Kirjoittelin huhtikuun alussa uusista ongelmista, joita Focuksessani on ilmennyt: kuskin penkin narina sekä jarrutuksen epätasaisuus.
Käytin autoa toissa viikolla Pitäjänmäen Veholla. Kuskin penkin narina johtui siitä, että penkkiin oli kuulemma tehtaalla laitettu lähes olemattomat rasvat kiskoihin. Kun penkkiä liikutti edes takaisin useaan kertaan, ongelma poistui. Ennustivat kuitenkin, että vain hetkeksi. Niinpä heti kun järeämpää rasvaa saavat, käytän auton uudelleen huollossa. Tuo alkuperäinen lienee jotain Glid-liukuvoide tyylistä, jonka luistavuus haihtuu helposti pois.
Täällä video penkin narinasta ennen huoltoon vientiä:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/552 ... penkki.mp4
Lisäksi tutkivat jarrutuksen epätasaisuutta, jonka myös itse havaitsivat. Syyksi näyttää paljastuneen etujarrulevyt, joissa oli erikoisia tummentumia. Arvelivat, että jarru nappaa niissä kohdin tiukemmin kiinni ja aiheuttaa epätasaisuutta. Ilmeisesti vika jarrylevyissä ollut jo tehtaalta asti. Uudet vaihdetaan ylihuomenna. Toivotaan, että vika on todellakin tuossa. Yksi vaihtoehto voisi olla myös elektroniikka, joka ohjaa jarruvoiman jakoa.
Viime huollon jälkeen ilmeni jälleen uusi vika, xenonien suuntaus hajosi. Ajotietokone ilmoittaa "Head lamp malfunction. Service required." Samaan aikaan huomaa, että lamput kyllä palavat, mutta vasen lamppu sojottaa alas ja äärivasemmalle. Lisäksi pitkät eivät mene siinä päälle. Pakkasellahan näissä oli sitä ongelmaa, että xenonit jäätyivät, mutta nyt ulkona on +21...
Tässä yhteenveto, mitä autossa on tähän mennessä korjattu/tutkittu:
* Webaston kaukosäätö meni itsekseen päälle -> kaukosäädin ja keskusyksikkö vaihdettu (tuntuu toimivan toistaiseksi ok)
* Takapenkin verhoilussa repeämä saumakohdassa -> vaihdettu verhoilu takuuseen materiaalivirheenä
* Kuskin penkki natisee selvästi -> Rasvattu uudelleen huollossa ja luvattu vielä tuhdimpi rasvaus seuraavassa huollossa (toistaiseksi natina hävinnyt)
* Jarrutus epätasaista -> Jarruleveyissä tummentumia, vaihdetaan huollossa
* Xenonit osoittavat liian alas -> Säädetty kohdistus huollossa. Tehtaalla säädetty liian alas.
* Xenonit jäätyvät pakkasella eivätkä käänny -> Korjauspäivitys tulossa, ei vielä asennettu
* Xenonit eivät säädy oikein kesäkeleilläkään ja pitkät eivät mene päälle -> Menossa huoltoon
* Usean sekunnin viive, kun siirtää vaihteenvalitsimen D-asennosta R-asentoon -> Tarkistettu vaihteistoöljyn määrä ja verrattu viivettä muihin vastaaviin autoihin. Ei vika vaan ominaisuus.
* Kuljettajan ovea ei meinaa saada kiinni kovemmilla pakkasilla -> Vaatisi kuulemma oven avaamisen ja tarkemman tutkimisen, ei vielä tehty
Nyt tulee ylihuomenna viides kerta huollossa 5 kuukauden sisällä. Edellistä Focusta käytin vain määräaikaishuolloissa
EDIT:
Jarrutuksen epätasaisuuden takia nyt vaihdettu sekä jarrulevyt että jarrupalat eteen. Kummassakin selviä poikkeamia normaaliin nähden.
Xenoneissa ollut vika tarkentui vain vasempaan xenoniin. Siinä oleva ohjausmoottori on hajonnut, joten koko umpio vaihdetaan.