Sivu 285/395
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Kesä 2020 10:02
Kirjoittaja revote
Lahden FordStorelle tulee ALD:n mukaan ensi tiistaina. En tiedä montako tulee mutta ilmeisesti minun totteroon sellainen saadaan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Kesä 2020 10:29
Kirjoittaja focst
Opla kirjoitti: ↑13 Kesä 2020 09:42
focst kirjoitti: ↑12 Kesä 2020 16:42
Tänään kävi pajalla mittariston ja kuvankäsittelymodulin päivityksessä. Samalla tilattiin parannettu Bms moduli toivottavasti tulee virtapuoli tällä kuntoon..
Mikä tuo tilanne akunvalvontamoduulien kohdalla on? Ainakin pari tuoretta kommenttia siitä että on vaihdettu tai tilattu. Oma merkkihuolto PP-auto sanoi 3 viikkoa sitten että tehtaalla ei ole vielä ratkaisua asiaan. Onko nyt siis tullut?
Täällä foorumilla minäkin huomasin että on ruvennut moduleita saamaan..huoltokäynnin yhteydessä tilattiin mullekin. Pitäisi ens viikolla tulla laittaa sitten 30tkm huollossa paikalleen siihen varaan ajan kun osa täällä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Kesä 2020 15:06
Kirjoittaja Freeze
Renee kirjoitti: ↑12 Kesä 2020 17:09Kaksoiskytkimet on museo kamaa nykyään
Kannattaa kertoa se Fordin insinööripuolelle, ne tuntuu olevan eri mieltä. TM julkisti juuri tiedon, että uuteen Fiestaan tulee kaksoiskytkinlaatikko:
https://tekniikanmaailma.fi/ford-fiesta ... a-tavalla/
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Kesä 2020 15:09
Kirjoittaja Renee
Kiitti tiedosta aika jännä homma jos tämä ns. Uusi llatikko ei enää kelpaa
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Kesä 2020 15:50
Kirjoittaja focst
Renee kirjoitti: ↑13 Kesä 2020 15:09
Kiitti tiedosta aika jännä homma jos tämä ns. Uusi llatikko ei enää kelpaa
Varmaan päästöjen takia..perinteisellä momentinmuunnin laatikolla varustetut syö polttoainetta turhan paljon..kaksoiskytkimellä pääsee helposti pienemmällä kun manuaalilla.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 13 Kesä 2020 18:17
Kirjoittaja Renee
Jännä homma kun näissä manuaaleissa toi kaksoismassapyörä ja automaateissa kaksoiskytkin on vähän saanut huonon maineen.Tehdas tekee ja kansa ostaa eipä siinä muuta sitten.,
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 14 Kesä 2020 10:06
Kirjoittaja Pajari
Renee kirjoitti: ↑13 Kesä 2020 18:17
Jännä homma kun näissä manuaaleissa toi kaksoismassapyörä ja automaateissa kaksoiskytkin on vähän saanut huonon maineen.Tehdas tekee ja kansa ostaa eipä siinä muuta sitten.,
Aika pitkälti kaksoismassat on kuski itse jurnuuttanut liian pienillä kierroksilla paskaksi. Samoin kaksoiskytkimet luistatettu sileiksi, ajettu kuin momentinmuunninta.
Mutta asiaan:
Kelien lämmettyä huomasin pikkulohko Focuksen moottorin lämpenemisen olevan yhtä hidasta kuin oli talvikeleissäkin. Huollossa aikoinaan kyselin miten se on niin helvetin hidas lämpenemään, sanoivat kun se vie niin vähän polttoainetta, että ei riitä lämpenemiseen energiaa. No, 8,9l/100 on ajotietokoneen km. kulutus. Paljonkohan pitäisi viedä että lämpenesi moottori nopeammin? Luulisi että näin kesällä alkulämpötila moottorissa on jo 40 astetta enemmän kuin talvella, niin nopeammin lämpenisi. Mutta kun ei...
Taitaa olla ihan ohjelmallinen tuo viisarin liikuttelu, millä ei ole mitään tekemistä oikean lämpötilan kanssa.
Lataus on jotenkin kelien lämmettyä terhistäytynyt, S/S on jopa muutaman kerran toiminut, reiluun vuoteen ei ollut minkaanlaista havaintoa sen toiminnasta. Ajosuoritteet on kuitenkin suurin piirtein samat. Lopun edelläkö terävöityy?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 14 Kesä 2020 10:43
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Pajari kirjoitti: ↑14 Kesä 2020 10:06
Aika pitkälti kaksoismassat on kuski itse jurnuuttanut liian pienillä kierroksilla paskaksi. Samoin kaksoiskytkimet luistatettu sileiksi, ajettu kuin momentinmuunninta.
Sehän se onkin kun hyvä alavääntö juuri houkuttelee väännättämään matalilla kierroksilla.
Ei jyristä tai täristä eikä edes vaihdenäyttö käske vaihtamaan pienemmälle vaikka vedättäisi kierrosluvulla 1200r/min kutosella ylämäkeen.
Pitää vaan itse oivaltaa ja sääliä kaksoismassaa.
Tai sitten ostaa se automaatti.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 14 Kesä 2020 12:05
Kirjoittaja Ishvan
Pajari kirjoitti: ↑14 Kesä 2020 10:06
Renee kirjoitti: ↑13 Kesä 2020 18:17
Jännä homma kun näissä manuaaleissa toi kaksoismassapyörä ja automaateissa kaksoiskytkin on vähän saanut huonon maineen.Tehdas tekee ja kansa ostaa eipä siinä muuta sitten.,
Aika pitkälti kaksoismassat on kuski itse jurnuuttanut liian pienillä kierroksilla paskaksi. Samoin kaksoiskytkimet luistatettu sileiksi, ajettu kuin momentinmuunninta.
Mutta asiaan:
Kelien lämmettyä huomasin pikkulohko Focuksen moottorin lämpenemisen olevan yhtä hidasta kuin oli talvikeleissäkin. Huollossa aikoinaan kyselin miten se on niin helvetin hidas lämpenemään, sanoivat kun se vie niin vähän polttoainetta, että ei riitä lämpenemiseen energiaa. No, 8,9l/100 on ajotietokoneen km. kulutus. Paljonkohan pitäisi viedä että lämpenesi moottori nopeammin? Luulisi että näin kesällä alkulämpötila moottorissa on jo 40 astetta enemmän kuin talvella, niin nopeammin lämpenisi. Mutta kun ei...
Taitaa olla ihan ohjelmallinen tuo viisarin liikuttelu, millä ei ole mitään tekemistä oikean lämpötilan kanssa.
Lataus on jotenkin kelien lämmettyä terhistäytynyt, S/S on jopa muutaman kerran toiminut, reiluun vuoteen ei ollut minkaanlaista havaintoa sen toiminnasta. Ajosuoritteet on kuitenkin suurin piirtein samat. Lopun edelläkö terävöityy?
Yritin miettiä miten kaksoiskytkintä ajetaan kuin perinteistä automaattia ? Itse olen ainakin ajellut ihan samalla tavalla....valitaan eteen tai taakse ja kaasulla säädetään haluttu nopeus?
Vähemmän ne nyky kaksoiskytkimet luistattaa ryömiessä, kuin suurin osa manuaalikuskeista. Siis jos tämä oli asia pointti.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 14 Kesä 2020 12:09
Kirjoittaja dr500
Kenen valmistama tämä laatikko mahtaa olla? Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin kovin montaa sataa tuhatta ei kannata tällä odottaa pääsevänsä. Toki taitaa Mersukin käyttää pikkukoneissa jotakin vastaavaa. Olisiko kuitenkin jonkun tunnetun alihankkijan tuote, ettei ole konsernin omasta jätelaatikosta haettu kuten eräillä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 14 Kesä 2020 13:04
Kirjoittaja yritäedes
dr500 kirjoitti: ↑14 Kesä 2020 12:09
Olisiko kuitenkin jonkun tunnetun alihankkijan tuote, ettei ole konsernin omasta jätelaatikosta haettu kuten eräillä.
Onko tästä jotain tarkempaakin tietoa?
Onhan se kiinnostavaa, kun Getragin kaksoiskytkinlaatikko pelittää LaFerrarissa ja MB SLS AMG:ssä, mutta ei Fordissa. Ei taida olla sama vaihteisto...
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 14 Kesä 2020 14:45
Kirjoittaja revote
Vaikuttaako noi ajomoodit akun lataukseen? Olen alkanut ajelemaan eco-moodilla, säästääkseni bensaa (?) mutta lataako tai pitäisikö akun latautua normaalisti myös sillä moodilla?
Mihin kaikkiin noi moodit vaikuttaa, muuhun kuin käytettyyn kierrosalueeseen ja kaasun vasteeseen? Alusta tai ohjaus ei ilmeisesti muutu miksikään?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 14 Kesä 2020 15:03
Kirjoittaja Quattra
revote kirjoitti: ↑14 Kesä 2020 14:45
Mihin kaikkiin noi moodit vaikuttaa, muuhun kuin käytettyyn kierrosalueeseen ja kaasun vasteeseen? Alusta tai ohjaus ei ilmeisesti muutu miksikään?
Sport ainakin muuttaa ohjaustehostusta.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 14 Kesä 2020 19:14
Kirjoittaja PiuhaPoikki
revote kirjoitti: ↑14 Kesä 2020 14:45
Vaikuttaako noi ajomoodit akun lataukseen? Olen alkanut ajelemaan eco-moodilla, säästääkseni bensaa (?) mutta lataako tai pitäisikö akun latautua normaalisti myös sillä moodilla?
Mihin kaikkiin noi moodit vaikuttaa, muuhun kuin käytettyyn kierrosalueeseen ja kaasun vasteeseen? Alusta tai ohjaus ei ilmeisesti muutu miksikään?
Olen yrittänyt aikani kuluksi tehdä vähän tiedettä tuon latausmysteerin kanssa mutta toistaiseksi en ole huomannut asiayhteyttä ajomoodiin,
Tosin en ole asiaa varsinaisesti juusi sillä silmällä tutkinut.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 14 Kesä 2020 23:53
Kirjoittaja HMS77
Ymmärtääkseni myös uudessa Pumassa on kaksoiskytkinloota.
Museokamaa hyvinkin..
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 15 Kesä 2020 09:37
Kirjoittaja Renee
Tämä museoon tuli siitä kun tätä Focusta esiteltiin ja tätä automaattilaatikkoa kun se on niin super. Kumma kun eivät sitten laita muihin malleihin.
Ps .Olisiko taustalla että polttoainekulutus vastaa vähän isomalla moottorilla olevan auton.Tämä laatikko lyhesssä ajossa ei ollutkaan ekoteko.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 15 Kesä 2020 11:14
Kirjoittaja -Kj-
Fiestan/ puman kaksoiskytkin laatikkohan korvaa nähdäkseni 6F15 laatikon joka on pienintä sarjaa automaateista. Mk4 focuksessa jo 1L mallissa on kuitenkin 8F24 laatikko - sama myös 1.5 EB kanssa. Se laatikko olisi varmastikin turhan tuhti fiestan kokoluokkaan.
Uusimmissa focus-hinnastoissa dieseleiden A8 varsinkin on lähentynyt manuaaleja. Tuo 6F15 sekä suorituskyky ja taloudellisuus vs manuaali oli taannoin tekniikan maailman piikittelyn kohteena. Kaksoiskytkimellä varmasti yritetään painaa paino ja kulutus alas pikkuautossa.
Powershiftit olivat Getrag-Ford joint venturen tuote. Lieköhän tuo yhteistyö edelleen olemassa, Getrag on nykyään Magna. Sieltä suunnalta voisi siksi olettaa uuden kaksoiskytkimenkin tulevan.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 15 Kesä 2020 18:06
Kirjoittaja kakadu
Nyt kuukausi takana ja 2 tkm mittarissa. Kulutus 5.8 satasella ja hyvin on pelannut kaikilta osin.
Paitsi tänään parkkitutkan piipitys kuului mittaristosta, eikä kaiuttimista. Toisella kertaa kuului taas normaalisti kaiuttimista. Tuosta äänen siirtymisestä mittaristoon on ollut täällä puhetta, mutta ilmeisesti sille ei ole saatu vielä selitystä?
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 15 Kesä 2020 18:16
Kirjoittaja hapelo
kakadu kirjoitti: ↑15 Kesä 2020 18:06
Nyt kuukausi takana ja 2 tkm mittarissa. Kulutus 5.8 satasella ja hyvin on pelannut kaikilta osin.
Paitsi tänään parkkitutkan piipitys kuului mittaristosta, eikä kaiuttimista. Toisella kertaa kuului taas normaalisti kaiuttimista. Tuosta äänen siirtymisestä mittaristoon on ollut täällä puhetta, mutta ilmeisesti sille ei ole saatu vielä selitystä?
Virrat vähissä,onko mennyt virransäästötilaan
Harri
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 15 Kesä 2020 18:18
Kirjoittaja @rsk@
hapelo kirjoitti: ↑15 Kesä 2020 18:16
kakadu kirjoitti: ↑15 Kesä 2020 18:06
Nyt kuukausi takana ja 2 tkm mittarissa. Kulutus 5.8 satasella ja hyvin on pelannut kaikilta osin.
Paitsi tänään parkkitutkan piipitys kuului mittaristosta, eikä kaiuttimista. Toisella kertaa kuului taas normaalisti kaiuttimista. Tuosta äänen siirtymisestä mittaristoon on ollut täällä puhetta, mutta ilmeisesti sille ei ole saatu vielä selitystä?
Virrat vähissä,onko mennyt virransäästötilaan
Harri
Taitaa olla tuohon virtapuolelle parannuksia jaossa vähitellen. Samaa ongelmaa on ollut täälläkin välillä.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 15 Kesä 2020 18:35
Kirjoittaja hapelo
@rsk@ kirjoitti: ↑15 Kesä 2020 18:18
hapelo kirjoitti: ↑15 Kesä 2020 18:16
Virrat vähissä,onko mennyt virransäästötilaan
Harri
Taitaa olla tuohon virtapuolelle parannuksia jaossa vähitellen. Samaa ongelmaa on ollut täälläkin välillä.
Voi olla että kuvittelen mutta aina kun hyppää rattaille ja näkee sen "saving power,please start.."niin se piipitys alkaa...varsinkin parkkitutka kuulostaa joltain lasten vinkulelulta eli ei tää ole pelkästään Focucsen ongelma...itse en ST-Fiestassa käytä ikinä enää S/S toimintoa,sen verran vanha rattimies että ne pari kertaa kun auto sammuu risteykseen ja en tajua että S/S pelissä...kabiini täynnä käsiä&jalkoja kun yrittää startata kinneriä
Ei vaan ole vanhan rahtarin juttuja.....Muutenkin ei mielestäni toi toiminto sovi ST:hen,kytkin todella jämäkkä mutta ei sunnuntai ajeluun
Harri
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 15 Kesä 2020 18:40
Kirjoittaja kakadu
Näkeekö mistään mitään virrasta tai virransäästötilasta? Ilmoituksia ei ole tullut. Ei ole yleismittaria enkä muutenkaan ala akkua räpläämään.. mut jotenkin vaikea kuvitella että olis virta vähissä..
SS toiminut moitteetta ja yleensä laitan sen pois päältä. Tässä kuukauden aikana olen käyttänyt ss ehkä noin parikymmentä kertaa. Eli tuskin se tähän liittyy tässä tapauksessa.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 15 Kesä 2020 18:46
Kirjoittaja hapelo
kakadu kirjoitti: ↑15 Kesä 2020 18:40
Näkeekö mistään mitään virrasta tai virransäästötilasta? Ilmoituksia ei ole tullut. Ei ole yleismittaria enkä muutenkaan ala akkua räpläämään.. mut jotenkin vaikea kuvitella että olis virta vähissä..
SS toiminut moitteetta ja yleensä laitan sen pois päältä. Tässä kuukauden aikana olen käyttänyt ss ehkä noin parikymmentä kertaa. Eli tuskin se tähän liittyy tässä tapauksessa.
Itseasiassa tietääkö kukaan,pitäiskö hommata kristallipallo
No mulla just huollettu auto ja sanottiin että eikun kovaa ajoa...silti noi pienet asiat kismittää
Harri
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 15 Kesä 2020 18:50
Kirjoittaja PiuhaPoikki
kakadu kirjoitti: ↑15 Kesä 2020 18:40
Näkeekö mistään mitään virrasta tai virransäästötilasta? Ilmoituksia ei ole tullut. Ei ole yleismittaria enkä muutenkaan ala akkua räpläämään.. mut jotenkin vaikea kuvitella että olis virta vähissä..
SS toiminut moitteetta ja yleensä laitan sen pois päältä. Tässä kuukauden aikana olen käyttänyt ss ehkä noin parikymmentä kertaa. Eli tuskin se tähän liittyy tässä tapauksessa.
Vikakoodinlukijalla ja forscanilla näkee akun varaustilan. EI viissiin muuten.
Re: Uusi Focus mk4 2018
Lähetetty: 15 Kesä 2020 20:55
Kirjoittaja TDdi 03
PiuhaPoikki kirjoitti: ↑15 Kesä 2020 18:50
kakadu kirjoitti: ↑15 Kesä 2020 18:40
Näkeekö mistään mitään virrasta tai virransäästötilasta? Ilmoituksia ei ole tullut. Ei ole yleismittaria enkä muutenkaan ala akkua räpläämään.. mut jotenkin vaikea kuvitella että olis virta vähissä..
SS toiminut moitteetta ja yleensä laitan sen pois päältä. Tässä kuukauden aikana olen käyttänyt ss ehkä noin parikymmentä kertaa. Eli tuskin se tähän liittyy tässä tapauksessa.
Vikakoodinlukijalla ja forscanilla näkee akun varaustilan. EI viissiin muuten.
Äkkiseltään haettuna muissakin Fordeissa ollut ”service menu” toimisi edelleen.
Esim
https://youtu.be/NOZckis6qt8