysy ylhäällä. Kyllä siellä tarkenee ilman karvalakkia mutta sen huomaa selvästi kun weba sammuu. Onko sitten huonoa suunnittelua vai eikö sieltä sitten vaan oikeasti irtoa hukkalämpöä kabiiniin.

Voihan tuossa jotain logiikkaeroa olla kun kaikki dieselit tulee tehtaalta webastolla, joku viisaampi varmaan tietää.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2020 10:32
Kirjoittaja PiuhaPoikki
xflex kirjoitti: 01 Joulu 2020 10:14 Mutta lasit sulaa ja sisällä tarkenee paitasillaan startista alkaen ainakin niin kauan kuin webasto käy. Sitten kun se sammuu niin tosipakkasilla moottorin lämmöt ei pysy ylhäällä. Kyllä siellä tarkenee ilman karvalakkia mutta sen huomaa selvästi kun weba sammuu. Onko sitten huonoa suunnittelua vai eikö sieltä sitten vaan oikeasti irtoa hukkalämpöä kabiiniin.
Noinhan se on ollut nykydieselissä jo vuosia. Kunnon pakkasilla moottorin oma lämmöntuotto ei ainakaan kaupunkiajossa vaan riitä.
Mittari laskee silmissä kun pysähtyy valoihin :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2020 11:23
Kirjoittaja focst
PiuhaPoikki kirjoitti: 01 Joulu 2020 09:35 Onkohan dieseleissä jotenkin erilainen lämmityslogiikka?
Eihän tämä tosiaan edellisiin verrattuna ole yhtä tehokas mutta kyllä sillä nyt sentään lasit saa sulamaan.

Ainakin connectissa 1,8tdci ja focus 1,6tdci koneissa vesi menee eberiltä suoraan lämmityslaitteen kennolle ja sitten vasta moottoriin.
Olisiko näissä bensakoneissa tehty niin tyhmästi, että vesi menee ensin koneeseen ja vasta sen jälkeen lämmityslaitteen kennolle?
Ainakin paikka on muuttunut vanhemmissa oli rintapellissä kiinni lämmitin nyt se on oik.eturenkaan etupuolella ja sanoisin että lämmittää ensin koneen sitten sisätilat. Pitäisi käyttää nosturilla ja varmistaa..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2020 20:53
Kirjoittaja @rsk@
focst kirjoitti: 30 Marras 2020 19:12
EeroH kirjoitti: 30 Marras 2020 16:44
Oisko jotain lisätietoa miten kannattaa? Eiköhän nämä kestä paaliin saakka normi vaihdoilla.
Jos ei meinaa pitää pitkään niin ei kannata. Mutta kuten vw longlife on opettanut pitkä vaihtoväli pitemmän päälle pilaa koneen. Männärenkaat jumiin ja kanavat pikeentyy ja focuksessa vielä sylinterin lepuutus ja säätyvät nokkapyörät pelaa öljynpaineella, niihin kanaviin ei halua pikeentymiä. Tämä minun mielipide jokainen tekee omat arviot kannattavuudesta.
Niinkuin tuossa oli jo aiemmin puhetta, niin vaikka joku kahden, kolmen vuoden auton pitäminen ei omaan taskuun tuo välttämättä mitään noista ylimääräsistä vaihdoista. Turbon "elämänkaareenhan" se öljyn puhtaus ja voitelukyky vaikuttaa ratkasevasti myös. Kuitenkin nuo pikkuhyrrät pyörii aika rajuilla kierroksilla. Oliko se litrasessa ecobuustissakin jotain 300000rpm tms parhaimmillaan, mutta kuitenkin. Itselle on vaan jäänyt vähän sellanen monen mielestä ylihuoltaminen päälle. Ja kun autoa tulee välillä ajettua vähän raskaammalla jalalla, niin sitä voi palkinnoksi sitten paremmin huoltaakkin. 😁 👍

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Joulu 2020 21:25
Kirjoittaja Opla
Tänään tuli tieto merkkihuollosta, että Fordin tehtaalta on vihdoin tullut osat ja konfiguraatio Focuksen virtatalouden ongelman korjaukseen. Työhön kuluu aikaa noin 1,5 tuntia. Eli josko viimein ratkeaa ongelmat!

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Joulu 2020 11:16
Kirjoittaja toasti
Opla kirjoitti: 02 Joulu 2020 21:25 Tänään tuli tieto merkkihuollosta, että Fordin tehtaalta on vihdoin tullut osat ja konfiguraatio Focuksen virtatalouden ongelman korjaukseen. Työhön kuluu aikaa noin 1,5 tuntia. Eli josko viimein ratkeaa ongelmat!
Jos viitsit, niin kysy huollossa mitä autolle tehdään. Kiinnostaisi tietää vaikka omat virtaongelmat katosivat pääosin akun vaihdolla.