Sivu 233/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Helmi 2020 19:01
Kirjoittaja @rsk@
🤔 Mistäs ne tulikaan nuo 1.5ecoboostit? Oliko ne Intiassa tehty.. 😁

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Helmi 2020 19:31
Kirjoittaja focst
@rsk@ kirjoitti: 15 Helmi 2020 19:01 🤔 Mistäs ne tulikaan nuo 1.5ecoboostit? Oliko ne Intiassa tehty.. 😁
Ei ole intiasta vaan englannista..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 15 Helmi 2020 23:12
Kirjoittaja Hode
Tuli rouvalle tilattua 1.5 ecoboost 150hp titanium wagon, manuaali ilman webastoa (lohkolämmitin ja sisätilalämmitin jälleenmyyjä asentaa ne), toimitus huhtikuun loppupuolella eli rapiat 2 kuukautta menee tilauksesta että auto luovutettu.

Kiinnostaisi kuulla millaisia kokemuksia polttoaineen kulutuksesta tällä 1.5 bensa farmari manuaalilla?

Rouva ajelee lähinnä kaupunki&taajaama ajoa, nykyinen vm. 2012 1.6 vapaasti hengittävä foordi ajotietokone näyttää noin 8l/100km keskikulutusta&keskinopeus luokkaa 40km/h, toiveissa olisi että tämä uusi kulkisi vähemmällä löpöllä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Helmi 2020 11:37
Kirjoittaja Freeze
Hode kirjoitti: 15 Helmi 2020 23:12 Tuli rouvalle tilattua 1.5 ecoboost 150hp titanium wagon (...) Kiinnostaisi kuulla millaisia kokemuksia polttoaineen kulutuksesta tällä 1.5 bensa farmari manuaalilla?
Tuolta nipsaistu, Focus 150 hv bensamanuaalit: SpritMonitor

Kuva

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Helmi 2020 11:46
Kirjoittaja @rsk@
Hode kirjoitti: 15 Helmi 2020 23:12 Tuli rouvalle tilattua 1.5 ecoboost 150hp titanium wagon, manuaali ilman webastoa (lohkolämmitin ja sisätilalämmitin jälleenmyyjä asentaa ne), toimitus huhtikuun loppupuolella eli rapiat 2 kuukautta menee tilauksesta että auto luovutettu.

Kiinnostaisi kuulla millaisia kokemuksia polttoaineen kulutuksesta tällä 1.5 bensa farmari manuaalilla?

Rouva ajelee lähinnä kaupunki&taajaama ajoa, nykyinen vm. 2012 1.6 vapaasti hengittävä foordi ajotietokone näyttää noin 8l/100km keskikulutusta&keskinopeus luokkaa 40km/h, toiveissa olisi että tämä uusi kulkisi vähemmällä löpöllä.
Tuolla allekirjoituksen mukasella autolla pääasiassa 13km työmatkaa, josta taajamaa/kaupunkia noin 6km ja loput motarirykäisy.
Ja 4-8km sekalaista kaupunkiajoa tulee aika paljon myös. Viime tankilla laskettu oli 7.7L/100 keskinopeus 30km/h. Keskinopeus pääsääntöisesti 35-40km/h ja 7-7.3L, välillä jotain desejä alle 7L. Riippuu miten antaa kenkää. Auto opastaa ajamaan siellä 1500rpm tuntumassa, mutta itse on tullut näissä taajamissakin pidettyä kierrokset lähempänä siellä 2000rpm nurkilla ja sport asetuksella, että tuo typerä startt/stoppi ja sylinterin lepuutus jää pois. Varmaan jos ajelisi noilla pienemmillä kierroksilla opastimen mukaan ja nuo lepuutukset yms. olis käytössä, kulutuksesta lähtis pois "jotain". 🤷‍♂️

Edit: Pitempää matka-ajoa ei ole tullut vielä testattua.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Helmi 2020 17:25
Kirjoittaja revote
Käytiin viikonloppureissu, mittariin tuli 730km josta 720km matka-ajoa. Pienet siivut moottoritietä ja muita 100km/h alueita. 95% varmaan kuitenkin 80km/h alueita. Tietokone näyttää keskikulutukseksi 6.0l/100km.

Ison osan ajasta ärsytti Focuksen ohjaus, se hakee koko ajan joten ohjausta saa koko ajan myös olla korjaamassa. Suoralla tiellä myös. Pahimmillaan tie vietti loivasti vasempaan mutta pienten urien takia rattia piti kääntää oikealle, ja silti auto meni tien mukaisesti.

Huolto sanoi asiasta: Auto testattu, ei vikaa. Eivät tosiaan edes pyöränkulmia mitanneet. Käytin autoa Euromasterilla, löysivät jotain säädettävää mutta ohjaus ei muuttunut siitä yhtään. Nyt on epäilyksenä nuo X-Ice North 4 -nastarenkaat. Jos ne on noin paskat sulalla asfaltilla.

Tällä tripillä tuli myös testattua kaista-avustinta. Pääsääntöisesti ihan ok toimii mutta myös pelottavia piirteitä siinä oli. Jos jommalta kummalta puolelta häviää kaistamerkinnät niin auto saattaa ohjata äkisti vasemmalle. Siis yllättävän äkisti. Miksi just vasemmalle? Säikäyttää kunnolla jos on vastaantulevaa liikennettä ja auto yht äkkiä hyökkää vasemmalle.

Huomasin myös, että jos tietä on paikattu, ja paikka on tummempaa kuin vanha asfaltti niin auto tunnistaa ne paikat "kaistaviivoiksi" ja ohjaus alkaa melkoisesti venkoilemaan kun se vissiin seuraa niitä asfalttipaikkoja.

Kaista-avustin on nimensä mukaisesti avustin, kuskilla on vastuu. Silti. En varauksetta suosittele Focuksen kaista-avustinta, ainakin omaan makuun vaarallisen käyttäytymisen takia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Helmi 2020 18:08
Kirjoittaja Hode
Kiitos vastauksista. Vaikuttaa että ei isoa säästöä ole bensankulutuksessa siis luvassa, tuulenvastus focuksessa varmaan pienempi kuin grand c- maxissa se varmaan merkittävin ero joka vaikuttaa kulutuksen pienenemiseen, ehkä se yksi pytty vähemmän + turbo vähän myös.
Toki tuo 1.5 150hp focus liikkuu vähän rivakammin kuin 125hp grand, saas nähdä miten rouva sitten kaasua säätelee, mielenkiinnolla odotan miltä lukemat alkaa näyttämään.

Kuulostaapa tuo kaistavahti hieman pelottavalta, yksi syy päivittää uuteen oli nimenomaan noi turvavarusteet, no pitää testailla ja ottaa pois käytöstä koko ominaisuus jos se noin käyttäytyy (ilmeisesti kaistavahdin saa myös moodiin jossa se vain täristää rattia mutta ei käännä sitä, pitää perehtyä jahka auto pihassa).

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Helmi 2020 18:46
Kirjoittaja Freeze
Kyllä se auto tiellä pysyy vaikka kaistavahti olisikin täysavustavassa tilassa, kunhan ei unohda ratista kiinni pitämistä. Jos se kampeaa pidät vain otteen rauhassa vakaana, niin hetken päästä mittarinäytöllä on orassi ratinkuva tekstillä CANCELLED (tai PERUUTETTU, en muista kumpi) ja avustustoiminto loppuu seuraaviin reunaviivoihin saakka.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Helmi 2020 18:53
Kirjoittaja onik
Tässähän on kaistavahti ja kaistallapitoavustin erikseen. Kaistavahdin saa vilkkuviiksen päästä päälle/pois ja ajotietokoneesta voi säätää että täristääkö vai kääntääkö myös rattia jos auto on menossa kaistaviivan yli. Kaistallapitoavustin taas toimii vain vakkarin kanssa, yrittää aktiivisesti pitää auton kaistaviivojen välissä ja on koko ajan ”ratissa kiinni”.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Helmi 2020 19:00
Kirjoittaja revote
Freeze kirjoitti: 16 Helmi 2020 18:46 ...hetken päästä mittarinäytöllä on orassi ratinkuva tekstillä CANCELLED (tai PERUUTETTU, en muista kumpi) ja avustustoiminto loppuu seuraaviin reunaviivoihin saakka.
Peruutettu tulee tosiaan tauluun jos se kadottaa viivat.

---

Ja tosiaan tuota kaistallapitoavustinta tarkoitin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Helmi 2020 21:19
Kirjoittaja @rsk@
revote kirjoitti: 16 Helmi 2020 17:25
Huolto sanoi asiasta: Auto testattu, ei vikaa. Eivät tosiaan edes pyöränkulmia mitanneet. Käytin autoa Euromasterilla, löysivät jotain säädettävää mutta ohjaus ei muuttunut siitä yhtään. Nyt on epäilyksenä nuo X-Ice North 4 -nastarenkaat. Jos ne on noin paskat sulalla asfaltilla.
Itsellä hkpl 9 ja niillä on todella aggressiivinen tuo alusta. Jos mentäs jotain kiverää mutkapätkää koko ajan lumella ja jäällä, olis yhtä juhlaa. Asfaltilla tulee näitä muljahduksia ja on niinku jollain Type-R:llä ajelis urissa ja kuopissa. Paineita ei auta pitää liikaa 2.5bar ok.

Edit: ehkä auttaisi jos caster kulma olis hitusen enemmän positiiviseen suuntaan, mutta se ei auta noihin renkaan varassa nuljahduksiin...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Helmi 2020 22:32
Kirjoittaja fordever
Minkä kokoisia nuo edellä mainitut epäilyksen alaiset nastarenkaat ovat?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Helmi 2020 22:37
Kirjoittaja @rsk@
205/60/16

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 16 Helmi 2020 22:52
Kirjoittaja fordever
@rsk@ kirjoitti: 16 Helmi 2020 22:37205/60/16
ST-Line tulee tehtaalta 17-tuumaisten 215/50R17 renkaiden kanssa. Onkohan ST-Linen alusta tavallista herkempi rengaskoolle? Minkä kokoiset nastarenkaat revotella Vignalessaan on?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 00:19
Kirjoittaja AAR85
Tää revoten kommentti ohjauksen hakemisesta hämmentää itseäkin. Mulla on nyt ollut 2 mk4 focusta. Ensimmäinen oli 215/50-17 Continental VikingContact7 kitkoilla ja 235/40-18 Toyo Proxes Sport kesärenkailla. Näillä tuli yhteensä 15tkm ajettua ja auto meni, kuin juna. Tämä nykyinen 2000km menty H&R -40/-35 madalluksen kera 215/60-16 Michelin X-Ice North4 nastoilla ja samat kokemukset. Auto menee vieläkin, kuin juna.

EDIT: ensimmäinen vakio alustalla eikä pyöränkulmia katottu. Nykyisestä pyöränkulmat katottu jousien vaihdon jälkeen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 05:17
Kirjoittaja @rsk@
Pariin kertaan jo arvellutkin tuossa, että olis pitänyt pykälää leveämpi talvirengas ottaa. 215 olis se kompromissi ollut. Tai sitten tosiaan joku 17" koko.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 07:24
Kirjoittaja focst
235/40 18 hankook nastat eikä ongelmia menee niin kun juna. ;) ja suuntaukset korjattu uutena.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 07:44
Kirjoittaja fordever
focst kirjoitti: 17 Helmi 2020 07:24 235/40 18 hankook nastat eikä ongelmia menee niin kun juna. ;) ja suuntaukset korjattu uutena.
Onko vielä muistissa mitkä arvot olivat pielessä kun suunnattiin? Se on erityisen kiinnostavaa, että tehtaalta kuljetusten jälkeen tulleessa uudessa autossa on tosiaan säädettävää alustan osalta. No, itsekin siis tuohon ilmiöön törmännyt. Revoten kannattaa kyllä vaihtaa huoltoa, jos auton kulkua valitelleen asiakkaan autoa ei käytetä nelipyöräsuuntauksessa. Ei voi ymmärtää.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 07:45
Kirjoittaja revote
fordever kirjoitti: 16 Helmi 2020 22:52Minkä kokoiset nastarenkaat revotella Vignalessaan on?
205/60/16 ja nämä siis Michelin X-Ice North 4:t. Jos kerran muilla vastaavilla renkailla ajettavuus on ok niin eikai siinä jää vaihtoehtoa kuin että mulla on renkaisssa jotain probleemaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 08:07
Kirjoittaja @rsk@
Outoa kyllä. Kai se täytyy alottaa kuitenkin ensin pyörien suuntauksesta kokeeksi ennenkuin alkaa uusimaan renkaita.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 08:13
Kirjoittaja revote
@rsk@ kirjoitti: 17 Helmi 2020 08:07 Outoa kyllä. Kai se täytyy alottaa kuitenkin ensin pyörien suuntauksesta kokeeksi ennenkuin alkaa uusimaan renkaita.
Lahden FordStore ei tosiaan tutkinut pyöränkulmia, eivätkä ottaneet siihen edes kantaa kun auton hain pois ja meriselityksiä kuuntelin. Vein myöhemmin rengasliikkeeseen ja he siellä jotain säätivät jo. Vaikutusta tällä ei kuitenkaan ollut mihinkään.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 08:14
Kirjoittaja @rsk@
Muistelen, että jossain vaiheessa 3sarjan bemari oli tarkka renkaista ja asfaltilla kaistaviivojen yms maalaukset jo ohjasi autoa. 🤔

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 08:31
Kirjoittaja nestori2
Eikö siellä asetuksissa ole vaihtoehto, että ainoastaan täristää rattia, kun alkaa mennä kaistaviivan yli? Minulla ainakin Fiestassa on tuo asetus päällä ja hyvin riittää. Kaistavahdin saa myös pois päältä helposti, painamaalla viiksen päästä. Eräs tuttavani kertoi ajaneensa satunnaisesti Volvolla ja meinasi joutua panikkiin, kun yllättäen käänsi kaistavahti väärään suuntaan ja siellä viedeisellä kaistalla sattui kohdalla olemaan iso rekka. Että ei noihin hienoihin systeemeihin ole luottamista.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 08:40
Kirjoittaja revote
nestori2 kirjoitti: 17 Helmi 2020 08:31 Eikö siellä asetuksissa ole vaihtoehto, että ainoastaan täristää rattia, kun alkaa mennä kaistaviivan yli?
Tottakai siellä sellainen on.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 17 Helmi 2020 09:25
Kirjoittaja @rsk@
revote kirjoitti: 17 Helmi 2020 08:13 Lahden FordStore ei tosiaan tutkinut pyöränkulmia, eivätkä ottaneet siihen edes kantaa kun auton hain pois ja meriselityksiä kuuntelin. Vein myöhemmin rengasliikkeeseen ja he siellä jotain säätivät jo. Vaikutusta tällä ei kuitenkaan ollut mihinkään.
Ok. No kokeilen tosiaan vielä nuo suuntaukset. Pieni hinta vielä jos vaikka jotain on pielessä.