Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
-
- Viestit: 2237
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
vauhti kymppi pois ja se on siinä....
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
Litraa tuskin saat pois. Puolikkaan voit saada hieromalla ajotyyliä.GeneralLee kirjoitti: ↑29 Heinä 2021 20:24 744 km ja 53 litraa= 7,14 sadalle. Hyvä tosta olis vielä litra saada pois.
Tai voi sen litrankin saada jos ajaa vain max 80km/h maaseutuajoa pitkiä siivuja.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
-
- Viestit: 2237
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
Kyllä se alle 7 menee varmasti jos on kunnossa ja ajotyyli "normaali".
Itellä on kaiketi sama moottori tuossa yhdessä Mondeossa. 1.8TDCI, Tosin siinä 125hp ja 340nm.
Auton paino on samaa luokkaa eli vajaa 1600kg.
Ja renkaina 225/17.
Tietokoneen kertoma keskikulutus on ollut 4.9l.
80kmh kun ajelee tasasella niin menee siinä 3.5 paikkeilla hetkellinen kulutus.
Mondeossa ilmanvastus on pienempi muuten arvoiltaan teknisesti suht sama auto.
Aiemmin oli focus jossa 110hp siinä myös tuo 1.8TDCI, se kulutteli aika tarkkaan samat kuin Mondeo.
Sitten löytyy myös 2.0TDCI jossa 6v looda. Sekin menee ihan 1-2 desin tarkkuudella samoihin lukemiin.
Sitten 2.4TDCI transiitti 350nm kulutteleekin jo ihan omia lukemiaan...tosin 3500kg ja valtava kantikas koppa.
Kulutus menee siinä pitemmässä matka-ajossa (jos ajaa vaikka 700km yhteen soittoon pyrkien pitämään ilmoitetun nopeuden, tarvittaessa ohitellen ja hidastellen) suunnilleen....80kmh 11l/100km, 95kmh 13/100km, 105kmh 15l/100km
Joten kokeilepa tankata täyteen ja ajella 100km pitäen nopeus mahd hyvin 80kmh....pitäs mennä alle 6 litran.
Ja oletko tarkistanut matkamittarin virheen? Siitä voi tulla 10% heitto...
Itellä on kaiketi sama moottori tuossa yhdessä Mondeossa. 1.8TDCI, Tosin siinä 125hp ja 340nm.
Auton paino on samaa luokkaa eli vajaa 1600kg.
Ja renkaina 225/17.
Tietokoneen kertoma keskikulutus on ollut 4.9l.
80kmh kun ajelee tasasella niin menee siinä 3.5 paikkeilla hetkellinen kulutus.
Mondeossa ilmanvastus on pienempi muuten arvoiltaan teknisesti suht sama auto.
Aiemmin oli focus jossa 110hp siinä myös tuo 1.8TDCI, se kulutteli aika tarkkaan samat kuin Mondeo.
Sitten löytyy myös 2.0TDCI jossa 6v looda. Sekin menee ihan 1-2 desin tarkkuudella samoihin lukemiin.
Sitten 2.4TDCI transiitti 350nm kulutteleekin jo ihan omia lukemiaan...tosin 3500kg ja valtava kantikas koppa.
Kulutus menee siinä pitemmässä matka-ajossa (jos ajaa vaikka 700km yhteen soittoon pyrkien pitämään ilmoitetun nopeuden, tarvittaessa ohitellen ja hidastellen) suunnilleen....80kmh 11l/100km, 95kmh 13/100km, 105kmh 15l/100km
Joten kokeilepa tankata täyteen ja ajella 100km pitäen nopeus mahd hyvin 80kmh....pitäs mennä alle 6 litran.
Ja oletko tarkistanut matkamittarin virheen? Siitä voi tulla 10% heitto...
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
Kyllä te ihme kulutuksiin pääsette noilla vanhoilla kentti dieseleillä, ei niillä päässyt kymmenen vuotta sitten noihin kulutuksiin. Kummasti on sitten parantunut nykyisellään?
Connecti ei mene alle kuuden satasella jos tankkaamalla tarkistaa, en usko ennen kuin näen vuoden ajalta päiväkirjaa siitä.
Hetkelliset mittarista katsottuna on aivan joutavaa, ne ei pidä kauhean hyvin paikkaansa, kaikki ne näyttää alakanttiin että olisi asiakkaalla hyvä mieli.
Connecti ei mene alle kuuden satasella jos tankkaamalla tarkistaa, en usko ennen kuin näen vuoden ajalta päiväkirjaa siitä.
Hetkelliset mittarista katsottuna on aivan joutavaa, ne ei pidä kauhean hyvin paikkaansa, kaikki ne näyttää alakanttiin että olisi asiakkaalla hyvä mieli.
-
- Viestit: 2237
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
hetkelliset on hetkellisiä mutta keskikulutukset vastaa aika hyvin tehtaan ilmoituksia.
Ne on nuo 2000 luvun dieselit aika taloudellisia jo...
ajoin edelliskesänä italiassa ecosporttia litrasella ihme säästö moottorilla...
Sehän vei käytännössä paljon enempi kuin nuo vanhat maamoottorit.
SIleellä tasasella 80kmh menee tosi pienellä mutta kun vauhti nousee110-130 välille tai vähän ylämäkeä niin johan pomppaa lukemat....hyvä jos alle kympin pääsee
Ne on nuo 2000 luvun dieselit aika taloudellisia jo...
ajoin edelliskesänä italiassa ecosporttia litrasella ihme säästö moottorilla...
Sehän vei käytännössä paljon enempi kuin nuo vanhat maamoottorit.
SIleellä tasasella 80kmh menee tosi pienellä mutta kun vauhti nousee110-130 välille tai vähän ylämäkeä niin johan pomppaa lukemat....hyvä jos alle kympin pääsee
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 11 Heinä 2021 10:14
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
Eipä tolle nyt oikein mitään voi, se nyt vie sen minkä vie. Harmittaa se että ostopäätöksen takana oli tehtaan ilmoittamat kulutuslukemat, en olisi uskonut että niissä noin iso heitto olisi.
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
Muistakaa kun katselette tehtaan antamia kulutuslukemia kertokaa se luku 1.3( mitataan laboratiossa ilman nastoja 30 asteen pakkasta). Niin ette pety. 30 prossaa pienemipi se kulutus on normisti ei kukaan ota noita sähköhimmeileitä pois kun ne vie aika paljon sitä energiaa eli polttoainetta samoin ilmastointi.vähän sama jos sanon että tuolla omalla Volvolla pääsee 6 litralla 100km. Uskooko kukaan kun se vie 7.8l/100km.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/03/1 ... -luvatusta
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/03/1 ... -luvatusta
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
Se yhdistetyn kulutuksen lukema on yleensä lähempänä totuutta mitä se auto tankillisella kuluttaa ja sekin vaati jo nättiä ajoa.GeneralLee kirjoitti: ↑01 Elo 2021 14:56 Eipä tolle nyt oikein mitään voi, se nyt vie sen minkä vie. Harmittaa se että ostopäätöksen takana oli tehtaan ilmoittamat kulutuslukemat, en olisi uskonut että niissä noin iso heitto olisi.
Toki voihan siellä olla että ahtoputket vuotaa jo joko halkeaman vuoksi tai joka sauma päästää pikkasen jo läpi.
Omassa nykyisessä kulkineessa ihmettelin kun rupesin exceliin tankkauksia laittaan, et kulutus heittelee vaikka ajot ei periattees muuttunut mutta sitten kun löysin haljenneen ahtoputken ja uusiin sen on kulutus ollut o.3 litra sisällä neljän tankkaus kerran välillä.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 2237
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
vuotava ahtopaine tosiaan nostaa kulutusta huomattavasti.
Ja nokeaa katin pilalle.
Ja nokeaa katin pilalle.
-
- Viestit: 66
- Liittynyt: 11 Heinä 2021 10:14
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
Jaaha tähän päivitystä, tuossa joku mainitsi että kannattaa ottaa mittarivirhe huomioon kun laskee kulutuksia.
Muutama viikko sitten tein pienen reissun
Tampereen alue-Pori ja takaisin. Tankki oli tankattu täyteen ja trippi nollattu. Vaihdoin alle 225/55 17 kesärenkaat ja latasin puhelimeeni Driversnote apin jolla voi seurata kuljettua matkaa. Olin jo aiemmin huomannut että noilla 17" pyörillä nopeusmittari näyttää just eikä melkein oikein, ainakin Google Mapsin mukaan.
Oman mittarin mukaan kuljettiin 227.1 km ja dieseliä kului 15.65 litraa. Kulutukseksi tuli siis 6.89L/100km
Driversnoten mukaan kuljettu matka olikin 243km eli silloin kulutkseksi tulisi 6.44L/100km.
Tuo 17" rengas on 7% korkeampi kuin vakiopyörä joten kierroksia kilometrille tulee vähemmän.
Tätä reissua edeltävän tankillisen kulutus oli 6.4l/100km 205/60 16" kitkoilla jotka ovat 2.8% korkeammat kuin vakio 195/65 15"
Tuosta nyt saisi laskettua matkamitarivirheen jos oletetaan että tuo Appi näyttää oikein.
Muutama viikko sitten tein pienen reissun
Tampereen alue-Pori ja takaisin. Tankki oli tankattu täyteen ja trippi nollattu. Vaihdoin alle 225/55 17 kesärenkaat ja latasin puhelimeeni Driversnote apin jolla voi seurata kuljettua matkaa. Olin jo aiemmin huomannut että noilla 17" pyörillä nopeusmittari näyttää just eikä melkein oikein, ainakin Google Mapsin mukaan.
Oman mittarin mukaan kuljettiin 227.1 km ja dieseliä kului 15.65 litraa. Kulutukseksi tuli siis 6.89L/100km
Driversnoten mukaan kuljettu matka olikin 243km eli silloin kulutkseksi tulisi 6.44L/100km.
Tuo 17" rengas on 7% korkeampi kuin vakiopyörä joten kierroksia kilometrille tulee vähemmän.
Tätä reissua edeltävän tankillisen kulutus oli 6.4l/100km 205/60 16" kitkoilla jotka ovat 2.8% korkeammat kuin vakio 195/65 15"
Tuosta nyt saisi laskettua matkamitarivirheen jos oletetaan että tuo Appi näyttää oikein.
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
Nuo 17" ja 16" korkeammat pyörät yksistään nostavat kulutusta jousittamattoman massan kasvaessa. Erityisesti kaupunkiajossa.GeneralLee kirjoitti: ↑05 Syys 2021 19:54 Jaaha tähän päivitystä, tuossa joku mainitsi että kannattaa ottaa mittarivirhe huomioon kun laskee kulutuksia.
Muutama viikko sitten tein pienen reissun
Tampereen alue-Pori ja takaisin. Tankki oli tankattu täyteen ja trippi nollattu. Vaihdoin alle 225/55 17 kesärenkaat ja latasin puhelimeeni Driversnote apin jolla voi seurata kuljettua matkaa. Olin jo aiemmin huomannut että noilla 17" pyörillä nopeusmittari näyttää just eikä melkein oikein, ainakin Google Mapsin mukaan.
Oman mittarin mukaan kuljettiin 227.1 km ja dieseliä kului 15.65 litraa. Kulutukseksi tuli siis 6.89L/100km
Driversnoten mukaan kuljettu matka olikin 243km eli silloin kulutkseksi tulisi 6.44L/100km.
Tuo 17" rengas on 7% korkeampi kuin vakiopyörä joten kierroksia kilometrille tulee vähemmän.
Tätä reissua edeltävän tankillisen kulutus oli 6.4l/100km 205/60 16" kitkoilla jotka ovat 2.8% korkeammat kuin vakio 195/65 15"
Tuosta nyt saisi laskettua matkamitarivirheen jos oletetaan että tuo Appi näyttää oikein.
Kun pääsee alle 7 litran matkaajossa noilla 17" pyörillä niin voi pikemminkin miettiä laskiko kulutuksen väärin ja nimenomaan alaspäin.
-
- Viestit: 2237
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
Levee kumi lisää kulutusta.
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
Kyllä mutta erityisesti suuri pyöränhalkaisja koska sen kiihdyttäminen sitoo energiaa ja jarruttaminen hukkaa sitä. Tilannetta voisi verrata siihen, että autolla voisi ajaa pelkillä jarrulevyillä jolloin liikkuvaa massaa ei olisi kuin murto-osa.
Vanha sanonta "jarrupoljin nostaa kulutusta" pitää hyvin paikkansa. Kaasupoljin ei sitä tee koska siinä vain polttoaine muuttuu liike-energiaksi.
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
No joo... ymmärrän kyllä ponttisi mutta ei se ihan noin kärjistetysti mene. Kyllä jarrujen tehtävä on muuttaa liike energia lämmöksi ja sitä kautta "hukata" sitä mutta eiköhän se vaikuta millasella kiihtyvyydellä se massa laitetaan liikkeelle että paljonko siihen energiaa menee ja autossa kiihtyvyyttä säädetään kaasupolkimen asennolla.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 2237
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
nopea tehokas kiihdytys on taloudellisempi kuin pitkä kinnaaminen ylemmäs...
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
Itse olen tullut siihen tulokseen eri autojen kulutus pähkäilyssä, että se ajotyyli vaikuttaa yleensä sen +/-0,5l 100km eli aivan olematon määrä, mutta kulutuksen kannalta olennaisinta on moottorin rakenne, viritysaste ja tietysti auton paino.
Focus tuntuu vievän 6l/100km matkaajossa vaikka ajat koko ajan vasemmalla kaistalla ja ohittelet muita, ja kaupunkiajossa max. 7,5/100km, kuvaan kuuluvat vasemman jalan jarrutukset, heel&toet jne.
Omega X20XEV-koneella, tutummin 2.0 ecotekki, vei sitä 7 litraa sadalla vaikka kuinka kenki ja luistatteli.
Nykyinen Z22XE, 2.2 ecotec, vie matkassa vähintään 8l/100km ja kaupunkiajossa 9-10l/100km, ajotyyli vähintään urheilullinen, ja kohta kahdet takarenkaat sileäksi ajettu, nykyisissä vieä 3mm urasyvyyttä, mutta nuo kulutuslukemat ovat silti lähellä tehtaan ilmoittamia.
Sierra, 2.0 Efi OHC-koneella jossa jyrkempi nokka-akseli ym, vei ihan järkeään 12,5l/100km, kokeilin ajaa rauhallisestikin välillä, ei vaikutusta. Auto antoi aina leimalla hyvät päästöarvotkin eli ei ollu säädöt pielessä.
Eri aikakauden tekniikkoja sekä eri painoisia koreja, mutta en siis itse puolla ajatusta "suurin syy kulutukseen löytyy ratin ja penkin välistä". Aina voi tietty vetää ääriskenaariot että ajetaan koko motari 2-vaihteella 120km/h, mutta sellaista en tässä olekaan hakemassa, toivon mukaan ei muutkaan.
EDIT: Vähän lörähti off topiciksi, kun tässä taidettiinkin puhua diesel-vehkeistä...
Focus tuntuu vievän 6l/100km matkaajossa vaikka ajat koko ajan vasemmalla kaistalla ja ohittelet muita, ja kaupunkiajossa max. 7,5/100km, kuvaan kuuluvat vasemman jalan jarrutukset, heel&toet jne.
Omega X20XEV-koneella, tutummin 2.0 ecotekki, vei sitä 7 litraa sadalla vaikka kuinka kenki ja luistatteli.
Nykyinen Z22XE, 2.2 ecotec, vie matkassa vähintään 8l/100km ja kaupunkiajossa 9-10l/100km, ajotyyli vähintään urheilullinen, ja kohta kahdet takarenkaat sileäksi ajettu, nykyisissä vieä 3mm urasyvyyttä, mutta nuo kulutuslukemat ovat silti lähellä tehtaan ilmoittamia.
Sierra, 2.0 Efi OHC-koneella jossa jyrkempi nokka-akseli ym, vei ihan järkeään 12,5l/100km, kokeilin ajaa rauhallisestikin välillä, ei vaikutusta. Auto antoi aina leimalla hyvät päästöarvotkin eli ei ollu säädöt pielessä.
Eri aikakauden tekniikkoja sekä eri painoisia koreja, mutta en siis itse puolla ajatusta "suurin syy kulutukseen löytyy ratin ja penkin välistä". Aina voi tietty vetää ääriskenaariot että ajetaan koko motari 2-vaihteella 120km/h, mutta sellaista en tässä olekaan hakemassa, toivon mukaan ei muutkaan.
EDIT: Vähän lörähti off topiciksi, kun tässä taidettiinkin puhua diesel-vehkeistä...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
Fysiikan lakien mukaan se, kuinka nopeasti kiihdytetään eli haluttu nopeudennosto suoritetaan, ei vaikuta liike-energian määrään koska merkitystä on vain saavutetulla nopeudella.saksoboy kirjoitti: ↑06 Syys 2021 17:54No joo... ymmärrän kyllä ponttisi mutta ei se ihan noin kärjistetysti mene. Kyllä jarrujen tehtävä on muuttaa liike energia lämmöksi ja sitä kautta "hukata" sitä mutta eiköhän se vaikuta millasella kiihtyvyydellä se massa laitetaan liikkeelle että paljonko siihen energiaa menee ja autossa kiihtyvyyttä säädetään kaasupolkimen asennolla.
Tehoon se vaikuttaa paljonkin mutta siitä ei olekaan kysymys. Jos esim. nopeus on 100km/h niin liike-energia on täysin sama riippumatta kuinka nopeasti tai hitaasti se 100km/h on saavutettu.
Kun nopeus eli liike-energia taas laskee, riippuu taloudellisuus siitä laskeeko nopeus esim. rullaamalla vaiko nopealla jarrutuksella.
Meillä päin on moottotiellä pitkähkö alamäki jonka päässä on ramppi josta käännyn. Kun määrätyssä kohtaa mäkeä laitan vaihteen vapaalle, rullaa auto yli 1,5km.
Polttomoottorissa nopea kiihdytys kuluttaa enemmän polttoainetta mutta lyhyemmän aikaa. Jonkin verran eroa saattaa tulla hyötysuhteesta mutta pääsääntöisesti moottori toimii taloudellisemmin kun sitä kuormitetaan enemmän.
Nopea kiihdytys ei siis sinänsä nosta kulutusta mutta jos sen yhdistää nopeisiin jarrutuksiin niin silloin energiaa hukkuu lämmöksi.
Re: Tourneo Connect 1.8 TDCI kulutus pähkäilyä.
Energian säilymislain kannalta asia on kyllä näin mutta kuten itse sanoit, hyötysuhteista se ero juurikin tulee. Kaasupolkimen agressiivisella käyttämisellä esimerkiksi moottorin pyörimisnopeus nousee ja vaihteiden vaihto tapahtuu myöhemmin jolloin se paras hyötysuhde menetetään ja kulutus nousee. Taloudellisin kiihdytys tapahtuu kyllä ripeästi parhaimman vääntöalueen hyödyntämisellä mutta jos kaasupoljin on pohjassa, menee ripeän kiihdytyksen hyödyt hukkaan. Siksi en ihan pureksimatta niele väitettä että kaasupolkimen asennolla ei ole väliä kulutukseen. Siinä olen kyllä saamaa mieltä että hidastaessa ne suurimmat säästöt polttoaineen kulutukseen saadaan koska jarruttamalla se energia vain "hukataan".Mk3Mondeo kirjoitti: ↑06 Syys 2021 23:29Fysiikan lakien mukaan se, kuinka nopeasti kiihdytetään eli haluttu nopeudennosto suoritetaan, ei vaikuta liike-energian määrään koska merkitystä on vain saavutetulla nopeudella.saksoboy kirjoitti: ↑06 Syys 2021 17:54
No joo... ymmärrän kyllä ponttisi mutta ei se ihan noin kärjistetysti mene. Kyllä jarrujen tehtävä on muuttaa liike energia lämmöksi ja sitä kautta "hukata" sitä mutta eiköhän se vaikuta millasella kiihtyvyydellä se massa laitetaan liikkeelle että paljonko siihen energiaa menee ja autossa kiihtyvyyttä säädetään kaasupolkimen asennolla.
Tehoon se vaikuttaa paljonkin mutta siitä ei olekaan kysymys. Jos esim. nopeus on 100km/h niin liike-energia on täysin sama riippumatta kuinka nopeasti tai hitaasti se 100km/h on saavutettu.
Kun nopeus eli liike-energia taas laskee, riippuu taloudellisuus siitä laskeeko nopeus esim. rullaamalla vaiko nopealla jarrutuksella.
Meillä päin on moottotiellä pitkähkö alamäki jonka päässä on ramppi josta käännyn. Kun määrätyssä kohtaa mäkeä laitan vaihteen vapaalle, rullaa auto yli 1,5km.
Polttomoottorissa nopea kiihdytys kuluttaa enemmän polttoainetta mutta lyhyemmän aikaa. Jonkin verran eroa saattaa tulla hyötysuhteesta mutta pääsääntöisesti moottori toimii taloudellisemmin kun sitä kuormitetaan enemmän.
Nopea kiihdytys ei siis sinänsä nosta kulutusta mutta jos sen yhdistää nopeisiin jarrutuksiin niin silloin energiaa hukkuu lämmöksi.
Jotta energian säilyminen pätisi auton kohdalla pitäisi kaikki muuttujat pysyä vakiona kiihdyttäessä mutta se ei vain ole normaalissa ajossa mahdollista.
"harder" is not a very good safeword