Sivu 251/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2020 05:42
Kirjoittaja @rsk@
Mutta se täytyy sanoa, että hyvä kun ei tullut sorruttua ostamaan webastoa, vaikka se todella edullinen onkin tehtaalla asennettuna. Tulee niin paljon sellasta 10-15min ajoa, että ei hyvä ja jos auto on silti kylmempi muutenkin ajossa mitä ilman. Ja kun kotoa lähtee aina lämpimästä ja töissä tolpalta. Onneksi tuo 1.5ecoboostin lohkolämmitin tuntuu olevan kuitenkin kohtuu tehokas. ST Fiestan 1.5ecoboost tuntuu olevan tosiaan vähän eri systeemillä, ilmeisesti säteilylätkä? 🤔

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2020 09:08
Kirjoittaja larna
Nykyisestä MK3.5 StLine 1.5 tdci Focuksesta liisari loppumassa.
Josko vaihtais tähän uudempaan malliin, mutta 2.0 tdci koneeseen. Ois jotain vähän vaihtelua.
Autokeskuksella ei yhtään koeajettavana, mutta luulisin että hyvin kuljettaa?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2020 10:32
Kirjoittaja PiuhaPoikki
larna kirjoitti: 07 Huhti 2020 09:08 Nykyisestä MK3.5 StLine 1.5 tdci Focuksesta liisari loppumassa.
Josko vaihtais tähän uudempaan malliin, mutta 2.0 tdci koneeseen. Ois jotain vähän vaihtelua.
Autokeskuksella ei yhtään koeajettavana, mutta luulisin että hyvin kuljettaa?
Hyvin kuljettaa.
Olen enemmän kuin tyytyväinen kaksilitraisen suorituskykyyn, käytökseen ja ennenkaikkea alavääntöön.
Todella sivistynyt moottori.
9000km talvikauden keskikikulutus webaston polttoineen 5,3l/100

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2020 10:55
Kirjoittaja larna
thansk. Hienoa kuulla. Toihan vie 1l vähemmän kun 1.5 mulla!

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2020 12:42
Kirjoittaja revote
Toki olisi hyvä kertoa myös ajoprofiilista jotain. Ja kaikki ei välttämättä hoksaa katsoa allekirjoituksesta että onko AT vai MT. Jne.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2020 15:29
Kirjoittaja PiuhaPoikki
revote kirjoitti: 07 Huhti 2020 12:42 Toki olisi hyvä kertoa myös ajoprofiilista jotain. Ja kaikki ei välttämättä hoksaa katsoa allekirjoituksesta että onko AT vai MT. Jne.
Kysymys kuului, että jaksaako kaksilitrainen kuljettaa focusta.
Vastauksen mukaan jaksaa.
En sitten tiedä onko vaihteiston tyypillä merkitystä. Ei kai se automaatti nyt niin paljoa luista, ettei se silläkin jaksa yhtälailla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2020 15:36
Kirjoittaja revote
PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Huhti 2020 15:29
revote kirjoitti: 07 Huhti 2020 12:42 Toki olisi hyvä kertoa myös ajoprofiilista jotain. Ja kaikki ei välttämättä hoksaa katsoa allekirjoituksesta että onko AT vai MT. Jne.
Kysymys kuului, että jaksaako kaksilitrainen kuljettaa focusta.
Vastauksen mukaan jaksaa.
En sitten tiedä onko vaihteiston tyypillä merkitystä. Ei kai se automaatti nyt niin paljoa luista, ettei se silläkin jaksa yhtälailla.
Kommentoin tuon liittyen sun kulutuskommenttiin. Ja josta kysyjä selvästi innostui.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2020 20:09
Kirjoittaja larna
MK3.5 1.5 tdci automaatti ja seka-ajo. Talvella wabasto käytössä voi mennä lähemmäks 7 litraa.
No se nyt tästä.
Onko muuten MK4:sen 1.5 tsci sama kone mitä mun 2017 mk3.5:ssa?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2020 20:32
Kirjoittaja focst
larna kirjoitti: 07 Huhti 2020 20:09 MK3.5 1.5 tdci automaatti ja seka-ajo. Talvella wabasto käytössä voi mennä lähemmäks 7 litraa.
No se nyt tästä.
Onko muuten MK4:sen 1.5 tsci sama kone mitä mun 2017 mk3.5:ssa?
Ei ole sama.. kokonaan uusi kone.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2020 20:46
Kirjoittaja PiuhaPoikki
larna kirjoitti: 07 Huhti 2020 20:09 MK3.5 1.5 tdci automaatti ja seka-ajo. Talvella wabasto käytössä voi mennä lähemmäks 7 litraa.
No se nyt tästä.
Onko muuten MK4:sen 1.5 tsci sama kone mitä mun 2017 mk3.5:ssa?
Webaston osuutta on vakea arvioida koska kulutus nousee yllättävän paljon lyhyessä ajossa ja toistuvilla esilämmityksillä.
Itselläni on työmatka 20km suuntaansa ja pakkasilla on esilämmitetty vartti.
Sitten tuossa omassa keskikulutuksessa on työmatkojen lisäksi pari lapin reissua ja moottoritieajoa Hki<>Tre. Eli ihan seka-ajoa.

Tuo nykyinen 1,5 ecoblue ei ole sama kone kuin edellinen 1,5tdci.
Uudemmassa on huomioitu kiristyneet saastemääräykset ja se on toteutettu ilman urearuiskutussysteemiä. Toisin kuin 2,0 ecoblue.
Siitä tai jostain muusta syystä tälläkin foorumilla on ollut luettavissa kokemuksia siitä, että 1,5 ecoblue moottorilla on ollut taipumuksia sotkea öljynsä huomattavan nopeasti. Öljyjä on jouduttu vaihtamaan 5000-8000km välein.
Ongelmaa on korjattu ohjelmistopäivityksellä ja suurentamalla öljytilavuutta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2020 21:23
Kirjoittaja Ishvan
@rsk@ kirjoitti: 07 Huhti 2020 05:36
Ishvan kirjoitti: 06 Huhti 2020 15:58 Tuo Webaston käynnistys kännykkällä olisi kyllä nykyaikaa. Tuo palikka avaimenperänä alkaa olla museohommia. Volvoissa ehti tottua tuohon Webaston etäkäynnistykseen jo vuosia sitten.
Mitä tästä opimme?
Älä osta Foordia.. 😁
Kyl täs on jo S60 T5 AWD speksattu valmiiksi. Venataan nyt vielä hetki ja odotellaan Volvonkin neliveto tarjoukset ilmoille.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2020 22:00
Kirjoittaja larna
revote kirjoitti: 04 Huhti 2020 10:19
toasti kirjoitti: 04 Huhti 2020 09:55 Etäkäynnistystä tulee käytettyä, mutta en usko, että pelkästään sen takia ostaisin etäominaisuuksia. Tilanne voisi muuttua, jos yli vuoden tulevaksi huhuttu webaston ohjaus tulisi FordPassiin.
Samoilla linjoilla. Aika huonosti oikeasti käyttökelpoisia ominaisuuksia nykyisessä sovelluksessa, joten on vaikea nähdä että tuosta tulisi kukaan koskaan mitään maksamaan.
Täh? Mulle myyjä sanoi, että käynnistys vakioina kaikissa Focuksissa?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2020 22:07
Kirjoittaja toasti
larna kirjoitti: 07 Huhti 2020 22:00
revote kirjoitti: 04 Huhti 2020 10:19

Samoilla linjoilla. Aika huonosti oikeasti käyttökelpoisia ominaisuuksia nykyisessä sovelluksessa, joten on vaikea nähdä että tuosta tulisi kukaan koskaan mitään maksamaan.
Täh? Mulle myyjä sanoi, että käynnistys vakioina kaikissa Focuksissa?
Ensimmäiset kaksi vuotta on ilmaista. Sen jälkeen etäominaisuudet maksaa. Ensimmäiset Focukset alkavat olla pian kaksivuotiaita, niin siitä tossa keskusteltiin, että ostaako jatkoa vaiko ei.
Niin ja etäkäynnistys tietysti toimii vain automaattivaihteiston kanssa.

Edit. Ja tarkennuksena siis, että ylläoleva koskee auton käynnistystä, ei Webaston. Webastoon tulee kaukosäädin, mutta puhelimen applikaatiolla webastoa ei voi ohjata.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2020 22:38
Kirjoittaja larna
No sit menty webastossa taaksepäin. :x Nykyisessä autossa kännykkäohjaus ihan must kun duunipaikan parkki hornan tuutissa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 07 Huhti 2020 22:47
Kirjoittaja toasti
larna kirjoitti: 07 Huhti 2020 22:38 No sit menty webastossa taaksepäin. :x Nykyisessä autossa kännykkäohjaus ihan must kun duunipaikan parkki hornan tuutissa.
Käsittääkseni rahalla saa kännykkäohjauksen asennettua. Tossa muutama viesti taaksepäin joku sellaisen hankkimista miettikin.
Ford ei sitä Webaston kännykkäohjausta vaan tarjoa palveluna, vaikka se Fordin omien sanojen mukaan olisi teknisesti mahdollista FordPass-applikaatiossa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 08 Huhti 2020 08:11
Kirjoittaja xflex
Tästä lämmittimen kauko-ohjauksesta sovelluksella päristettiin partaa jo kesällä 2018. Myyjä tarinoi jotta toiminto tulee syksyn 2018 aikana. Oli oikein rouva/herra tuotepäälliköltä varmistettu asia. No ei ole näkynyt... Itselle tästä ei nyt ole haittaa koska auto on 20 metrin päässä töissä ja kotona.

Tämän FordPassin poistin jo ajat sitten luurista. Sen verran paskaa softaa ettei viitsi leikkiä. Kippaa nurin jatkuvasti yms. Ostin yhden datapaketin jos vaikka matkalaiset voisivat katsella Netflixiä pidemmillä matkoilla. Ei tarvinnut - taustalla olevan VPN-virityksen takia ei toimi. Sama 4G mokkula on matkassa jatkossakin. Jatkossakaan en aio laittaa tämän auton datayhteyksiin punaista puupenniäkään jos niistä jotain joutuu maksamaan.

Auto on hyvä ja murheeton ollut muuten - tarkoitus ajella takuut loppuun ja sitten uusi tilalle. Ehkä Ford silloinkin - joku missä on pitkä takuu. Nämä ns. ”premiumit” jätän jatkossa kauppaan. Elämän aikana polttanut niihin jo tarpeeksi rahaa saamatta sen kummempaa lisäarvoa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 08 Huhti 2020 08:35
Kirjoittaja Frnz
xflex kirjoitti: 08 Huhti 2020 08:11
Tämän FordPassin poistin jo ajat sitten luurista. Sen verran paskaa softaa ettei viitsi leikkiä. Kippaa nurin jatkuvasti yms. Ostin yhden datapaketin jos vaikka matkalaiset voisivat katsella Netflixiä pidemmillä matkoilla. Ei tarvinnut - taustalla olevan VPN-virityksen takia ei toimi. Sama 4G mokkula on matkassa jatkossakin. Jatkossakaan en aio laittaa tämän auton datayhteyksiin punaista puupenniäkään jos niistä jotain joutuu maksamaan.
Tämä on kyllä todellinen lässäytys jos Netflix ei toimi. VPN tietysti tuo lisäturvaa, mutta miksi semmoinen on tähän ympätty.

Kuten kirjoitit, 4G mokkula ajaa saman asian. Tupakansytytttimeen USB adapteri ja siihen usb-mokkula kiinni. Sitten autossa on wifi ja vielä paljon edullisemmin kuin Fordilta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 08 Huhti 2020 09:06
Kirjoittaja xflex
Frnz kirjoitti: 08 Huhti 2020 08:35Tämä on kyllä todellinen lässäytys jos Netflix ei toimi. VPN tietysti tuo lisäturvaa, mutta miksi semmoinen on tähän ympätty.

Kuten kirjoitit, 4G mokkula ajaa saman asian. Tupakansytytttimeen USB adapteri ja siihen usb-mokkula kiinni. Sitten autossa on wifi ja vielä paljon edullisemmin kuin Fordilta.
Tässä on taustalla Vodafonen internet in the car palvelu jota Elisa operoi Suomessa. VPN:llä ovat saaneet globaalisti kaikki autot ”samaan verkkoon” jolloin eri palveluiden hallinnointi onnistunee paremmin eri maissa. Tästä sitten seuraa se ettei Netflixin kaltaiset palvelut oikein tykkää VPN:stä koska eivät pysty näkemään missä maassa asiakas on.

Itsellä ollut viimeiset viisi vuotta tuollainen 4G-mokkula 50Mbit/s nopeudella autossa ja muutenkin matkoilla. 10,- kuussa ja Netflix rokkaa niin autossa, mökillä ja missä vaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 08 Huhti 2020 10:32
Kirjoittaja Mon85
Mon85 kirjoitti: 03 Tammi 2020 07:48 Nyt on itsellekin kertynyt kokemuksia kolmen kuukauden ja 5000 kilometrin verran farkku Active Focuksella, koneena 1,5 ecoboost 182 ja A8.

Auto on elokuun tuotantoa, mallia 2019.75.

Aika iso osa ajosta on kaupunki painotteista, keskinopeudet 39-48km/h välillä. Puolen tankin verran ajeltu maantiellä 5,8l kulutuksella ja pelkkää kaupunkiajoa ajaessa keskikulutus ollut 9l. Tankillisten kulutukset on vaihdelleet 7,0-8,3 välillä. Keskimääräinen kulutus ajotietokoneen mukaan on 7,7l ja käsin laskettuna 7,78l joten omaan käyttöön ajotietokone on riittävän tarkka.

Pääasiassa automaatti toimii hienosti, vaihteiden vaihdot on nopeita eikä laatikko mieti kun kaasua runttaa kunnolla. Voimaa on koneessakin omaan tarpeeseen riittävästi, kulkupuoli on kunnossa. Ainakin toistaiseksi Webasto on lähtenyt päälle aina ja s/s toimii myöskin. Activen kapeampi rengastus toimii hyvin Suomen uraisilla teillä, 18” vanteellakin eivät urat tunnu häiritsevästi. Kokonaisuudessaan ajettavuuden osalta ei ole löytynyt moitittavaa, ainoastaan kehuttavaa.

Pajalle ei olla vielä menty yhdenkään vian takia mutta näistä juteltiin korjaamon kanssa, mutta ei ole olemassa mitään korjausta niin ei varattu aikaakaan:
- Keskimmäinen takaturvavyö jää hälyttämään jos autoa ei sammuta kun tuolta paikalta joku nousee pois
- Ovien reunasuojukset toimivat nihkeästi eivätkä aina ovea avattaessa mene oven reunaan asti

Muita huomioita:
- Parkkitutkien äänet eivät aina kuulu kaiuttimista vaan jostain mittariston luota, seuraavalla käynnistyskerralla vika on yleensä taas poissa. Sama
ongelma oli jo 2015 mallisessa Mondeossa jota ei ikinä saatu korjattua, joten tuskin tässäkään
- Välillä kiihdyttäessä tuntuu kuin veto hieman nykisi, meno on vähän heijaavaa. Tuntuu kuin automaatti melkein vaihtaisi pienemmälle, mutta ei
kuitenkaan vaihda ja tämä tuntuu kiihdytyksessä. Reilummin kun painaa kaasua niin vaihde menee pienemmälle ja veto on tasaista
- R ja D vaihteiden välillä vaihtaminen on turkasen hidasta, vaihteen kytkeytyminen kestää liian kauan

Saa nähdä miten seuraavat 5 tonnia menevät.
5 tonnia tullut lisää mittariin ja niinhän se Webasto ja S/S lakkasi tässäkin toimimasta, mutta vasta maaliskuun lopulla, siihen asti toimi moitteetta. Nyt on jatkuvasti s/s ilmoituksena syy että ladataan akkua. Korjausta ei ole olemassa, huollossa sanottiin että vika on kaikissa Focuksissa ja korjaus jaellaan ota:na, tästä on moni maininnut täälläkin. Saa nähdä koska sitten tulee jakeluun.

Vaihteiston ohjelmisto (tai moottorin ohjaus tms) päivitettiin ja tämä poisti nykivän tunteen kokonaan. Vaihteisto käyttää nyt selkeästi enemmän moottorin vääntöä eikä vaihda niin herkästi pienemmällä. Tuo nykiminen tuntui aiemmin vähän siltä kuin laatikko olis melkein vaihtanut pienempää vaihdetta, muttei kuitenkaan vaihtanut. Tämä oli todella hyvä parannus laatikkoon.

Uusia ongelmia ei ole tullut vastaan, talvirenkaiden kanssa keskikulutus oli 7,5 koko talven osalta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2020 11:19
Kirjoittaja @rsk@
Virrat pois autosta muutamaksi minuutiksi ja hätäpuheluhärö hävisi.. (ainakin toistaiseksi..) ja molemmat FordPass versiot toimii hienosti. Yhdistää nopeasti jne..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2020 12:03
Kirjoittaja fordever
@rsk@ kirjoitti: 09 Huhti 2020 11:19 Virrat pois autosta muutamaksi minuutiksi ja hätäpuheluhärö hävisi.. (ainakin toistaiseksi..) ja molemmat FordPass versiot toimii hienosti. Yhdistää nopeasti jne..
Jos minulla vain tavallinen FordPass ei toimi oikein mitenkään, mutta sen sijaan Pro toimii nopeasti eikä muita ilmoituksia tai ongelmia ole, olenko hätäpuheluhäiriön oireeton kantaja?

Aika erikoista että sähköresetti vaikuttaisi FordPassiin saakka etenkin kun FordPass Pro kai toimi ennen sitäkin?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2020 12:19
Kirjoittaja @rsk@
Nyt tuli sama hätäpuheluhärö ja kuittasin pois. Sitten kytkin fordpassin ja se toimi normaalisti. Ja joku päivitys tuli passin kautta, kun ruutuun tuli ilmotus, että pidä 10min tauko, auton järjestelmää päivitetään. Ja tuon mikälie päivityksen jälkeen taas ei ole tullut mitään häröjä. Juuri nyt tässä taas auton käynnistin. No katsotaan pysyykö poissa. Molemmat passit toimii kyllä nopeasti ja kytkee viiveettä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2020 12:24
Kirjoittaja @rsk@
fordever kirjoitti: 09 Huhti 2020 12:03

Aika erikoista että sähköresetti vaikuttaisi FordPassiin saakka etenkin kun FordPass Pro kai toimi ennen sitäkin?
Joo ei toiminut passit tuon hätäpuheluhärön kanssa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2020 12:50
Kirjoittaja toasti
@rsk@ kirjoitti: 09 Huhti 2020 12:19 Nyt tuli sama hätäpuheluhärö ja kuittasin pois. Sitten kytkin fordpassin ja se toimi normaalisti. Ja joku päivitys tuli passin kautta, kun ruutuun tuli ilmotus, että pidä 10min tauko, auton järjestelmää päivitetään. Ja tuon mikälie päivityksen jälkeen taas ei ole tullut mitään häröjä. Juuri nyt tässä taas auton käynnistin. No katsotaan pysyykö poissa. Molemmat passit toimii kyllä nopeasti ja kytkee viiveettä.
Ei se passin kautta se päivitys tullut. Kyseessä on todennäköisesti OTAna autoon ladattu TCU-modulin päivitys, jonka pitäisi poistaa nuo hätäpuheluhäiriöt.

Tekemäsi sähköjen pois käyttö varmaan laukaisi sen, että auto lähti lataamaan päivitystä. Itselle se päivitys tuli eilen aamulla ilman mitään resettejä (Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin nämä tiedot näkee etiksestä tunnuksilla).

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 09 Huhti 2020 12:51
Kirjoittaja revote
Mitenhän noita ota-päivityksiä saisi itsellekin. Auto valmistunut syyskuussa, mitään ei ole vielä ainakaan tipahdellut.