Sivu 159/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Syys 2019 20:07
Kirjoittaja Rusakko_
SS:n ja webaston ongelmiin syynä lienee auton "älykäs" virranhallinta. Ehkä joissain tapauksissa vikaa akussakin. Jotenkin tuntuu että virranhallinta joko bittivirheen tai epätarkan jännitteenvalvonnan vuoksi tulkitsee että akussa olisi hyvin vähän latausta jäljellä vaikka oikesasti sitä on paljon enemmän.

Mulla näyttöön tulee ilmoitus virransäästöstä jo kun auto on seissyt arviolta 4 päivää tai enemmän, vaikka vain auton ovia (päivä- ja sisävalot syttyvät) ja sähköluukkua avattu muutama kerta. Näin usein esim. mökillä 400 km ajon jälkeen.

SS ei ole ilmoitellut akun vajauksesta, vaan lakkaa vaan toimimasta. Hyvä toki ettei toimi, mutta epäilen että kyse olisi liian vajaasta akusta. 100 prosenttiin lataava auton laturi antaisi pelivaraa, mutta kun näin ei tunnu olevan, niin vermeet ei toimi.

Webastomiehille ja -naisille suosittelen Focuksen virranhallinnasta huolimatta ylläpitolaturia. Siitä on hyötyä joka tapauksessa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Syys 2019 20:47
Kirjoittaja toasti
Rusakko_ kirjoitti: 28 Syys 2019 20:07 SS ei ole ilmoitellut akun vajauksesta, vaan lakkaa vaan toimimasta.
Ei se siitä itse ilmoitakaan. Toimimattomuuden syy pitää katsoa mittariston kautta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Syys 2019 23:41
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Drofocus kirjoitti: 28 Syys 2019 19:07 Sano mitä sanot mutta varusteet mitä on autoon tilattu pitää toimia.
Niin pitäis herra nimismies...

Drofocus kirjoitti: 28 Syys 2019 19:07 Eipä taida akku ongelmat nyt kuitenkaan siitä webastosta johtua. Uskon, että webasto on täysin toimiva.
Ei akkuongelmat johdu webastosta vaan webasto-ongelmat johtuu siitä, että akku ladataan hyvällä tuurilla korkeintaan 80% varaustilaan ja huonolla tuurilla ei edes siihen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Syys 2019 15:16
Kirjoittaja Renee
Eikös se vanha systeemi ollut hyvä. Akku ladataan täyteen normaalisti ajaessa eli 100%. Muut jutut webasto ettei tyhjennä kokonaan akku voi varmaakin jotenkin tehdä muutoin. Tulee mieleen appiukon Cortina vm1969. Sen kun ajoii uutena kotipihaan silloin jo loisti laturinvalo kirkkaana mittarissa. Onkohan samoja sähkösuunitelijoita toisessa polvessa viellä hommissa
Valo sammui vasta sitten kun merkki vaihtui. Paljon se akun jännite teillä on kun yli yön auto lepää. 12.7 volttia pitäisi näyttää.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Syys 2019 18:05
Kirjoittaja jesseson94
Onko kukaan kuullu lisätietoa viimeaikoina webaston ohjauksen tulemisesta fordpassiin? Itselläni viimeisin päivitys aiheesta kesäkuulta milloin luvattiin 99% että tulee vielä tänä vuonna ennen pakkasia 😏

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Syys 2019 18:08
Kirjoittaja revote
Sain tällä viikolla hyviä uutisia - auto on valmistunut ja nyt vain odotellaan että saadaan se Suomeen ja toimitukseen. Huh huh, elämäni pisimmät kolme kuukautta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Syys 2019 18:49
Kirjoittaja Drofocus
jesseson94 kirjoitti: 29 Syys 2019 18:05 Onko kukaan kuullu lisätietoa viimeaikoina webaston ohjauksen tulemisesta fordpassiin? Itselläni viimeisin päivitys aiheesta kesäkuulta milloin luvattiin 99% että tulee vielä tänä vuonna ennen pakkasia 😏
Mistä on luvattu, että olisi tulossa? Jossain vaiheessa kesää luin appstoren arvosteluista, kun joku kysyi palautteen yhteydessä asiasta. Vastaus oli, että ei ole ollut suunnitteilla mutta ei ole teknisesti mahdoton toteuttaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Syys 2019 19:08
Kirjoittaja focst
Drofocus kirjoitti: 29 Syys 2019 18:49 Mistä on luvattu, että olisi tulossa? Jossain vaiheessa kesää luin appstoren arvosteluista, kun joku kysyi palautteen yhteydessä asiasta. Vastaus oli, että ei ole ollut suunnitteilla mutta ei ole teknisesti mahdoton toteuttaa.
On se ollut suunnitteilla kohta vuoden.. ilmeisesti ei tule tälle talvelle. Oli ensimmäisiä kysymyksiä mitä pass suunnitelijoilta kysyttiin ja silloin sanottiin samaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Syys 2019 19:59
Kirjoittaja HMS77
Oli näköjää FordPassiin tullu polttoaineraporttikin josta näkee kulutuksen. Eipä sillä juuri merkitystä, itse seuraan kulutusta tuon sigussa olevan Spritmonitorin kautta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Syys 2019 21:42
Kirjoittaja 6007
tulin juuri Saksasta ja kaikki meni hyvin ja on kyllä
kiva auto ajaa pitkääkin matkaa , kulkee kivasti isoa kovaakin
ja kaikki toimii niin kuin pitää :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Syys 2019 21:42
Kirjoittaja jesseson94
Drofocus kirjoitti: 29 Syys 2019 18:49 Mistä on luvattu, että olisi tulossa? Jossain vaiheessa kesää luin appstoren arvosteluista, kun joku kysyi palautteen yhteydessä asiasta. Vastaus oli, että ei ole ollut suunnitteilla mutta ei ole teknisesti mahdoton toteuttaa.
Ihan Fordin liikeestä kun kyseisen kulkupelin alkukeväästä ostin..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Syys 2019 22:37
Kirjoittaja revote
6007 kirjoitti: 29 Syys 2019 21:42 tulin juuri Saksasta ja kaikki meni hyvin ja on kyllä
kiva auto ajaa pitkääkin matkaa , kulkee kivasti isoa kovaakin
ja kaikki toimii niin kuin pitää :lol:
Elä kehu liikaa, tämä on paska auto 😎

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 29 Syys 2019 23:43
Kirjoittaja 6007
voisinhan keksiä jotain jos se helpottaa :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Syys 2019 10:27
Kirjoittaja Drofocus
jesseson94 kirjoitti: 29 Syys 2019 21:42 Ihan Fordin liikeestä kun kyseisen kulkupelin alkukeväästä ostin..
Mulle sanottiin kans fordin liikkeestä noin mutta nehän sanoo mitä asiakas halua kuulla. Laitoin eilen viestiä fordpassin asiakaspalveluun ja sain aamulla vastauksen;

”Tällä hetkellä ei ole olemassa mitään tietoa, että moinen lisäys olisi suunnitelmissa. Toki se on teknisesti mahdollista toteuttaa, mutta sovellukseen lisätään edelleen yleisesti hyödyllisiä perusominaisuuksia, joten en usko Webaston ohjauksen olevan tulossa lähiaikoina.”

Samanlaisia vastauksia on ollut appstoressa ja googleplayssä viralliset vastaukset.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Syys 2019 11:04
Kirjoittaja Peksi.
Moore kirjoitti: 27 Syys 2019 10:32 Saiko huolto tästä jonkun vikakoodin vai miten selvisi? Omani ollut käytännössä koko muutaman kuukauden omistamisen ajan ilman Start/Stoppia. Huollossa ei löydetty vikaa, ilmeisesti akun varaustaso liian alhainen eli toimintoa ei tehdä. Nyt mietitään vaihdetaanko akku.... Lähinnä mietitytää auttaako tuo, vai onko uusi akku pian myös tyhjä.
Huolto kävi läpi laturin ja akun. Molemmat olivat kunnossa. Auto tietokoneeseen kiinni, antoi akun jännitteen aivan liikaa todellisuutta matalammaksi. Ymmärsin että varsinaista vikakoodia ei ollut, vaan ainoastaan tämä väärä arvo. Jäi epäselväksi mikä vian on aiheuttanut kun vasta kesällä alkoi ja talvi meni hyvin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Syys 2019 11:39
Kirjoittaja Pajari
Peksi. kirjoitti: 30 Syys 2019 11:04 Auto tietokoneeseen kiinni, antoi akun jännitteen aivan liikaa todellisuutta matalammaksi. Ymmärsin että varsinaista vikakoodia ei ollut, vaan ainoastaan tämä väärä arvo.
No, tekikö ne mitään asian hyväksi, vai oliko se heiltä pelkkä toteamus? Omassa keksinnössäni on samaa vaivaa, ei toimi Webasto eikä SS kuin satunnaisesti.
Huolto käskee ajamaan pidempiä matkoja että akku lataantuu. Kesällä tuli n. viikon aikana reilu 2000 km. Ei tainnut SS toimia kuin pari kertaa koko reissun aikana. Helteen takia jäi webasto kokeilematta. Nyt oli lentokentän parkissa viikon ja kokeilin webastoa, ilmoitti että ei onnistu käyttö akun matalan varauksen takia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Syys 2019 13:22
Kirjoittaja Peksi.
Pajari kirjoitti: 30 Syys 2019 11:39 No, tekikö ne mitään asian hyväksi, vai oliko se heiltä pelkkä toteamus? Omassa keksinnössäni on samaa vaivaa, ei toimi Webasto eikä SS kuin satunnaisesti.
Huolto käskee ajamaan pidempiä matkoja että akku lataantuu. Kesällä tuli n. viikon aikana reilu 2000 km. Ei tainnut SS toimia kuin pari kertaa koko reissun aikana. Helteen takia jäi webasto kokeilematta. Nyt oli lentokentän parkissa viikon ja kokeilin webastoa, ilmoitti että ei onnistu käyttö akun matalan varauksen takia.
Resetointi ja uusi ohjelmisto. Kuinka pitkää matkaa huolto käski ajaa? Samaa minullekin ensin tarjottiin mutta tutkivat tarkemmin kun tuhat kilometriä ei asiaan vaikuttanut.. Eihän se ajo mitään auta jos välissä on viallinen osa ja akku oikeasti täynnä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Syys 2019 13:57
Kirjoittaja Pajari
Ei ne huollossa mitään kilometrimääriä ehdotelleet, vaan sanoivat että kaupunkipyöritys ei riitä akun lataukseen. Ihmeellistä, kun kaikissa edellisissä autoissani ei ole ollut ikinä samoilla ajosuoritteilla mitään ongelmia. Viikon aikana ajetut 2000 km ei kuitenkaan ollut ilmeisesti riittävä määrä.
No, pitää taas potkia huollon ovia ja korjauttaa muutkin takuun alaiset viat samalla kertaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Syys 2019 14:00
Kirjoittaja Focus_2.0
Kuullostaa vähän samalta ohjelmisto-ongelmalta mitä Mondeo mk5:ssa alkujaan oli. Eiköhän tämä Focukseenkin korjata jossain vaiheessa mutta koska niin vaikea sanoa. Sehän on selvää, että tehtaan lisävarusteiden tulee toimia..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Syys 2019 14:50
Kirjoittaja revote
Kyllä mä ymmärrän että viiden minuutin ajelut (lue=nurkka-ajo) ja weban sekä muiden sähkölaitteiden käyttäminen kuormittaa akkua, mutta vähänkään pidempi ajo kyllä pitäisi akun ladata täyteen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Syys 2019 15:50
Kirjoittaja Arski54
revote kirjoitti: 30 Syys 2019 14:50 Kyllä mä ymmärrän että viiden minuutin ajelut (lue=nurkka-ajo) ja weban sekä muiden sähkölaitteiden käyttäminen kuormittaa akkua, mutta vähänkään pidempi ajo kyllä pitäisi akun ladata täyteen.
Smart Chargen lataa akun max. 80% täyteen ja Webasto tarvitsee vähintään 80% ladatun akun. Eiköhän tuo yhtälö kaadu omaan mahdottumuuteensa koska akun varaus laskee jonkin verran kun auton sammuttaa/ auto seisoo.
En ole autoinsinööri mutta sähköstä ymmärrän sitäkin enemmän ;)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Syys 2019 16:46
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Tämä sähkön riittämättömyys on sellainen ongelma, josta jokaisen kanttaa reklamoida niin monta kertaa että asia hoidetaan kuntoon.
Kuten jo aiemmin mainittu...
PiuhaPoikki kirjoitti: 16 Elo 2019 20:58 Onkohan ihan aikuisten oikeasti niin, että sitä typerää smart chargea ei saa ohjelmoitua lataamaan akkua täyteen?

Tämähän on ihan järjenvastainen tilanne, että autossa kaksi järjestelmää, joista toinen toimii vain akun varaustilan ollessa vähintäin 80% ja toinen estää varaustilan nousemisen yli 80%:n.
...tämä on niin kaunis suunnittelun kukkanen, ettei sitä kannata liian kauaa katsella. Silmä pian tottuu.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Syys 2019 17:02
Kirjoittaja onik
Arski54 kirjoitti: Smart Chargen lataa akun max. 80% täyteen ja Webasto tarvitsee vähintään 80% ladatun akun. Eiköhän tuo yhtälö kaadu omaan mahdottumuuteensa koska akun varaus laskee jonkin verran kun auton sammuttaa/ auto seisoo.
En ole autoinsinööri mutta sähköstä ymmärrän sitäkin enemmän ;)

Veikkaan että tuossa on käynyt koodarilla pieni lapsus, eli todennäköisesti rajan pitäisi olla 80% SmartChargen kapasiteetista eikä koko akun, eli 64% kokonaiskapasiteetistä. Eihän tuossa ole pienintäkään järjen hiventä muuten.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Syys 2019 17:08
Kirjoittaja Fixu
onik kirjoitti: 30 Syys 2019 17:02 Veikkaan että tuossa on käynyt koodarilla pieni lapsus, eli todennäköisesti rajan pitäisi olla 80% SmartChargen kapasiteetista eikä koko akun, eli 64% kokonaiskapasiteetistä. Eihän tuossa ole pienintäkään järjen hiventä muuten.
Jos asia on näin, niin pitää ihmetellä miten pääsin koko viime talven ilman ongelmia webaston kanssa. Ne pari ainoaa kertaa kun auto oli kylmänä, johtui ajastuskämmistä ja liian vähäisestä polttoaineen määrästä.

Nyt on S/S:n toimimattomuuden takia uusi akku, joten toivottavasti seuraavakin talvi menee murheitta. Ainakin S/S on huollon jälkeen toiminut nyt 3 viikkoa putkeen ongelmitta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Syys 2019 19:00
Kirjoittaja Rusakko_
Jos täyden akun (varaus 100 %) jännite on 12,7 V, niin 80 % varaustilassa se on noin 12,5 V, 60 % 12,2 V ja 40 % 12,0 V jne... Olen antanut itselleni ymmärtää, että juuri jännitettä auto vahtii, mutta vahti ei liene kovin tarkka tai sen toimintaa häiritsee ties mitkä tekijät. Tod.näk. "älyssä" puutteita, mikäli auto vaatii lämppärin toimiakseen 80% varaustilan/12,5 V jännitteen, eikä sen "täydemmäksi" akkua kuitenkaan lataa. Pelivara nolla.

Eräs aiempi autoni Eberspächerillä vaati akulta juuri tuon 12,0 volttia toimiakseen eli kertaluokassa 40 % varaustilan. Ei autoa tarvinut päivittäin ladata, mutta 2 viikon aamuin illoin lämmitys laski jännitteen tuonne 12,0 volttiin ja sen jälkeen eeberi ei enää käynnistynyt. Sen jälkeen monta talvea latasin kerran viikkoon akun ja aina lämppäri toimi.

En ole sähköinsinööri :)