Ei oo paljoo autot kehittyny?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

[quote="Tinde"]
Pelkästään moottorin käytös varsinkin kylmänä on kaasutin koneilla niin surkeaa että kun on ruiskun makuun päässyt niin eipä niitä enää himoitse.
/quote]

Lopetathan tuon yleistämisen. Mm. joissakin uudemmissa 2,0 taunuksissa oli 2k weberi joka kunnolla toimiessaan ei eroa useasta ruiskutoteutuksesta. Kyseisessä kaasuttimsessa oli mm sammumisenesto ja automaattirikastin, pääsääntöisesti aika ongelmaton kampe, kun käymään sai niin saman tien voi ajaa.
Ruiskujen toiminnoissakin on ollut eroavaisuuksia kylmällä koneella, eivät kaikki niin hyvin pelaa (esim. cvh ruisku sierra huonommin kuin em taunus)
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

WSE kirjoitti:
täysin samaa mieltä...eikä noissa -90-96 foordeissakaan ainakaan tänäpäivänä toi ruisku voita ton kylmäkäynnin osalta kaasari laitteita..(no ei nyt ihan yleisesti mutta kuiteski... :roll: )
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

WSE kirjoitti: Lopetathan tuon yleistämisen. Mm. joissakin uudemmissa 2,0 taunuksissa oli 2k weberi joka kunnolla toimiessaan ei eroa useasta ruiskutoteutuksesta. Kyseisessä kaasuttimsessa oli mm sammumisenesto ja automaattirikastin, pääsääntöisesti aika ongelmaton kampe, kun käymään sai niin saman tien voi ajaa.
Ruiskujen toiminnoissakin on ollut eroavaisuuksia kylmällä koneella, eivät kaikki niin hyvin pelaa (esim. cvh ruisku sierra huonommin kuin em taunus)
Niinpä. ...toimiessaan ... pääsääntöisesti ... aika ongelmaton...
Siinä ne seikat jo tulivatkin miksi oma käyttöautoni ei ole kaasarikoneinen. Eivätkä muuten ole harrasteautotkaan enään.

Totta, anteeksi yleistämiseni, kaverilla on '89 Toyota Carina jonka kaasarikone pelaa ihan kohtuullisen hyvin. Ja kyllä, omassa ruiskukoneellisessa käyttöautossani oli mystistä nykimistä, korjaantui kyllä niinkin eksoottisilla ruiskuosilla kuin tulpanjohdoilla ja bensan suodattimella.

Anteeksi nyt vaan mutta jotenkin huvittaa kaasutinmoottoreiden puolustaminen vaikka (efi)ruiskukoneet ovat päästöiltään, kulutukseltaan ja käyttöominaisuuksiltaan aivan eri luokassa kaasuttimien kanssa.

No, mielipiteitä on monia, nämä ovat minun.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Tinde kirjoitti: Niinpä. ...toimiessaan ... pääsääntöisesti ... aika ongelmaton...
Siinä ne seikat jo tulivatkin miksi oma käyttöautoni ei ole kaasarikoneinen. Eivätkä muuten ole harrasteautotkaan enään.
Käyttöautossa tuosta toiminnasta tuskin ongelmaa on aikoinaan tullut; ovat nuo weberit pelanneet ilam räpläystä ensimmäiset 300tkm useimmiten.
Tottahan toki tänä päivänä ei vähän ajettua kaasariautoa ole juuri olemassakaan.
Eikä tarkoitus ole sinäsä kaasutinmoottoreita puolustella vaan kertoa totuudenmukaisesti että ero ei ole mikään valtavan suuri ja joskus päinvastoinkin. Nimenomaan puhuttaessa kunnossa olevista autoista, vanhemmuuttaan tulee vikoja eikä se katso sitä millainen polttoaineen syöttöjärjestelmä autossa on.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kyllä nuo ruiskut on kylmänä pelittäneet OK, enemmän on ollut ongelmia lämpimänä, kuitenkin vähemmän kuin kaasareissa! :roll:
TK2
Viestit: 5
Liittynyt: 22 Huhti 2006 12:34

Viesti Kirjoittaja TK2 »

Mazdaa ja Fordia vertaillaan mutta eikös Mazdoissakin oo jo pitemmän aikaa ollu Zetecin-koneita ja varmaan jotain osaa toisinpäinkin? :) No eri autojahan ne silti on...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Niinpä. Masahan sen kehitti? 8)
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Monteonisti kirjoitti:Niinpä. Masahan sen kehitti? 8)
No se masa näyttää olevan sulle melko tärkeä.
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

mutta kuinkakohan monta mk1 mondeota on ajossa
30v kuluttua... mun taunus täytti 30... :lol: :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Siis 20v kuluttua kun täyttää 30v? :D
Oma taitaa olla näillä liksoilla ja veroilla! :twisted:
Tuosta motista, siis Masa sen kehitytytti? 8)
Ei tärkeä Masa minulle jos en sellaista osta, ollut kyllä 2 ja loistavia pirssejä! :D
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Monteonisti kirjoitti:Siis 20v kuluttua kun täyttää 30v? :D
Oma taitaa olla näillä liksoilla ja veroilla! :twisted:
Tuosta motista, siis Masa sen kehitytytti? 8)
Ei tärkeä Masa minulle jos en sellaista osta, ollut kyllä 2 ja loistavia pirssejä! :D
hups... :oops: :oops: no aika lähelle...
paitsi jos katotaan vm-06 monttua...joka siis on taunus... :lol: :lol:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

ft79 kirjoitti:mutta kuinkakohan monta mk1 mondeota on ajossa
30v kuluttua... mun taunus täytti 30... :lol: :lol:
Todennäköisesti palttiarallaa saman verran kuin noita 30 vuotiaita Taunuksia on nyt.

Minusta tää 'vanha auto on parempi kuin pussillinen uusia' on kyllä ihan älytöntä blah blah blaata. Onhan se tietenkin hienoa olla retrohenkinen museokaman puolustaja, jos ei muuten ni ainakin sitten edes ihan vaan siitä syystä että saa itsensä esille ja voi olla erikoinen vähemmistökansalainen. Kyllä minä vaan haluaisin nähdä kuinka moni täälläkin pyörivistä 500-3000 euron _tavallisella_käyttöautolla_ (lue: perusmalli, ei voimamiesmalli, ei muukaan erikoismalli, ei oman maun mukaan rakenneltu/paranneltu. Ajatusrajoitteisille esimerkkeinä vielä vaikka Escort 4-5, Sierra 1.6-2.0 vapari) arkiajonsa hoiteleva oikeasti kieltäytyisi jos tarjottaisi 'päittäin vaihdetavaksi' omavalintaista uutta 20-25ke autoa arkiajokiksi. Ja jätetään ne 'ottaisin ja möisin' lätinätkin väliin.

Itsellä on kokemusta 1, 2, 3 ja 6 koppaisista Fiestoista joten jonkunlainen käsitys vuosien varrella tapahtuneesta kehityksestä on, ja onhan ykköskoppa eniten lähellä sydäntä kun sellaisen kanssa on pelattu ja puljattu vuosi ja kilometritolkulla mutta en mä rehellisyyden nimissä tiedä oikeastaan yhtään mitään ominaisuutta joka tässä nykyisessä olisi samalla tasolla tai huonommin kun noissa vanhemmissa.

Tuleekin tässä kohtaa mieleen eräskin tuningharrastaja jonka mielestä 90 uudempaa autoa ei kannata ostaa kun niissä on niin paljon huonoa elektroniikkaa. Siksiköhän silläkin on rähjäinen '84 ********...
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Taas tuli hyvät esimerkit aiheeseen.

Haettiin eilen Cortina (allekirjoituksessani oleva) ja tänään yksi museo kilvissä oleva '75 Taunus talvisäilytyspaikasta.

Cortinan käynnistys:
Virta päälle, jaha akussa on virtaa kun b.pumput pyörii ja startista nätisti käymään, ei nykimistä tms ylimääräistä ohjelmaa. Lähdetään ajamaan normaalisti.

Taunuksen käynnistys:
startataan konetta, odotellaan että mekaaninen pumppu nostaisi ainetta, poljetaan kaasua jotta kiihdytyspumppu edes hieman ruokkisi konetta, startataan, otetaan apuvirtaa, startataan ja lähti se lopulta. Sitten käytellään konetta aikansa, automaattiryyppy kun ei heti tahtonut pitää konetta käynnissä. Lähdetään varoen ajamaan jotta kone ei sammuisi, kone vähän nykii mutta ei pahasti.

Että näin tällä kertaa.

ps. Taunus on todella hiljainen auto, kaupunkinopeuksissa.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tuo Cortinan Zetec vähän ihmetyttää ja kummastuttaa kun luulin että esiteltiin Suomessa vasta jotain -92? :shock: Olihan Sierroissa kyllä lähes vastaava jo aikaisemmin! :roll:
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Tinde kirjoitti:Taas tuli hyvät esimerkit aiheeseen.

Haettiin eilen Cortina (allekirjoituksessani oleva) ja tänään yksi museo kilvissä oleva '75 Taunus talvisäilytyspaikasta.

Cortinan käynnistys:
Virta päälle, jaha akussa on virtaa kun b.pumput pyörii ja startista nätisti käymään, ei nykimistä tms ylimääräistä ohjelmaa. Lähdetään ajamaan normaalisti.

Taunuksen käynnistys:
startataan konetta, odotellaan että mekaaninen pumppu nostaisi ainetta, poljetaan kaasua jotta kiihdytyspumppu edes hieman ruokkisi konetta, startataan, otetaan apuvirtaa, startataan ja lähti se lopulta. Sitten käytellään konetta aikansa, automaattiryyppy kun ei heti tahtonut pitää konetta käynnissä. Lähdetään varoen ajamaan jotta kone ei sammuisi, kone vähän nykii mutta ei pahasti.

Että näin tällä kertaa.

ps. Taunus on todella hiljainen auto, kaupunkinopeuksissa.
Sähköpumppu ja tuplat siihen taunukseen niin alkaa toimimaan. :wink: :wink:
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

s.o.h.c kirjoitti: Sähköpumppu ja tuplat siihen taunukseen niin alkaa toimimaan. :wink: :wink:
Sähköpumppuja harvemmin oli 60-70 luvun (kansan)autoissa alunperin.

Tästähän tässä lähinnä on kysymys:
Vakio kaasarikone 70-luvulta = aikas talkoot oli ajoonlähdössä
Vakio (efi)ruiskukone 90-luvulta = aika helppoa oli ajoonlähtö
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

lapazu kirjoitti: Lähes vastaava, todellakin.

Ei yhtään samaa osaa.
Onpas, vauhtipyörän hammaskehäkin on vm.2000 zetecissä samalla varaosanumerolla kuin vm197? Tuhnuksen koneessa.
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Tinde kirjoitti: Sähköpumppuja harvemmin oli 60-70 luvun (kansan)autoissa alunperin.

Tästähän tässä lähinnä on kysymys:
Vakio kaasarikone 70-luvulta = aikas talkoot oli ajoonlähdössä
Vakio (efi)ruiskukone 90-luvulta = aika helppoa oli ajoonlähtö
Olis vissiin pitänyt lisätä enemmän noita hymiöitä. Ihan vitsinä heitin.
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

s.o.h.c kirjoitti:
Olis vissiin pitänyt lisätä enemmän noita hymiöitä. Ihan vitsinä heitin.
Juu, insinööri ei ymmärrä huumoria. :oops:
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Tinde kirjoitti: Juu, insinööri ei ymmärrä huumoria. :oops:
Inssi sitä ollaan tääläkin. Tosin ihan vaan tavis inssi eikä di ;)
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

"Perusinssi" minäkin olen eikä hymiöt haittaa! :D
Tuo vm 197 tuhnus kyllä meni yli hilseen kun auto kait keksittiin vasta 1800-luvulla muistaakseni? 8)
Tuo Cortinan Zetec jäi vieläkin epäselväksi! :oops:
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Monteonisti kirjoitti:"Perusinssi" minäkin olen eikä hymiöt haittaa! :D
Tuo vm 197 tuhnus kyllä meni yli hilseen kun auto kait keksittiin vasta 1800-luvulla muistaakseni? 8)
Tuo Cortinan Zetec jäi vieläkin epäselväksi! :oops:
Eikös siinä lukenut 197? ?
Kysymysmerkin voisi ainakin näin DI:n kieroutuneella ajatuksenkululla tulkita tarkoittavan numeroa x, joka taas on vapaasti valittavissa jolloin 197? tarkoitetaan autoa vuosimalliltaan 1970-1979.

Mikäs tuossa Cortsun Zetecissä ihmetyttää?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minusta 197? tarkoittaa noin vuotta 197! :D
Cortsun Zetecci ihmetyttää kun on auto ja motti n. 20v eri ikäsiä! :roll:
Kyllähän 197x ois uponnut hilseeseen! :D
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Monteonisti kirjoitti:...kun on auto ja motti n. 20v eri ikäsiä!
31v ikäeroa jos tarkkoja ollaan.
urria
Viestit: 71
Liittynyt: 02 Maalis 2006 17:57
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja urria »

Sierralla pääsee kyllä autolla ajamisen makuun, ei sille minkään voi 8)
Takaveto - yliveto!
Vastaa Viestiin